خشکی زانو چه علتی میتواند داشته باشد و درمان آن چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است منجر به خشکی زانو شود، که به‌طور معمول پس از مدتی نشستن یا عدم فعالیت، بیشتر قابل توجه خواهد بود. آسیب‌ها و مشکلاتی که بر مفصل زانو اثر می‌گذارند، مانند آرتروز زانو یا آرتریت روماتوئید ممکن است باعث احساس خشکی در زانو شوند. خشکی زانو با احساس سفتی درون مفصل زانو یا اطراف آن مشخص می‌شود، که ممکن است با درد، سخت شدن حرکت مفصل و/یا ورم همراه باشد. خشکی در مفصل زانو می‌تواند هشداردهنده باشد و ممکن است در زندگی روزمره شخص تداخل ایجاد کند. اینکه این مشکل ناشی از آسیب یا مشکل زمینه‌ای باشد، پزشک می‌تواند طرح درمانی را ایجاد کند که مناسب شرایط بیمار باشد و علائم را تسکین دهد. هرچه سریعتر علت خشکی زانو شناسایی شود، نتایج نیز بهتر خواهند بود. به عنوان یک روش پیشگیری، ایده خوبی است که روش‌های مراقبتی را به‌طور منظم انجام داده و ورزش‌هایی را انتخاب کنید که زانو را سالم و محدوده حرکتی را به‌طور کامل حفظ کند.

علت خشکی زانو

کوتیشن اکثر افراد پس از نشستن طولانی مدت دچار خشکی زانو می‌شوند. این اتفاق ناشی از التهاب و تجمع مایعات در مفصل زانو است که منجر به ورم و کاهش توانایی حرکت آزادانه مفصل می‌شود. مشکلات زیادی هستند که منجر به التهاب و در نتیجه خشکی زانو می‌شوند.کوتیشن

بورسیت

بورسیت معمولاً یک مشکل موقت است و زمانی رخ می‌دهد که بورس زانو ملتهب می‌شود. بورس کیسه‌های حاوی مایع است که به کاهش اصطکاک در مفاصل هنگام حرکت آنها کمک می‌کند. در هر مفصل زانو چندین بورس وجود دارد.

استفاده بیش از حد یکی از شایع‌ترین عوامل بورسیت است. اگر این اتفاق رخ دهد، پس از نشستن طولانی مدت، زانو احساس خشکی خواهد داشت.

آرتروز

استئوآرتریت که به عنوان آرتروز فرسایشی شناخته می‌شود، می‌تواند خشکی زانو را در پی داشته باشد. این مشکل یکی از شایع‌ترین انواع آرتروز است، که طبق آمار ۱۰% از مردان و ۱۳% از زنان بالای ۶۰ سال را درگیر می‌کند. با این وجود، اگر مفصل زانو بیش از حد بکار گرفته شود یا به‌طور مکرر آسیب ببیند، ممکن است استئوآرتریت در جوانان نیز رخ دهد.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که عمدتاً با خشکی مفصل ارتباط دارد. خشکی صبحگاهی یکی از ویژگی‌های بارز آرتریت روماتوئید است.

اگر دچار خشکی زانو همراه با علائم بیشتر مانند تب یا خستگی هستید، ممکن است نشانه‌ای از آرتریت روماتوئید باشد.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

آسیب مفصل زانو

آسیب‌های مفصل زانو در طول ورزش یا فعالیت‌های روزانه رخ می‌دهد. علاوه بر خشکی ممکن است ورم یا درد را در قسمت صدمه‌دیده تجربه کنید. به عنوان مثال، آسیب رباط می‌تواند به دلیل کشش بیش از حد زانو یا آسیب ناشی از ضربه‌ ایجاد شود. آسیب شایع دیگر، پارگی مینیسک است، که بخش c شکل غضروف است که در کناره مفصل زانو قرار دارد و ضربات وارد شده به زانو را جذب می‌کند. این مشکل به دلیل چرخش زانو رخ می‌دهد و در ورزش‌هایی که نیاز به چمباتمه زدن، چرخش و تغییر موقعیت دارد، متداول است. اگر دچار پارکی مینیسک شوید، صدایی شبیه تق را احساس خواهید کرد.

سندروم درد پاتلوفمورال

سندروم درد پاتلوفمورال (PFPS) در ناحیه جلوی زانو و اطراف کشکک زانودرد ایجاد می‌کند. PFPS اغلب ناشی از استفاده بیش از حد یا عدم تقارن کشکک زانو است. این مشکل همچنین به نام زانوی دونده یا زانوی دوندگان شناخته می‌شود زیرا در افرادی که ورزش می‌کنند شایع‌تر است. این سندروم در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. PFPS منجر به خشکی و درد در زیر کشکک زانو، بخصوص پس از نشستن طولانی مدت می‌شود.

جراحی

جراحی زانو ممکن است تا حدی منجر به خشکی زانو پس از جراحی شود. آرتروفیبروزیس که همچنین سندروم خشکی زانو نامیده می‌شود، می‌تواند پس از جراحی زانو رخ دهد. واکنش طبیعی بدن به آسیب مانند ضربه یا جراحی، این است که بافت‌های زخم ایجاد کند. آرتروزفیبروزیس هنگامی ایجاد می‌شود که بافت زخم زیادی در اطراف مفصل زانو بوجود می‌آید که باعث سفت شدن و خشکی مفصل زانو شود. آرتروفیبروزیس ممکن است پس از جراحی‌های متداول زانو رخ دهد که شامل:

  • تعویض کامل مفصل زانو
  • بازسازی رباط صلیبی قدامی
  • آرتروسکوپی زانو
  • ترمیم رباط زانو
  • ترمیم تاندون
  • برش پلیکا

انعطاف‌پذیری یا قدرت کم زانو

حفظ انعطاف‌پذیری در سرتاسر بدن می‌تواند به پیشگیری از انواع خشکی زانو کمک کند.

جهت پیشگیری از خشکی ناشی از سفت شدن عضلات، حرکات کششی را به تمرینات مداوم خود اضافه کنید و ورزش‌های قدرتی را در اولویت قرار دهید.

حرکات کششی آرام: می‌تواند توانایی مفاصل برای حرکت در محدوده حرکتی طبیعی خود با کمترین محدودیت و سفتی بهبود ببخشد.

حرکات قدرتی: عضلات قوی در اطراف مفاصل زانو می‌تواند آنها را کمتر مستعد آسیب کند.

علائم خشکی زانو

 اگرچه خشکی زانو شایع است، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد. اگر علائم زیر را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • ورم زانو
  • کاهش حس زانو
  • کاهش توانایی در حرکت مفصل زانو
  • کاهش یا از بین رفتن نبض در پاها
  • سرد شدن یا کبود شدن پاها یا انگشتان
  • تب بالا
  • خونریزی یا کبودی
  • درد غیرقابل کنترل

تشخیص خشکی زانو

هنگامی که پزشک خشکی زانو را ارزیابی می‌کند، سابقه علائم را بررسی کرده و درباره آسیب‌های اخیر اطلاعات دریافت می‌کند.

آزمایشات لازم جهت تشخیص عوامل زمینه‌ای خشکی زانو می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

  • آزمایشات خون جهت بررسی نشانه‌های آرتروز
  • آزمایش تصویربرداری اشعه ایکس جهت بررسی شکستگی احتمالی یا تغییرات قابل توجه ناشی از آرتروز
  • ام آر آی که می‌تواند شکستگی فشاری یا آسیب‌های بافت نرم مانند پارگی رباط یا تاندون را شناسایی کند.

درمان خشکی زانو

درمان به علت خشکی زانو بستگی دارد. مشکلاتی مانند آرتروز یا آرتریت روماتوئید نیاز به درمان‌های طولانی مدت و پیگیری آن با پزشک دارد.

برای خشکی زانو اعم از اینکه ناشی از بیماری مزمن یا آسیب باشد، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان توسط آنها این مشکل را برطرف کرد.

روش‌های مراقبت از خود

روش‌های مراقبت از خود می‌تواند در خانه انجام شود تا از خشکی زانو پیشگیری شده یا آن را تسکین دهد.

این تدابیر شامل موارد زیر است:

  • داروها:

برای تسکین فوری درد و خشکی مفصل زانو داروهای مسکنی مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا پاراستامول توصیه می‌شود.

  • استفاده از کیسه یخ یا کمپرس گرم:

قرار دادن کیسه یخ و کمپرس گرم روی مفصل زانو می‌تواند خشکی زانو پس از نشستن را برطرف کند.

  • مکمل‌ها :

مکمل‌های کلرویتین سولفات و گلوکوزامین جهت رفع خشکی زانو پس از نشستن ناشی از آرتروز مناسب است. این مکمل‌ها در رشد و بازسازی غضروف مؤثر هستند. مکمل امگا ۳ نیز به حفظ سلامت مفصل زانو کمک می‌کند.

  • استفاده از بریس زانو :

این بریس‌ها می‌توانند فشار روی نواحی آرتروزی زانو را کاهش دهند

  • از قرار دادن بدن در یک حالت به مدت طولانی خودداری کنید :

خشکی ناشی از نشستن طولانی مدت را می‌توان با انجام دوره‌ای حرکات مفصل پیشگیری کرد. زانو را به آرامی به سمت عقب و جلو خم کنید یا از جا بلند شوید و به اطراف حرکت کنید که باعث می‌شود زانو نرم شده و از خشکی ناشی از یک جا نشستن پیشگیری ‌شود.

درمان پزشکی خشکی زانو

پزشک براساس مشکل بیمار می‌تواند یک طرح درمان با توصیه‌های مراقبتی پیشنهاد دهد.

روش‌های درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فیزیوتراپی: ورزش‌هایی که می‌توانند عضلات چهار سر ران و همسترینگ را تقویت کند، به کاهش فشار روی زانو کمک خواهد کرد.
  • تزریقات کورتیزون. تزریقات گهگاه استروئید می‌تواند ورم و دردهای شدید را تسکین دهد.
  • تزریقات روان کننده. ویسکوساپلمنتیشن یا تزریقات روان‌کننده می‌توانند به زانو کمک کند به راحتی حرکت کند.
  • داروهای ضدروماتوئید تغییردهنده بیماری برای مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید توصیه می‌شود.
  • جراحی: اگر خشکی زانو پس از نشستن، با درمان‌های معمول برطرف نشود، خشکی زانو تشدید شده و در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند، پس جراحی تعویض کامل مفصل زانو یا برای تنظیم راستای کشکک زانو انجام می‌شود تا این مشکل برطرف شود.

به یاد داشته باشید که روش‌های مراقبت از خود را می‌توان درکنار درمان پزشکی برای کسب نتیجه بهتر انجام داد.

چه ورزش‌های برای کاهش خشکی زانو مناسب است؟

در ادامه می‌توانید با پنج ورزشی که برای کاهش درد ناشی از خشکی زانو مناسب است، آشنا شوید:

نیمه اسکوات

شاید هنگام درد زانوها، آخرین چیزی که به آن فکر کنید، حرکت اسکوات باشد؛ اما در واقع این حرکت تمامی عضلات مورد نیاز برای حمایت از زانو مانند چهار سر ران و همسترینگ را تقویت می‌کند.

برای انجام صحیح این حرکت، دستورالعمل زیر را دنبال کنید :

  • صاف بایستید، در حالی که پاها به اندازه عرض شانه از هم فاصله دارند.
  • خود را به سمت پایین بیاورید تا زمانی که زانوها در زاویه ۹۰ درجه خم شود
  • با فشار روی پاشنه پاها دوباره به حالت ایستاده بازگردید.

بالا بردن پاها به‌طور مستقیم

اگر تمایل دارید حرکت ورزشی را انجام دهید که روی زانو تمرکز نداشته باشد، می‌توانید حرکت بالا بردن پاها به‌طور مستقیم را انجام دهید. این حرکت عضلات چهار سر ران را بدون اینکه فشاری روی زانو وارد کند، تقویت می‌کند. اگر دچار کمردرد یا مشکلات دیگر کمر هستید، بهتر است که حرکات دیگر را امتحان کنید. در ادامه می‌توانید روش انجام آن را مطالعه کنید:

  • روی سطح زمین بنشینید و کمر خود را به دیوار تکیه دهید
  • یک پا را در جلوی خود بکشید. پای دیگر را خم نگه دارید و کف پا روی سطح زمین باشد
  • پای صاف را تا چند سانتی‌متر از سطح زمین بلند کنید (تا ارتفاعی که می‌توانید آن را نگه دارید). تا زمانی که می‌توانید آن را در آنجا نگه دارید.
  • پاها را پایین آورید. سپس انگشتان پا را به سمت بدن بکشید و مطمئن شوید که پاها صاف هستند.
  • این حرکات را با پای دیگر نیز تکرار کنید.
  • این حرکت را روزانه چندبار انجام دهید.

مارش زانو

این حرکت برای کاهش خشکی زانو بسیار مناسب است. می‌توانید حتی هنگام نشستن در محل کار یا خانه نیز این حرکت را انجام دهید.

روی یک صندلی بنشینید در حالی که کف پا روی سطح زمین قرار بگیرد. به آرامی هربار یک پا را بلند کرده و سپس پایین بیاورید. این حرکت به نظر بیش از حد آسان است؟ پس بهتر است بایستید و این حرکت را امتحان کنید. این حرکت را باید چندین بار در روز انجام دهید تا عضلات شما تقویت شود. همچنین، این حرکت فشار زیادی به زانوها وارد نمی‌کند.

قوس کوتاه

انجام این حرکت فشار زیادی به زانو وارد نمی‌کند. با این حال، عضلات سرینی را سفت می‌کند. اگر هنگام به هم فشردن، درد شدیدی احساس کردید، ممکن است که این حرکت برای شما مناسب نباشد. می‌توانید این حرکت را چندین بار در روز و تا جایی که می‌توانید انجام دهید.

  • به پشت دراز بکشید و یک حوله پیچیده شده را زیر یکی از پاها قرار دهید.
  • انگشتان پا را به سمت خود بکشید و عضلات ران را فشرده کنید
  • پا را به آرامی بلند کنید تا زمانی که زانو صاف باشد
  • به مدت چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس آن را روی زمین قرار دهید
  • این حرکت را با پای دیگر نیز انجام دهید

حلقه کردن همسترینگ

این حرکت نیز بسیار ساده است و می‌توانید در خانه انجام دهید. این حرکت حلقه کردن روی همسترینگ انجام می‌شود که یک عضله مهم در حرکت زانو است.

در جلوی یک میز یا یک صندلی بایستید. پا را به سمت عقب خم کنید تا پاشنه پا، باسن را لمس کند. مطمئن شوید که برای انجام اینکار، لگن را حرکت نمی‌دهید. اینکار را ده بار روی هر پا انجام دهید.

عواقب بالقوه خشکی زانو چیست؟

عواقب ناشی از درمان نشدن علائم زانو مانند خشکی زانو، ممکن است جدی باشد. زیرا خشکی زانو می‌تواند ناشی از بیماری خطرناکی باشد که دنبال نکردن درمان می‌تواند عوارض و آسیب‌های دائمی ایجاد کند. هنگامی که عوامل زمینه‌ای تشخیص داده شد، پیگیری درمانی که پزشک برای شرایط خاص شما ارائه می‌دهد، اهمیت زیادی دارد، زیرا خطر عواقب بالقوه را کاهش می‌دهد که این عواقب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • غیبت از کار یا مدرسه
  • کاهش عملکرد ورزشی
  • ناتوانی
  • تغییر شکل و از بین رفتن مفصل
  • مشکلات عصبی که منجر به درد، بی‌حسی یا حس سوزن سوزن می‌شود
  • فلج شدن
  • عدم تحرک دائمی مفصل
  • درد دائمی یا مزمن

محصولات

+
ناموجود
تماس بگیرید
+
ناموجود
330,000 تومان
70,000 تومان
+
ناموجود
تماس بگیرید

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *