درمان صافی کف پا با کفی و کفش طبی چگونه انجام می شود؟

قوس‌های کف پای شما در تک تک قدم‌هایی که برمی‌دارید نقش مهمی ایفا می‌کنند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا به شکل مؤثری حرکت کرده و اجازه می‌دهند که قسمت میانی مچ پایتان مثل یک کمان خم شود. آن‌ها به قدم‌هایتان خاصیت جذب شوک و انعطاف‌پذیری را اضافه می‌کنند. به علاوه، آن‌ها تعادل شما را، در حالت ایستاده و در حال حرکت، بهبود می‌دهند. اگرچه ممکن است به نظر بیاید که پاهای صاف هیچ قوسی ندارند، اما قوس در این پاها هم وجود داشته و ایجاد تکیه‌هایی برای آن‌ها جهت جلوگیری از درد و آسیب‌دیدگی ضروری است. معمولاً محاسبه اینکه صافی کف پا شما دقیقاً به چقدر تکیه‌گاه نیاز دارد کار دشواری است. ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا باید به دنبال یک جفت کفی فومی یا ژله‌ای باشید که به اندازه کف پایتان صاف باشد. یا اینکه باید یک کفی با قوس برجسته پیدا کنید که بتواند صافی کف پایتان را اصلاح کند.

علت صافی کف پا چیست؟

کوتیشن به زبان ساده، کف پای صاف (پس پلانوس) به حالتی گفته می‌شود که در آن در هنگام ایستادن تمامی کف پا با زمین تماس پیدا می‌کند. عوامل ژنتیکی و محیطی، هر دو می‌توانند منجر به صافی کف پا شوند. کوتیشن

در اکثر موارد، عوامل ژنتیکی باعث می‌شوند که کف پای افراد در تمام طول عمر صاف بماند. البته، عوامل محیطی می‌توانند در مراحل بعدی زندگی منجر به صافی کف پا شوند. به این حالت کف پای صاف یا افتادگی قوس پای اکتسابی گفته می‌شود. اگر دچار افتادگی قوس پا شدید، بهتر است برای مشخص کردن علت آن به یک متخصص مراجعه کنید.

شایع‌ترین علل صافی کف پا عبارتند از:

  • عوامل ژنتیک صافی کف پا :

اغلب، صافی کف پا به دلیل عدم رشد مناسب قوس‌های کف پا در کودکی رخ می‌دهد. در دوره طفولیت کف پای همگی ما صاف است. قوس‌های کف پا طی فرایند طبیعی رشد در دوره کودکی شکل می‌گیرند. گاهی اوقات عضلات، استخوان‌ها و رباط‌های مچ پا به انداز کافی رشد نمی‌کنند که همین باعث می‌شود قوس باثباتی در کف پا شکل نگیرد. این حالت اغلب ناشی از ژنتیک است، چراکه افرادی با سابقه خانوادگی کف پای صاف به این عارضه دچار می‌شوند.

  • آسیب تروماتیک :

جابه‌جا شدن استخوان‌ها در مچ پا یا پارگی یک تاندون، خصوصاً تاندون تیبیال خلفی، که قوس پا را پایدار نگه‌می‌دارد، نمونه‌هایی از این آسیب‌ها هستند.

  • روماتیسم مفصلی:

عبارت است از التهاب مفاصل.

  • چاقی مفرط :

این مشکل، باعث وارد آمدن فشار اضافی به تاندون‌های مچ پا می‌شود.

  • بارداری :

هم افزایش وزن و هم تغییرات هورمونی می‌توانند باعث افتادگی قوس‌های کف پا شوند.

  • مرض قند :

این بیماری می‌تواند با تأثیر بر عصب‌های مچ پا منجر به ضعیف شدن تاندون‌ها شود.

  • فشار خون بالا :

کاهش خونرسانی به تاندون‌های مچ پا می‌توان توانایی آن‌ها برای بالا نگه‌داشتن قوس کف پا را تغییر دهد.

  • افزایش سن :

در طول فرایند طبیعی افزایش سن، تاندون‌ها فرسوده و کشیده‌تر می‌شوند.

تشخیص طبی صافی کف پا چگونه است؟

اغلب، تنها نگاه کردن به کف پا بهترین راه برای تشخیص این عارضه است. پا که خیلی صاف است و تقریباً هیچ قوسی ندارد. مقدار زیادی از وزن بیمار روی پاشنه و قاعده شست پا قرار می‌گیرد و تقریباً هیچ فاصله‌ای بین کف پا و زمین وجود ندارد.

برای تعیین مقدار صافی کف از آزمون «جای پای خیس» هم می‌توان استفاده کرد. در این آزمون، ایستادن روی یک مقوا با کف پای خیس نشان می‌دهد که پا چقدر قوس دارد.

در تحقیق انجام شده در هند، اگر فاصله بین قوس کف پا و خط کشیده شده با مداد کمتر از ۱ سانتی‌متر بود آن کف پا صاف محسوب می‌شد.

گاهی اوقات، صافی کف پا ناشی از مشکلات مفاصل مچ پا است، که البته چنین حالتی نسبتاً نادر است. کف پایی که حتی موقع ایستادن روی نوک پنجه هم صاف است، به احتمال زیاد یک کف پای صاف سخت است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

صافی کف پا باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

در مورد اکثر افراد، هیچ مشکلی بروز نمی‌کند. در بسیاری از افراد صافی کف پا یک ویژگی طبیعی است که باعث هیچگونه علائمی نمی‌شود.

مشکل اصلی، البته اگر بروز کند، «چرخش بیش از حد» خواهد بود که عبارت است از چرخش قوزک‌ها به طوری که وزن بدن بیشتر روی داخل مفصل قوزک قرار می‌گیرد تا مرکز آن.

مشکل چرخش بیش از حد، علاوه بر برهم زدن زاویه صحیح مفاصل و توازن بار وارده بر مفاصل زانو، قوزک و ران، اجازه نمی‌دهد که قوزک‌ کار جذب شوک‌ها را به درستی انجام دهد. وقتی قوس کف پا طبیعی باشد، قوزک تحت فشار هم به درستی حرکت می‌کند اما موقعی کف پا صاف باشد، در حالت عادی مچ پا دامنه حرکتی بسیار کمی داشته یا اصلاً توانایی حرکت ندارد. صافی کف پا عضلات مورد استفاده در حین راه رفتن را هم تغییر داده و بر عملکرد دیگر مفاصل موجود در قوزک پا تأثیر منفی می‌گذارد.

انواع کفی‌ های طبی برای صافی کف پا

افراد در تمامی سنین، از کودکان خردسال گرفته تا سالخوردگان، از کفی‌های طبی استفاده می‌کنند. عموماً این کفی‌ها به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی توسط پزشک تجویز شده و متناسب با نیاز بیمار شکل داده می‌شوند تا با کاهش درد و در عین حال افزایش پایداری مفاصل ناپایدار و ایجاد تکیه‌گاه مناسبی برای قوس کف پا به بازیابی توانایی راه رفتن کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با نگه‌داشتن مچ پا در وضعیت صحیح و بهبود راستای پا و ایجاد تکیه‌گاه بهتری برای کل بدن مشکلات نواحی دیگر بدن مانند زانوها، مفاصل زان و پایین کمر را بهبود دهند. کفی‌های طبی به طور کلی به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  • کفی‌ های طبی عملکردی :

برای پشتیبانی از مچ پاهایی با ساختار غیرعادی (کف پای صاف) طراحی شده‌اند

  • کفی‌ های طبی تطابقی :

 با هدف جذب شوک ناشی از برخورد پا با زمین و کاهش درد ناشی از آن، طراحی شده‌اند

  • ترکیبی از هر دو نو بالا.

چه زمانی درمان صافی کف پا با کفی و کفش طبی مؤثر است؟

صافی کف پا چه زمانی باید درمان شود؟ در این مورد باید با پزشک مشورت شود، با این حال، به طور کلی صافی کف پا در کودکان زیر ۴ سال به هیچ وجه جای نگرانی ندارد چرا که صافی کف پا در این گروه سنی طبیعی است. بعد از ۴ سالگی، در صورتی که عارضه باعث بروز علائمی شود، باید آن را درمان کرد (اگر بیمار مشکلی ندارد، نیازی به درمان نیست). البته، مطابق برخی شواهد موجود بهتر است که این عارضه درمان نشود، هرچند که این نظریه به اندازه کافی مورد آزمایش و بررسی قرار نگرفته است.

اگر درد وجود داشته باشد، خصوصاً بعد از راه رفتن یا ورزش، در این صورت بهتر است از کفی‌های طبی با تکیه‌گاه مناسب برای قوس کف پا استفاده شود. هدف از تجویز کفی‌های سفارشی اصلاح الگوی راه رفتن غیرعادی یا نامنظم از طریق تغیر زوایای برخورد مچ پا به زمین است. آن‌ها عملکرد پاها را بهبود داده و نیروهای فشاری‌ای که می‌توانند باعث بدشکلی یا درد در مچ پاها شوند را به حداقل می‌رسانند. از این کفی‌ها می‌بایست در کفش‌های ورزشی، کفش‌های پیاده‌روی و حتی کفش‌های مدرسه استفاده کرد. غالباً، علائم خیلی سریع بهبود می‌یابند (اگر تکیه‌گاه‌های قوس کف پا‌ها درست انتخاب شده باشند، در عرض چند هفته). اگر علائم رفع نشد باید مجدداً به پزشک مراجعه کرد.

برای حصول بهترین نتیجه‌ی ممکن، می‌بایست کفی‌ها متناسب با نوع به‌ خصوص صافی کف پای بیمار استفاده شوند. برای مثال، اگر هدف اصلی جلوگیری از افتادگی قوس باشد، شکل سطح بالایی کفی از همه مهمتر خواهد بود. بالعکس، اگر پیچش پاشنه به طرف بیرون مهمترین مشکل باشد، در این صورت کفی می‌بایست طوری طراحی شود که نیرو به داخل کف پاشنه اعمال شود تا نیروهای پیچشی کاهش پیدا کنند. ناگفته پیدا است که اگر هر دو مشکل وجود داشته باشند، کفی‌ها باید ترکیب مناسبی از ویژگی‌های مورد نیاز برای مقابله با هر دو مشکل را داشته باشد.

بهترین کفش و کفی طبی برای صافی کف پا

مبتلایان به کف پای صاف اغلب در مورد مناسب‌ترین اندازه برای تکیه‌گاه قوس دچار سردرگمی می‌شوند. برای آن‌ها سؤال پیش می‌آید که آیا یک کفی نرم و راحت بهتر از یک کفی سفت با تکیه‌گاه قوس برجسته است. در پاسخ باید گفت که، کف پاهای صاف به کفی‌های داری تکیه‌گاه‌ قوس نیاز دارند، که بهترینِ آن‌ها کفی‌های با تکیه‌گاه کم ارتفاع و در عین حال متناسب و همچنین قابلیت پایدارکنندگی پاشنه هستند.

برای پیدا کردن کفی مناسب جهت کف پای صاف اول باید نوع کف پای صاف تعیین شود (کف پای صاف سخت است یا انعطاف‌پذیر). مد نظر قرار دادن سفتی یا انعطاف‌پذیری کف پای صاف مهم است چرا که ارتفاع مناسب تکیه‌گاه قوس برای هر یک از این دو نوع متفاوت است:

  • کف پای صاف سخت :

در این حالت چه وزن بدن روی کف پا باشد و چه نباشد، در همه حال صاف است. اگر پایتان را روی پای دیگر انداختید و کف پایتان هنوز هم صاف به نظر رسید، شما دارای کف پای صاف سخت هستید. افراد دارای کف پای صاف سخت معمولاً ترجیح می‌دهند که از کفی‌های با تکیه‌گاه قوس کم ارتفاع استفاده کنند.

  • کف پای صاف انعطاف‌پذیر :

در این حالت، وقتی در حالت ایستاده وزن بدن روی پا قرار می‌گیرد کف پا صاف است، اما وقتی وزنی روی آن نیست کف پا قوس دارد. اگر پایتان را روی پای دیگر انداختید و کف پایتان قوس داشت شما دارای کف پای صاف انعطاف‌پذیر هستید. افراد دارای کف پای صاف انعطاف‌پذیر معمولاً کفی‌های دارای تکیه‌گاهی با ارتفاع متوسط را ترجیح می‌دهند.

بهترین کفی‌ها برای کف پاهای صاف دارای خصوصیات زیر هستند:

  • قوسی کوتاه و در عین حال تکیه‌گاهی مناسب– چیزی که شما نیاز دارید یک قوس کوتاه و در عین حال تکیه‌گاهی نیرومند است. یک تکیه‌گاه محکم با ارتفاع بیش از اندازه بالا دردناک خواهد بود. یک تکیه‌گاه نرم که کف پایتان می‌تواند آن را پرس کند، نمی‌تواند باعث آسایش طولانی مدت شود. هر کفی برای شرایط و بیمار به‌خصوصی مناسب است.
  • پایدارسازی پاشنه– کفی‌های دارای پاشنه‌‌ی گود به تمرکز و ثبات لایه چربی زیر استخوان پاشنه کمک می‌کنند. اینگونه طراحی به جلوگیری از پیچ بیش از حد قوزک کمک کرده و جذب شوک را افزایش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که اگر دارای کف پای صافی هستید، استفاده از پای‌افزار مناسب کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. کفش‌هایی که تکیه‌گاه نداشته یا امکان اضافه کردن کفی طبی ندارند باعث درد و خستگی کف پای صاف شما می‌شوند. کفش‌های پاشنه بلند، دمپایی انگشتی و صندل باعث افزایش درد ناشی از صافی کف پا می‌شوند.

بهترین کاری که می‌توانید برای کف پای صافتان انجام دهید این است که نوع آن را مشخص کرده (سخت یا انعطاف‌پذیر) و در کفش‌هایتان از کفی مناسب کف پای صاف با ارتفاع قوس مناسب استفاده کنید. استفاده از بهترین کفی‌های مناسب کف پای صاف برای نگه‌داشتن قوس پای افتاده در ارتفاع مناسب به شکل فوق‌العاده درد را تسکین می‌دهد.

کفی‌ های طبی سفارشی در برابر کفی‌ های طبی معمولی

کفی‌های طبی بدون نسخه اگرچه ارزان هستند اما بهای آن برای شما می‌تواند بسیار سنگین باشد. درک تفاوت این دو نوع کفی بسیار مهم است. کفی‌های طبی سفارشی باکیفیت‌ترین، راحت‌ترین و مؤثرترین کفی‌های طبی موجود در بازار هستند. در ساخت کفی‌های سفارشی، که مشخصاً برای شما طراحی می‌شوند، از تجزیه و تحلیل‌های بیومکانیکی بهره گرفته می‌شود تا شما بتوانید پایین‌تنه‌ای متعادل و ناحیه لگنی با ثبات داشته باشید. کفی‌های طبی بر مبنای تحلیل‌های بیومکانیکی و معاینات جامع متخصص پا و همچنین با استفاده از اسکنرهای سه بعدی و یا قالب به صورت دستی ساخته می‌شوند. کفی‌های بدون نسخه‌ی پیش ساخته اگرچه قیمت کمی دارند، اما آن‌ها تنها یک قوس پا را پشتیبانی می‌کنند. وقتی تنها یک قوس تکیه‌گاه داشته باشد، امکان حفظ ساختار طاق پلانتار وجود نداشته، و مشکلاتی در سایر بخش‌های بدنتان بروز کنند. در واقع، پشتیبانی بیش از حد از تنها یک قوس مچ پا خود باعث بروز درد و علائم می‌شود، نه اینکه آن‌ها را رفع کند.

  • آیا روزانه دچار درد می‌شوید؟
  • شاید مبتلا به پلانتار فاشئیت بوده یا دچار درد پایین کمر هستید؟

کفی‌های بدون نسخه نمی‌توانند تسکین مورد نیازتان را فراهم کنند. اما کفی‌های طبی سفارشی می‌توانند.

کفی‌های طبی سفارشی (وسایل ارتزی) چگونه ساخته می‌شوند؟

کفی‌های طبی با استفاده از قالب تهیه شده از پای شما ساخته می‌شوند. کفی‌های سخت معمولاً از یک ماده محکم شبیه پلاستیک ساخته شده و هدف اصلی طراحی آن‌ها کنترل عملکرد است. کفی‌های نرم از مواد انعطاف‌پذیری ساخته می‌شوند که به جذب شوک‌ها، بهبود تعادل و برداشتن فشار از نقاط حساس کمک می‌کند.

کفی‌های طبی سفارشی در برابر کفی‌های طبی معمولی

کفی‌های طبی بدون نسخه اگرچه ارزان هستند اما بهای آن برای شما می‌تواند بسیار سنگین باشد. درک تفاوت این دو نوع کفی بسیار مهم است. کفی‌های طبی سفارشی باکیفیت‌ترین، راحت‌ترین و مؤثرترین کفی‌های طبی موجود در بازار هستند. در ساخت کفی‌های سفارشی، که مشخصاً برای شما طراحی می‌شوند، از تجزیه و تحلیل‌های بیومکانیکی بهره گرفته می‌شود تا شما بتوانید پایین‌تنه‌ای متعادل و ناحیه لگنی با ثبات داشته باشید. کفی‌های طبی بر مبنای تحلیل‌های بیومکانیکی و معاینات جامع متخصص پا و همچنین با استفاده از اسکنرهای سه بعدی و یا قالب به صورت دستی ساخته می‌شوند. کفی‌های بدون نسخه‌ی پیش ساخته اگرچه قیمت کمی دارند، اما آن‌ها تنها یک قوس پا را پشتیبانی می‌کنند. وقتی تنها یک قوس تکیه‌گاه داشته باشد، امکان حفظ ساختار طاق پلانتار وجود نداشته، و مشکلاتی در سایر بخش‌های بدنتان بروز کنند. در واقع، پشتیبانی بیش از حد از تنها یک قوس مچ پا خود باعث بروز درد و علائم می‌شود، نه اینکه آن‌ها را رفع کند.

  • آیا روزانه دچار درد می‌شوید؟
  • شاید مبتلا به پلانتار فاشئیت بوده یا دچار درد پایین کمر هستید؟

کفی‌های بدون نسخه نمی‌توانند تسکین مورد نیازتان را فراهم کنند. اما کفی‌های طبی سفارشی می‌توانند.

کفی‌های طبی سفارشی (وسایل ارتزی) چگونه ساخته می‌شوند؟

کفی‌های طبی با استفاده از قالب تهیه شده از پای شما ساخته می‌شوند. کفی‌های سخت معمولاً از یک ماده محکم شبیه پلاستیک ساخته شده و هدف اصلی طراحی آن‌ها کنترل عملکرد است. کفی‌های نرم از مواد انعطاف‌پذیری ساخته می‌شوند که به جذب شوک‌ها، بهبود تعادل و برداشتن فشار از نقاط حساس کمک می‌کند.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

محصولات

+
ناموجود
تماس بگیرید
+
ناموجود

محصولات ارتوپدی

کفی افزایش قد 4 تیکه

119,000 تومان

کفی و پد پاشنه

کفی طبی ژله ای کامل

250,000 تومان
220,000 تومان - 275,000 تومان
136,000 تومان - 170,000 تومان
320,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *