تنیس البو (آرنج تنیس بازان) چه نشانه هایی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

تنیس البو یا اپی کندیلیت جانبی، نوعی آسیب تاندون است که در قسمت خارجی آرنج رخ می‌دهد. در  قسمت خارجی آرنج یک برجستگی استخوانی وجود دارد که عضلات اکستانسور یا بازکننده مچ دست همه به آن متصل می‌شوند. این عضلات در قسمت بالای بازو هستند و در حرکاتی مانند خم شدن مچ دست به عقب، ایجاد مشت و چرخاندن بازو نقش دارند. آرنج تنیس بازان در صورتی اتفاق می‌افتد که تاندون این عضلات، بیش از حد استفاده و یا دچار آسیب شده باشد. این عارضه، باعث درد آرنج و سفتی در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. تنیس البو و آرنج گلف بازان ماهیتی مشابه دارند و هر دو مشکل شایع در آرنج هستند که فیزیوتراپیست‌ها آنها را درمان می‌کنند.

متخصص فیزیوتراپی در مرحله‌ی اول مشکل و موارد اساسی را که منجر به آرنج تنیس بازان شده است را تشخیص می‌دهد. اگر مشکلی در ناحیه گردن یا شانه‌ی طرف آسیب دیده مشاهده شود، درمان از این قسمت‌ها شروع می‌شود. اصلاح هرگونه عدم تعادل برای برداشتن فشار از آرنج مهم است و پس از آن درمان مستقیم روی تاندون موثرتر خواهد بود.

آناتومی آرنج تنیس بازان 


مفصل آرنج شما از استخوان رادیوس، اولنا و استخوان هومروس تشکیل شده است. این سه استخوان، سطحی‌ترین لایه‌ی بافت‌های عضلانی هستند. در امتداد دورترین و جانبی‌ترین قسمت استخوان هومروس (استخوان بازوی شما) یک سطح برآمدگی وجود دارد که به عنوان اپی کندیل جانبی شناخته می‌شود. بیشتر عضلات کشش دهنده مچ دست شما از همین‌جا نشات می‌گیرد و به شما امکان می‌دهد مچ دست خود را به عقب حرکت دهید، آرنج خود را صاف کنید یا به باز شدن کف دست کمک می‌کند. معمول‌ترین عضله، ماهیچه کوتاه بازکننده مچ است که با نام ECRB نیز شناخته می‌شود. این عضله معمولاً 90٪ از موارد تشخیصی مربوط به تنیس البو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دومین عضله متداول در سندرم‌های تنیس البو، محل اتصال تاندون عضلات تاندون اکستنسور کارپی رادیالیس برویس است که فقط با فاصله‌ی چند انگشت پایین‌تر از  عضله اصلی در امتداد اپی کندیلیت جانبی ECRB است. فراتر از این دو نقطه عضلانی، 2٪ از کل سندروم‌های آرنج تنیس بازان از ماهیچه کوتاه بازکننده مچ به زند بالایی و ماهیچه بازکننده مچ به زند پایینی، هر دو عضله که در نزدیکی عضله ECRB شما هستند، ناشی می‌شود.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

منشا اصلی تنیس البو چست؟ 


دقیقاً تنیس البو چیست؟ این عارضه به عنوان ضایعه‌ای است که منشا تاندینی عضلات اکستانسور یا بازکننده مچ دست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این رایج‌ترین سندروم استفاده بیش از حد آرنج است که عضلات جانبی بازو که از اپی کوندیل استخوان بازوی دیستال نشات می‌گیرند را درگیر می کند. برخی از اصطلاحات مترادف این عارضه عبارتند از اپیکوندیلیت جانبی، سندروم استرس جانبی، اتصال پریوستیت اکستانسور و کشیدگی محل اتصال عضلانی – تاندونی که ممکن است در میان فیزیوتراپیست یا پزشک معالج خود در مورد آن بشنوید. همه این اصطلاحات در اصل به معنای آسیب دیدگی مشابه است. بسته به آموزش و تحصیلات، متخصصین در این زمینه اصطلاحات مختلفی دارند. تنیس البو، تنها به علت آسیب دیدگی در تنیس بازان نیست و پزشکان فقط 5 تا 10٪ از افرادی را که از آرنج تنیس بازان رنج میبرند، آسیب دیدگی مرتبط به تنیس می‌دانند. بنابراین، ارزیابی کامل دقیق فیزیوتراپی، تشخیص صحیح درد آرنج شما را تضمین می‌کند.

آرنج تنیس بازان تا چه حدی رایج است؟ 


آرنج تنیس بازان رایج ترین نوع تاندونیت در مردان و زنان است و افراد به طور مساوی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. معمولاً در سنین 40 تا 60 سالگی اتفاق می‌افتد و به ندرت در سنین زیر 20 سال دیده می‌شود. معمولاً بازوی غالب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شیوع بالاتری در تنیس بازان تازه کار دارد. ریشه‌ی اصلی این عارضه از آسیب‌های جزئی مکرر، استفاده بیش از حد دست، فشار زیاد هنگام حرکت دادن مچ دست، کاهش انعطاف پذیری بازکننده بازو، نداشتن وسایل مجهز، عدم قدرت کافی در گرفتن وسایل، عدم قدرت اکستانسور بازو، حرکات تکراری، بلند کردن وزنه، ویبره‌ی دست در حین کار و پیچش و چرخش مکرر مچ دست (چرخش به بیرون یا داخل است.) این وضعیت فقط در 5٪ از تنیس بازان در بین تمام بیماران دیده می‌شود و 35 تا 40٪ افراد در برخی از موقعیت‌های شغلی دچار این عارضه می‌شوند. عوامل موثردر تنیس البو شامل نداشتن تجربه و توانایی بازیکن، استرس زیاد، تکنیک‌های ضعیف در حین بازی، قدرت ناکافی، عدم انعطاف پذیری یا استقامت، راکت‌های سنگین، اندازه دسته خیلی بزرگ یا خیلی کوچک راکت، راکت خیلی محکم، توپ‌های نامناسب یا مرطوب و سطوح سخت بازی است که همگی باعث افزایش فشار مچ می‌شوند. این ها همه عواملی است که می‌تواند در طول مسابقات برای تنیسورهای تفریحی و رقابتی پیش آید.

از کجا بفهمم بیماری تنیس البو را دارم؟ 


نحوه تشخیص بیماری تنیس البو

در صورت گرفتگی عضله و تاندون‌های مچ دست حتما به یک متخصص یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید. با این حال، لازم است که شما علائم و نشانه‌های این بیماری را تشخیص دهید تا بدانید چه زمانی باید به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید. این وضعیت معمولاً یک شروع مخفیانه است که علائم آن به تدریج بدتر می‌شوند. علائم معمولا شامل انتشار درد از مچ یا پشت دست به سمت بالا در امتداد بازو، درد انگشتان وسط، حساسیت بیش از حد یا درد در جلوی اپی کوندیل جانبی، ضعف دردناک اکستانسورهای مچ دست، درد در امتداد آرنج، مشکل در گرفتن اشیا، آتروفی عضلانی در صورت طولانی شدن بیماری، محدود شدن به ندرت دامنه حرکت مچ دست و آرنج، درد شبانه و درد هنگام کشیدن عضلات دست است.

شرایطی که ممکن است با آرنج تنیس بازان اشتباه گرفته شود 


اگرچه ممکن است از بیماری آرنج تنیس بازان مطمئن باشید اما حتماً با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید، زیرا شرایط بسیاری مانند این بیماری وجود دارد. برای مثال، تنیس البو ممکن است با بیماری‌های مانند اسپوندیلوز گردنی، آرتروز، سندروم تونل رادیال، سندرم دابل کراش، خار استخوانی، پیچ خوردگی رباط جانبی، کشیدگی سوپیناتور، شکستگی سوپراکوندیلار، پیچ خوردگی رباط، شکستگی سر استخوان رادیوس، جدایی اپی فیز اپی کندیل جانبی، رادیکولوپاتی گردن، درد میوفاسیال گردن و غیره اشتباه گرفته شود. روش‌های تشخیصی و تکنیک‌های مختلفی برای درمان هر یک وجود دارد. بنابراین لازم است برای تشخیص وضعیت صحیح آسیب دیدگی خود به فیزیوتراپیست مراجعه کنید و تنها به جستجو در اینترنت اکتفا نکنید.

درمان تنیس البو


در صورت عدم درمان و در ادامه دار شدن تحریک تاندون، بهبود آرنج تنیس بازان ممکن است چندین ماه یا حتی سال‌ها طول بکشد. با درمان صحیح و ایجاد شرایط مطلوب برای بهبودی، تاندون در عرض 2-3 ماه بهبود می‌یابد. درمان شامل دو مرحله است:

  • در مرحله اول هر عامل بیومکانیکی که باعث آسیب تاندون شده است باید اصلاح شود. این ممکن است به معنای اصلاح وضعیت یا تغییر روش در برخی فعالیت‌ها باشد.
  • سپس تاندون با ترکیبی از روش‌ها از جمله درمان دستی، ماساژ بافت نرم، سوزن خشک برای آزاد سازی عضلات، اولتراسوند و نواردرمانی برای حمایت از تاندون درمان می‌شود. تمام این روش‌های درمانی می‌توانند در مراحل مختلف ترمیم بافت کمک کنند و سپس یک برنامه ورزشی برای تقویت عضلات بر اساس آن تجویز می‌شود.

در صورت ابتلا به اپی کندیلیت جانبی، چه کارهایی نباید انجام شود؟ 

مهم‌ترین چیز اجتناب از فعالیت‌های تشدید کننده است. این معمولاً به معنی پیچ خوردگی، گرفتن، پیچیدن یا حتی تایپ کردن تکراری با بازوی آسیب دیده است. هر زمان عضلات بالای بازو، تحت فشار قرار بگیرند، به این معنی است که آرنج تنیس بازان نیز تحت فشار است. استفاده‌ی بیش از حد مچ دست، روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازد.

درمان خانگی تنیس البو 

درمان خانگی تنیس البو

از فعالیت‌های تشدید کننده و کشش عضلات بالای بازو باید پرهیز شود. می‌توانید این کشش را با صاف کردن آرنج آسیب دیده و استفاده از دست دیگر برای کشیدن انگشتان و کف دست به سمت پایین مچ دست انجام دهید. شما باید کشش را در قسمت بالای بازو احساس کنید. علاوه بر این می‌توانید از گرمادرمانی استفاده کنید و خودتان بازویتان را بطور ملایم ماساژ دهید تا جریان خون به تاندون‌ها برسد و به بهبودی کمک کند.

فیزیوتراپی تنیس البو

فیزیوتراپی برای درمان تنیس البو

فیزیوتراپیست، آرنج را معاینه می‌کند و آن را به درستی تشخیص می‌دهد. پس از آن، فیزیوتراپیست به شما تمرینات مناسب را آموزش می‌دهد و شما را درباره‌ی سایر درمان‌های مناسب مانند بریس طبی، یخ، گرما، روش و تکنیک‌های کنترل درد راهنمایی می‌کند تا برای مدتی از درد دور شوید و بهبودی سریع‌تر رخ دهد. فیزیوتراپیست، سایر شیوه‌های درمانی از جمله ماساژ و آزاد سازی بافت نرم، اصطکاک عمیق تاندون، درمان شاک ویو، طب سوزنی در صورت تأیید، تمرینات تقویت ایزومتریک، تکنیک‌های کششی، عوامل حرارتی، سرما درمانی، اولتراسوند و موارد دیگر را برای کمک به شما انجام می‌دهد.

فیزیوتراپیست شما را در مسیر صحیح بهبودی راهنمایی می‌کند و شما را به زندگی عادی روزمره برمی‌گرداند.

طب سوزنی برای تنیس البو

طب سوزنی برای درمان تنیس البو

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های ظریف از طریق پوست در نقاط خاص برای کمک به تحریک اعصاب و شروع روند بهبودی است. در حالی که طب سوزنی برای اکثر شرایط یک گزینه درمانی عالی است، این روش برای آرنج تنیس بازان نیز بسیار مفید است. این بیماری، معمولاً به خوبی به درمان طب سوزنی پاسخ می‌دهد و استفاده از طب سوزنی همراه با فیزیوتراپی به آرنج کمک می‌کند تا درد بیمار خیلی سریع بهتر شود! اگر تنیس البو شما در مرحله حاد باشد (فقط چند هفته درد داشته باشید) یا به مرحله مزمن رسیده باشید (بیش از 3 ماه شما را آزار می‌دهد) طب سوزنی یک گزینه درمانی موثر است. سوزن‌ها به رفع التهاب در مراحل حاد و به تقویت پاسخ بهبودی در مراحل مزمن کمک می‌کنند.

این درمان فقط به استفاده از تعداد کمی سوزن نیاز دارد. حداکثر تعداد سوزن‌های مورد استفاده در درمان آرنج تنیس بازان 4 عدد است. سوزن‌ها به آرنج، بازو و دست وارد می‌شوند تا عصبی که باعث مشکل تنیس البو می‌شود، را تحریک کند. طب سوزنی یک روش درمانی ایمن و موثر است.

چگونه شاک ویو درمانی میتواند کمک کند؟ 

شک ویوتراپی برای درمان تنیس البو

شاک ویو تراپی، یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از فشار صوتی برای کاهش درد استفاده می‌کند. تسکین درد با تحریک بیش از حد ناحیه دردناک و افزایش خون رسانی حاصل می‌شود. همچنین هدف آن فعال کردن مجدد آرنج و یا تسهیل روند بهبودی است.

شاک ویو درمانی در کاهش درد در افراد مبتلا به تنیس البو موثر است و بهبود قابل توجهی بین 3 تا 12 هفته پس از درمان حاصل می‌شود و نتایج آن تا یک سال ماندگار است. در بیشتر موارد، اثرات شاک ویو تراپی بعد از 3 ماه ظاهر می‌شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که شوک ویو درمانی حتی می‌تواند از شدت درد بکاهد و فعالیت روزانه را در بیماران تازه تشخیص داده شده بهبود بخشد.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *