بیماری لوپوس چه علائمی دارد و نقش تغذیه در آن چیست؟

بیماری لوپوس چه علائمی دارد و نقش تغذیه در آن چیست؟

بیماری لوپوس که به نام لوپوس اریتماتوز سیستمیک هم معروف است، یک بیماری خود ایمنی مزمن است. درد مفصلی به همراه تورم مفاصل، ضایعه پوستی، سستی و خستگی، خشکی دهان رایج ترین نشانه های این بیماری هستند.این بیماری می تواند قسمت های مختلف بدن از جمله کلیه ها را نابود کند، احتمال مبتلا شدن زنان 10 بار بیشتر از مردان است.

بیماری لوپوس در برخی افراد سبک و خفیف است.

در این صورت نیز می تواند کاملا جدی بوده و حتی در بعضی افراد تهدید کننده حیات آنها باشد. لوپوس به دلیل یک زمینه ژنتیکی که توسط عوامل محیطی مثل: ویروس ها فعال شده باشد تولید می شود. این بیماری می تواند با عوامل دیگری مثل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استرس، عفونت، غذاها و داروهای خاصی تشدید شود.

با توجه به اینکه بیماری لوپوس عارضه بی ثباتی است، رژیم خاص درمانی که بتواند به فرد مبتلا کمک کند وجود ندارد.

بیمار و پزشک می توانند راه های متفاوت برای نتیجه گرفتن را امتحان کنند. درمان بیشتر نیاز به دریافت یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) برای کنترل التهاب و هیدروکسی کلروکین (دارویی که زمانی برای مالاریا استفاده شده است) می باشد که می تواند مقاومت نسبت به نور خورشید را بالا برده و به جلوگیری از ضایعه پوستی (راش پوستی) و درد مفصلی کمک کند.برای مشکلات سخت تر، استروئیدها یا دیگر داروهای کنترل کننده سیستم دفاعی قابل استفاده و تجویز است.

لوپوس

مصرف چه مواد غذایی در بیماران لوپوس مفید است؟

نقش میوه ها و سبزی ها در درمان بیماری لوپوس:

این مواد غذایی دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، ویتامین C، سلنیوم و روی هستند.نه تنها این مواد برای لوپوس مفید هستند، و باعث مقاومت فرد در برابر بیماری قلبی می شوند. افراد مبتلا به عارضه لوپوس در بیشتر مواقع دچار افزایش میزان کلسترول در خون می شوند.این مشکل با مصرف داروهای استروئیدی بدتر می شود.

در بعضی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که لوپوس با بالا رفتن مقدار چربی های اکسید شده خون و کاهش میزان ویتامین E در جریان خون همراه است.براساس مطالعات بررسی شده بر روی حیوانات دریافتند که ویتامین E می تواند پیشرفت بیماری لوپوس را کندتر کند.

بهترین منابع غذایی دارای ویتامین E شامل: دانه ها، مغزها، روغن ها و جوانه گندم.
مصرف سبزی ها، بیوفلاوونوئیدها و ماهی چرب را افزایش دهید. بروکلی و دیگر گیاهان خانواده آن دارای ایندول ها هستند که سوخت و ساز استروژن را در مسیری که نتیجه مثبت روی لوپوس بگذارد راهنمایی می کند. میوه های آبدار تازه حاوی مقدار زیادی از بیوفلاوونوئیدها هستند که کمک کننده برای بیماران مبتلا به لوپوس است.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

از آنجایی که اغلب بیماران لوپوسی نیاز به دور بودن از نورخورشید را دارند، باید مطمئن شد در رژیم غذایی آنها به مقدار کافی ویتامین D وجود داشته باشد.

منابع ویتامین D:

شیر، نوشیدنی های غنی شده از سویا، برنج، ماهی آزاد و دیگر ماهی های چرب.
براساس تحقیقات به دست آمده به این نتیجه رسیده اند که روغن ماهی دارای اثرات ضد التهابی است. این روغن می تواند به درد مفصلی و سفتی مفاصل که همراه بیماران لوپوسی است کمک کند.

مصرف چه مواد غذایی در بیماری لوپوس مضر است؟

قارچ ها و بعضی از غذاهای دودی: این مواد در بیماران مبتلا به لوپوس می تواند باعث بروز مشکلات شود.

غذاهای دارای ماده پسورالن: افرادی که مبتلا به لوپوس هستند با قرارگرفتن در نور خورشید یا نور فلوئورسنت بدتر می شوند به همین دلیل باید از مصرف غذاهای دارای پسورالن مانند: کرفس، جعفری، هویج، لیمو، لیموترش که حساسیت فرد نسبت به نور را بالا می برد، دوری کنند.

مصرف موارد زیر را افزایش دهید:

  • میوه ها و سبزی ها مانند: گریپ فروت، بروکلی، گل کلم و کلم برای تأمین آنتی اکسیدان ها و بیوفلاوونوئیدها.
  • محصولات لبنی و نوشیدنی های غنی شده از سویا و برنج برای کلسیم و ویتامین D
  • غذاهای غنی شده از اسیدهای چرب ضروری مانند: دانه ها، ماهی، بذرک و تخم مرغ های حاوی امگا 3

مصرف موارد زیر باید کم شود:

  • چربی ها، به ویژه چربی های حیوانی

از مصرف موارد زیر دوری کنید:

  • کرفس، جعفری، هویج، لیمو، لیموترش و انجیر اگر به نورخورشید حساسیت دارید.

داروها و رژیم های غذایی مناسب برای بیماری لوپوس:

اگر فرد آسپرین و یا دیگر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مصرف کند، باید همیشه همراه با غذا استفاده نماید. اگر فرد داروهای کورتیکواستروئیدی مصرف می کند ، باید مصرف نمک خود را قطع کرده زیرا باعث تجمع و باقی ماندن آب در بدن می شود . در نتیجه باعث افزایش فشار خون تشدید شده با استروئید می شود.

با توجه به اینکه استروئیدها خطر استئوپروزیس (پوکی استخوان) را افزایش می دهند، باید مصرف محصولات لبنی غنی شده از کلسیم، ماهی همراه با استخوان و سبزی های با برگ سبز تیره رنگ استفاده شود، مکمل ها می توانند مورد نیاز باشند.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *