خالی کردن زانو بعلت آرتروز، دررفتگی کشکک، آسیب عصب، تاندون و…

زانو یک مفصل پیچیده در بدن است، چیزی فراتر از یک لولا که اجازه می‌دهد پای شما خم و راست شود. رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌ها به مفصل در خم شدن، پیچ خوردن و تثبیت وزن و حرکت کردن کمک می‌کنند. یکی از وظایف اصلی زانو، حمایت از بدن و تحمل وزن آن است. وقتی مفصل زانو با مشکلی مواجه شود، بدن نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود. فردی که زانوی او به طور ناگهانی خالی می‌شود و ناپایدار است، در معرض خطر سقوط ناگهانی و آسیب‌دیدگی بیشتر قرار دارد.

خالی کردن زانو

کوتیشن خالی کردن زانو امری طبیعی نیست و گرچه در ابتدا به نظر می‌رسد که یک ضربه اتفاقی است اما می‌تواند یک مشکل جدی باشد. برای تشخیص صحیح مشکل زانو، بهتر است پزشک متخصص شما برای انجام ارزیابی دقیق، عکس‌برداری با اشعه ایکس (رادیوگرافی) یا MRI را انجام دهد. در بسیاری از موارد، یک متخصص ارتوپدی می‌تواند بهترین گزینه‌های درمانی را برای مشکلات مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی، به ویژه مفاصلی مانند زانوها، ارائه کند. کوتیشن

دلایل متعددی وجود دارد که باعث خالی کردن زانو می‌شود و تقریباً به همان تعداد درمان وجود دارد. ورزش، دارو و جراحی تنها چند گزینه موجود است. پزشک معالج شما مشکل زانویتان را تشخیص داده و سپس درمان صحیحی را برای این مشکل ارائه می‌دهد. او همچنین ممکن است تغییرات خاصی را در سبک زندگی‌تان به شما توصیه کند. به طور مثال، کاهش وزن باعث کاهش فشار از روی مفصل زانو می‌شود.

چه مشکلاتی ممکن است منجر به خالی کردن زانو شود؟

خالی کردن زانو می‌تواند در اثر آسیب، بیماری یا شرایطی باشد که روی زانو تأثیر می‌گذارد. اگرچه دلایل احتمالی دیگری نیز می‌تواند برای خالی کردن زانو وجود داشته باشد. و بسیاری اوقات، هیچ علتی برای احساس خالی کردن زانو به وضوح قابل تشخیص نیست.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

خالی کردن زانو ممکن است به دلیل مشکلاتی در مفصل زانو ایجاد شود از جمله:

کنده شدن غضروف

وقتی غضروف‌هایی که کلسیفیه شده‌اند از جای خود جدا شوند، می‌توانند در مفصل گیر کنند. در نتیجه‌ی معلق شدن غضروف‌ها در فضای مفصل، زانو ممکن است خالی کند. پزشک ممکن است این انسداد را به عنوان یک جسم کنده شده معرفی کند. علاوه بر خالی کردن زانو، ممکن است به دلیل گیر کردن، قفل کند.

ضربه به زانو علت شایع کنده شدن تکه‌ای از غضروف است که از آن به عنوان موش مفصلی (joint mouse) نیز یاد می‌شود. ضربه و تروما همچنین می‌تواند رباط‌ها را ضعیف کرده و زانو را ناپایدار کند و احتمال سقوط را افزایش دهد.

زانوهایی که به دلیل وجود تکه‌ای سست شده‌ی غضروف، دچار مشکل خالی کردن می‌شوند، معمولاً از طریق جراحی آرتروسکوپی قابل درمان هستند. در این جراحی، یک جراح ارتوپدی با ایجاد دو برش، تاباندن نور و وارد کردن دوربین به یکی از برش‌ها برای دیدن محل آسیب، قطعه (تکه سست شده) را برمی‌دارد.

سپس از ابزاری برای خارج کردن آن تکه از طریق برش دوم استفاده خواهد کرد. جراحی آرتروسکوپی با زمان بهبودی نسبتاً سریعی که دارد، بسیار کم تهاجمی محسوب می‌شود.

آرتروز

التهاب و تورم در مفصل زانو ناشی از آرتروز می‌تواند باعث خالی کردن زانو شود. علائمی که با آرتروز و آرتریت روماتوئید همراه است، شامل درد، تورم و کاهش تحرک می‌باشد. هر دو شکل این بیماری می‌تواند باعث خشکی در مفاصل شود که می‌تواند احساس قفل شدن زانو در جای خود را به بیشترین حد خود برساند.

فیزیوتراپی، مصرف داروهای بدون نسخه و آمپول‌های تجویز شده توسط پزشک، به شما در کاهش علائم مرتبط با آرتروز و سایر آسیب‌های زانو یا بی‌ثباتی آن کمک می‌کند. برای بیماری‌های مزمن مانند آرتروز، پزشک ارتوپدی می‌تواند زانوبند برای شما تجویز کند که به ثبات زانو کمک می‌کند و مانع از خالی کردن آن می‌شود.

بیماری ام اس

بیماری ام اس، بیماری است که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و باعث اختلال در سیگنال عصبی بین مغز و بدن می‌شود. زانوها و ضعف پاها از علائم این بیماری هستند که باعث خستگی و لرزش بدن نیز می‌شوند. متأسفانه درمانی برای بیماری ام اس کشف نشده است، اما علائم آن را می‌توان زیر نظر پزشک درمان کرد. ممکن است تزریق کورتیکواستروئید، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای شل کننده عضلانی تجویز شود.

دررفتگی زانو

اگر زانوی شما خالی می‌کند، ممکن است به دلیل بی‌ثباتی کشکک باشد. کشکک زانو که معمولاً به عنوان کاسه زانو نیز شناخته می‌شود، در پاکت یا شیار استخوان ران (فمور) قرار دارد. وقتی زانو را خم می‌کنیم، اگر کشکک نرمال باشد، به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند، اما در انتهای استخوان ران در داخل شیار باقی می‌ماند.

وقتی استخوان کشکک غیرطبیعی باشد، با این کار ممکن است جابجا شود و در خارج از شیار استخوان ران قرار گیرد. این یکی از دو نوع بی‌ثباتی کشکک زانو است: یعنی دررفتگی کشکک (زمانی که کاملاً از جای خود حرکت کند) و نیمه دررفتگی (زمانی که از شیار خارج می‌شود، اما فقط تا حدی).

سایر دلایل خالی کردن زانو

گاهی اوقات، بی‌ثباتی زانو می‌تواند ناشی از مشکلاتی به غیر از زانو باشد:

  • مشکلات تعادل
  • حالت ناهنجاری بدن (“از فرم خارج بودن”) که منجر به ضعف عضلانی می‌شود
  • مشکلات عصبی
  • اضافه وزن یا چاقی

در بعضی موارد، خالی کردن زانو ممکن است از علائم آسیب جدی باشد. این مسئله همچنین خطر سقوط و آسیب‌دیدگی بیشتر مانند شکستگی را افزایش می‌دهد. در صورت احساس بی‌ثباتی در زانو سریعاً به پزشک مراجعه کنید. اگر یک صدمه، زانویتان را درگیر کرده است، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

پزشکان چگونه علت خالی کردن زانو را تشخیص می‌دهند؟

برای تشخیص علت خالی کردن زانو، پزشک ممکن است چند سؤال مربوط به زانو از شما بپرسد از جمله:

  • چه مدت در زانویتان احساس بی‌ثباتی کرده‌اید؟
  • چند بار در روز احساس می‌کنید زانوی شما خالی می‌کند؟
  • آیا از ناحیه زانو آسیب‌دیدگی داشته‌اید؟
  • آیا علائم دیگری مانند درد یا خشکی زانو دارید؟
  • چه زمانی علائم شما بروز می‌کند؟
  • چه چیزی یا چه کارهایی علائم شما را بهتر یا بدتر می‌کند؟
  • آیا تاکنون در اثر خالی کردن زانو افتاده‌اید؟

پزشک همچنین زانوی شما را معاینه می‌کند تا علائم آسیب‌دیدگی را پیدا کند. بخشی از معاینه ممکن است شامل حرکت دادن زانو و آزمایش دامنه حرکت مفصل در جهات مختلف باشد. در بعضی موارد، ممکن است انجام معاینات تصویربرداری مانند رادیولوژی، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا ام آر آی لازم باشد.

همیشه تشخیص علت یا شرایط زمینه‌ای امکان‌پذیر نیست. اگر مشکل همچنان ادامه داشته باشد و پزشک معالج شما قادر به تعیین علت آن نباشد، با گرفتن نظر دوم (نظر پزشک دیگر) ممکن است اطلاعات و راه‌های بیشتری را به شما بدهد.

برای خالی کردن زانو چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

پس از شناسایی علت دقیق خالی کردن زانو، پزشک می‌تواند یک برنامه فیزیوتراپی و داروهایی را برای کمک به شما تجویز کند. اگرچه در برخی موارد تنها گزینه‌ی پیش رو برای اصلاح مشکل، عمل جراحی است، اما ممکن است با تغییر رژیم غذایی و تناسب اندام، کمی از این مشکل بکاهید.

قبل از تشخیص، می‌توانید از عصا استفاده کنید و بیشتر از حد معمول خود استراحت کنید تا احتمال بدتر شدن آسیب را به حداقل برسانید. کمپرس گرم و سرد همچنین می‌تواند به هر گونه درد و تورم کمک کند.

داروها

داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است یک روش درمانی مؤثر برای خالی کردن زانو باشند. پس از تعیین محل و علت مشکل، پزشکان متخصص معمولاً داروهای مسکنی مانند استامینوفن یا داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) را تجویز می‌کنند.

کرم‌های مسکن موضعی همچنین می‌توانند برخی از دردهای مرتبط با آسیب مفصلی را تسکین دهند. اگر به آرتروز مبتلا هستید، ممکن است دکتر تزریق استروئید یا هیالورونان (هیالورونیک اسید) را نیز توصیه کند. سایر داروها، به نام داروهای ضد روماتیسمی اصلاح كننده بیماری (DMARD)، می‌توانند به انواع خاصی از آرتروز مانند آرتریت پسوریازیس و روماتوئید كمك كنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند به تقویت زانو و همچنین به مشکل خالی کردن زانو کمک کند.

همراه با دارو، می‌توانید از فیزیوتراپی برای تقویت زانوها استفاده کنید. درمانگران فیزیوتراپی انواع خاصی از حرکات کششی و حرکات اصلاحی را برای خالی کردن زانو توصیه می‌کنند، به ویژه آن‌هایی که به کشش و تقویت عضلات حمایت کننده از زانو، باسن و عضلات هسته کمک می‌کنند.

یکی از معمول‌ترین تمرینات توصیه شده به این صورت است که: روی صندلی بنشینید درحالی‌که یک وزنه سبک به مچ پای آسیب دیده‌تان بسته شده است، ساق پا را بلند کنید تا پایتان کاملاً صاف و مستقیم قرار گیرد، این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس آن را رها کنید و به زمین برگردانید. این باعث تقویت عضلات چهار سر ران می‌شود که به ثابت ماندن زانو کمک می‌کند.

فیزیوتراپیست ها معمولاً ورزش‌هایی را توصیه می‌کنند که روی سیستم قلبی عروقی کار می‌کنند اما زانو را تحت فشار قرار نمی‌دهند، مانند شنا یا استفاده از دستگاه الپتیکال (اسکی فضایی).

تغییراتی در سبک زندگی و مصرف برخی مکمل‌ها

ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی نیز می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به خالی کردن زانو کمک کند. افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر مستعد خالی کردن زانو هستند، بنابراین اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن و مصرف مکمل‌هایی برای تقویت سلامت مفاصل اغلب نمی‌تواند به شما کمک کند. همچنین اگر سنتان بالا است، می‌توانید از مکمل‌های تقویت کننده مفصل مانند ویتامین C و D استفاده کنید، زیرا مفاصل با افزایش سن تخریب می‌شوند.

همچنین بسیاری از متخصصان و کارشناسان توصیه می‌کنند که مکمل گلوکوزامین، یک آمینو قند به دست آمده از اسکلت‌های بیرونی سخت پوستان است که به درد مفاصل کمک می‌کند.

جراحی

در برخی موارد، ممکن است برای درمان خالی کردن زانو، جراحی لازم باشد. این کار به ویژه اگر در مفصل زانو تکه‌های استخوان یا بافت شل شده‌ی غضروف وجود داشته باشد و عملکرد زانو را مختل کرده است، بسیار مفید خواهد بود.

وقتی تکه‌های شل شده یا کنده شده‌ی غضروف در مفصل وجود داشته باشد، باعث ناتوانی ناگهانی مفصل می‌شوند و در نتیجه باعث می‌شوند که زانو هنگام راه رفتن یا حتی ایستادن، خالی کند.

در حین عمل جراحی، جراح قطعات تکه‌های شل شده از غضروف مفصل زانو را برمی‌دارد و هرگونه صدمه‌ای را که ممکن است قبلاً به رباط‌ها یا سایر بافت‌ها وارد شده باشد، ترمیم می‌کند.

این عمل می‌تواند به صورت جراحی آرتروسکوپی و خارج از بدن بیمار انجام شود که در آن دو برش کوچک در دو طرف کاسه زانو ایجاد می‌شود که جراح تنها از طریق این سوراخ دوربین‌ها و ابزارهای کوچک مخصوص جراحی را وارد ناحیه آسیب دیده می‌کند. هر چه آسیب گسترده‌تر باشد، مانند تعویض جزئی یا کامل مفصل زانو، به جراحی‌های تهاجمی‌تری ممکن است نیاز باشد.

محصولات

295,000 تومان
765,000 تومان
%36
99,000 تومان
120,000 تومان
125,000 تومان

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

bina_chat_bot_iconربات هوشمند بازار پزشکی
سلام ، چطور می تونم کمکت کنم؟