قوزبند طبی برای اصلاح قوز کمر و افتادگی شانه ها (انتخاب قوزبند مناسب)

کیفوز به انحنای بیش از حد ستون فقرات گفته می‌‌شود که بدن به سمت جلو خم می‌شود. در این حالت گویی فرد خم شده است. برای داشتن ستون فقرات سالم، انحنای طبیعی باید در زاویه 20 تا 45 درجه باشد؛ اما کسانی که کیفوز دارند، انحنای غیرطبیعی ستون فقرات آنها در زاویه بیش از 50 درجه قرار دارد.

استفاده از قوزبند طبی برای اصلاح وضعیت بدنی یکی از بهترین راه‌ها برای درمان کیفوز است. قوزبند طبی انسان را وادار می‌کند که شانه های خود را به عقب نگه دارد و به حالت صاف درآید. در ابتدا ممکن است ناخوشایند و غیرطبیعی به نظر برسند. با گذشت زمان، قوزبند باعث می‌شود ماهیچه‌ها به این حالت صاف و بدون خمیدگی عادت کنند.

 

انواع قوز (کیفوز) و اصلاح آنها با قوزبند


کیفوز انواع مختلفی دارد و هر کدام علت خاصی دارند.

در برخی از انواع کیفوز، قوزبند طبی میتواند در اصلاح قوز کمر و افتادگی شانه‌ها بسیار موثر باشد.

 

انواع کیفوز

 

قوزبند طبی فشار را از روی ماهیچه‌ها برداشته و ستون فقرات را صاف و تراز نگه می‌دارد. قوزبند عضلات تونیک و فازیک را مجبور می‌کند تا به طور طبیعی عمل کنند و موقعیت اصلی خود را حفظ کنند. برخی از انواع قوزبندهای طبی برای جلوگیری از خمیدگی، شانه‌ها را تقویت کرده و از گردن نیز پشتیبانی می‌کنند.

مهمتر از همه، قوزبند طبی از تنش‌های غیر ضروری در پشت و گردن به منظور کاهش خستگی عضلات جلوگیری می‌کند. برای انتخاب یک قوزبند خوب باید سن، وزن و جنسیت بیمار و همچنین شدت قوز و خمیدگی در نظر گرفته شود.

کیفوز وضعیتی

کیفوز وضعیتی شایع‌ترین نوع کیفوز است و به ندرت باعث ایجاد مشکل می‌شود. این بیماری در بین دختران نسبت به پسران شایع‌تر است و زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌ها و ماهیچه‌ها در حین رشد به شکل غیرعادی رشد می‌کنند که احتمالاً به دلیل خمیدگی یا وضعیت بدنی نامناسب است.

این عارضه خاص را می‌توان با چند مورد درمان کرد. ورزش‌هایی مانند حرکات یوگا، کشش قفسه سینه و ورزش‌های سنگین می‌توانند به تقویت عضلات پشت، گردن و ستون فقرات شما کمک کنند. فیزیوتراپی نیز ابزاری برای کمک به درمان کیفوز وضعیتی است. در نهایت، قوز بند طبی مخصوص اصلاح وضعیت بدن نه تنها می‌تواند به کاهش درد کیفوز کمک کند، بلکه در صورت استفاده زودهنگام می‌تواند از آن جلوگیری کند.

بیماری شوئرمن

کیفوز شوئرمن نیز معمولاً با نزدیک‌تر شدن به سال‌های نوجوانی خود را نشان می‌دهد. کیفوز شوئرمن در میان پسران کمی شایع‌تر از دختران است و می‌تواند ارثی باشد.

از آنجایی که این نوع کیفوز در کودکان در حال رشد رخ می‌دهد، معمولاً از قوز بند طبی توراکولومبوساکرال (TLSO) برای جلوگیری از خم شدن بیشتر انحنا استفاده می‌شود. بسته به شدت خمیدگی ستون فقرات کودک شما یا در مراحل اولیه، استفاده از این بریس تقریباً در تمام طول روز توصیه می‌شود. یکی دیگر از گزینه‌های درمانی این بیماری، تمرینات مختلف تقویتی و فیزیوتراپی است.

در موارد شدید، از جراحی برای کمک به درمان افرادی با انحنای غیرطبیعی بیش از 75 درجه یا در صورت داشتن درد شدید، استفاده می‌شود.

کیفوز مادرزادی

کیفوز مادرزادی زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات به طور غیر طبیعی در حالی که کودک هنوز در رحم مادرش است رشد کند. چندین مهره ممکن است با هم ترکیب شوند یا استخوان‌ها به درستی تشکیل نمی‌شوند.

معمولاً روش‌های جراحی زودهنگام به کاهش پیشرفت انحنا در آینده کمک می‌کنند و در بیشتر موارد بهترین گزینه هستند. در طول جراحی، جراح با استفاده از میله‌ها و ایمپلنت‌ها برای کمک به حمایت از ستون فقرات، ستون فقرات را در موقعیت طبیعی‌تری قرار می‌دهد.

کیفوز دژنراتیو 

اگر درد دارید، ابتدا با درمان‌های محافظه کارانه مانند فیزیوتراپی، ویزیت کایروپراکتور، داروهای ضد التهابی و تقویت عضلات مرکزی و پشت شروع کنید. اگر این درد ادامه یابد، جراحی ممکن است یک گزینه ایده‌آل باشد.

کیفوز عصبی عضلانی

جراحی یا قوز بند طبی ممکن است یک گزینه ایده‌آل باشد.

کیفوز تغذیه‌ای

با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا برنامه‌ای برای کمک به دریافت مازاد مواد اصلی که از دست داده‌اید، به شما ارائه دهد. فیزیوتراپی و ورزش نیز همراه با قوز بند طبی به تثبیت بیشتر کمک خواهد کرد. بسیار مهم است که فعال باشید و سعی کنید سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

علائم قوز پشت چیست


بارزترین علامت کیفوز، خمیده شدن یا داشتن قوز قابل مشاهده در قسمت بالای کمر است. همچنین ممکن است هنگام کشش درد و ناراحتی را تجربه کنید. شانه‌های گرد همیشه نشانه کیفوز نیست، اما خمیدگی مداوم می‌تواند شانس ابتلا به این عارضه را افزایش دهد. سایر علائم کیفوز نیز عبارتند از موارد زیر:

  • خستگی (معمولاً پس از استراحت یا فعالیت شدید)
  • کمردرد خفیف تا شدید (در حالت استراحت یا در حال حرکت)
  • درد قفسه سینه و مشکل در تنفس (موارد شدید)
  • درد در پشت عضلات ران (حساسیت همسترینگ)

در صورتی که کمر درد از هر نوعی را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بررسی کنید که آیا کیفوز است یا خیر.

استفاده از قوزبند طبی از بدتر شدن وضعیت قوز پیشگیری کرده و در کاهش و بهبود علائم می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. قبل از خرید، درباره‌ی نوع قوزبند طبی مناسب با پزشک متخصص مشورت کنید.

ویژگی‌های جستجو برای قوزبند طبی


امروزه چندین برند قوزبند طبی در بازار وجود دارد. قوزبند طبی مناسب ویژگی‌های متعددی دارد که باید قبل از اقدام به خرید راجع به این ویژگی‌ها تحقیق و مطالعه کنید.

 

ویژگی‌های کیفوز

 

سایز 

سایز و اندازه قوزبند طبی برای راحتی ضروری است. توصیه می شود هر قوزبند طبی را که می‌خواهید خریداری کنید امتحان کنید تا اندازه مناسب برایتان داشته باشد. بسته به اینکه چگونه می‌خواهید قوزبند طبی خود را بپوشید، یعنی زیر لباس یا به تنهایی، سایز انتخابی شما ممکن است متفاوت باشد. تا حد امکان، قبل از تصمیم گیری نهایی، به پیشنهادات سازنده توجه داشته باشید.

راحتی

قطعا هر محصولی که می‌خریم به منظور دستیابی به آرامش و آسایش آن را خریداری می‌کنیم. به همین دلیل انتخاب قوزبند طبی مهم است و باید با دقت و توجه انجام شود. هنگام انتخاب بریس برای وضعیت بدن خود، به عناصری توجه کنید که حتی زمانی که بریس برای مدت طولانی استفاده می‌شود، با آن احساس راحتی کنید. برخی از این عناصر عبارتند از بالشتک و استفاده از مواد تنفس‌پذیر.

استفاده

بریس های اصلاح کننده و قوزبندها دارای کیفیت های بسیار متنوعی هستند. همه آنها یکسان نیستند از آنجایی که برخی از آنها کیفیت بالاتری نسبت به سایرین دارند، مهم است که محصولی با کیفیت پیدا کنید که تا حد زیادی از بدنتان پشتیبانی کند تا مطمئن شوید که برایتان تاثیر دارد. گاهی باید برخی از قوزبندها را استفاده کرده و آزمون و خطا کنید. در صورتی که برایتان موثر باشند، تقریباً بلافاصله نتایج را مشاهده خواهید کرد، در حالی که آنهایی که برای بدن شما تاثیری نداشته باشند هیچ نتیجه‌ای ارائه نمی‌دهند.

امکانات

هر تصحیح کننده وضعیت بدن و قوزبند طبی از یک سازنده متفاوت است؛ بنابراین، آنها دارای ویژگی‌ها و طرح‌های مختلف خواهند بود. هنگام جستجوی قوزبند ایده‌آل برای وضعیت بدنی خود، باید قبل از تصمیم گیری نهایی، ویژگی‌های هر برند موجود را در نظر بگیرید. برخی از ویژگی‌هایی که می‌توان در نظر گرفت عباتند از تسمه‌های قابل تنظیم و نواحی بالشتکی یک تناسب کامل و راحت را ارئه داده و از مواد منحصر به فرد برای افزایش تاثیر هم‌ترازی استفاده می‌کنند.

سوالات متداول


آیا می‌توانم در محل کار از قوزبند استفاده کنم؟

در صورتی که می‌خواهید قوزبند طبی خود را در محل کارتان بپوشید، احتمالاً یک قوزبندی می‌خواهید که خیلی مشخص نباشد. پس در این شرایط باید به دنبال گزینه‌هایی باشید که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی زیر لباس‌تان قرار می‌گیرند و با مواد درجه یک ساخته شده‌اند تا از تحریک پوست شما جلوگیری کنند. گزینه دیگر اصلاح کننده ای است که هر صندلی را ارگونومیک می کند، بنابراین می توانید در طول روز به راحتی صاف بنشینید. گزینه دیگر اصلاح کننده‌ای است که صندلی را با بدن سازگار می‌کند، بنابراین می‌توانید در طول روز به راحتی صاف روی صندلی بنشینید.

چه مدت در روز باید از یک اصلاح کننده وضعیت بدن استفاده کرد؟

زمانی که برای اولین بار استفاده از بریس اصلاح کننده وضعیت بدن یا قوزبند طبی خود را شروع می‌کنید، برای جلوگیری از هر گونه درد یا خستگی، از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز شروع کنید. همانطور که با استفاده از آن آشنا شدید، می‌توانید آن را تا چند ساعت در روز همراه با استراحت (30 دقیقه استفاده، یک ساعت استراحت) بپوشید و در عین حال تمریناتی را برای تقویت ماهیچه‌هایی که ستون فقرات شما را پشتیبانی می‌کنند، انجام دهید.

آیا باید با قوزبند طبی بخوابید؟

خوابیدن با اصلاح کننده وضعیت بدن یا قوزبند طبی توصیه نمی‌شود. با این حال، می‌توانید برای حفظ وضعیت بدن در هنگام خواب یک سری اقدامات را انجام دهید. یکی از این توصیه‌ها خوابیدن به پشت است، زیرا در این حالت پشت شما صاف نگه داشته می‌شود و در عین حال تشک از انحنای طبیعی ستون فقرات شما حمایت می‌کند.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

محصولات

529,000 تومان
470,000 تومان
287,200 تومان - 359,000 تومان
%30
610,400 تومان - 763,000 تومان

محصولات ارتوپدی

قوزبند پل دار 4036 سما طب

364,000 تومان - 455,000 تومان
%29
291,200 تومان - 364,000 تومان
%30
540,400 تومان - 675,500 تومان

محصولات ارتوپدی

کتف بند قوز بند 4012 سما طب

320,000 تومان - 400,000 تومان
این نوشته منتشر شده در مقاله می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *