علت صدا دادن گردن هنگام چرخاندن و حرکت

امکان دارد در زمان حرکت مفصل صدای تق تق شنیده شود. این صدا ممکن است در گردن نیز ایجاد شود. برای مثال ممکن است شخص هنگام چرخاندن سر متوجه صدا دادن گردن شود. معمولاً صدا دادن گردن بدون درد می‌باشد و نشان‌دهنده وجود عارضه خطرناکی نمی‌باشد. ولی در صورتی که صدای تق تق گردن با درد یا آسیب‌دیدگی همراه باشد، امکان دارد عارضه خطرناک دیگری نیز وجود داشته باشد.

ساختار گردن

کوتیشن مفاصل فاست در محل اتصال قسمت عقبی مهره‌ها در گردن قرار دارند. در قسمت انتهایی هر استخوان، سطح نرمی به نام غضروف وجود دارد. داخل مفصل فاست مایع سینوویال (مایع مفصلی) وجود دارد که سبب روان شدن مفاصل می‌شود. در قسمت جلوی مهره‌ها، فضای بین مهره‌ای وجود دارد. سایش ساختارهای موجود در ستون فقرات سبب صدا دادن گردن می‌شود.کوتیشن

وجود درد به همراه صدا دادن گردن

با وجود این که معمولاً صدا دادن گردن بدون درد می‌باشد، با این حال ممکن است این حالت با مقداری خشکی یا گردن‌درد نیز همراه باشد.

در صورت وجود درد به همراه تق تق گردن، احتمال وجود افکار منفی و استرس مرتبط با صدا دادن گردن افزایش پیدا می‌کند. این افکار منفی می‌تواند باعث شود تا شخص تصور کند که گردنش دچار آسیب‌دیدگی جدی شده است.

در چه مواقعی صدای تق تق گردن افزایش پیدا می‌کند؟

صدای تق تق گردن ممکن است در هر سنی بروز کند ولی با افزایش سن، احتمال بروز این حالت نیز افزایش پیدا می‌کند. تعداد دفعات بروز صدای گردن ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. برخی از افراد چند بار در ماه متوجه صدا دادن گردن شده و در برخی دیگر از افراد، ممکن است این حالت هر روز ایجاد شود. همچنین ممکن است صدا دادن گردن هنگام چرخاندن سر و در زمان حرکت گردن ایجاد شود.

در برخی از مواقع احتمال صدا دادن گردن افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، ممکن است شخص برای مدت چند روز به طور مکرر متوجه صدا دادن گردن شود و سپس این حالت رفع شود. در مواقعی که دلیل صدا دادن گردن ناشی از سایش استخوان‌ها در اثر آرتروز مفصل فاست است، تعداد دفعات بروز صدای گردن هنگام حرکت افزایش پیدا می‌کند و رفع نخواهد شد.

با وجود این که افزایش صدای تق تق گردن می‌تواند همراه با آرتروز باشد، هیچ سند و مدرک علمی در ارتباط با این که صدا دادن گردن سبب بروز آرتروز می‌شود، وجود ندارد.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

چه زمانی صدا دادن گردن خطرناک می‌باشد؟

در صورتی که صدا دادن گردن با درد، خشکی یا علائم دیگر همراه باشد، ممکن است نشان‌دهنده وجود عارضه دیگری باشد که به ارزیابی توسط متخصص نیاز داشته باشد.

دلیل صدا دادن گردن

در ارتباط با علت تق تق گردن بایستی توجه شود که با وجود این که صدا دادن گردن هنگام حرکت در افراد شایع می‌باشد، دلیل دقیق بروز این حالت همیشه به طور کامل مشخص نمی‌باشد. علت صدا دادن گردن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تغییر فشار درون مفاصل فاست گردن
  • حرکت تاندون یا رباط در اطراف استخوان یا نزدیک اتصالات استخوانی
  • سایش استخوان‌های مجاور با یکدیگر

دلایل تق تق به طور دقیق شامل موارد زیر می‌باشد:

فشار مفصلی

مفاصل سینوویال مانند مفاصل فاست گردن دارای یک کپسول مفصلی حاوی مایع سینوویال (مایع مفصلی) هستند که سبب روان‌سازی و محافظت از غضروف استخوان‌های مجاور می‌شود. با حرکت مفصل سینوویال و سایش استخوان‌های مجاور با یکدیگر، فشار درون مفاصل تغییر کرده و ممکن است سبب ایجاد حباب‌های کوچک گاز و ترکیدن این حباب‌ها درون مایع سینوویال شود. این تغییر فشار می‌تواند علت تق تق گردن هنگام حرکت باشد.

حرکت تاندون یا رباط اطراف استخوان

دلیل تق تق گردن می‌تواند صدای ناشی از حرکت تاندون‌ها و رباط‌ها در اطراف استخوان‌ها یا بافت‌های دیگر در ناحیه گردن باشد. رباط‌ها و تاندون‌ها بافت‌های نرمی هستند که به استخوان‌ها متصل می‌باشند و همچنین دارای خاصیت انعطاف‌پذیری زیادی هستند.

یکی از دلایل بروز صدای گردن با افزایش سن این است که مفاصل و بافت‌های مجاور شامل تاندون‌ها و رباط‌ها با گذشت زمان ضعیف می‌شوند. دیگر عوامل مؤثر در عملکرد تاندون‌ها و رباط‌ها و ایجاد صدای تق تق گردن شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ورم یا سفتی
  • آسیب‌دیدگی یا کشیدگی بیش از حد
  • تخریب در ستون فقرات
  • حرکت ناگهانی یا غیر طبیعی
  • تغییرات ایجاد شده پس از جراحی

این عوامل ممکن است علت تق تق گردن باشند. همچنین امکان دارد تاندون‌ها و رباط‌های سالم نیز سبب ایجاد صدای تق تق گردن شوند.

سایش استخوان‌ها با یکدیگر

تخریب مفصل فاست در اثر آرتروز می‌تواند سبب سایش استخوان‌ها با یکدیگر شود. این حالت ممکن است در اثر افزایش سن بروز کند. همچنین آسیب‌دیدگی‌های شدید مانند کشیدگی گردن و یا آسیب‌های ناشی از ورزش کردن امکان دارد سبب تسریع این روند شوند.

در صورتی که دلیل تق تق گردن سایش استخوان‌ها با یکدیگر باشد، معمولاً با درد و محدودیت حرکتی گردن همراه است. همچنین تق تق گردن ناشی از سایش استخوان‌ها معمولاً می‌تواند با هر حرکتی تکرار شود.

عدم تشخیص علت صدای تق تق گردن

در صورت ایجاد صدای گردن، امکان دارد که در برخی از مواقع علت بروز این صدا تشخیص داده نشود؛ خصوصاً هنگامی که تق تق گردن بدون درد باشد. حتی در مواقعی که تق تق گردن با درد همراه باشد به جای تعیین علت اصلی بروز صدا، بیشتر به تشخیص علت بروز درد و درمان آن توجه می‌شود.

چه زمانی صدا دادن گردن به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد؟

هنگامی که برای اولین بار صدای تق تق گردن ایجاد می‌شود، شخص نگران وجود مشکل در ستون فقرات در قسمت گردن می‌شود. به طور کلی، در صورت وجود صدای گردن به همراه علائم زیر بایستی به پزشک مراجعه شود:

  • درد یا ورم :

صدای تق تق گردن به همراه درد یا ورم می‌تواند نشان‌دهنده وجود آرتروز یا برخی دیگر از انواع مشکلات مرتبط با التهاب در مفاصل گردن باشد.

  • تصادف یا آسیب‌دیدگی :

در صورت بروز صدای گردن پس از آسیب‌دیدگی مانند تصادف با خودرو و یا افتادن از ارتفاع، ممکن است تغییرات ساختاری ایجاد شده باشد که به ارزیابی توسط متخصص نیاز داشته باشد.

  • وجود صدای گردن به شکل مکرر و دائمی :

وجود صدای تق تق گردن به صورت مداوم (مانند تق تق گردن هنگام حرکت دادن مفصل)، می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در عملکرد مفصل باشد؛ خصوصاً زمانی که با درد همراه باشد.

  • جراحی :

در برخی از مواقع صدای تق تق گردن پس از جراحی در ستون فقرات گردنی ایجاد می‌شود. امکان دارد این صدا چند هفته پس از جراحی بروز کند. با وجود این که ممکن است این صدا طبیعی باشد بایستی حتماً در این مورد به جراح اطلاع داده شود.

در صورتی که هیچ یک از موارد فوق وجود نداشته باشند، صدای تق تق گردن نشان‌دهنده وجود هیچ عارضه‌ای نمی‌باشد. در صورت وجود نگرانی در ارتباط با تق تق گردن (حتی اگر هیچ درد یا علائم دیگری وجود نداشته باشد)، جهت رد احتمال وجود عارضه‌های خطرناک دیگر می‌توان به پزشک مراجعه کرد

محصولات

محصولات ارتوپدی

تراکشن بادی گردن

367,500 تومان

ساپورت گردن

تراکشن گردن بادی 2MD

405,000 تومان
550,000 تومان
184,000 تومان - 230,000 تومان
244,000 تومان - 305,000 تومان
192,000 تومان - 240,000 تومان
192,000 تومان - 240,000 تومان

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *