آرتروز زانو چیست ؟ از درمان جراحی استفاده کنیم یا غیر جراحی

کوتیشنآرتروز زانو یک بیمار دژنراتیو است که با افزایش سن بروز می کند و شایعترین مفصلی که دچار آرتروز می شود زانو است.این مفصل بدلیل وظیفه حمل بدن و حرکات فرسایشی بسیار زیاد در طول زندگی دارد لذا غضروف مفصلی مستعد صدمه است.کوتیشن

علائم آرتروز زانو

  • درد
  • ورم
  • کاهش دامنه حرکتی
  • صدای مفصل
  • کاهش فعالیت روزانه

شدت این نوع آرتروز زانو

خفیف: فضای مفصلی کاهش می یابد.

متوسط:  تخریب غضروف مفصلی

شدید: تخریب استخوان زیر غضروف مفصلی 

آرتروز از نظر بالینی و رادیوگرافی نیز طبقه بندی می شود که بدلیل تخصصی بودن به آن اشاره نمی شود.

درمان ها

روش های درمان غیر جراحی:

ورزش درمانی فیزیوتراپی

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

دارو درمانی آرتروز زانو :

انواع داروهای گیاهی،داروهای خوراکی ضد التهاب غیر استروییدی،داروهای استروییدی،دالکستین ،غضروف سازها

تزریق درون مفصلی آرتروز زانو :

پی آرپی،هیالورونیک اسید،اوزون،سلولهای بنیادی

بهترین درمان آرتروز زانو در مراحل اول چیست؟

ورزش درمانی:

ورزشهای ایزومتریک و زنجیره بسته بهترین ورزش برای آرتروز است.جالب است بدانید که در بررسی های دقیق انجام شده ورزشهای تقویتی چهار سر ران توانسته ضخامت غضروف مفصلی را افزایش داده و عملکرد مفصل زانو را به میزان قابل توجهی بهبودی داده است این امر سبب زندگی با کیفیف بهتر برای بیمار مبتلا به آرتروز شده است بطوریکه بیمار رنج ناشی از آرتروز را احساس نمی کند و مانند یک فرد عادی به زندگی خود ادامه می دهد. پیاده روی در هفته به مدت ۱۵۰ دقیقه در سطح هموار و با کفش مناسب اثرات مفیدی در بهبود عملکرد مفاصل دارد. ورزشهای درون آب با کاهش فشار روی مفاصل و افزایش انعطاف مفاصل باعث بهبودی بیماران می گردد.در هنگام ورزش درون آب می توان از تردمیل داخل آب و بستن وزنه به مچ پا جهت تقویت مفاصل بهره برد. استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت نیز مفید است و برای هر بیمار باید برنامه خاصی داده شود.بهتر است زین دوچرخه بالاتر قرار داده شود و سرعت تردمیل با سرعت کمتر از ۴ و بدون شیب قرار داده شود.

استفاده از کمپرس آب گرم یا سرد :

کمپرس آب گرد و یا سرد به مدت ۱۵ دقیقه روزی دوبار با کاهش التهاب و ورم مفاصل و بهبود انعطاف پذیری عضلات عملکرد مفاصل را بهبودی می دهد.گرما سریعتر اثر می کند و مدت ماندگاری آن نسبت به سرما کمتر است ولی سرما دیرتر اثر می کند و مدت ماندکاری اثر آن بیشتر است.

روش دیگری وجود داردکه به آن حرارت درمانی اطلاق می شود در این روش از یک دقیقه سرما و سپس یک دقیقه گرما و تکرار آن برای پنج بار استفاده می شود.

پماد موضعی فلفل یا کاپسایسین:

بیشترین درمان دارویی در مورد آرتروز در سراسر جهان استفاده از پماد فلفل یا کاپسایسین است که در صورت عدم وجود حساسیت و آلرژِی در بیمار روش بسیار مفید و بدون عارضه ای است .توصیه می شود روزی دوبار پماد کاپسایسین روی موضع درد مالیده شود و به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ انجام شود.

استامینوفن:

در صورت وجود درد و عدم کاهش درد با روشهای بالا بهتر است از استامینوفن خوراکی استفاده شود .استامینوفن ۵۰۰ در چهار بار در روز در کنترل درد زیاد بیمار کمک کننده است.

مرحله دوم درمان آرتروز زانو

دارو درمانی :

داروهای ضد التهاب غیر استروییدی مانند دیکلوفناک سدیم،ناپروکست،ایندومتاسین ،بروفن و… بیشترین داروهایی است که به مدت محدود می توان از آنها کمک گرفت. داروهای استروییدی

داروهای غضروف ساز :

واقعیت این است که داروهای به اصطلاح غضروف ساز واقعا غضروف ساز نیستند و ضخامت غضروف مفصلی را افزایش نمی دهند ولی اثرات ضد التهابی و ضد دردی دارند و قدری عملکرد مفصل را بهتر می کنند. فیزیوتراپی

تزریق درون مفصلی :

  • تزریق هیالورونیک اسید یا در اصطلاح عام ژل یا غضروف ساز
  • تزریق اوزون
  • تزریق PRP پی آر پی

مرحله سوم درمان آرتروز زانو : جراحی

آرتروسکوپی:

در این روش با استفاده از آرتروسکوپ در چند نقطع از اطراف مفصل برش کوچکی داده می شد و دستگاه وارد فضای مفصل شده و ضمن مشاهده اجزائ درون مفصل در صورت نیاز ترمیم مفصل بدون جراحی باز انجام می شود .این روش دارای صدمات کمتر و بهبود سریعتر نسبت به جراحی باز می باشد.

اصلاح بیومکانیک زانو و جراحی موضعی:
این نوع جراحی برای اصلاح انحراف زانو در مواردیکه داخل مفصل زانو صدمه جدی نداشته باشیم استفاده می شود.
تعویض مفصل زانو(آرتروپلاستی):
در مواردیکه مفصل و غضروف مفصلی صدمه دیده است و امکان درمان با روشهای غیر جراحی وجود ندارد مجبور به ارجاع بیمار برای انجام جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل خواهیم بود.
در کلیپ زیر میتوانید نمونه ای از تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی را مشاهده کنید. در این روش مفصل تخریب شده برش داده می شود و مفصل مصنوعی در ناحیه استخوان تیبیا، فمور و کشکک تعبیه می شود و بیمار در طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت می تواند راه برود.پس از تکمیل جراحی باید ورزش درمان و فیزوتراپی صحیح برای بیمار انجام شود.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

محصولات

997,000 تومان
1,000,000 تومان
330,000 تومان
70,000 تومان
+
ناموجود
ناموجود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *