ارزیابی بیومکانیکی ساختار اسکلتی عضلانی

ارزیابی بیومکانیکال شامل تجزیه و تحلیل بدن، تراز و نحوه عملکرد آن است. متخصصین ارزیابی بیومکانیک از مهارت شنیداری، دانش آناتومی، فیزیولوژی، فیزیک و مهندسی مکانیک به‌ عنوان بخشی از این ارزیابی استفاده می‌کنیم. بیماری‌های دردناکی مانند آرتروز پا و کف پا، کشیدگی رباط‌ها و تاندون‌ها، آسیب تاندون آشیل (تاندون مچ پا)، ورم تاندون کف پا (فاسیئت پلانتار)، سندرم درد پاشنه، زانو درد و درد جلوی پا، اغلب دلایل چندعاملی و آسیب‌شناسی پیچیده‌ای دارند. هدف نهایی از این ارزیابی، توافق بر سر تدوین یک برنامه درمانی و قرار دادن شما در مسیر بهبودی است.

ارزیابی بیومکانیکی ساختار اسکلتی عضلانی چیست؟


بیومکانیک پُدیاتریک (وابسته به پا)، حیطه‌ای از پُدیاتری (آسیب‌شناسی پا) است که ارزیابی و تشخیص مشکلات اسکلتی عضلانی (MSK) را یا هم ارتباط می‌دهد. بیومکانیک و ساختار اسکلتی عضلانی اغلب به طور مترادف استفاده می‌شوند.

شرایط مختلف بسیاری می‌تواند ساختار اسکلتی عضلانی پا و مچ پا را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه ممکن است منشأ آن‌ها از پا یا مچ پا نباشد بلکه از جای دیگری از بدن باشد. اغلب اوقات اگر از ناحیه زانو یا کمر دچار مشکل هستید، این ممکن است به نحوه عملکرد قسمت پایین پای شما مربوط باشد و برعکس.

یکی از رایج‌ترین شرایطی که در این حیطه‌ی تخصصی به آن پرداخته می‌شود، مربوط به آسیب‌های ورزشی است. ارزیابی ساختار اسکلتی عضلانی همچنین به تعدادی دیگر از حیطه‌های تخصصی مانند دیابت و “پای دیابتی” می‌پردازد که به نیاز برای “برداشتن بار و فشار” از ناحیه‌ای که در معرض خطر زخم جدید یا زخم مجدد است مربوط می‌شود.

 

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

چرا ارزیابی بیومکانیکی ساختار اسکلتی – عضلانی مهم است؟


ارزیابی بیومکانیکی ساختار اسکلتی – عضلانی از این جهت مهم است که به ما این امکان را می‌دهد تا نحوه حرکت بدن و تأثیر آن بر سایر قسمت‌های بدن را شناسایی کنیم و اینکه چگونه می‌توانیم برای جلوگیری از آسیب و ناراحتی بیشتر به این مسئله بپردازیم.

ویژگی‌های ارزیابی بیومکانیکی ساختار اسکلتی عضلانی


  • آنالیز صفحه فشار
  • جمع‌آوری اطلاعات اولیه از طریق فرم ارزیابی جامع
  • ارزیابی 1 ساعته که شامل اندازه‌گیری‌هایی در حالت ایستاده و دراز کشیدن می‌شود
  • مشاهده و تجزیه و تحلیل نحوه راه رفتن (آنالیز حرکت)
  • نتیجه‌گیری از مشاوره و تدوین یک برنامه درمان کتبی
  • مشاوره در مورد تحقیقات بیشتر و موردنیازی مانند فیلم راه رفتن بیمار یا اندازه‌گیری فشار داخل کفش
  • نامه‌های ارجاع یا درخواست‌هایی برای تحقیقات بیشتر به سایر متخصصان مربوطه.
  • شروع برنامه درمان – در یک زمان مجاز

ارزیابی بیومکانیکی ساختار اسکلتی – عضلانی چگونه انجام می‌گیرد؟


ارزیابی بیومکانیکی ساختار اسکلتی - عضلانی چگونه انجام می‌گیرد؟

در یک ارزیابی بیومکانیکی اسکلتی – عضلانی، بدن به سه روش بررسی می‌شود:

  • در حالت خوابیده روی کاناپه: از این طریق متخصص می‌تواند درکی از تقارن، عملکرد عضلات و دامنه حرکتی مفصل را به دست آورد.
  • در حالت ایستاده: متخصص وضعیت کلی شما را که از هر طرف بدن مشاهده و همچنین وضعیت طبیعی پای شما را نسبت به کف زمین بررسی می‌کند. او از شما می‌خواهد چند تست ساده مانند ایستادن روی نوک انگشت‌های پا را انجام دهید
  • راه رفتن: در اینجا متخصص، راه رفتن اصلی و پایه‌ی شما را بررسی می‌کند. این معاینه ممکن است با آنالیز ویدیویی راه رفتن شما تکمیل شود.

با استفاده از ترکیبی از این روش‌ها و با کمک تکنیک سونوگرافی در صورت لزوم، متخصصان می‌توانند مشکلات خاص را تشخیص داده و مناسب‌ترین دوره درمان را برای شما ارائه دهند.

 

بررسی اندام تحتانی، عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها

ما بر این باوریم که درک هم ترازی، ساختار، نقاط قوت و ضعف فرد در اندام تحتانی، می‌تواند موضوع اصلی در یافتن راه‌حل‌ها و روش‌های درمانی مناسب برای مشکلات پا، مچ پا، زانو درد یا درد اندام تحتانی باشد. این ارزیابی عمیق به متخصصین بینشی می‌دهد که بتوانند یک برنامه درمانی متناسب برای بیماران خود ایجاد کنند و به آن‌ها کمک کند تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورند.

این ارزیابی بر اساس ارزیابی ساختار پا، دامنه حرکات داخل مفاصل و نیروهای وارد شده به مفاصل بخصوصی در داخل پا در کنار آنالیز حرکت (تحلیل گام) و ارزیابی ساختار قامتی بدن انجام می‌شود. آنالیز حرکت، نحوه راه رفتن و حرکت و چگونگی تأثیر آن بر روی اندام تحتانی را بررسی می‌کند. ارزیابی ساختار قامتی بدن کمک می‌کند تا متخصص بتواند تصویری از وضعیت بدن بیمار ایجاد کند تا تعیین کند که در کجا می‌توان برای جلوگیری و تسکین درد و همچنین کاهش ساییدگی و پارگی ناهموار مفاصل، اقداماتی انجام داد.

استفاده از تمرینات ورزشی، حرکت و ماساژ

هنگامی که علل بالقوه درد یا نگرانی شناسایی شدند، می‌توان با استفاده از طیف وسیعی از گزینه‌ها درمان را شروع کرد. توان‌بخشی ورزشی که بر تمرینات تقویتی و کشش متمرکز است می‌تواند به تسکین درد، بهبود تراز نادرست و جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند. تیم متخصصین ما همچنین در موبیلاسیون (درمان حرکتی) مفاصل داخل پا و استفاده از ماساژ برای هدف قرار دادن مناطق مشکل دار، بسیار باتجربه هستند.

برنامه درمانی می‌تواند شامل چه گزینه‌هایی باشد؟


ارزیابی بیومکانیکی ساختار شامل چه گزینه‌هایی می باشد؟ اسکلتی عضلانی

  • مشاوره در مورد مدیریت کلی وارد آمدن بار به اندام‌ها
  • برنامه‌ریزی تمرین‌هایی برای رویدادهای مهم یا بازگشت به فعالیت عادی
  • برنامه ورزش برای تقویت بافت‌های آسیب‌دیده یا ضعیف شده
  • استفاده از ارتز پا (کفی طبی) برای کمک به بهبودی، عملکرد یا حرکت
  • استفاده از ساپورت‌های دیگر، مانند زانوبند
  • برنامه توان‌بخشی مخصوص که شامل موبیلیزاسیون (درمان‌های حرکتی) پا، طب سوزنی و تمرینات هدایت شده می‌باشد
  • مشاوره در مورد زمان و روش معاینه‌ی توصیه شده برای بررسی روند و پیشرفت بهبودی، به صورت حضوری یا از طریق مکالمه‌ی تلفنی یا ایمیل

پرسش‌های متداول


ارزیابی بیومکانیکی ساختار اسکلتی – عضلانی چه مدت طول می‌کشد؟

این یک ارزیابی عمیق است بنابراین انتظار می‌رود که حدود 1 ساعت و 15 دقیقه به طول بینجامد.

آیا لازم است توان‌بخشی ورزشی را در خانه انجام دهم؟

اگر توان‌بخشی ورزشی بخشی از برنامه درمانی شما است، احتمالاً به شما توصیه می‌شود که تمرینات بیشتری را در خانه انجام دهید. متخصصین ما این جزئیات را در کلینیک بررسی خواهند کرد و همچنین راهنمایی‌های مکتوبی را به شما ارائه می‌دهند تا آن‌ها را دنبال کنید.

موبیلاسیون مفصلی چگونه می‌تواند به بیماران کمک کند؟

اگر درد، خشکی یا کاهش دامنه‌ی حرکتی در پا دارید، موبیلاسیون (درمان حرکتی) پا می‌تواند موجب تسکین درد و افزایش قدرت شود. تیم متخصصین ما برای بهبود الگوهای حرکتی، رفع خشکی مفاصل، از تکنیک‌های تخصصی موبیلاسیون استفاده می‌کنند.

ارتزها چگونه عمل می‌کنند؟

این وسایل طبی بیومکانیکی با تراز بندی مجدد کف پاها، عدم تعادل در پا را اصلاح می‌کنند تا استرس و فشار در نواحی خاصی از پاها و یا سایر قسمت‌های بدن شما کاهش یابد. ارتزها ممکن است کفی، بالشتک یا کفی نگه دارنده قوس کف پا باشند تا به شما در کاهش فشار از روی کف پا کمک کنند. این کفی‌ها را می‌توان به صورت سفارشی نیز تهیه کرد.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *