میخچه پا از چیست و چگونه از بین میرود؟ (سنگ پا، پماد، کفش مناسب و …)

میخچه عمدتاً در پاها و دست‌ها ایجاد می‌شود و بر اثر قرار گرفتن پوست این نواحی تحت فشار شدید به وجود می‌آید؛ بنابراین هرچه فعالیت شما و ساعات ایستادن شما بیشتر باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به میخچه پا قرار دارید.

پوست پاها به دلیل قرار گرفتن تحت فشار، مستعد ضخیم شدن است. میخچه پا معمولاً گرد و بسیار سفت هستند و می‌توانند دردناک باشند. میخچه‌ها می‌توانند روی انگشتان پا و بین آنها، روی پاشنه پاها و مچ پا نیز ایجاد شوند؛ (اگرچه این مورد نادر است) و راه رفتن را بسیار دشوار می‌کنند. این میخچه پا همچنین می‌توانند عفونی شوند که در چنین مواردی به عمل جراحی احتیاج است؛ بنابراین اگر از داشتن میخچه روی پاهای خود رنج می‌برید و می‌خواهید فوراً از شر آن‌ها خلاص شوید، در اینجا چندین راه حل برای شما ارائه شده است. اجازه دهید بررسی کنیم که چگونه می‌توان میخچه پا را از بین برد.

عواقب عدم درمان میخچه پا

اگر میخچه پا درمان نشود، می‌تواند باعث از بین رفتن پوست سالم اطراف خود شود. این امر می‌تواند منجر به تشکیل زخم‌های باز شود. میخچه می‌تواند دارای ترشحاتی باشد که به شکل خون یا چرک هستند. ممکن است رنگ اطراف میخچه سفید نباشد و به قهوه‌ای مایل به قرمز تبدیل شود. این وضعیت در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به دیابت و افراد مسن شدیدتر است؛ بنابراین مهم است که به دنبال درمان زود هنگام میخچه پا باشید.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

دلایل میخچه پا و علائم آن

هنگامی که اصطکاک و فشار روی پاها افزایش پیدا می‌کند، سلول‌های پوستی بیشتری تولید می‌شوند تا لایه ضخیم و سختی روی سطح پوست ایجاد کنند. متاسفانه سخت شدن این نواحی از پوست می‌تواند فشار و اصطکاک را افزایش دهد و وضعیت سخت شدن پوست را بدتر کند. این امر می‌تواند منجر به تشکیل میخچه‌ پا شود که اغلب به دلیل ضخامت پوست ناشی از فشار عمیق است و می‌تواند دردناک باشد.

میخچه پا به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • میخچه‌های سخت، شایع‌ترین نوع آن هستند که دارای یک توده شاخی خشک و هسته مرکزی نیمه شفاف می‌باشند. این نوع از میخچه معمولاً در قسمت خارجی انگشت پنجم یا در مفاصل خارجی انگشتان دیگر ظاهر می‌شود.
  • میخچه‌های نرم، میخچه‌هایی هستند که مقدار زیادی رطوبت ناشی از عرق را جذب کرده و ظاهری نرم و له شده دارند. این میخچه‌ها معمولاً بین انگشتان پا، انگشت چهارم و پنجم پا ایجاد می‌شوند و می‌توانند بسیار دردناک باشند.

نحوه از بین بردن میخچه پا ومیخچه بین انگشتان پا

برای از بین بردن میخچه بین انگشتان پا چندین روش مختلف وجود دارد که یک فرد می‌تواند آنها را انتخاب کند. انتخاب شما بسته به شدت، وضعیت و علت میخچه‌ها خواهد بود.

دارو

‌برای از بین بردن میخچه می‌توان از درمان‌های شیمیایی استفاده کرد. این داروها با جدا کردن بافت میخچه که از پوست مرده ضخیم شده تشکیل شده است، عمل می‌کنند. ماده اصلی فعال در این محصولات، اسید سالیسیلیک است. از آنجایی که این محصولات یک کراتولیتیک هستند، توانایی تجزیه لایه‌های پوست مرده را دارند. از آنجا که میخچه‌ها عمدتاً از کراتین تشکیل شده‌اند، بافت آنها به راحتی توسط اسید حل می‌شود و و در عرض چند روز پس از استفاده از دارو، میخچه شروع به کنده شدن می‌کند.

این محصولات دارویی به شکل پد، قطره، ژل و کرم موجود هستند و باید طبق دستورالعمل تولیدکننده آنها استفاده شوند. اگرچه این محصولات برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، اما کسانی که دچار مشکلاتی در سیستم گردش خون می‌باشند باید از مصرف آنها اجتناب کنند.

عوض کردن کفش جهت درمان میخچه پا

یکی دیگر از مهمترین اقدامات برای از بین بردن دائمی میخچه پا، عوض کردن کفش است. از پوشیدن کفش‌های تنگ یا بسیار بسته خودداری کنید. این کفش‌ها به انگشت‌های شما فشار وارد می‌کنند و باعث محدودیت انگشتان پا می‌شوند. در حالی که کفش‌های باز، روی پوست ساییده شده و باعث ایجاد اصطکاک می‌شوند؛ بنابراین کفش‌هایی را انتخاب کنید که فضای مناسبی دارند. کفش‌های پاشنه بلند خود را با کفش‌های دارای پاشنه کوتاه‌تر جایگزین کنید؛ به خصوص زمانی که انتظار می‌رود برای مدت طولانی سرپا بایستید یا پیاده روی کنید. پوشیدن کفش مناسب به کاهش فشار و کاهش اصطکاک کمک می‌کند.

آتل دور انگشتان پا

برای افرادی که مبتلا به میخچه پا هستند، دانستن روش خلاص شدن از شر میخچه بین انگشتان پا بسیار مهم است. برای کاهش فشار می‌توانید از آتل دور انگشتان پا استفاده کنید. آتل انگشت پا به جدا شدن انگشتان پا کمک می‌کند و در نتیجه به میخچه زمان می‌دهد تا بهبود پیدا کند. برای انتخاب روش صحیح، لازم است با متخصص پا درباره بهترین لوازم مورد نیاز خود مشورت کنید.

استفاده از سنگ پا جهت درمان میخچه پا

استفاده از سنگ پا یا سوهان پا برای نواحی دچار پینه و میخچه می‌تواند به خلاص شدن از شر بافت سفت شده و مرده پوست کمک کند. استفاده از این دو مورد در نواحی دچار پینه مانند پاشنه یا کف پا مفید است

  • از این دو مورد می‌توانید برای پینه‌های ناخواسته روی دست‌ها نیز استفاده کنید.
  • استفاده از دستگاه‌هایی مانند سنگ پا یا سوهان پا به از بین بردن لایه‌های مرده پوست کمک می‌کند. مراقب باشید که هنگام استفاده از آنها بافت سالم را از بین نبرید. اگر پوست سالم آسیب ببیند، ادامه دادن این کار می‌تواند منجر به تحریک بیشتر و احتمالاً عفونت شود.
  • قبل از استفاده از دارو لازم است لایه‌های ضخیم شده و سفت را جدا کنید.

کاهش اضافه وزن

تغییرات ساده دیگری که می‌توان برای جلوگیری از ایجاد میخچه بین انگشتان پا انجام داد، عبارتند از کاهش وزن اضافه، خشک کردن درست ناحیه بین انگشتان و مرطوب کردن پا فقط در نواحی پاشنه و سینه پا.

جراحی

یکی دیگر از راه‌ها برای از بین بردن میخچه بین انگشتان پا، استفاده از چاقوی کوچک جراحی توسط یک پا پزشک است. این روش به کاهش فشار در ناحیه آسیب‌دیده و همچنین خلاص شدن از شر میخچه کمک می‌کند. بلافاصله پس از انجام این عمل، درد کاهش پیدا می‌کند. پس از انجام این روش در صورتی که از کفش مناسب استفاده کنید، احتمال بازگشت میخچه وجود نخواهد داشت.

در مواردی که میخچه‌ها دردناک هستند یا مدام برمی‌گردند، ممکن است لازم باشد برای رفع علت اصلی میخچه عمل جراحی انجام دهید. به طور معمول تنها زمانی برای میخچه‌های نرم به عمل جراحی احتیاج است که علت آن خار استخوانی باشد. تغییر شکل دادن انگشتان نیز می‌تواند باعث میخچه بین انگشتان شود که در این صورت برای از بین بردن دائمی میخچه‌ها به عمل جراحی احتیاج است.

خیس کردن پاها

خیساندن پاها در آب گرم و نرم شدن نواحی ضخیم شده پوست هم در موارد میخچه پا و هم در موارد پینه پا کمک می‌کند. پس از خیساندن پاها آنها را کاملاً خشک کنید و هنگامی که بافت پوست شما نرم شده است از سنگ پا یا سوهان استفاده کنید. حتی اگر وقت ندارید هر روز پاها و دستهای خود را خیس کنید، می‌توانید درست بعد از خارج شدن از حمام یا دوش گرفتن از سنگ پا یا سوهان استفاده کنید.

محصولات

کفی و پد پاشنه

کفی طبی ژله ای کامل

250,000 تومان
159,000 تومان
108,000 تومان - 135,000 تومان
156,000 تومان - 195,000 تومان
204,000 تومان - 255,000 تومان

ساپورت قوزک و پا

جوراب سیلیکونی 6063 سما طب

292,000 تومان - 365,000 تومان

محصولات ارتوپدی

پاشنه پوش سما طب کد6024

144,000 تومان - 180,000 تومان
125,000 تومان

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *