درمان نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت با ماساژ، ورزش یا تزریق

یک نقطه ماشه‌ای نوار سفت شده‌ای از عضله اسکلتی است که در درون یک گروه عضلانی بزرگتر قرار دارد. نقاط ماشه‌ای حساس به لمس بوده و می‌توانند درد را به قسمت‌های دور دست بدن منتشر کنند. بیماران مبتلا به این عارضه دچار درد موضعی مداومی می‌شوند که در نهایت باعث کاهش دامنه حرکت در عضلات درگیر می‌شود. ماساژ، اسپری و کشش، و تزریق چند تکنیکی هستند که از آن‌ها برای تسکین درد نقاط ماشه‌ای استفاده می‌شود.

نقاط ماشه‌ای چیست‌؟


نقاط ماشه‌ای، موقع لمس به شکل تیله‌ها یا گره‌های کوچکی احساس می‌شوند که درست در زیر پوست قرار دارند. در بسیاری از افراد، فشار دادن روی نقاط ماشه‌ای باعث هیچگونه ناراحتی یا دردی نمی‌شود. اما گاهی اوقات، نقاط ماشه‌ای بسیار حساس می‌شوند، و بعضی اشخاص در ناحیه‌هایی که نقاط ماشه‌ای آن‌ها قرار دارند درد خیلی زیادی را احساس می‌کنند.

آیا تا حالا در هیچ یک از عضلاتتان دچار عارضه‌ی اسب چارلی (گرفتگی و منقبض شدن عضلات پا که اغلب شب‌ها فرد را درگیر می‌کند) شده‌اید؟ اگر این‌طور است، پس می‌دانید که آنچه در ادامه خواهیم گفت چه حسی دارد، اینکه تمام عضله دچار یک گرفتگی دردناک می‌شود، و تنها چیزی که آن را آرام می‌کند دراز کردن و کشیدن آرام عضله است. حالا، نقاط ماشه‌ای را اسب‌های چارلی کوچکی در عضله‌تان در نظر بگیرید. این نقاط آزار دهنده باعث گرفتگی تمامی عضله نشده بلکه فقط بخش خیلی کوچکی از آن را درگیر می‌کنند. اما اگر به اندازه کافی از نقاط ماشه‌ای داشته باشید، دچار درد شدیدی خواهید شد و حرکت عضله‌تان محدود می‌شود.

 

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

نقاطه ماشه‌ای در چه جاهایی از بدن شکل می‌گیرند؟


نقاطه ماشه‌ای و گره‌های عضلانی می‌توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند. هر جا که بافت عضلانی وجود داشته باشد، امکان شکل گرفتن ناحیه کوچکی از تنش بافتی وجود دارد که می‌تواند به یک نقطه ماشه‌ای تبدیل شود. ناحیه‌هایی از بدن که نقاط ماشه‌ای معمولاً در آن‌ها بیشتر بروز می‌کنند عبارتند از:

  • عضلات ذوزنقه‌ای فوقانی در هر دو طرف گردن که درست بالای شانه‌ها قرار دارند
  • عضلات مربعی کمری که در پایین کمر قرار دارند
  • همسترینگ‌ها
  • عضلات پشت ساق
  • در امتداد نوار ایلیوتیبیال

نقاط ماشه‌ای می‌توانند در هر جایی از بدن شکل بگیرند، و اگر تعدادشان بیش از حد زیاد باشد، ممکن است فرد دچار درد مزمن و سندرم درد میوفاسیال شود.

سندرم درد میوفاسیال و نقاط ماشه‌ای


سندرم درد میوفاسیال و نقاط ماشه‌ای

تصور کنید بریدگی کوچکی روی انگشتتان دارید. ممکن است کمی درد داشته باشد، خصوصاً اگر چیزی به آن بریدگی کوچک برخورد کند یا اگر انگشتتان را کامل باز یا جمع کنید. اما این بریدگی چیز مهمی نیست و فقط شما را موقتاً کمی اذیت می‌کند.

حالا تصور کنید که روی تمام دست و انگشتانتان بریدگی‌های کوچکی داشته باشید. بریدگی‌ها آن‌قدر زیاد هستند که باعث درد شدیدی ‌می‌شوند. و از آنجا که بریدگی‌ها به این اندازه زیاد هستند، هر حرکتی (و بعضی وضعیت‌های استراحت) باعث درد می‌شود. این سندرمِ درد میوفاسیال است. در این عارضه، به علت زیاد بودن عضلات کوچکتان، نقاط ماشه‌ای فاسیال شما آن‌قدر زیاد هستند که عضلات بدنتان در تمام مدت در وضعیت دردناکی قرار دارند. درمان سندرم درد میوفاسیال می‌تواند دشوار باشد؛ چراکه درد آن‌قدر گسترده است که مشکل بتوان دانست که درمان را از کجا باید شروع کرد.

آیا علم وجود نقاط ماشه‌ای و درمان‌های موجود برای آن‌ها را تأیید می‌کند؟


تحقیقات حاکی از آن است که هیچکس واقعاً نمی‌داند که دقیقاً کدام بافت است که باعث احساس کردن نقاط ماشه‌ای می‌شود. علت اینکه چرا بعضی از افراد با لمس شدن گره‌های عضلانی‌شان احساس درد می‌کنند اما بعضی دیگر اینطور نیستند هم هنوز ناشناخته است.

در حال حاضر علم نمی‌تواند توضیح دهد که چرا بعضی از نقاط ماشه‌ای درد دارند و بعضی دیگر از آن‌ها فقط یک سری گره‌های عضلانی بدون درد هستند. بعضی صاحب‌ نظران اینطور استدلال کرده‌اند که نقاط ماشه‌ای، نوارهای سفت عضلانی و بافت فاسیا آن‌قدر منقبض می‌شوند که جریان خون به بافت عضله را محدود می‌کنند. این حالت باعث ایجاد یک بحران سوخت و ساز در بافت عضله می‌شود، درد و سفتی به وجود آمده برای التیام به اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارند، اما آن مواد مغذی به دلیل کاهش جریان خون ناشی از سفت شدن بافت‌ها نمی‌توانند به عضله برسند. در این حالت، چرخه‌ی «درد-کاهش جریان خون- درد» شروع شده و قطع کردن آن می‌تواند کار سختی باشد.

نقاط ماشه‌ای فعال و غیرفعال


دو نوع نقطه ماشه‌ای وجود دارد که فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند آن‌ها را درمان کنند، نقاط ماشه‌ای فعال و غیرفعال. نقاط ماشه‌ای غیرفعال فقط دقیقاً در همان جایی که هستند باعث درد می‌شوند. اگر یک گره عضلانی دردناک غیرفعال روی عضله همسترینگ خود داشته باشید و یک نفر آن را فشار بدهد، درد درست در محل همان گره‌ای که فشار به آن وارد شده احساس خواهد شد، نه جای دیگری.

اما یک نقطه ماشه‌ای فعال درد را به قسمت دیگری از بدن منتشر می‌کند. اگر یک نفر یک نقطه ماشه‌ای فعالِ روی شانه شما را فشار دهد، ممکن است علاوه بر درد شانه، علائمی را هم در قفسه سینه یا بازویتان احساس کنید.

صرف نظر از نوع نقاط ماشه‌ای که دارید یا این حقیقت که ما دقیقاً نمی‌دانیم که وقتی نقاط ماشه‌ای شکل می‌گیرند چه اتفاقی می‌افتد، فیزیوتراپی می‌تواند به شما در کنترل و مدیریت مشکلتان کمک کند.

فیزیوتراپی چگونه می‌تواند کمک کند؟


فیزیوتراپی برای درمان سندرم درد میوفاسیال و نقاط ماشه‌ای

اگر قصد دارید برای درمان نقاط ماشه‌ای از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید، با هدف از بین بردن نقاط ماشه‌ای به او مراجعه نکنید. بلکه، بر یادگیری استراتژی‌های مناسب برای کمک به مدیریت نقاط ماشه‌ای دردناک تمرکز کنید. درمان فیزیوتراپیِ گره‌های عضلانی می‌تواند به شما کمک کند دردتان را مدیریت کنید و همچنین کمک می‌کند تا آن مکانیک‌های بدنی پنهانی که می‌توانند علت دردناک شدن گره‌های عضلانی‌تان باشند را شناسایی کنید. درمانی‌های فیزیوتراپی مختلفی برای نقاط ماشه‌ای وجود دارد که عبارتند از:

  • تمریناتی برای تغییر وضعیت قرارگیری بدن و همچنین تغییر نحوه حرکت کردن بدن
  • استفاده از چسب کینزیولوژی
  • مدالیته‌های درمان مثل اولتراسوند و تحریک الکتریکی
  • سوزن خشک
  • ماساژ

تکنیک‌های «آزادسازی میوفاسیال» و «نقطه‌ی ماشه‌ای درمانی» می‌توانند برای گره‌های عضلانی و نقاط ماشه‌ای شما مفید باشند. متخصصان معتقدند که آزادسازی میوفاسیال کمک می‌کند تا فاسیای اطراف عضلات به درستی تراز و تنظیم شوند. این کار می‌تواند به بهبود جریان خون و طبیعی شدن حرکت عضلات کمک کند. در نقطه ماشه‌ای درمانی، فیزیوتراپیست بروی نقاط ماشه‌ای عضلاتتان فشار وارد می‌آورد و آن را برای مدتی نگه می‌دارد. این کار موقتاً جریان خون به بافت را قطع می‌کند. این قطع شدن جریان خون باعث افزایش یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک در بافت می‌شود. اکسید نیتریک به بدن سیگنال می‌دهد تا مویرگ‌ها را باز کند، که این باعث می‌شود جریان خون بیشتری به بافت وارد شده و چرخه درد- گرفتگی- درد شکسته شود.

درمان نقاط ماشه‌ای در خانه


یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای نقاط ماشه‌ای‌تان انجام دهید این است که یاد بگیرید چگونه عارضه‌تان را خود درمانی کنید. این نحوه درمان می‌تواند شامل انجام تکنیک‌های ماساژ نقاط ماشه‌ای باشد. این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • استفاده از ماساژور Back-Nobber (ماساژوری به شکل حرف اس انگلیسی) برای فشار وارد کردن به نقاط ماشه‌ای
  • غلتاندن یک توپ تنیس روی عضلات برای فشار دادن نقاط ماشه‌ای
  • قرار دادن و حرکت دادن عضلات روی رول یا غلتک اسفنجی برای کمک به صاف کردن بافت فاسیال

تحقیقات نشان داده که هیچ درمانی به تنهایی نمی‌تواند گره‌های عضلانی را به بهترین شکل مدیریت کند. با این حال یک چیز مسلم است و آن اینکه، استفاده از یک برنامه درمانی فعال شامل اصلاح وضعیت قرارگیری بدن و تمرینات فیزیکی، نسبت به درمان‌های غیرفعال موجود برای نقاط ماشه‌ای برتری دارد. شما می‌توانید برای یک ارزیابی کلی از عارضه‌تان و همچنین یادگیری استراتژی‌های خود مراقبتی جهت کنترل نقاط ماشه‌ای‌ خود، به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

کلام آخر


اگر دچار گره‌های عضلانی و نقاط ماشه‌ای شده‌اید، اول از همه، وحشت نکنید. نقاط ماشه‌ای خوش‌خیم بوده و هیچگونه خطر قابل توجهی برای سلامت شما ندارند. آن‌ها تنها باعث درد می‌شوند که ممکن است توانایی حرکت طبیعی شما را محدود کند.

برای مدیریت گره‌های عضلانی دردناکتان، به پزشک مراجعه کنید تا همچنین مطمئن شوید که دردتان هیچگونه علت زمینه‌ای خطرناکی ندارند. در مورد گزینه‌های فیزیوتراپی که می‌توانند به درمان نقاط ماشه‌ای‌تان کمک کنند سؤال کنید و انجام یک برنامه درمانی فعال را آغاز کنید تا بتوانید تغییرات مثبتی در وضعیت نقاط ماشه‌ای‌تان ایجاد نمایید. شما می‌توانید با یادگیری استراتژی‌های مناسب برای خود مدیریتی دردتان، عارضه خود را تحت کنترل بگیرید.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *