بلاک عصبی چیست؟ مراحل کاهش درد با عمل بلاک عصبی

روش درمانی بلاک عصبی، از رسیدن سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌کند. بلاک عصبی به دو شیوه‌ی دائمی و موقت انجام می‌شود. به طور کلی هر دو روش ایمن هستند. بلاک عصبی یک روش موثر برای پیشگیری، کاهش یا کنترل درد است. بلاک‌های عصبی، سیگنال‌های درد در اطراف بدن را مختل می‌کنند. این می‌تواند تسکین درد کوتاه یا طولانی مدت را ایجاد کند.

بلاک عصبی در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، این روش می‌تواند به کاهش درد موقتی ناشی از عمل جراحی یا درد طولانی مدت در اثر یک بیماری مزمن کمک کند. یک نوع معمول از این روش، بلاک عصبی اپیدورال است که برای کاهش درد در حین زایمان، به بسیاری از زنان تزریق می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار بلاک‌های عصبی، انواع مختلف آن و خطرات احتمالی آن‌ها، به مطالعه ادامه دهید.

تاثیر بلاک عصبی به چه صورت است؟ 


تاثیر بلاک عصبی به چه صورت است؟

بلاک‌های عصبی با مسدود کردن سیگنال‌های بین سلول‌های عصبی و مغز، درد را کاهش می‌دهند.پزشک بی حسی موضعی، داروی ضد التهابی یا هر دو را در اطراف یک عصب خاص یا گروهی از انتهای عصب تزریق می‌کند. سایر روش‌هایی که پزشک ممکن است برای درد مزمن انجام دهد ممکن است شامل برش یا تخریب سلول عصبی باشد.

هر دو روش سیگنال‌های درد را از طریق عصب به سمت مغز متوقف می‌کنند. با خاموش کردن سیگنال درد، در ناحیه تحت درمان احساس کرختی یا بی حسی می‌شود.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

این درمان در چه مواردی مفید است؟ 


بلاک عصبی بلاک عصبی در چه مواردی مفید است؟

بلاک‌های عصبی یک روش موثر و فوری برای جلوگیری از درد هستند. آن‌ها برای طیف وسیعی از موقعیت‌ها از جمله کاهش درد کوتاه و طولانی مدت مفید هستند. بلاک‌های عصبی دارای مزایایی نسبت به روش‌های دیگر درمان درد می‌باشند. به عنوان مثال، داروهای افیونی اعتیاد زیادی دارند. از آنجا که بلاک‌های عصبی شامل مواد افیونی نیستند، منجر به وابستگی یا اعتیاد دارویی نمی‌شوند.

درد مزمن 

بلاک‌های عصبی می‌توانند به تسکین علائم درد مزمن و بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کنند. افراد مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن دردناک مانند آرتروز شدید یا کمر درد مزمن نیز ممکن است از بلاک‌های عصبی بهره مند شوند. گاهی اوقات، افراد مبتلا به سرطان ممکن است بلاک‌های عصبی را برای کمک به درد دریافت کنند.

درد موقت 

بلاک‌های موقت عصبی می‌توانند به تسکین درد در طی یک عمل جراحی و یا حتی درد بعد از عمل کمک کنند. زنان ممکن است زایمان در حین زایمان دچار انسداد عصبی موقت شوند که برای کاهش این درد از بلاک‌های موقت عصبی استفاده می‌شود.

تشخیص 

در برخی موارد، پزشکان ممکن است از بلاک‌های عصبی برای تشخیص بیماری فرد استفاده کنند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است یک عصب خاص را مسدود کنند تا مشخص شود آیا هنوز عصبی به درستی کار می‌کند یا خیر.

انواع بلاک عصبی 


طیف وسیعی از بلاک‌های عصبی در دسترس است. پزشک قبل از اینکه تصمیم بگیرد کدام بلاک عصبی برای شرایط بیمار مناسب است، همه فاکتورهای سلامتی را در نظر خواهد گرفت. برخی از بلاک‌های عصبی موقتی و برخی دیگر دائمی هستند. این به نوع دارویی که بلاک‌ عصبی استفاده می‌کند بستگی دارد.

دو نوع اصلی از بلاک‌های عصبی:

بلوکهای عصبی غیر جراحی 

بلوک‌های عصبی غیر جراحی

بلاک‌های عصبی غیر جراحی، بلاک‌های عصبی موقتی هستند. به طور معمول، پزشکان از این موارد برای ایجاد تسکین درد کوتاه مدت یا به عنوان بی‌حس کننده در حین جراحی استفاده می‌کنند. انواع مختلف آن عبارتند از:

  • اپیدورال: این شامل تزریق داروهای استروئیدی یا ضد درد در اطراف سلول‌های عصبی خارج نخاع است. پزشکان اغلب از آن‌ها برای تسکین درد هنگام زایمان و به عنوان بی‌حس کننده برخی جراحی‌ها استفاده می‌کنند.
  • بی حسی نخاعی یا ضد دردی: پزشک تزریق مایعات اطراف نخاع را انجام می‌دهد.
  • بلاک عصب محیطی: این شامل تزریق است که عصب خاصی را که باعث درد می‌شود بی حس می‌کند.
  • بلاک اعصاب سمپاتیک.: پزشک با بی حسی موقت عصب، از دارویی برای جلوگیری از درد در ناحیه کامل سیستم عصبی استفاده می‌کند.

بلاکهای عصبی با جراحی

بلاک‌های عصبی با جراحی، درمانی دائمی هستند. آنها با آسیب رساندن یا تخریب سلول‌های عصبی خاص باعث تسکین درد می‌شوند. پزشکان ممکن است از آن‌ها برای درمان سندرم درد ناتوان کننده مزمن استفاده کنند. انواع مختلف آن عبارتند از:

  • بلاک اعصاب سمپاتیک: پزشک با استفاده از دارویی برای از بین بردن دائمی عصب، درد را از ناحیه کامل سیستم عصبی مسدود می‌کند.
  • نورکتومی: این زمانی است که پزشک قسمتی از عصب محیطی یا آن را برداشته و مسیر خاصی را برای سیگنالینگ درد مسدود می‌کند.
  • ریزوتومی: این روش ریشه عصبی را که از ستون فقرات می‌آید از بین می‌برد.

چگونه باید برای انجام این درمان آماده شوم؟ 


معمولاً قبل از انجام درمان بلاک‌های عصبی، به آمادگی خاصی نیاز نیست. در حین انجام درمان ممکن است لازم باشد که لباس راحت بپوشید. قبل از انجام این کار احتمالاً از شما خواسته می‌شود که از سرویس بهداشتی استفاده کنید.

سپس روی شکم، کمر یا پهلو روی یک میز مخصوص فلوروسکوپی یا سی تی قرار خواهید گرفت که به راحتی دکتر به محل (های) تزریق دسترسی پیدا می‌کند. پرستار به شما کمک می‌کند تا راحت ترین حالت ممکن را هم در حین تزریق و هم بعد از آن داشته باشید.

تجهیزات بلاک عصبی چه شکلی هستند؟


یک سوزن کوچک از طریق پوست وارد شده و به سمت محل تزریق هدایت می‌شود. برای تأیید قرار دادن سوزن در محل مناسب ممکن است مقدار کمی ماده حاجب استفاده شود. این تزریق خود با سرنگی تقریباً مشابه واکسیناسیون معمول انجام می‌شود. پزشک سرنگ را از یک ویال کوچک دارو پر می‌کند. نوع داروی مورد استفاده به نیازهای بیمار بستگی دارد.

معمولا وسایل تصویربرداری استفاده شده، مانند فلوئوروسکوپی یا CT، به تجهیزات اضافی اطراف میز نیاز دارد. هر دو نوع تصویربرداری بدون درد است و شامل استفاده از اشعه ایکس برای به دست آوردن تصاویر اساسی است که به پزشک امکان می‌دهد سوزن را دقیقاً در محل مناسب تزریق قرار دهد.

تجهیزات معمولاً برای این روش از یک میز رادیوگرافی، یک یا دو لوله اشعه ایکس و یک مانیتور تلویزیونی مانند که در اتاق معاینه قرار دارد، تشکیل شده است. از فلوروسکوپی، که اشعه ایکس را به تصاویر ویدئویی تبدیل می‌کند، برای مشاهده و فرایند درمان استفاده می‌شود. این فیلم توسط دستگاه اشعه ایکس و موج یاب که بالای میز بیمار قرار دارد، تولید می‌شود.

سی تی اسکنر به طور معمول یک ماشین بزرگ و دونات شکل است که یک تونل کوتاه در مرکز آن دارد. شما روی یک میز معاینه باریک دراز خواهید کشید که به داخل و خارج این تونل کوتاه می‌رود. با چرخش در اطراف شما، لوله اشعه ایکس و موج یاب‌های الکترونیکی اشعه ایکس در مقابل یکدیگر و به صورت حلقه ای قرار دارند که به آن دروازه می‌گویند. ایستگاه کاری رایانه‌ای که اطلاعات تصویربرداری را پردازش می‌کند، در یک اتاق کنترل جداگانه قرار دارد. اینجاست که تکنسین اسکنر را کنترل و در تماس مستقیم دیداری روند درمان را بررسی می‌کند. تکنسین می‌تواند با استفاده از بلندگو و میکروفون شما را بشنود و با شما صحبت کند.

نحوهی تاثیر بلاک عصبی چگونه است؟ 


دارویی که از طریق تزریق تحویل داده می‌شود تا آنجا که ممکن است نزدیک عصب وارد می‌شود. سپس گیرنده‌های درد موجود در عصب(های) ایجاد کننده مشکل را “خاموش” می‌کند. تصویربرداری می‌تواند به پزشک کمک کند تا سوزن را در مناسب‌ترین نقطه قرار دهد. خود تصویربرداری بدون درد است.

اثرات تزریق معمولاً فوری است. پس از مدت کوتاهی درد تسکین پیدا می‌کند. با این حال، اثر درمانی بلاک‌های عصبی موقت هستند – آنها معمولاً یک یا دو هفته درد را تسکین می‌دهند و پس از آن که جذب بدن جذب شدند اثرشان از بین می‌رود. برخی از بیماران قبل از تسکین طولانی مدت تحت چندین دور بلوک عصبی قرار می‌گیرند. برخی دیگر ممکن است از این نوع تزریق هیچگونه تسکین درد طولانی مدت نداشته باشند و برای درمان علائم خود به روش‌های درمانی مختلفی نیاز دارند.

بلاک عصبی چگونه انجام می‌شود؟ 


بلاک عصبی چگونه انجام می شود؟

این روش اغلب به صورت سرپایی انجام می‌شود. با این حال، برخی از بیماران ممکن است به دنبال این روش نیاز به پذیرش داشته باشند. در صورت نیاز به بستری شدن از پزشک خود بپرسید.

شما می‌توانید روی میز یا سطح دیگری قرار بگیرید تا به پزشک اجازه دسترسی به قسمت (های) تزریق را بدهید. سپس پزشک با استفاده از لمس و یا راهنمای تصویربرداری، نقطه‌ای را که باید سوزن قرار داده شود، شناسایی می‌کند. او ناحیه را با محلول ضد عفونی کننده تمیز می‌کند و سپس سوزن را در عمق خاصی فرو می‌برد تا دارو را تا آنجا که ممکن است به عصب (های) مشکل ساز برساند. قبل از تزریق دارو ممکن است مواد حاجب برای تأیید موقعیت سوزن تزریق شود.

بسته به میزان درد شما و یا نیاز به پوشش یک ناحیه، ممکن است بیش از یک تزریق لازم باشد. پزشک به احتمال زیاد به شما می‌گوید چه زمانی سوزن را وارد می‌کند و چه زمانی تزریق انجام می‌شود.

بعد از اتمام کار، به شما اجازه می‌دهد 15 تا 30 دقیقه استراحت کنید تا دارو اثر بگذارد. پرستار همچنین قبل از ترک مطب پزشک مطمئن خواهد شد که هیچ عارضه جانبی غیر منتظره‌ای نداشته‌اید.

چه احساسی در طول درمان خواهم داشت؟ 


هنگام وارد شدن سوزن احتمالاً احساس “نیشگون گرفتن” خواهید کرد. به محض تحویل دارو، باید احساس ناراحتی کمتری داشته باشید. گاهی اوقات باید سوزن را تا حدی عمیق فرو برد تا به عصب ایجاد کننده مشکل برسد. این می‌تواند به طور موقت ناراحت کننده باشد، اما نگه داشتن آن مهم است تا سوزن به درستی وارد شود.

اگر نیاز به تزریق نزدیک به عصب اصلی یا دسته اعصاب مانند عصب سیاتیک باشد، پزشک از شما می‌خواهید در صورت درد ناگهانی، اطلاع دهید. این بدان معنی است که سوزن بیش از حد به عصب اصلی نزدیک شده است و باید خارج شود و دوباره قرار گیرد. این به ندرت اتفاق می‌افتد، بنابراین نباید یک نگرانی عمده باشد.

پس از تزریق، احتمالاً احساس تسکین درد در ناحیه تزریق شده را تجربه خواهید کرد. این حالت معمولاً تا یک یا دو هفته یا حتی در برخی موارد به طور دائمی ادامه خواهد داشت.

خطرات


بلاک‌های عصبی به طور کلی ایمن هستند. برخی از خطرات همراه با این روش وجود دارد، اما نادر است.

در اطراف ناحیه تزریق می‌تواند خونریزی و درد داشته باشد. همچنین خطر ابتلا به عفونت نیز وجود دارد.

هنگامی که دو عصب به هم نزدیک هستند، تشخیص صحیح پزشک ممکن است چالش برانگیز باشد. همچنین ممکن است دارو وارد جریان خون شود.

در موارد بسیار نادر، بلاک‌های عصبی موقتی می‌توانند به طور دائم به یک عصب آسیب برسانند. این روش همچنین ممکن است به اعصاب اطراف آسیب برساند.

توجه به این نکته مهم است که این خطرات بسیار نادر است و به طور کلی، مسدود کننده‌های عصبی ایمن و موثر هستند.

گزینههای جایگزین


بسته به شرایط، گزینه‌های مختلفی برای بلاک‌های عصبی وجود دارد.

داروهای افیونی 

برای تسکین درد کوتاه مدت، یکی از گزینه های بلاک‌های عصبی، داروهای افیونی است. این‌ها مسکن‌های قوی هستند که به گیرنده‌های مواد افیونی اطراف بدن متصل می‌شوند.

آن‌ها می‌توانند برای کاهش درد بسیار موثر باشند، اما در مصرف آن‌ها باید احتیاط  کرد زیرا منجر به وابستگی دارویی می‌شوند.

داروهای غیر استروئیدی یا استروئیدی 

در موارد کمتر شدید، داروهای غیر استروئیدی یا استروئیدی می‌توانند التهاب و درد را کاهش دهند. به عنوان مثال می‌توان به ایبوپروفن و پردنیزون اشاره کرد.

در حین جراحی، پزشکان گاهی از بیهوشی عمومی استفاده می‌کنند. این امر باعث کمبود هوشیاری و کاهش درد می شود.

اکسید نیتروژن 

برای زنان در حال زایمان، گزینه دیگر اکسید نیتروژن است. این می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و به درد کمک کند.

پزشک ممکن است تزریق داروی بی حسی موضعی را انجام دهد. این مورد با انسداد عصب اپیدورال متفاوت است، اما همچنین می‌تواند به درد کمک کند.

ورزش و فیزیوتراپی 

برای افرادی که بیماری‌های طولانی مدت از جمله درد مزمن دارند، سایر گزینه‌ها شامل ورزش و فیزیوتراپی هستند.

سوالات رایج 


آیا انسداد عصبی درد دارد؟ 

قرار دادن بلاک عصبی با درد جزئی همراه است. بیشتر بیماران گزارش می‌کنند که درد آن کمتر از قرار دادن کاتتر IV کوچک است. پزشکان به همه بیماران داروی آرام بخش می‌دهند تا به آن‌ها کمک کند تا آرام شوند و سپس پوست را قبل از قرار دادن بلاک عصبی بی حس می‌کنند.

آیا در حین درمان بیدار خواهم بود؟ 

بعد از انسداد عصب، قسمتی از بدن که جراحی خواهد شد، بی حس می‌شود. بسیاری از اوقات این انتخاب شماست که بخواهید بیدار یا خواب باشید. هرگز نمی‌توانید خود جراحی را مشاهده کنید زیرا یک پارچه استریل بزرگ همیشه بین شما و جراح قرار می‌گیرد. بیشتر بیماران ترجیح می‌دهند در حین جراحی خواب باشند، سپس از آرام بخشی شدید یا بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.

اثر بلاک عصبی چه مدت ماندگار است؟

این بستگی به نوع بلاک انجام شده و نوع داروی بی حس کننده استفاده شده دارد. به عنوان مثال، بلاک‌های عصبی برای جراحی دست معمولاً 6 تا 8 ساعت ماندگار است، اما اثر انسداد عصبی برای درد پس از تعویض کامل زانو، می‌تواند از 12 تا 24 ساعت ادامه داشته باشد. دارو به طور مداوم از طریق یک لوله پلاستیکی کوچک (کاتتر عصب) که در کنار عصب قرار دارد، تحویل داده می‌شود و برای 2 تا 3 روز اثر خود را دارد.

بلاک عصبی چقدر طول میکشد؟ 

معمولاً عمل بلاک عصبی 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد اما قسمت با سوزن حدود 1 دقیقه طول می‌کشد. بسته به ناحیه بی حس، داروی استفاده شده و پاسخ شخصی شما به دارو، 15 تا 45 دقیقه دیگر طول می‌کشد تا شروع به وضعیت نرمال بازگردید.

اگر نیاز به مسدود یا بلاک عصب نباشد، آیا درد خواهم داشت؟ 

پزشکان از داروهای IV و خوراکی برای کنترل درد شما در حین و بعد از جراحی استفاده می‌کنند. این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته و به اندازه بلوک عصبی موثر باشند یا نباشند. IV و داروهای خوراکی درد در دسترس شما خواهد بود تا در صورت لزوم از روش تزریق بلاک عصبی استفاده شود.

آیا میتوانم درمان بلاک عصبی را انجام ندهم؟ 

بله. پزشک در مورد گزینه‌های درمان با شما صحبت خواهد کرد و شما تصمیم می‌گیرید که بهترین گزینه برای خودتان چیست. به شما توصیه می‌کند که روش جراحی بلاک عصبی را در صورت بودن بهترین شرایط بیهوشی با کمترین عوارض انجام دهید. در برخی شرایط نادر، بیهوشی عمومی در مقایسه با جراحی بلاک عصبی ممکن است خطرناک‌تر باشد. در این موارد خاص، پزشک به شما توصیه می‌کند که برای جراحی انسداد عصبی داشته باشید. غالباً آنها بلاک عصبی را با بیهوشی عمومی ترکیب می‌کنند تا عوارض جانبی را کاهش دهند و بهبود بیهوشی عمومی را بهبود بخشند.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *