پکیج لاغری برای بیماران و ورزشکاران

ممکن است بنا به دلایل شخصی یا بهبود سلامتی بخواهید لاغر شوید. کاهش وزن خطر ابتلا به بسیاری از عارضه‌ها، مانند ناراحتی‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را کمتر می‌کند و فشار خون و میزان کلسترول را نیز پایین می‌آورد. همچنین لاغر شدن موجب تسکین علائم ناشی از اضافه وزن می‌شود و از آسیب‌دیدگی‌های مربوط به اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

عامل‌های متعددی بر نتیجه تلاش‌هایی که برای لاغری می‌کنید، اثر می‌گذارد؛ از جمله این عامل‌ها می‌توان به تغییر رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی اشاره کرد. همچنین ابزارها و توصیه‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند در مسیر صحیح حرکت کنید تا به روشی ایمن به وزن دلخواه‌تان برسید. لازم است بدانید که چه کارهایی را نباید برای لاغر شدن انجام بدهید.

پیش از شروع یک برنامه جدید حتماً با پزشک مشورت کنید تا ایشان برنامه منحصر به فردی را برایتان تهیه کنند، بر روند پیشرفت لاغری نظارت داشته باشند و از ایمن بودن روش لاغری مطمئن شوند. حتی تغییرات کوچک نیز می‌تواند تفاوت چشمگیری را در سلامتی‌تان ایجاد کند.

متخصصین بازار پزشکی یک پکیج لاغری برای بیماران و ورزشکاران ارائه می‌دهند که در این مقاله به بررسی مراحل این پکیج لاغری می‌پردازیم.

روش‌های ارزیابی و اندازه‌گیری توده بدن

1. کوانتوم آنالایزر

بدن انسان از میلیون‌ها سلولی تشکیل می‌شود که پیوسته در حال تغییر، ترمیم و بازسازی‌اند. در نتیجه هر نوع فعالیت‌ سلولی امواج انرژی الکترومغناطیسی ساطع می‌شود که فرکانس یا رزونانس‌شان را می‌توان به روش علمی اندازه‌گیری کرد.با استفاده از دستگاه کوانتوم رزونانس مگنتیک آنالایزر می‌توانید رزونانس الکترومغناطیسی سلول‌های سیستم‌های مختلف بدن را به سادگی با در دست نگه داشتن یک حسگر بخوانید و مجموعه‌ای از داده‌ها را تولید کنید.

این داده‌ها تحلیل می‌شود و با طیف استاندارد رزونانس کوانتومی مقایسه می‌شود. هر گونه انحراف از استاندارد بیانگر مشکلی در سلامتی است که باید برای رفع آن اقدام کرد.

بسیاری از مردم علائم ناراحت کننده گوناگونی را تجربه می‌کنند و بدون وجود علتی مشخص احساس کسالت می‌کنند. تحلیل کوانتومی با دستگاه کوانتوم آنالایزر روش ارزیابی طیفی دقیق و غیرتهاجمی است که برای تشخیص دادن علل زمینه‌ای احتمالی چنین کسالت‌هایی مفید است.

دستگاه کوانتوم آنالایزر گزارش جامعی را ظرف چند دقیقه تهیه می‌کند؛ در این گزارش به موارد غیراستاندارد اشاره می‌شود و توصیه‌هایی نیز برای بازیابی سلامت بهینه ارائه می‌گردد.

موارد زیر در گزارش بررسی می‌شود:

  • سموم
  • عناصر کم‌مقدار
  • ویتامین‌ها
  • آمینو اسیدها
  • فلزات سنگین
  • عملکرد دستگاه گوارش
  • قند خون
  • عملکرد کیسه صفرا
  • عملکرد سیستم ایمنی
  • آلرژی
  • تراکم استخوان
  • سیستم غدد درون‌ریز
  • اعصاب مغزی
  • عملکرد لوزالمعده
  • عملکرد کلیه، کبد و ریه
  • چشم
  • پوست
  • پستان

2. دستگاه این بادی

دستگاه InBody مبتنی بر فناوری پیشرفته‌ای است که نشان می‌دهد بدن واقعاً از چه تشکیل می‌شود و به پزشکان کمک می‌کند تا فراتر از اعداد روی ترازو بروند. بدن انسان ساختار پیچیده‌ای متشکل از ترکیبات گوناگونی مانند آب، چربی و عضله است. اندازه‌گیری وزن بدن براساس مقیاس قدیمی نمی‌تواند شاخص مناسبی برای سلامت باشد.

دستگاه این بادی ظرف کمتر از یک دقیقه روش ساده‌ای را برای نظارت بر موارد زیر در اختیار می‌گذارد:

  • میزان چربی بدن و محل وجود چربی
  • تعادل آب در بدن
  • حجم عضلات و نحوه توزیعشان در بدن
  • برآورد نرخ متابولیسم پایه (BMR)

*BMR به معنای تعداد کالری‌هایی است که بدن در حالت استراحت می‌سوزاند.

کافی است روی دستگاه بایستید و دسته‌های آن را بگیرید تا متوجه شوید که رژیم غذایی، سبک زندگی و ورزش در حال ایجاد چه تغییراتی در بدن‌تان هستند. پزشک نتایج را همراه با خودتان بررسی می‌کند، تعیین می‌کند که ترکیب بدن در کدام ناحیه‌ها در بازه مناسب قرار دارد و توصیه‌هایی را برای اصلاح سبک زندگی ارائه می‌دهد.

هر چند یک تحلیل سریع اطلاعاتی را درباره متابولیسم و ترکیب‌بندی فعلی بدن در اختیارتان می‌گذارد و خطرات تهدید کننده سلامتی، مانند انباشته شدن چربی دور اندام‌های داخلی را شناسایی می‌کند، بیشترین ارزش دستگاه این بادی به ردگیری اثر تغییرات مستمری مربوط می‌شود که در سبک زندگی ایجاد می‌کنید. دستگاه نتایج را هر بار ثبت می‌کند تا در دفعات بعدی متوجه میزان پیشرفت‌تان بشوید یا اگر در مسیر مناسب قرار ندارید، مسیرتان را اصلاح کنید.

تحلیل دستگاه این بادی و اهداف کاهش وزن

اگرچه ثبت تغییرات وزنی با توجه به اعداد روی ترازو می‌تواند نشان دهنده لاغری باشد، اما ترازو چربی و عضله را از هم تفکیک نمی‌کند. اگر بدن را هر چند ماه یک بار با دستگاه این بادی تحلیل کنید، بر اساس این تحلیل سریع متوجه می‌شوید که بدن‌تان چگونه در حال تغییر است و چه زمانی باید تغییراتی را در پکیج لاغری ایجاد کنید.

اگر هدف‌تان لاغری باشد، چنانچه برنامه کاهش وزن را با تحلیل ترکیب‌بندی بدن شروع کنید، می‌توانید مصرف کالری را به روشی سالم کاهش دهید، بدون آن که بدن را تحریک کنید به گونه‌ای واکنش نشان دهد که گویی دچار گرسنگی شدید است. چنانچه حجم توده عضلانی را به طور مستمر اندازه‌گیری کنید، می‌توانید نرخ متابولیسم را در حد سالم حفظ کنید و بدن‌تان را در طول برنامه لاغری قوی نگه دارید؛ همچنین اندازه‌گیری نرخ متابولیسم پایه نشان می‌دهد که چه زمانی باید رژیم غذایی‌تان را تغییر بدهید تا موفقیت به دست آمده را حفظ کنید یا ادامه دهید.

برای افرادی که عضلانی هستند، وزن و توده بدن به تنهایی نمی‌تواند شاخص خوبی برای تعیین سلامت بدن باشد. اندازه‌گیری ترکیبات تشکیل دهندۀ وزن کلی بدن، تصویر دقیق‌تری را به دست می‌دهد.

چنانچه هدف‌تان افزایش قدرت و تقویت عملکرد ورزشی باشد، نتایج تحلیل علاوه بر آن که پیشرفت در ایجاد توده عضلانی را نشان می‌دهد، هر گونه عدم تعادل بین نیمه راست و چپ بدن را نیز مشخص می‌کند. نتایج تحلیل بازتابی از دست یا پای غالب و بیانگر عوارض آسیب‌دیدگی‌های قبلی است.

چون تحلیل دستگاه InBody میزان چربی احشایی را دور اندام‌ها نشان می‌دهد، می‌توان از این تحلیل برای ایجاد تغییرات پیشگیرانه در سبک زندگی استفاده کرد. چربی احشایی عامل بالا رفتن لیپید مضر و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت است.

هر هدفی که داشته باشید، مربی‌تان با توجه به تحلیل‌های InBody می‌تواند توصیه‌های ویژه‌ای را بر اساس شرایط خاص‌تان ارائه دهد و به روش متمرکزتری از اهداف‌تان پشتیبانی کند.

3. آمادگی

تحلیل با دستگاه Inbody فقط چند دقیقه زمان می‌برد. توصیه‌های زیر را قبل از مراجعه به کلینیک رعایت کنید تا نتایج دقیقی به دست بیاید:

  • آب و مایعات کافی مصرف کنید.
  • از سه تا چهار ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید، نوشیدن آب اشکالی ندارد.
  • نوشیدنی و خوراکی همراه داشته باشید تا در صورت لزوم پس از ارزیابی بدن میل کنید.
  • از ۱۲ ساعت قبل از ارزیابی بدن کافئین مصرف نکنید.
  • داروهای همیشگی را روز آزمایش مصرف کنید.
  • لباس‌های راحتی مانند تی شرت، کفش کتانی یا پیاده‌روی راحت و شلوار گشاد بپوشید.
  • از 24 ساعت قبل از تحلیل با Inbody از انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری کنید.

نکته :

تحلیل و ارزیابی بدن با دستگاه Inbody برای افراد زیر مناسب نیست :

  • افرادی که دستگاه‌های الکترونیک مانند باتری قلب یا پروتزهای فلزی در بدن دارند.
  • بانوان باردار
  • بانوانی که به فرزندشان شیر می‌دهند.

معاینه توسط پزشک متخصص

پزشک نقش مهمی در موفقیت پکیج لاغری دارد، چرا که پزشک اطلاعات مهمی را در اختیارتان می‌گذارد که کمک موثری به کاهش وزن می‌کند. بنابراین برای مشورت درباره لاغری و تنظیم رژیم غذایی مناسب حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک متخصص بعد از معاینه دقیق بیمار در صورت لزوم ممکن است یکی از تست‌های زیر را برای تشخیص علت چاقی تجویز نماید:

نیمرخ هورمون تیروئید

رای بررسی عملکرد غده تیروئید می‌توانید آزمایش خون را برای اندازه‌گیری میزان هورمون محرکه تیروئید، T3 و T4 انجام بدهید. این هورمون‌ها نقش مهمی در کنترل کردن متابولیسم بدن دارند. اگر اضافه وزن دارید و نمی‌توانید به راحتی لاغر شوید، ممکن است اختلال در عملکرد هورمون تیروئید علت مشکل‌تان باشد. از آزمایش TSH می‌توان برای غربالگری و از آزمایش‌های دیگر برای مشخص کردن دقیق‌تر مشکل استفاده کرد.

کم‌کاری تیروئید متابولیسم را کند می‌کند، حال اگر مصرف کالری را کاهش دهید، متابولیسم از این هم آهسته‌تر می‌شود. تمرین با وزنه و تمرین‌های تناوبی شدید (HIIT) در کنار مصرف داروهای مکمل هورمون تیروئید می‌تواند کارساز باشد و کمک کند تا به هدف‌تان برسید.

از این گذشته بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید تحت نظر پزشک باشند و میزان مصرف کالری و رژیم غذایی‌شان را هوشمندانه به طور دوره‌ای تنظیم کنند. این گروه با یک بار تنظیم رژیم غذایی نه به هدف‌شان می‌رسند و نه می‌توانند سلامت‌شان را حفظ کنند.

ویتامین D

از اهمیت ویتامین دی یا ویتامین آفتاب نیز نباید غافل شد. پژوهش‌های جدید بیانگر وجود هم‌بستگی بین ویتامین دی و افزایش وزن است. کمبود ویتامین D ارتباط تنگاتنگی با چاقی بخش مرکزی بدن و چربی شکمی دارد.

حضور مداوم در فضای بسته و به دور از نور خورشید شرایط را وخیم‌تر می‌کند. کمبود ویتامین دی به یک مشکل فراگیر جهانی تبدیل شده است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که نوزادان از بدو تولد تا یک سالگی .400I.U ویتامین D3 دریافت کنند.

کمبود ویتامین D در نوجوانان چاق موجب مقاومت به انسولین و اختلال در تحمل گلوکز می‌شود. همچنین کمبود ویتامین دی از عامل‌های خطر چاقی، دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک به شمار می‌آید. بنابراین چنین عامل مهمی را نمی‌توان در پکیج‌های لاغری نادیده گرفت.

اگر چاقی شکمی دارید و نمی‌توانید چربی دور شکم‌تان را آب کنید، حتماً باید آزمایش خون را برای اندازه‌گیری ویتامین دی انجام بدهید. اگر کمبود ویتامین دی را برطرف نکنید، نمی‌توانید در بلندمدت نتیجه رضایت‌بخشی از پکیج لاغری بگیرید.

میزان قند خون، انسولین و HbA1C

آزمایش‌های فوق برای بررسی اثربخشی هورمون انسولین انجام می‌شود. قند خون ناشتا و دو ساعته آزمایش‌های متداول و ساده‌ای هستند که باید آن‌ها را انجام بدهید. آزمایش HbA1c نیز به منظور بررسی کنترل گلوکز در بلندمدت انجام می‌شود.

نتایج سه آزمایش بالینی تصادفی نشان می‌دهد که انجام دادن آزمایش انسولین و گلوکز پلاسمای ناشتا پیش از شروع برنامه لاغری، درمان مشکلات موجود و تنظیم رژیم لاغری با توجه به نتایج آزمایش موجب موفقیت برنامه کاهش وزن می‌شود. بر اساس میزان قند خون و یا انسولین ناشتا می‌توان درباره رژیم لاغری مناسب تصمیم گرفت؛ همچنین می‌توان از این معیارها برای پیش‌بینی کاهش وزن، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت استفاده کرد.

بالا بودن میزان انسولین ناشتا علامت مقاومت به انسولین و بالا بودن HbA1c نشان دهنده کنترل نامناسب قند خون در بلندمدت است. چنانچه مقادیر آزمایش‌های فوق در بازه نرمال نباشد، باید چند ماه پس از کاهش وزن مجدداً آزمایش بدهید. بهتر شدن نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که حساسیت به انسولین در حال بهبود است.

نیمرخ لیپید خون

بررسی نیم‌رخ لیپید خون مستلزم انجام دادن آزمایش کلسترول خون، LDL ،VLDL ،HDL و تری‌گلیسیرید است؛ چاقی و سندرم متابولیک موجب خارج شدن میزان ترکیبات فوق از محدوده نرمال می‌شود. چاقی موجب افزایش LDL ،VLDL، کلسترول و تری‌گلیسیرید و کاهش HDL می‌شود. نیم‌رخ لیپید واکنش بسیار رضایت‌بخشی به ترکیب رژیم لاغری، ورزش و دارو نشان می‌دهد.

سندرم متابولیک یا سندرم ایکس با فشار خون و قند خون بالا، کلسترول بالاتر، چاقی مرکزی و مقاومت به انسولین همراه است. وجود یک یا چند مورد از علائم خطر فوق احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی را در آینده افزایش می‌دهد.

نیم‌رخ لیپید خون باید برای تعیین اهداف لاغری و ارتقاء سلامت در بلندمدت بررسی شود. رعایت رژیم با کربوهیدرات کم در کنار انجام دادن ترکیب مناسبی از تمرین‌های وزنه‌برداری و ورزش‌های هوازی برای لاغری و اصلاح نیم‌رخ لیپید بسیار مفید است. نیم‌رخ لیپید را باید در دورانی که برای لاغر شدن تلاش می‌کنید، به طور مستمر کنترل کنید.

نسبت کلسترول به HDL نشانگر مهمی برای سلامتی قلبی ـ عروقی است؛ این نسبت در حالت بهینه باید زیر 5 باشد. اندازه‌گیری‌های پیاپی تصویر فوق‌العاده‌ای را از موفقیت بلندمدت ورزش و رژیم لاغری به دست می‌دهد. رژیم گرفتن و ورزش کردن بدون اطلاع از این پارامترها مانند ماهیگیری کورکورانه در رودخانه است.

ACTH و کورتیزول بزاق یا خون

کورتیزول یا هورمون استرس یکی دیگر از دشمن‌های بزرگ لاغری است. هورمون آدرنوکورتیکوتروپین یا ACTH صورت اولیه هورمون کورتیزول است. استرس همراه جدایی‌ناپذیر انسان مدرن است که نگرانی‌ها و مشکلات فراوانی را برایمان ایجاد می‌کند.

کورتیزول قند خون و فشار خون را بالا می‌برد، افزایش وزن را تسریع می‌کند، موجب بروز اختلالات خواب و نوسانات خلقی می‌شود، عملکرد تیروئید را مختل می‌کند، عضلات را ضعیف می‌کند و به هزار و یک مشکل دیگر دامن می‌زند. ضمناً هورمون کورتیزول گرسنه‌تان می‌کند و شما را به سمت پرخوری سوق می‌دهد.

اگر نگران بالا رفتن هورمون استرس هستید، باید این وضعیت را اصلاح کنید، در غیر این صورت رویای‌تان درباره لاغر شدن و بهبود سلامتی هرگز به واقعیت نخواهد پیوست. وقتی استرس دارید، علاوه بر چاقی باید با استرس و کورتیزول هم بجنگید تا زندگی سالم‌تر و شادتری را برای خود رقم بزنید.

استروژن، LH و FSH

نسبت LH :FSH نشانگر مهمی برای ابتلا به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنانه، یعنی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) است.

شاید این نسبت ارزش تشخیصی بالایی نداشته باشد، اما احتمالی کلی را مطرح می‌کند؛ برای تایید تشخیص ابتلا به PCOS باید آزمایش قند خون ناشتا، تحمل گلوکز و تستوسترون و سونوگرافی تخمدان را انجام بدهید.

در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک احتمالاً دچار مشکل مقاومت به انسولین نیز هستید. در چنین شرایطی صرفاً با کاهش مصرف کالری نمی‌توانید لاغر شوید.

میزان استروژن و بیشتر بودن آن از پروژسترون نیز یکی دیگر از نشانگرهای افزایش وزن است؛ این وضعیت اصطلاحاً غلبه استروژن گفته می‌شود و موجب انباشته شدن چربی در بخش میانی بدن، ران و لگن می‌شود. همچنین کند شدن متابولیسم پس از یائسگی و در پی کمبود استروژن باعث افزایش وزن مرکزی و بالا رفتن میزان کلسترول می‌شود.

متخصص زنان درمان‌های لازم را برای برگرداندن این هورمون‌ها به بازه نرمال توصیه می‌کند. تعادل هورمونی را سریع‌تر برقرار کنید، در غیر این صورت رویای لاغر شدن و زندگی سالم برایتان دست نیافتنی می‌شود.

شمارش کامل خون

این آزمایش شامل اندازه‌گیری هموگلوبین، ESR، شمارش کامل سلول‌های خونی، شمارش افتراقی گلبول‌های سفید و … می‌شود. کمبود آهن یا التهاب فعال در آزمایش شمارش کامل خون مشخص می‌شود. فقر آهن یا التهاب موجب خستگی شدید و ضعف عضلانی می‌شود و ظرفیت ورزش کردن را کاهش می‌دهد. از یاد نبرید که ورزش کردن برای لاغر شدن همیشگی ضروری است و فقط با رژیم گرفتن به جایی نمی‌رسید.

همچنین غیرعادی بودن نتایج شمارش کامل خون می‌تواند بیانگر ابتلا به عارضه‌های مختلف باشد. حتماً این آزمایش ساده را انجام بدهید و با پزشک مشورت کنید. اگر مشکلی وجود نداشت، با تمام قوا وارد میدان عمل شوید و رژیم گرفتن و ورزش کردن را شروع کنید.

متخصص تغذیه و رژیم غذایی

ممکن است پزشک شما را به متخصص تغذیه معرفی کند. متخصص تغذیه در خرید خواربار راهنمایی‌تان می‌کند و دستور غذاهای مناسب را با توجه به نیازهایتان می‌دهد. هدف متخصص تغذیه این است که به شما در لاغر شدن کمک کند و رژیمی را پیشنهاد بدهد که بتوانید آن را تا پایان عمر رعایت کنید. متخصص تغذیه با اضافه کردن عادت‌های مناسب و تشویق به ترک‌ عادت‌های غلط بر روی تغییر دادن برنامه روزانه‌تان تمرکز می‌کند تا به این ترتیب بتوانید به وزن مطلوب‌تان برسید؛ از جمله متداول‌ترین توصیه‌های متخصص تغذیه می‌توان به خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، تماشا نکردن تلویزیون هنگام غذا خوردن و ۳۰ دقیقه در روز ورزش کردن اشاره کرد.

همچنین متخصص تغذیه بر مولفه‌های اصلی تغییر رفتار، مانند یافتن انگیزه داخلی برای کاهش وزن، تعریف اهداف منطقی و قابل حصول و مدیریت پسرفت‌ها و موانع تأکید می‌کند.

به طور کلی برای این که لاغر شوید، باید مقدار کالری‌های دریافتی کمتر از مقدار کالری‌هایی باشد که بدن می‌سوزاند. کالری‌ها را از طریق مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها دریافت می‌کنید. کالری بعضی غذاها بیشتر از بقیه است. برای مثال غذاهای پرچرب که قند بالایی دارند، کالری زیادی نیز دارند. بعضی خوراکی‌ها از “کالری‌های پوچ” تشکیل می‌شود، این غذاها کالری فراوانی را وارد رژیم غذایی‌تان می‌کنند، بدون آن که ارزش غذایی خاصی داشته باشند.

اگر میزان کالری دریافتی بیشتر از کالری مصرف شده توسط بدن باشد، بدن کالری‌های اضافی را به صورت چربی ذخیره می‌کند. ۴۵۰ گرم چربی معادل ۳۵۰۰ کالری است. بنابراین برای این که هفته‌ای ۴۵۰ گرم چربی بسوزانید، باید در هفته ۳۵۰۰ کالری، یا به عبارتی هر روز ۵۰۰ کالری کمتر مصرف کنید. یک راه کاهش مصرف کالری این است که نوشابه را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید تا با همین کار ساده هر روز ۳۵۰ کالری کمتر مصرف کنید. همچنین می‌توانید در هفته ۳۵۰۰ کالری بیشتر بسوزانید. ورزش کردن و فعال‌تر شدن یک راه ساده برای کالری‌سوزی و چربی‌سوزی است. اکثر مردم ترکیبی از این دو کار را انجام می‌دهند. اگر این روال را یک هفته رعایت کنید، پس از یک هفته ۴۵۰ گرم چربی از دست خواهید داد.

اکثر کارشناسان معتقدند که در هفته نباید بیشتر از نهصد گرم وزن کم کنید. از طریق کاهش وزن شدید به جای آن که چربی ذخیره شده را بسوزانید، در واقع آب بدن و توده عضلانی بدون چربی را از دست می‌دهید؛ در نتیجه انرژی‌تان کمتر می‌شود و مجبور می‌شوید وزن‌تان را برای جبران انرژی از دست رفته بیشتر کنید.

عادت‌های غذایی‌تان را بررسی کنید و مواردی را که باید تغییر بدهید، پیدا کنید. همچنین لازم است متوجه شوید که دچار کمبود کدام یک از مواد مغذی هستید. رعایت توصیه‌های زیر به بهبود برنامه غذایی‌تان کمک می‌کند:

  • فقط وقتی گرسنه هستید، غذا بخورید. به این ترتیب ممکن است روزی سه وعده غذای اصلی و یک بار میان وعده میل کنید یا آن که ۵ یا ۶ وعده غذای سبک در طول روز نوش جان کنید. اگر گرسنه نیستید، غذا نخورید.
  • وعده‌های غذایی را حذف نکنید. حذف کردن وعده‌های غذایی موجب لاغر شدن نمی‌شود، فقط باعث می‌شود که بعداً گرسنه‌تر شوید و در نتیجه پرخوری کنید یا غذاهای نامناسبی را انتخاب کنید.
  • قبل از آن که دوباره غذا بکشید، ۱۵ دقیقه صبر کنید. در این مدت به بدن‌تان فرصت می‌دهید تا پردازش کند که آیا هنوز گرسنه‌اید یا سیر شده‌اید.
  • سعی کنید مجموعه متنوعی از غذاهای کامل، شامل گوشت بدون چربی، غلات سبوس‌دار و لبنیات را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. با سبزیجات و میوه متنوع رژیم غذایی‌تان را رنگارنگ کنید.
  • از مصرف غذاهای فراوری شده، پرچرب و حاوی قند بالا خودداری کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید. نوشیدنی‌های بدون کالری یا کم‌کالری مانند آب یا چای تلخ را انتخاب کنید.

برنامه ورزشی

در کنار رژیم غذایی انجام ورزش و حرکات مناسب کمک زیادی به کاهش وزن می‌کند. اما انجام ورزش‌های نامناسب ممکن است به سلامتی فرد آسیب بزند پس بهتر است توسط یک متخصص برنامه ورزشی مناسب هر شخص براساس سن، وزن و ویژگی‌های فردی او برنامه ریزی شود.

رعایت توصیه‌های زیر برای افزایش فعالیت و سوزاندن کالری مفید است:

  • هر روز ده دقیقه بیشتر ورزش کنید.
  • خودتان را به چالش بکشید و سختی تمرین‌ها را از متوسط به سخت برسانید.
  • به جای آسانسور از راه‌پله استفاده کنید.
  • ماشین را در فاصله‌ای دورتر از مقصد پارک کنید و کمی راه بروید.
  • در کارهای خانه، مانند گردگیری، جارو کردن و باغبانی بیشتر کمک کنید.
  • با سگ یا فرزندتان بدوید یا پیاده‌روی کنید.
  • هنگام تماشا کردن تلویزیون در خانه ورزش کنید.
  • در تعطیلات‌ فعال باشید و از دوچرخه‌سواری و کوهنوردی لذت ببرید.
  • گام‌شمار یا ردیاب فعالیت تهیه کنید تا متوجه شوید که هر روز چند گام برمی‌دارید. سعی کنید هر روز بیشتر راه بروید. گام‌شمار را می‌توانید از فروشگاه‌های ورزشی خریداری کنید. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که در روز حداقل ده هزار گام بردارید.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *