شانه درد: درمان آرتروز، دررفتگی، شکستگی و بورسیت شانه

همه‌ی ما حداقل یکبار در زندگی، با درد شانه روبرو شده‌ایم. در اغلب مواقع درد شانه می‌تواند بدلیل در رفتگی مفصل، کشیدن بیش از حد دست مانند زمانی که برای برداشتن یک وسیله از کابیت‌های بالایی در آشپزخانه در تلاش هستید، یا زمانی که برای یافتن یک موقعیت راحت برای خوابیدن دست و پنجه نرم می‌کنید، باشد. شانه درد هم چنین می‌تواند پس از آسیب رخ دهد، و شما احساس کنید شانه شما بی‌فایده است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک فرد ممکن است درد شانه را تجربه کند؛ شدت آن می‌تواند از درد موقت یک ماهیچه به مفاصل دردناک استخوان متفاوت باشد.

بسته به علت، اولین اقدام اغلب غیر جراحی است و در جهت کنترل درد شانه یا مشکل تحرک شماست. گزینه‌های درمانی غیر جراحی به کاهش درد شانه و بهبود تحرک شانه کمک می‌کنند.

علت‌های درد شانه چیست؟ 


مفصل شانه بسیار پیچیده است! این فرصت‌های زیادی را برای شرایط درد آور فراهم می‌کند. برخی از شایع‌ترین دلایل درد شانه عبارتند از:

استفاده بیش از حد شانه

گاهی اوقات، انجام یک عمل مکرر و همیشگی می‌تواند منجر به آسیب شود. حرکات مکرر و تکراری می‌تواند به غضروف (لایه ای که سطح مفصل شانه را محاصره می‌کند) و روتاتور کاف (گروه عضلات و تاندون‌هایی که استخوان‌های شانه را به هم می‌چسباند) آسیب برساند. هر دو این آسیب‌ها، بلند کردن وسایل و بالا بردن دست‌ها را دشوار می‌کند یا باعث درد می‌شود.

گاهی اوقات، هنگامی که کیسه‌های کوچک بین استخوان‌ها و بافت‌های نرم معروف به بورس، ملتهب یا متورم می‌شوند، استفاده بیش از حد از شانه نیز می‌تواند منجر به بورسیت شود. این عارضه حتی در هنگام انجام کارهای ساده روزانه مانند لباس پوشیدن باعث شانه درد می‌شود.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

ضربه یا تروما 

ضربه یا تروما از علل شانه درد

زمین خوردن یا ضربه مستقیم به شانه می‌تواند باعث آسیب جدی مانند دررفتگی شود (خارج شدن بازو از سوکت)  یا شکستگی ( شکستگی استخوان ترقوه، بازو یا تیغه شانه (کتف)) باشد.

نشانگان (سندرم) گیرافتادگی شانه 

گیرافتادگی شانه می‌تواند در نتیجه حرکت غیر طبیعی سر استخوان بازو هنگام بالا بردن دست رخ دهد. درد به طور معمول هنگام بالا بردن بازو در 90 درجه یا بالاتر از آن رخ می‌دهد.

آرتروز

متاسفانه آرتروز بسیار شایع است و در هر سنی ممکن است هر فردی را درگیر کند. دو شکل اصلی آرتروز که روی شانه تأثیر می‌گذارد، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت است. آرتریت روماتوئید زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن تصمیم به حمله به غشاهای اطراف مفصل شانه گرفته و منجر به درد و التهاب شود. استئوآرتریت هنگامی رخ می‌دهد که غضروف مفصل شانه به طور معمول به دلیل افزایش سن یا استفاده بیش از حد، دچار “سایش و پارگی” قابل توجهی شود،. هر دوی این شرایط می‌تواند منجر به کاهش تحرک دردناک، ضعف عضلات شانه و دشواری در انجام کارهای عادی و روزمره شود.

شانه یخ زده 

این بیماری به عنوان “کپسولیت چسبنده” نیز شناخته می‌شود و می‌تواند بدلیل عدم تحرک شانه در بازوبند یا اسلینگ باشد. همچنین اگر مدت طولانی در بستر بیماری باشید و قادر به برخاستن و حرکت کردن نباشید، ممکن است دچار شانه‌ی فروزن یا منجمد شوید .زنان در سنین 40 تا 60 سالگی بیشتر از مردان این عارضه را تجربه می‌کنند و برخی از قومیت‌ها بیش از دیگران مستعد ابتلا به این عارضه هستند. شانه منجمد منجر به کاهش حرکت و احساس خشکی در مفصل شانه می‌شود که حرکت را به شدت محدود می کند.

تاندونیت 

هنگامی که مفصل شانه بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است تاندونیت رخ دهد. این معمولاً به دلیل یک شغل سخت، فعالیت بالای سر یا ورزش است. علاوه بر این، وضعیت بد نیز می‌تواند یک عامل اصلی باشد، زیرا نیروهای طبیعی تاندون‌ها را تغییر می‌دهد و باعث آسیب دیدگی تاندون می‌شود. وضعیت بد باعث می‌شود که تاندون‌ها دچار التهاب دردناک شوند، در نتیجه هنگام بالا بردن بازو تورم ایجاد می‌شود.

پارگی روتاتور کاف 

وظیفه روتاتور کاف هدایت صحیح حرکت مفصل شانه است. روتاتور کاف از 4 عضله، تاندون و بافت نرم تشکیل شده است که مفصل شانه را احاطه کرده است. اگر صدمه دیده‌اید، وضعیت بدن شما ضعیف است و یا از شانه خود بیش از حد استفاده نادرست می‌کنید، روتاتور کاف می‌تواند تا حدی یا کاملاً پاره شود. بسته به شدت و شرایط، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید اما فیزیوتراپی می‌تواند به شدت به کاهش درد، بازگرداندن قدرت و دامنه حرکت به روتاتور کاف برای جبران پارگی جزئی کمک کند.

علائم 


علائم شانه درد

شانه شما یک قسمت بسیار پیچیده از بدن شما است. این بخش از بدن، قادر به انجام بسیاری از کارهای بدنی است و همچنین بیشترین دامنه حرکتی را در بین مفاصل شما دارد !. این یک مفصل “توپی و سوکت” است، به معنی سر استخوان فوقانی بازو یا “استخوان بازو”، کاملاً در فضای مربوط به تیغه شانه یا “کتف” قرار می‌گیرد. انتهای استخوان توسط یک لایه غضروف غلیظ محافظت می‌شود  و استخوان‌ها را از ساییدن به یکدیگر محافظت می‌کند.

کیسه‌های پر از مایعات به نام “بورس” نیز از ساییدگی تاندون‌ها به استخوان‌ها محافظت می‌کند. تاندون‌ها، استخوان‌های شانه را به مجموعه‌ای به عنوان روتاتور کاف متصل می‌کنند. در صورت بروز مشکلی در حرکت دادن شانه وجود داشته باشد و احساس درد داشته باشید، درمان فیزیوتراپی گزینه‌ی مناسبی برای درمان است.

نوع دردی که از شانه خود احساس می‌کنید، بسته به علت ایجاد آن می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، درد ناشی از گرفتگی، هنگامی که دست خود را به سمت بالا در هوا بلند می‌کنید، در یک نقطه خاص از دامنه حرکت شروع می‌شود. درد ناشی از شانه تحلیل رفته ممکن است هر زمان که بازو را در جهات خاصی حرکت می‌دهید، درد های مداوم ایجاد کند. صدمات حاد می‌تواند منجر به درد ناگهانی و شدید شود که حتی حرکت دادن شانه را غیر ممکن می‌کند.

تشخیص


فیزیوتراپیست‌ها متخصصان آموزش دیده ای در زمینه‌ی مشخص کردن علت درد شما از طریق روش‌های تشخیصی مختلفی هستند. در طول ارزیابی، درمانگر قدر، دامنه حرکت، هماهنگی عضلات، سابقه پزشکی و تحرک مفصل شما را بررسی می‌کند. چندین آزمایش مانند اشعه ایکس، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) و سایر آزمایشات ممکن است مورد نیاز باشد. این آزمایشات به متخصص کمک می‌کند تا ببیند درد ممکن است نشانه ای از یک بیماری پزشکی باشد یا آسیب دیدگی که نیاز به درمان بیشتر دارد.

هنگامی که پزشک علت درد شانه شما را تشخیص داد، می‌تواند یک درمان سفارشی و پر از روش‌های مختلف فیزیوتراپی برای تسکین یا از بین بردن درد شما ایجاد کند.

درمان شانه درد


خوشبختانه‌، فیزیوتراپیست‌های ماهر و خبره دقیقاً می‌دانند که چگونه این نوع درد را درمان کنند و شما را در کمترین زمان به برنامه عادی خود برگردانند. در بسیاری از موارد، استراحت و استفاده از درمان سرد یا گرم می‌تواند به تسکین درد کمک کند. داروهای ضد درد و یا ضد التهاب نیز می‌توانند به شما کمک کنند، اما نباید بیش از چند روز مصرف شوند مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.

درمان می‌تواند از تزریق کورتیکواستروئید به مفصل برای تسکین تورم و درد یا آرتروسکوپی باشد، روشی که توانایی تشخیص و همچنین درمان مشکلات مفصلی را دارد، بدون اینکه نیازی به جراحی باز باشد.

روش‌هایی که می‌توانید از شانه درد خود بهتر مراقبت کنید 

از آنجا که در طول فعالیت روزانه از بازوهای خود بسیار استفاده می‌کنیم، شانه‌ها در معرض آسیب و ساییدگی قرار می‌گیرند. با این حال، برخی اقدامات وجود دارد که می‌توانید به منظور جلوگیری از آسیب یا کمک به غلبه بر یک مشکل موجود، برای مراقبت بهتر از شانه‌های خود انجام دهید:

فعالیت‌های بالای سر

فعالیت‌های مکرر یا مداوم بالای سر، فشار زیادی را بر روی شانه وارد می‌کنند. کاهش فرکانس یا زمان صرف شده با فعالیت‌های بالای سر، فشار را کاهش می‌دهد.

فعالیت مکرر 

استفاده مداوم از شانه خود با انجام یک عمل خاص، فشار را بر روی شانه وارد می‌کند. شما باید فعالیت مکرر مربوط به شانه را به حداقل برسانید. یا حداقل وقفه‌ها، بهبودی منظم داشته باشید. برخی از فعالیت‌های رایج که باید از آن‌ها مراقب باشید عبارتند از:

  • چکش زدن
  • اره کاری
  • بالابردن
  • فعالیت‌های بالای سر در تنیس
  • بولینگ
  • رنگ آمیزی
  • صافکاری ماشین

بلندکردن اجسام 

بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند به شانه آسیب برساند. سعی کنید با استفاده از دستگاه‌های بالابر یا درخواست کمک، بلند کردن را به حداقل برسانید.

عدم تعادل عضلانی 

بسیاری از مشکلات شانه به دلیل عدم تعادل عضلات در شانه ایجاد می‌شود. این منجر به عملکرد غیرطبیعی شانه می‌شود که باعث می‌شود شانه بیشتر در معرض فشار قرار گیرد. ثبات هسته‌ای و تمرینات خاص تقویت شانه می‌توانند این مسئله را برطرف کنند.

خواب

خوابیدن صحیح می‌تواند فشار را از روی شانه دردناک خارج کند. یادگیری نحوه استفاده از بالش و غیره برای نگه داشتن شانه در وضعیت خوب به یک شانه دردناک کمک و خواب خوبی را برای شما ایجاد می‌کند.

ورزش 

درمان شانه درد با ورزش

سفتی در شانه باعث عملکرد ضعیف شانه می‌شود. یادگیری حرکات کششی مناسب شانه مهم است. برنامه ورزش در منزل شما نیز بسیار ضرروی است. غالباً، بسیاری از افراد درد شانه دارند زیرا شانه آنها در یک راستای مناسب قرار نگرفته است، یا به درستی حرکت نمی‌کند و عضلات اطراف به درستی متعادل نیستند. یک برنامه تمرینی خانگی برای شانه اغلب شامل تمرینات تقویت کننده و کششی برای هدف قرار دادن این عدم تعادل‌ها است. ابتدا در تمرینات خانگی، تمرکز خود را بر روی بازگرداندن دامنه کامل شانه بگذارید. هنگامی که به دامنه کامل رسید، برنامه تمرینی تغییر می‌کند تا بر قدرت گرفتن تمرکز کند. بسته به فعالیت‌های معمول شما، تمرینات عملکردی برای بازیابی عملکرد اصلی اضافه می‌شود. به عنوان مثال، یک ورزشکار پرتابگر با در نظر گرفتن تمام تمرینات قبلی که قبلاً تسلط داشته‌است، باید روی فرم مناسب پرتاب تمرین کند.

فیزیوتراپی

درمان شانه درد با فیزیوتراپی

اگر مشکلی در شانه دارید، تشخیص زودهنگام و درمان خود را انجام دهید. هرچه برای شروع توانبخشی بیشتر طول بکشد، بهتر شدن نیز بیشتر زمان می‌برد. با فیزیوتراپیست صحبت کنید. فیزیوتراپی یک گزینه درمانی ایمن، موثر و غیرتهاجمی است که برای تسکین درد ناشی از طیف وسیعی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی، صدمات ورزشی، آسیب‌های محل کار و موارد دیگر طراحی شده است. قرارهای منظم با فیزیوتراپیست برای افراد در هر سنی ایده آل است. بیماران معمولاً برای کمک به مدیریت علائم مزمن درد و جلوگیری از آسیب دیدگی در آینده به یک فیزیوتراپیست مراجعه می‌کنند. فیزیوتراپی برای شانه منجمد یا بورسیت بسیار شدید که درد به دست شما تابیده و شب را بیدار نگه می‌دارد، مناسب نیست. همچنین اگر ضربه قابل توجهی داشته باشید که در ابتدا نیاز به مداخله جراحی داشته باشد، ممکن است مناسب نباشد.

فیزیوتراپیست‌ها با استفاده از یک رویکرد جامع با استفاده از ورزش‌های قدرتی، درمان دستی، نوار چسب درمانی، تمرین تراباند و آزاد سازی بافت نرم، برای کمک به بهبود شانه درد به بیماران کمک می‌کنند.

فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند:

  • شما را در مورد مناسب‌ترین تمرینات برای مشکل خود راهنمایی کرده و سایر درمان‌های مفید مانند درمان دستی، ماساژ بافت نرم و تمرینات تقویت عضلات را ارائه دهند.
  • به شما کمک می‌کنند تا درک کنید که چرا درد شانه دارید، چه عواملی به احتمال زیاد باعث درد شما شده است و چگونه می‌توانید فعالیت خود را برای کاهش درد و بهبود وضعیت خود اصلاح کنید.
  • در مراحل اولیه توانبخشی درمان، تمرکز بیشتر بر روی کاهش درد و تقویت عضلات برای ایجاد استحکام مفصل و تحرک بیشتر شانه است. این اجازه می‌دهد تا بازگشت تدریجی به فعالیت‌های عادی‌تر هر چه زودتر انجام شود.

مراحل بعدی توانبخشی و درمان شامل تمرینات قدرتی و پلایومتریک پیشرفته‌تر، و همچنین مدیریت مداوم عضلات تثبیت کننده روتاتور کاف و تیغه شانه است که پایه‌های حرکت شانه را تشکیل می‌دهد.

جراحی 

به ندرت اتفاق می‌افتد که فیزیوتراپی اکثر مشکلات شانه را برطرف نکند و مرحله بعدی معمولاً تزریق درمانی است. بنابراین نیاز به عمل جراحی بسیار نادر است، گرچه بسیار گفته می‌شود که شانه یکی از قسمت‌های متداول بدن برای انجام مداخله جراحی است. آرتروسکوپی روشی است که توانایی تشخیص و همچنین درمان مشکلات مفصلی، بدون نیاز به جراحی باز را دارد. از آنجا که آرتروسکوپی حداقل تهاجمی است حتی ممکن است بیماران به صورت سرپایی تحت عمل قرار گیرند.

یک برش کوچک ایجاد می‌شود تا امکان قرار دادن دوربین فیبر نوری فراهم شود و تصویر به یک مانیتور تصویری با کیفیت بالا منتقل شود. این اجازه می‌دهد تا متخصص بتواند داخل مفصل را به وضوح ببیند. با کمک درج‌های کوچک اضافی، آرتروسکوپی حتی می‌تواند برای برای درمان آسیب‌های شانه شامل غضروف آسیب دیده، تاندون‌های عضلانی و پارگی رباط‌ها انجام شود. با این حال، در صورت آسیب دیدگی شدید یا گسترده، ممکن است رویکردهای جایگزین جراحی لازم باشد.

برای آسیب‌های ناشی از تروما مانند دررفتگی یا شکستگی، باید سریعاً در نزدیکترین بخش اورژانس به معالجه پزشکی بپردازید تا استخوان‌ها را در موقعیت مناسب خود قرار دهید. احتمالاً برای نگه داشتن وسایل در حین بهبودی باید از اسلینگ استفاده کنید و سپس تمریناتی برای تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکات انجام دهید.

به طور کلی، هر نوع درد شانه نباید نادیده گرفته شود در حالی که یک بیماری مزمن یا تحلیل برنده می‌تواند بدتر شود، یک آسیب دیدگی درمان نشده نیز دشوارتر می‌شود. از آنجا که درد کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد، بر خواب، کار و فعالیت اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر نیز تاثیر می‌گذارد،بنابراین درمان نباید به تأخیر بیفتد.

پیشگیری 


پیشگیری قسمت بسیار مهمی از هر فرآیند درمانی است زیرا هدف نهایی اطمینان از عدم تکرار آسیب است. متحرک و محکم نگه داشتن مفصل شانه شما نه تنها به بهبود آسیب اولیه کمک می‌کند بلکه شما را برای موفقیت در آینده آماده می‌کند. برنامه پیشگیری از آسیب شانه بر کاهش خطر آسیب دیدگی شانه متمرکز است و به بیمار در حفظ دامنه حرکت، قدرت، هماهنگی و کنترل عضلانی عصبی کمک می‌کند. برنامه خانگی شامل گرمایش فعال همراه با قدرت و تهویه مطبوع و تمرینات مخصوص ورزش (در صورت وجود) است.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *