بیومکانیک در پزشکی

بیومکانیک

علم بیومکانیک به بررسی قوانین مکانیکی حاکم بر بدن موجود زنده و انسان می پردازد.این دانش طیف وسیعی از موضوعات را مثل راه رفتن و یا انواع حرکات در مفاصل و اندام های بدن،تغییرات جریان خون درون رگ ها،ساخت اندام های مصنوعی،کفی و کفش طبی مخصوص افراد خاص و یا ورزشکاران، ساخت تجهیزات ورزشی و کمک ورزشی و …. را شامل می شود.

این مجموعه با اتکا به امکانات و دانش متخصصان این حوزه، می تواند در سه شاخه اقدام به فعالیت می نماید:

1-تحلیل راه رفتن

راه رفتن به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد،فعالیتی کاملاً هماهنگ و پیچیده از همکاری سیستم اسکلتی-عضلانی و عصبی بدن می باشد.

شناخت اندامهای حرکتی مانند کف پا،مچ پا،زانو و لگن و رفتار مکانیکی آنها از منظر کلینیکی و آزمایشگاهی می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در بهبود ویژگی های سلامتی،شاخص های ورزشی،استعدادیابی،درمانی و توانبخشی داشته باشد.

با وجود ابزارهای دقیق ارزیابی از جمله دوربین های آنالیز حرکت و نرم افزارهای تخصصی می توان ناهنجاری های حرکتی افراد را تشخیص داد و با ارائه راه حل های درمانی و یا ورزش های اصلاحی نسبت به بهبود و یا برطرف کردن مشکل اقدام نمود.

از طرف دیگر این امکانات شرایطی را فراهم می کند که بتوان در بحث استعدادیابی کارهای دقیق تری را اجرا نمود.

کاربرد بیومکانیک در پزشکی

2-ارگونومی

ارگونومی یا دانش سازگاری تعاملات محیط و کاربر،با شناسایی قابلیت ها و محدودیت های انسان،استرس ها،خستگی و خطرات محیط کاری می توان نیروهای استاتیک و دینامیک وارد بر بدن انسان را تعدیل کرد.

با بهره گیری از این دانش می توان الگوهای متنوعی در جهت کاهش خطرات و ریسک ها و افزایش راندمان کار و کاهش هزینه ها برای هر فرد و یا سازمانی اجرا کرد.

کاربرد بیومکانیک در پزشکی

3- بیومکانیک کف پا

کف پا به عنوان اولین نقطه اتصال با زمین در بدن انسان در حین راه رفتن و یا ایستادن محسوب می شود.

از منظر بیومکانیکی مفصل مچ پا به عنوان یک مفصل مهم که وزن بدن انسان را تحمل می کند برای متخصصین اهمیت ویژه ای دارد.

به همین دلیل شناخت دقیق ساختار، عملکرد و ناهنجاری های کف پا و مفصل مچ پا بسیار ضروری است.

قوس های کف پا،وضعیت توزیع وزن،جذب نیروها و شوک های وارده بر این عضو و مشکلات ثانویه ناشی از آنها از جمله موارد مهم در بررسی های بیومکانیکی و رویکردهای درمانی می باشند.

به منظور تشخیص این موارد می توان از اسکنرهای استاتیک و داینامیک کف پا استفاده نمود و به وسیله کفی و کفش طبی و تجویز ورزش های اصلاحی،درمان آن را کامل کرد.

کاربرد بیومکانیک در پزشکی

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *