بعد از کرونا چگونه به توانایی های زندگی عادی برگردیم ؟ توانبخشی چه کمکی می کند ؟

بعد از کرونا

این مقاله برای چه کسانی مناسب است ؟

این مقاله تمرین ها و توصیه هایی برای بزرگسالانی ارائه می دهد که به خاطر ابتلا به covid-19 شدیدا بیمار شده و احتمالا در بیمارستان بستری بوده اند. این مقاله اطلاعاتی در مورد حوزه های زیر ارائه می دهد:

پزشکان تمرین هایی در این مقاله ارائه داده اند که می تواند مناسب شما باشد . تمرین ها و توصیه های این مقاله نباید جایگزین برنامه های ورزشی و یا توصیه هایی بشود که مخصوص شما توسط پزشک شما در هنگام ترخیص از بیمارستان ارائه شده است. دوستان و خانواده شما می توانند در حین بهبود به شما کمک کنند و می توانید این مقاله را در اختیار آنها نیز قرار دهید.

مدیریت تنگی نفس بعد از کرونا

تجربه مجدد تنگی نفس بعد از ترخیص از بیمارستان امری طبیعی است. از دست دادن توان و ضعف بنیه در زمانی که ناخوش بوده اید و در طی دوره ی بیماری می توانند به این معنا باشد که شما به راحتی دچار تنگی نفس میشوید .

احساس تنگی نفس می تواند در شما ایجاد اضطراب نماید که همین امر خود تنگی نفس را بدتر می نماید. حفظ خونسردی و یادگرفتن راه حل های مناسب، بهترین راه ها برای مدیریت تنگی نفس هستند.

تنگی نفس شما احتمالا با افزایش تدریجی فعالیتها و تمرین بهبود خواهد یافت اما در ضمن روشها و تکنیک های زیر نیز می توانند در مدیریت آن کمک کننده باشند.

اگر احساس تنگی نفس شدید داشتید و با این روش ها و تکنیک ها بهتر نشدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

پوزیشن هایی برای بهبود تنفس بعد از کرونا

وضعیت هایی هستند که می توانند تنگی نفس را کاهش دهند. همه آنها را امتحان کنید تا ببینید کدامیک می تواند به شما بیشتر کمک کند. شما همچنین می توانید تکنیکهای تنفس را که در زیر توضیح داده شده است، در هر یک از این وضعیت ها امتحان کنید تا به شما در تسهیل تنفس کمک کند.

بعد از کرونابعد از کرونابعد از کرونا

انواع سردرد : سردرد های خوشه ای

سردرد های خوشه ای با درد شدید، سوزش و سوراخ کردن مشخص می شوند. همزمان در اطراف یا پشت یک چشم یا یک طرف صورت رخ می دهد.

گاهی اوقات تورم ، قرمزی ، گرفتگی و تعریق می تواند در طرفی که تحت تأثیر سردرد قرار دارد ، رخ دهد. گرفتگی بینی و پارگی چشم نیز اغلب در همان طرف سردرد اتفاق می افتد.

این سردردها به صورت سری رخ می دهد. سردرد هر فرد می تواند از 15 دقیقه تا سه ساعت طول بکشد. بیشتر افراد روزانه یک تا چهاربار دچارسردرد می شوند ، معمولاً هر روز در یک زمان مشخص ، سردرد خوشه ای را تجربه می کنند.

پس از رفع یک سردرد ، به زودی سردرد دیگری به دنبال خواهد داشت.یک سری از سردردهای خوشه ای می تواند ماهی یکبار باشد. در ماه های بین خوشه ، افراد عاری از علائم هستند.

سردردهای خوشه ای بیشتر در بهار و پاییز دیده می شوند. همچنین این موارد در مردان سه برابر بیشتر است.پزشکان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد سردردهای خوشه ای می شوند ، اما آنها برخی از روش های موثر برای درمان علائم را می دانند.

درمان سردرد خوشه ای :

پزشک شما ممکن است برای تسکین درد ، اکسیژن درمانی ، سوماتریپتان یا بی حسی موضعی (لیدوکائین) را توصیه کند.پس از تشخیص ، پزشک برای تهیه یک برنامه پیشگیری به شما کمک می کند. کورتیکواستروئیدها ، ملاتونین ، توپیرامات و مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است سردردهای خوشه ای شما را در یک دوره بهبودی قرار دهند.

انواع سردرد : میگرن

درد میگرن یک ضربان شدید در عمق سر شما است. این درد می تواند روزها ادامه داشته باشد. سردرد توانایی شما را در انجام کارهای روزمره به طور قابل توجهی محدود میکند.

میگرن ضربان دار و معمولاً یک طرفه است.

افرادی که سردرد میگرنی دارند اغلب به نور و صدا حساس هستند. حالت تهوع و استفراغ نیز معمولاً رخ می دهد.

برخی از میگرن ها با اختلالات بینایی همراه است. تقریباً از هر پنج نفر یک نفر این علائم را قبل از شروع سردرد تجربه می کند. به عنوان هاله شناخته می شود ، ممکن است باعث شود شما علائم زیر را ببینید:

  • چراغ چشمک زن
  • چراغ های درخشان
  • خطوط زیگزاگ
  • ستاره ها
  • نقاط کور

هاله ها همچنین می توانند شامل گزگز در یک طرف صورت یا در یک بازو و مشکل در تکلم باشند. با این حال ، علائم سکته مغزی می تواند میگرن را نیز تقلید کند ، بنابراین اگر هر یک از این علائم برای شما جدید است ، باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

حملات میگرن ممکن است در ژنتیک خانواده شما رخ دهد ، یا ممکن است با ناشی از شرایط سیستم عصبی باشد. احتمال ابتلا به میگرن در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.

افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه همچنین خطر میگرن را افزایش می دهند.برخی از عوامل محیطی مانند اختلال در خواب ، کمبود آب بدن ، وعده های غذایی رها شده ، برخی غذاها ، نوسانات هورمون ها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از عوامل شایع میگرن هستند.

درمان سردرد میگرنی :

اگر مسکن های OTC درد میگرن شما را هنگام حمله کاهش نمی دهند ، ممکن است پزشک تریپتان تجویز کند. تریپتان ها داروهایی هستند که التهاب را کاهش می دهند و جریان خون را در مغز شما تغییر می دهند. آنها به صورت اسپری بینی ، قرص و آمپول هستند.

گزینه های مورد استفاده توسط پزشکان عبارتند از:

  • سوماتریپتان
  • ریزاتریپتان (ماکسالت)
  • ریزاتریپتان

اگر سردردهایی را تجربه می کنید که بیش از سه روز در ماه ناتوان کننده هستند ، سردردهایی که چهار روز در ماه تا حدی ناتوان کننده هستند یا حداقل شش روز در هر ماه سردرد دارید ، در مورد مصرف دارو برای جلوگیری از سردرد با پزشک خود صحبت کنید.

تحقیقات نشان می دهد که داروهای پیشگیرانه در افراد مبتلا به میگرن کم مصرف می شود. فقط 3 تا 13 درصد مبتلایان به میگرن داروی پیشگیرانه مصرف می کنند ، در حالی که در واقع تا 38 درصد به آن نیاز دارند. جلوگیری از میگرن کیفیت زندگی و بهره وری را بسیار بهبود می بخشد.

لازم است برای تجویز دارو های پیشگیرانه با پزشک مشورت شود تا ایشان برای شما داروی مناسب تجویز نماید.

داروهای پیشگیرانه مفید عبارتند از:

  • پروپرانولول
  • متوپرولول
  • توپیرامات
  • آمیتریپتیلین

سردردهای میگرنی علائم دیگری دارند که در بدن شما جریان دارد. اگر سردرد میگرنی شما ادامه دار باشد ، می تواند مزمن شود. درمان علت اصلی به طور کلی باعث تسکین سردرد می شود.

انواع سردرد : آلرژی یا سردردهای سینوسی

سردرد گاهی اوقات در اثر واکنش آلرژیک اتفاق می افتد. درد ناشی از این سردردها اغلب در ناحیه سینوس و جلوی سر شما متمرکز می شود.

سردردهای میگرنی معمولاً به عنوان سردردهای سینوسی تشخیص داده نمی شوند. در حقیقت ، تا 90 درصد “سردردهای سینوسی” در واقع میگرن هستند. افرادی که به آلرژی فصلی مزمن یا سینوزیت مبتلا هستند ، مستعد ابتلا به این نوع سردردها هستند.

درمان سردرد های سینوسی :

اسپری های استروئیدی بینی ، ضد احتقان های OTC مانند فنیل افرین سودافید یا آنتی هیستامین ها مانند ستیریزین ممکن است در این امر کمک کننده باشد.سردرد سینوسی همچنین می تواند از علائم عفونت سینوسی باشد.

در این موارد ، پزشک ممکن است برای از بین بردن عفونت و تسکین سردرد و سایر علائم آنتی بیوتیک تجویز کند.

انواع سردرد : سردردهای هورمونی

این نوع سردرد بیشتر در زنان معمول است . زنان معمولاً سردردهایی را تجربه می کنند که با نوسانات هورمونی مرتبط است. قاعدگی ، قرص های جلوگیری از بارداری  همگی بر میزان استروژن شما تأثیر می گذارند که می تواند باعث سردرد شود.

این سردردهایی که به طور خاص با چرخه قاعدگی مرتبط هستند به عنوان میگرن قاعدگی نیز شناخته می شوند. این موارد می توانند درست قبل ، حین یا بلافاصله بعد از قاعدگی و همچنین در حین تخمک گذاری رخ دهند.

درمان سردرد های هورمونی :

مسکن های OTC مانند ناپروکسن یا داروهای تجویزی مانند فرواتریپان می توانند برای کنترل این درد موثر باشد .تخمین زده شده است که حدود 60 درصد از زنان ابتلا به میگرن قاعدگی را تجربه می کنند ، بنابراین ممکن است داروهای جایگزین در کاهش سردردهای کلی ماهانه نقش داشته باشند.

تکنیک های آرام سازی ، یوگا ، طب سوزنی و خوردن یک رژیم غذایی اصلاح شده می تواند به جلوگیری از سردردهای هورمونی کمک کند.

سردرد و تغذیه : سردرد کافئین (اعتیاد به چای و قهوه در مبتلایان به میگرن)

کافئین بر جریان خون در مغز شما تأثیر می گذارد. داشتن بیش از حد باعث سردرد می شود و همچنین ترک کافئین . افرادی که میگرن مکرر دارند به دلیل استفاده از کافئین در معرض خطر ایجاد سردرد قرار دارند.

وقتی عادت دارید هر روز مغز خود را در معرض مقدار مشخصی از کافئین ، ماده محرک قرار دهید ، در صورت عدم رفع کافئین ممکن است سردرد بگیرید. این ممکن است به این دلیل باشد که کافئین شیمی مغز شما را تغییر می دهد و ترک آن می تواند باعث سردرد شود.

هرکسی که مصرف کافئین را کاهش دهد کم شدن سردرد را تجربه نخواهد کرد. نگه داشتن میزان کافئین در یک سطح ثابت ، معقول – یا ترک کامل آن – می تواند از بروز این سردردها جلوگیری کند.

سردردهای حرکتی

سردردهای ورزشی پس از دوره هایی از فعالیت بدنی شدید به سرعت اتفاق می افتند. بالا بردن وزن ، دویدن و مقاربت جنسی از عوامل اصلی ایجاد سردرد تحت فشار است.

تصور می شود که این فعالیت ها باعث افزایش جریان خون در جمجمه شما می شود ، که می تواند منجر به سردرد ضربان دار در هر دو طرف سر شما شود.

سردرد تحرکی نباید خیلی طولانی شود. این نوع سردرد معمولاً طی چند دقیقه یا چند ساعت برطرف می شود. مسکن ها مانند آسپرین و ایبوپروفن باید علائم شما را کاهش دهند.

اگر سردردهای ناشی از ورزش دارید ، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد ، ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی زمینه ای برای دارو باشد.

سردرد و فشار خون

فشار خون بالا می تواند شما را دچار سردرد کند و این نوع سردرد نشانه یک وضعیت اضطراری است. این اتفاق زمانی است که فشار خون شما به طور خطرناکی بالا می رود.سردرد فشار خون بالا معمولاً در دو طرف سر شما ایجاد می شود و به طور معمول با هر فعالیتی بدتر می شود.

اغلب کیفیت ضربانی دارد. همچنین ممکن است تغییراتی در بینایی ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن ، خون دماغ ، درد قفسه سینه یا تنگی نفس مشاهده کنید.

اگر فکر می کنید سردرد فشار خون بالا را تجربه می کنید ، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

اگر تحت فشار خون هستید ، احتمال ابتلا به این نوع سردرد بیشتر است.این نوع سردردها معمولاً پس از کنترل بهتر فشار خون ، خیلی زود از بین می روند. تا زمانی که فشار خون بالا کنترل شود ، آنها نباید مجدداً بروز کنند.

در مصرف دارو اعتدال داشته باشید

سردردهای برگشتی ، سردردهای بیش از حد دارویی نیز شناخته می شوند ، می توانند مانند سردرد تنشی و کسل کننده احساس شوند ، یا ممکن است مانند میگرن احساس درد بیشتری داشته باشند اگر مرتباً از مسکن های OTC استفاده کنید ، ممکن است مستعد ابتلا به این نوع سردرد باشید.

استفاده بیش از حد از این داروها باعث سردرد بیشتر می شود نه کاهش.سردردهای برگشتی احتمالاً هر زمان که داروهای OTC مانند استامینوفن ، ایبوپروفن ، آسپیرین و ناپروکسن بیش از 15 روز از یک ماه استفاده شوند وجود دارد. آنها همچنین بیشتر با داروهای حاوی کافئین شایع هستند.

تنها راه درمان سردردهای برگشتی این است که مصرف دارویی که برای کنترل درد مصرف می کردید ، را ترک کنید. اگرچه ممکن است درد در ابتدا بدتر شود ، اما در عرض چند روز کاملاً فروکش می کند.

بهترین روش برای جلوگیری از سردرد جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو مصرف دارو است که باعث سردردهای برگشتی نشوید و از ابتدا از بروز سردرد جلوگیری کنید.

سردردهای پس از سانحه

سردردهای پس از سانحه می توانند پس از هر نوع آسیب به سر ایجاد شوند. این سردردها مانند سردردهای میگرنی یا تنشی احساس می شوند و معمولاً تا 6 تا 12 ماه پس از بروز آسیب شما ادامه می یابند.

آنها می توانند مزمن شوند.تریپتان ها ، سوماتریپتان ، بتا بلاکرها و آمی تریپتیلین اغلب برای کنترل درد ناشی از این سردردها تجویز می شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

در بیشتر موارد ، سردردها طی 48 ساعت از بین می روند. اگر سردرد بیش از دو روز طول کشید یا شدت آن افزایش یافت ، باید برای کمک به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر بیش تراز 15روز از ماه در طول مدت سه ماه سردرد داشتید ، ممکن است دچار سردرد مزمن شوید.

شما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا بفهمید چه مشکلی وجود دارد ، حتی اگر می توانید درد را با آسپرین یا ایبوپروفن کنترل کنید.

سردرد می تواند نشانه ای از بیماری های جدی تر باشد ، و برخی از آنها نیاز به درمان فراتر از داروهای خانگی دارند.

 

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *