متخصص طب فیزیکی و توانبخشی کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

وقتی آسیب می‌بینید، ممکن است اولین فکر شما این باشد که مستقیماً از یک جراح ارتوپد، کایروپراکتور یا متخصص پزشکی ورزشی نوبت ویزیت بگیرید. اما این‌ها تنها گزینه‌های شما نیستند؛ چراکه یک رشته علمی نسبتاً جدید وجود دارد که می‌تواند به انواع مختلفی از بیماران، از جمله آن‌هایی که از آسیب‌دیدگی، بیماری یا درد اسکلتی عضلانی رنج می‌برند کمک کند. به پزشک این رشته، متخصص طب فیزیکی گفته می‌شود.

متخصصان طب فیزیکی، پیشگیری ثانویه از معلولیت را امکان‌پذیر می‌سازند، برای توانبخشی از روش‌های غیرجراحی بهره می‌گیرند و جهت رفع مشکلات دستگاه عضلانی اسکلتی بیماران تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند. مشورت با یک متخصص طب فیزیکی قبل از اقدام به انجام درمان‌های جراحی تصمیم ارزشمندی است. متخصصان طب فیزیکی با ارائه تصویری کلی از وضعیت بیماران به آن‌ها کمک می‌کنند تا تمامی گزینه‌های درمانی پیش رویشان را درک کنند.

متخصص طب فیزیکی توانایی کار در شرایط و محیط‌های بسیار متنوعی را دارد از جمله توانبخشی بیماران بستری، کلینیک‌های سرپایی و کلینیک‌های کودکان.

متخصص طب فیزیکی کیست؟


متخصص طب فیزیکی پزشکی است که در زمینه پزشکی فیزیکی و توانبخشی تخصص دارد. یک متخصص طب فیزیکی یک متخصص درمانی بسیار آموزش دیده است که برای رفع مشکلات دستگاه عضلانی اسکلتی و ناهنجاری‌های دردناک آن بر درمان تمامی بدن تمرکز می‌کند. یک متخصص طب فیزیکی دردهای ناشی از آسیب‌دیدگی، بیماری یا عارضه‌های پزشکی را، عمدتاً با استفاده از ابزارهای فیزیکی موجود برای بهبودی، مثل فیزیوتراپی و دارو، تشخیص داده، مدیریت و درمان می‌کند. هدف متخصص طب فیزیکی کمک به بیماران برای بازیابی رفاه عملکردی‌شاk و بازگشت آن‌ها به یک زندگی سالم و کارآمد است.

 

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

نقش یک متخصص طب فیزیکی


متخصصان طب فیزیکی تصویر کلی را مطالعه می‌کنند. آموزش‌هایی که دیده‌اند گسترده است، که همین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به جای تنها یک اندام، تمامی بدن را ببینند. متخصصان طب فیزیکی می‌توانند با مد نظر قرار دادن سایر نواحی بدن و همچنین از طریق بررسی روابط تمامی بخش‌های متحرک آن به تعیین منبع دردهایی که تشخیصشان مشکل است کمک کنند. هدف یک متخصص طب فیزیکی این است که کارایی و قابلیت‌های عملکردی بیماران درگیر آسیب‌ها، بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها را به آن‌ها برگرداند.

متخصصان طب فیزیکی اغلب به عنوان مشاوری برای پزشکانی مثل پزشکان مراقبت‌های اولیه و عصب‌شناسان عمل کرده، یا با رهبری تیمی از متخصصان درمانی کمک می‌کنند تا بهترین درمان ممکن به یک بیمار ارائه شود. متخصص طب فیزیکی، وقتی که نقش اصلی در توانبخشی شما را به عهده می‌گیرد، برای بهبودتان همه کار می‌کند، از تهیه برنامه گام به گام توانبخشی شما گرفته تا مدیریت تمامی تیم توانبخشی‌تان و به کارگیری متخصصان مختلف از جمله فیزیوتراپیست‌ها، متخصصان شغل درمانی، روانشناسان، مدیران مراقبت‌ها و سایر پزشکان و متخصصان.

متخصصان طب فیزیکی

متخصصان طب فیزیکی می‌توانند با استفاده از اعمال غیرجراحی آسیب‌ها و بیماری‌ها را درمان و درد را کنترل کنند. آن‌ها، برای این منظور، از تجویز داروهای ادجوانت و ضددرد جهت کمک به بهبود عملکرد، تمرینات قدرتی و انعطاف‌پذیری و همچنین وسایل کمکی مثل بریس‌ و ویلچر بهره می‌گیرند. برای اشخاصی که به اعمال جراحی نیاز دارند، مشورت با یک متخصص طب فیزیکی، قبل و بعد از جراحی، می‌تواند به تسریع بهبودی و حفظ قابلیت عملکرد کمک بسیاری بکند.

از آنجا که متخصص طب فیزیکی بر بهبود عملکرد بیماران تمرکز دارد، درمان شما را متناسب با نیازهایتان طراحی می‌کند. برای مثال، اگر صرفاً قصد دارید که از پله‌ها بالا بروید یا می‌خواهید که بتوانید با بچه‌هایتان روی کف اتاق بازی کنید، برنامه درمانی‌تان با یک ورزشکار المپیکی آسیب‌دیده که امید به شرکت مجدد در مسابقات حرفه‌ای را دارد متفاوت خواهد بود. نیاز شما هرچه که باشد متخصص طب فیزیکی می‌تواند در دستیابی به آن به شما کمک کند. متخصصان طب فیزیکی:

  • ارزش و نقش فیزیوتراپی در درمان را برای بیماران شفاف‌سازی کرده و تکنیک‌های صحیح انجام تمرینات را به آن‌ها آموزش می‌دهند.
  • یک رژیم فیزیوتراپی متناسب با نیازهای بیمار طراحی می‌کنند.
  • در قالب یک مشاور سلامت و تغذیه به بیماران کمک می‌کنند تا عادات سالمی در خودشان ایجاد کنند.
  • دارو تجویز کرده و مصرف آن‌ها را مدیریت می‌کنند.
  • با انجام تزریقاتی به نواحی دردناک بیمار به تسکین درد و بازیابی عملکرد او کمک می‌کنند.
  • از کمک متخصصان روانی اجتماعی و سایر متخصصان درمانی بهره می‌گیرند.
  • درمان‌های مکمل مانند طب سوزنی تجویز می‌کنند.

اگر درمان‌های غیرجراحی جواب ندهند، متخصص طب فیزیکی بیمار را به یک جراح متخصص ارجاع می‌دهد.

آموزش‌ها


متخصصان طب فیزیکی آموزش‌های لازم برای درمان انواع مختلفی از عارضه‌های پزشکی که بر دستگاه عضلانی اسکلتی، شامل مغز، نخاع، اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، عضلات و تاندون‌ها، اثر می‌گذارند را طی می‌کنند.

آموزش‌های آن‌ها شامل یک مدرک کارشناسی، چهار سال تحصیل در دانشکده پزشکی، و چهار سال دستیاری است. متخصص طب فیزیکی بعد از دوره دستیاری می‌تواند در یک شاخه تخصصی ادامه تحصیل بدهد که در این صورت، او یک دوره فلوشیپ را در حوزه به خصوصی طی خواهد کرد. بعضی از گزینه‌های این افراد را ادامه ذکر خواهیم کرد.

به طور کلی، متخصصان طب فیزیکی در مقطع تخصصی موارد زیر را خواهند آموخت:

آموزش‌های متخصصان طب فیزیکی

  • توانبخشی ستون فقرات بعد از آسیب‌دیدگی. از آنجا که کمردرد عارضه شایعی است، بسیاری از متخصصان طب فیزیکی تصمیم به کسب تخصص در درمان ستون فقرات می‌گیرند. آن‌ها معمولاً بیشتر روی توانبخشی ستون فقرات یا مدیریت درد ستون فقرات تمرکز می‌کنند.
  • درمان درد مزمن عضلانی اسکلتی و یادگیری اصول تجویز دارو و فیزیوتراپی برای مدیریت عمده‌ی درد.
  • توانبخشی بعد از آسیب‌های ورزشی.
  • بازیابی عملکرد مغز بعد از سکته مغزی یا آسیب. پزشکان با در نظر گرفتن تغییراتی مثل ضعف حافظه، تکانشگری و معلولیت‌های ارتباطی، وضعیت بیماران را ارزیابی کرده و برای آن‌ها درمان تجویز می‌کنند.
  • توانبخشی اعصاب و عملکرد نخاع.
  • کسب تخصص در درمان بیماران زیر 18 سال.

متخصصان طب فیزیکی چه درمان‌هایی انجام می‌دهند؟


همانطور که بالاتر گفته شد، متخصصان طب فیزیکی درمان‌ها و اعمال غیرجراحی انجام می‌دهند. این اعمال می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • الکترومیوگرافی (EMG): الکترودهای سوزنی ظریفی به عضلات وارد می‌شوند تا عملکرد عضلات و عصب‌ها سنجش شود. این به متخصصان طب فیزیکی کمک می‌کند تا تعیین کنند که ضعف موجود ناشی از نقص عملکرد عضلات است یا عصب‌ها.
  • مطالعات هدایت عصبی (NCS): از یک سری الکترودها برای مشخص کردن محل یک آسیب‌ در سیستم عصبی استفاده می‌شود.
  • تزریقات به مفاصل محیطی: تزریق به استخوان‌ها و بافت‌های نرم برای کمک به تشخیص و درمان ناهنجاری‌ها.
  • تزریقات به نقاط ماشه‌ای: استفاده از لیدوکائین یا سوزن خشک بر نقاط ماشه‌ای برای تسکین درد بافت نرم.
  • اولتراسوند عضلانی اسکلتی: استفاده از تصویربرداری داخلی از طریق یک اولتراسوند برای ارزیابی ناهنجاری‌های بافت نرم، و هدایت تزریق‌ها.
  • مدیریت اسپاستیسیتی: که استفاده از عامل‌های ضداسپاستیسیتی برای درمان اسپاستیسیتی بعد از آسیب‌دیدگی دستگاه اعصاب مرکزی (سکته مغزی، فلج مغزی و غیره)، و کمک به تسکین درد است.
  • متخصصان طب فیزیکی همچنین می‌توانند درمان‌هایی مثل تشخیص و تزریق به ستون فقرات تحت هدایت تصویربرداری، تزریقات اپیدورال، تخریب با فرکانس رادیویی، و اعمال دیگری مانند طب سوزنی و درمان‌ با سلول‌های بنیادی را ارائه دهند.

تشخیص طبی توسط پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی چگونه است؟


تشخیص طبی توسط پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی

پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی عارضه‌های پزشکی مرتبط با ناتوانی‌ها را تشخیص داده و درمان می‌کنند. این عارضه‌ها می‌توانند شامل این موارد باشند: مشکلات شناختی، ناهنجاری‌های ارتوپدیک، مشکلات حرکتی، مشکلات روده‌ای و مثانه‌ای، ناهنجاری‌های راه رفتن، مشکلات تغذیه و بلع، دشواری‌های ارتباطی، درد و خشکی عضلات یا هیپوتونی. پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی در همکاری با عصب‌شناسان، متخصصان ارتوپدی، جراحان اعصاب، فیزیوتراپیست‌ها، متخصصان شغل درمانی، متخصصان گفتاردرمانی، و پزشکان مراقبت‌های اولیه تصویر کلی از بهبود عملکرد بیماران را ترسیم و بررسی کرده و اغلب برای بیمارانی با شرایط پیچیده یک خانه پزشکی ایجاد می‌کنند. پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی به مسائل مربوط به مراقبت، قابلیت حرکت، فعالیت‌های زندگی روزمره مانند لباس پوشیدن، حمام کردن و غذا خوردن و مسائل تحصیلی و شغلی، و طول عمر می‌پردازند.

پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی، درست مثل سایر پزشکان، برای مشکلات عضلانی و عصبی، توجه و حافظه، رفتار، خواب، درد، مشکلات روده‌ای و مثانه‌ای، مشکلات تنفسی یا معده‌ای- روده‌ای و بسیاری دیگر از مشکلات پزشکی دارو تجویز می‌کنند. ما، خصوصاً، در زمینه مدیریت اسپاستیسیتی تخصص داریم، که این شامل تجویز داروهای تخصصی و اعمال تهاجمی می‌شود.

پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی برای بهبود وضعیت یا عملکرد بازو یا پا بریس/اسپلینت، و برای اندام‌های از دست رفته پروتز تجویز می‌کنند. ما تجهیزاتی مثل ولیچر، اِستَندِر، واکر، نیمکت‌های حمام، وزنه‌ها و غیره که مراقبان و بیمار را قادر به حرکت یا مراقبت ایمن‌تر می‌سازد را تجویز می‌کنیم. پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی در مورد برنامه‌ریزی‌های تحصیلی و شغلی، و مسائل رفتاری و شناختی/ یادگیری به بیماران و خانواده‌های آن‌ها مشاوره می‌دهند.

4 چیزی که می‌بایست قبل از حضور در اولین جلسه روانپزشکی خود بدانید


تاریخچه پزشکی‌تان را برای ارائه آماده کنید

از شما در مورد تاریخچه پزشکی و روانپزشکی‌تان (شخصی و خانوادگی) سؤال خواهد شد، پس با همراه داشتن موارد زیر خود را برای پاسخگویی آماده کنید:

  • فهرست کاملی از داروهایی که مصرف می‌کنید، به انضمام داروهای روانپزشکی
  • فهرستی از هرگونه داروی روانپزشکی که ممکن است در گذشته مصرف کرده باشید، و همچنین طول مدت مصرف آن‌ها
  • دغدغه‌های پزشکی‌تان و هرگونه تشخیص صورت گرفته در مورد شما
  • سابقه خانوادگی در زمینه مشکلات روانپزشکی، در صورت وجود

همچنین، اگر در گذشته به یک روانپزشک مراجعه کرده‌اید، ارائه یک کپی از سوابق مربوط به آن، یا درخواست از مطب قبلی جهت فرستادن سوابق آن برای روانپزشکی فعلی‌تان، بسیار مفید خواهد بود.

آمادگی برای اولین جلسه روانپزشکی

برای سؤالاتی که روانپزشک از شما خواهد پرسید آماده باشید

با شروع جلسه، می‌توانید انتظار داشته باشید که روانشناس از شما در مورد دلیل مراجعه‌تان به او بپرسد. او ممکن است به روش‌های مختلفی این موضوع را مطرح کند، از جمله:

  • «خب، چی شده که امروز اینجایید؟»
  • «بهم بگید برای چی اینجایید».
  • «اوضاعتون چطوره؟»
  • «چطور می‌تونم کمکتون کنم؟»

اینکه مورد یک پرسش تشریحی قرار بگیرید ممکن است شما را عصبی کند، خصوصاً اگر ندانید که از کجا یا چطور شروع به جواب دادن کنید. البته، باید توجه داشته باشید که در واقع هر طور پاسخ بدهید درست است و اینکه یک روانپزشک خوب در طول مصاحبه شما را هدایت خواهد کرد.

به هر حال، برای اینکه جلسه مفیدی داشته باشید، حتماً آنچه تجربه کرده‌اید را بیان کنید و همچنین اگر احساس راحتی می‌کنید، اهدافی که مایلید از درمانتان به دست بیاورید را نیز ذکر کنید.

ایرادی ندارد که عواطف متفاوتی را تجربه کنید

ممکن است هنگام بیان دغدغه‌هایتان گریه کرده، احساس خجالت کنید، یا انواع مختلفی از عواطف را تجربه نمایید؛ اما باید بدانید که این امر کاملاً طبیعی است و ایرادی ندارد.

باز بودن و به اشتراک گذاشتن داستانتان قدرت و شهامت زیادی می‌خواهد، که البته این می‌تواند از لحاظ عاطفی بسیار فرسایشی باشد، خصوصاً اگر برای یک مدت طولانی احساسات خود را سرکوب کرده باشید.

بیان کردن دغدغه های زندگی با یک روانپزشک

بعضی از سؤالات پرسیده شده در مورد گذشته‌تان ممکن است باعث مطرح شدن مسائل حساسی مثل سابقه یک تروما یا بدرفتاری شوند. اگر احساس می‌کنید برای به اشتراک گذاشتن مطلبی راحت یا آماده نیستید، مطمئن باشید ایرادی ندارد که به روانپزشک بگویید موضوع مطرح شده برای شما حساس بوده و آمادگی بحث کردن بیشتر در مورد آن را ندارید.

جهت ایجاد برنامه‌ای برای آینده تلاش خواهید کرد

از آنجا که اکثر روانپزشکان مصرف داروی بیماران خود را مدیریت می‌کنند، در پایان جلسه گزینه‌هایی برای درمان مطرح خواهد شد. یک برنامه درمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گزینه‌های دارویی
  • ارجاع برای روان درمانی
  • تعیین سطح مراقبت مورد نیاز، برای مثال، اگر برای رسیدگی بهتر به علائم‌تان به مراقبت شدیدتری نیاز باشد، گزینه‌های موجود برای یافتن یک برنامه درمانی مناسب مورد بحث قرار خواهند گرفت.
  • انواع مختلف آزمایش‌ها یا اَعمال توصیه شده، مثل آزمایش‌های مقدماتیی پیش از شروع مصرف دارو یا آزمایش‌های مورد استفاده برای اطمینان از عدم وجود هرگونه عارضه‌ی تأثیرگذار در علائم بیمار

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *