جراحی لیزری کمر برای درمان بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاع

به لطف پیشرفت‌های فنی و پزشکی، پزشکان اکنون قادر به درمان تعدادی از بیماری‌های معمول کمر و گردن با جراحی لیزر ستون فقرات هستند. اگر دچار فتق دیسک، بافت اسکار یا بافت نرم که عصب را فشرده می‌کند هستید، ممکن است از لیزر در این موارد برای حذف این فشرده سازی استفاده شود. جراحی لیزری کمر معمولاً درد کمتری دارد و سریعتر از جراحی باز ستون فقرات بهبود می‌یابد.

جراحی لیزری کمر چگونه است؟ 


در روش جراحی ستون فقرات با لیزر، پزشک از یک دستگاه لیزر نوآورانه استفاده می‌کند که توانایی گرم کردن، بخار کردن و انعقاد ساختارهای بافت نرم را دارد که باعث فشرده شدن در طول اعصاب شما می‌شود. این لیزر امکان حذف دقیق ساختارهای بافت نرم، از جمله دیسک فتق شده و بافت اسکار را فراهم می‌کند. از لیزر می‌توان برای جمع شدن مواد فتق دیسک و پارگی مهر و موم استفاده کرد. به طور معمول، این روش همراه با سایر شیوه‌ها برای ارائه بهترین درمان و تجربه بیمار استفاده می‌شود.

 

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

چه شرایطی را میتوان با جراحی لیزری ستون فقرات درمان کرد؟


چه شرایطی را می‌توان با جراحی لیزری ستون فقرات درمان کرد؟

جراحی کم تهاجم ستون فقرات با استفاده از لیزر ممکن است پاسخ مناسبی برای تعدادی از مشکلات دژنراتیو و سایر مواردی باشد که بر گردن یا کمر شما تأثیر می‌گذارد و باعث درد شما می‌شود. در اینجا 5 بیماری رایج وجود دارد که با یک روش کم تهاجمی قابل درمان است:

تومور نخاع 

تومور نخاعی، رشدی است که در استخوان‌های ستون فقرات یا در کانال نخاع ایجاد می‌شود. تومورهای نخاعی را می‌توان به عنوان یکی از سه نوع مختلف تومور بر اساس محلی که در رابطه با غشای محافظ نخاع شما اتفاق می‌افتد یا اگر از مناطق دیگر بدن شما به مهره ها متاستاز داده شده باشد، طبقه بندی کرد.

عصب فشرده شده 

وقتی فشار زیادی از طریق بافت‌های اطراف اعصاب، تاندون‌ها، عضلات، غضروف‌ها و استخوان‌ها وارد می‌شود، اعصاب فشرده شده می‌توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند. فشار ایجاد شده، عملکرد عصب را مختل می‌کند و باعث بی حسی، درد یا گزگز می‌شود.

فتق دیسک کمر 

دیسک‌ فتق شده، که دیسک‌ لغزیده یا پارگی نیز نامیده می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد که مایع ژل مانند هسته‌ی دیسک در صورت فشار از طریق پارگی در آنولوس یا لایه سخت خارجی به مجرای نخاع وارد شوند. وقتی ماده داخلی دیسک بیرون می‌ریزد، می‌تواند باعث درد ناتوان کننده شود. دیسک‌های فتق شده بیشتر در قسمت کمر دیده می‌شوند.

 تنگی کانال نخاعی 

تنگی کانال نخاعی که بیشتر در گردن یا کمر دیده می‌شود، هنگامی است که فضاهای درون ستون فقرات شما باریک شده و باعث فشار بر اعصاب سراسر ستون فقرات می‌شود. تنگی نخاع گردن در ستون فقرات داخل گردن شما و تنگی کانال نخاعی کمر، در ستون فقرات کمر شما رخ می‌دهد.

سیاتیک 

سیاتیک نوعی بیماری است که اغلب در اثر فتق دیسک، تنگی نخاع یا خار استخوان در ستون فقرات ایجاد می‌شود. هنگامی که این شرایط ستون فقرات رخ می‌دهد، آن‌ها می‌توانند به عصب سیاتیک شما فشار وارد کنند و منجر به درد شدید و تیزی در امتداد آن عصب شود، که از پایین کمر از طریق لگن و باسن و از پشت ران شما عبور می‌کند.

مزایای جراحی لیزر ستون فقرات چیست؟ 


با جراحی لیزر ستون فقرات، خطر عفونت، خونریزی و آسیب احتمالی به عضلات کمر و بافت نرم شما کمتر از جراحی باز است. از آنجا که این روش کمتر تهاجمی است، مدت بستری در بیمارستان و بهبودی شما باید به طور کلی کمتر باشد. علاوه بر این، جراحان به طور مداوم در حال تکنیک‌های مورد استفاده برای جراحی کم تهاجم ستون فقرات برای درمان بیماران با دقت بیشتر و عوارض کمتر هستند.

روش جراحی لیزری کمر 

روش جراحی لیزری کمر

جراحی ستون فقرات با لیزر یا جراحی کم تهاجم ستون فقرات (MISS) بدون ایجاد یک برش طولانی 12تا 14 سانتی‌متری در کمر که قبلاً در جراحی باز ستون فقرات امری عادی بود، انجام می‌شود. این روش به عنوان آخرین شیوه‌ی درمان در صورتی که سایر درمان‌های غیر جراحی، مانند فیزیوتراپی و تزریق اپیدورال، درد و ناراحتی کمر شما را کاهش نمی‌دهد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر پزشک شما بتواند محل دقیق یا منبع درد شما را مشخص کند، در این صورت می‌تواند از یک روش لیزر با حداقل تهاجم برای حل این مسئله استفاده کند. در حین جراحی، پزشک با ایجاد برش‌های کوچک با استفاده از ابزارهای ویژه به ستون فقرات شما دسترسی پیدا می‌کند. یکی از مزایای اصلی جراحی لیزر ستون فقرات این است که می‌تواند به صورت سرپایی و بدون مدت زمان طولانی در بیمارستان انجام شود.

ابزارهای دیگر به اندازه‌ی لیزر دقیق هستند و بعضی اوقات ترجیح داده میشوند 


در حالی که لیزرها در مقایسه با آندوسکوپ، اسکالپل و الکتروکوترها با فناوری بالا بسیار پیشرفته به نظر می‌رسند، اما حقیقت این است که استفاده از لیزر همیشه مزیت ندارد. در بسیاری از موارد، استفاده از ابزارهای مختلف که می‌توانند در زاویه و گوشه‌ها مورد استفاده قرار گیرند (لیزرها مستقیم هستند) و گرما تولید نکنند (زیرا گرما می‌تواند به اعصاب آسیب برساند) و دارای طول ثابتی باشند (اگر لیزرها برای مدت زیادی ثابت بمانند، می‌توانند به ساختارهای زیر منطقه درمان آسیب برسانند)، بسیار راحت‌تر است.

علاوه بر این، نمی توان از لیزر برای از بین بردن رباط‌های ضخیم شده یا خارهای استخوانی که معمولاً عامل تنگی کمر یا گردن هستند، استفاده کرد.

چه مدت پس از جراحی لیزر کمر از کار بی بهره خواهم بود؟ 


تا چه مدت بعد از جراحی لیزر کمر نمیتوان کار کرد؟

اگر توسط پزشک به شما گفته شده است که برای درمان درد مزمن کمر خود نیاز به جراحی دارید یا خودتان قصد جراحی لیزر کمر را دارید، ممکن است نگران تأثیر این عمل بر زندگی خود باشید، حتی اگر می‌دانید که تنها راه تسکین کمردرد شما جراحی لیزری است. با وجود تأثیر منفی کمردرد بر روی بهره وری، بیشتر بیماران توانایی انجام کار را برای 4 تا 6 هفته ندارند، همانطور که برای جراحی باز کمر نیز استراحت کافی مورد نیاز است.

خوشبختانه، جراحی لیزری کمر در مقایسه با جراحی باز کمر، مدت زمان بهبودی را بسیار کاهش می‌دهد. با تشکر از پیشرفت در روش‌های جراحی، بیماران مبتلا به کمر درد مزمن دیگر مجبور نیستند که بین درمان و درآمد یکی را انتخاب کنند. در عوض، این امکان وجود دارد که بیشتر افراد پس از جراحی لیزر کمر، در عرض یک هفته به کار خود برگردند.

زمان بهبودی

اینکه به زودی می‌توانید به کار و سایر فعالیت‌های عادی خود برگردید به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • نوع شغل – اگر از نظر جسمی مشاغل سختی داشته باشید، به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز خواهید داشت.
  • جراحی شما چقدر گسترده است – اگر بیش از یک عمل انجام داده‌اید یا در بیش از یک قسمت از ستون فقرات خود نیاز به درمان دارید، زمان بهبودی طولانی‌تری خواهید داشت.
  • سلامتی قبلی شما – اگر علاوه بر کمردرد بیماری‌های دیگری هم داشته باشید، ممکن است بدن شما با سرعت کمتری بهبود یابد.

به طور کلی، پس از جراحی لیزری شما می‌توانید همان روز در مرکز درمان راه بروید و به خانه برگردید. در عرض 24 ساعت، دوباره می‌توانید رانندگی کنید. به دلیل بی حس کننده و آرام بخش، شما قادر به رانندگی تا خانه نخواهید بود. غالباً، فیزیوتراپی نیز از روز بعد از جراحی آغاز می‌شود.

در عرض یک هفته، اکثر بیماران می‌توانند به کار خود برگردند. اگر شغل جسمی سختی داشته باشید، زمان مرخصی بیشتر خواهد شد. طی 5 تا 6 هفته آینده، با کمک فیزیوتراپی، به آرامی در فعالیت‌های طبیعی خود رشد می‌کنید. در طی 6 هفته، اکثر بیماران به فعالیت‌های بدنی کامل خود، از جمله وزنه برداری، آهسته دویدن و پیاده روی برمی‌گردند. در این زمان، بیمارانی که مشاغل جسمی زیادی دارند می‌توانند دوباره به کار خود برگردند.

در مقابل، جراحی سنتی ستون فقرات معمولاً به 4تا 5 روز بستری در بیمارستان نیاز دارد. بیمارانی که تحت عمل جراحی باز کمر قرار می‌گیرند در اکثر موارد نمی‌توانند به مدت 4 تا 6 هفته به کار عادی خود برگردند. بهبودی کامل می‌تواند ماه ها یا به اندازه یک سال طول بکشد. زیرا جراحی باز کمر به برشی به طول چند سانتی‌متر نیاز دارد و پزشک برای رسیدن به ستون فقرات باید لایه‌های عضلانی را جدا کرده و استخوان را برش دهد.

به حداقل رساندن زمان بهبودی 

شایع‌ترین علت طولانی شدن زمان بهبودی، عدم ایجاد تغییرات مناسب در سبک زندگی برای کمک به بهبودی بدن است. پیروی از توصیه‌های پزشک به روش‌های زیر، طول درمان شما را به حداقل می‌رساند:

  • هر آنتی بیوتیک تجویز شده را کامل مصرف کنید.
  • در صورت تجویز داروی ضد التهاب آن را مصرف کنید.
  • فیزیوتراپی را در اسرع وقت (غالباً در همان هفته) شروع کرده و دوره کامل جلسات را به پایان برسانید.
  • تمرینات خانگی توصیه شده را انجام دهید، که معمولاً شامل راه رفتن است.
  • حالت بدنی خود را حفظ کنید و مراقب باشید برای مدت طولانی در یک حالت ننشینید و نایستید.
  • بیش از حد خود را تحریک نکنید. به تدریج و با راهنمایی پزشک به فعالیت‌های عادی خود برگردید.

در بیشتر موارد، افزایش مدت زمان بهبودی به دلیل عدم رعایت این دستورالعمل‌ها است. فعال بودن در مورد بهبودی و مراقبت از خود به شما کمک می‌کند تا در اسرع وقت بهبود یابید.

در حالی که جراحی لیزر کمر کم تهاجمی است و زمان بهبودی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اما جراحی‌های حداقل تهاجمی نیز با برخی از عورض‌ها همراه است. به همین دلیل و دلایل دیگر، تنها پس از شکست درمان‌های محافظه کارانه، باید جراحی در نظر گرفته شود. با این حال، عمل جراحی لیزر کمر گزینه بسیار خوبی برای بیمارانی است که درد آنها به طور محافظه کارانه قابل درمان نیست، زیرا قسمت عمده آن به دلیل کاهش زمان بهبودی است.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

bina_chat_bot_iconربات هوشمند بازار پزشکی
سلام ، چطور می تونم کمکت کنم؟