نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی

تست نوار عصب و عضله (EMG- Ncv) یک روش تشخیص برای ارزیابی سلامت عضلات و سلول های عصبی است. سلول های عصبی سیگنال های الکتریکی را به عضله منتقل می کنند که باعث انقباض و شل شدن عضله می شوند. نوار عضله این سیگنال های الکتریکی و انقباض ریلکس شدن به دنبال آن را به صورت اشکال و اعدادی ترجمه می کند که به پزشک برای تشخیص بیماری کمک می کند.

نوار عصب و عضله معمولاً زمانی برای بیمار تجویز می شود که فرد علائمی از بیماری در عصب و عضله خود داشته باشد این علائم شامل گزگز، مور مور، بی حسی و یا ضعف غیر قابل توجه در عضلات می باشد.

نتایج الکترومیوگرافی به پزشک برای تشخیص بیماری های عضله، بیماری های اعصاب محیطی و یا بیماری های راه های ارتباطی بین اعصاب و عضله کمک می کند.

چه مواقعی الکترومیوگرافی انجام می شود:

نوار عصب و عضله مواقعی توسط پزشک انجام می شود که بیمار علائمی دال بر درگیری عضله یا عصب داشته باشد، برخی از این علائم شایع که نیاز به انجام الکترومیوگرافی دارد شامل موارد زیر است:

  • گز گز و مور مور یا حالت برق گرفتگی در دست ها و پا ها
  • احساس بی حسی یا کاهش حس در اندام ها
  • ضعف در عضله
  • درد یا کرامپ در عضلات
  • فلجی
  • حرکات غیر ارادی در عضلات یا تیک

نتایج الکترومیوگرافی می تواند به پزشک جهت تشخیص بیماری های زمینه ای که مسبب ایجاد این علائم در بیمار بوده است کمک کند، بعضی از این بیماری های شایع شامل موارد زیر می باشد:

  • نوروپاتی ها یا بیماری اعصاب محیطی که شایع ترین علت آن می تواند دیابت باشد
  • بیماری های عضله مثل دیستروفی های عضلانی که با ضعف و لاغری (آتروفی) عضلات همراه باشد.
  • بیماری هایی که به علت درگیری در مسیر ارتباطی بین عصب و عضله می باشد مثل بیماری میاستنی گراویس
  • رادیکولوپاتی ها یا همان درگیری ریشه عصب های کمری یا گردنی که بیشتر به علت دیسک کمر یا گردن ایجاد می شود.
  • درگیری عصب سیاتیک (سیاتیکا)
  • گیر افتادگی یا چسبندگی در اعصاب محیطی که یکی از شایعترین این بیماری ها، درگیری عصب در مچ دست می باشد که به نام سندروم تونل کارپال معروف است.
  • سایر بیماری های عصب مثل بیماری موتورنورون (ALS) و…

نوار عصب و عضله

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

موارد احتیاط در انجام نوار عصب و عضله:

موارد احتیاط در انجام تست الکترومیوگرافی شامل بیماری های خونریزی دهنده و یا مصرف داروهای ضد انعقاد، داشتن باتری (پیس میکر) در قلب و یا داشتن دفیبریلاتور می باشد هرچند در صورت داشتن این موارد نیز احتمال ایجاد عارضه به دنبال تست نوار عصب و عضله نادر می باشد.

نوار عصب و عضله چگونه انجام می شود:

این تست شامل دو قسمت می باشد قسمت اول بررسی هدایت عصبی و قسمت دوم بررسی عملکرد عضله با کمک الکترود سوزنی می باشد در قسمت اول که بررسی عملکرد هدایت عصبی است، با کمک یک سنسور به نام الکترود سطحی است که روی پوست قرار می گیرد و توانایی هدایت جریان الکتریکی توسط عصب بررسی می گردد.

در قسمت دوم که بررسی عملکرد عضله با کمک سوزن می باشد با الکترود سوزنی بسیار ظریف که در تعدادی از عضلات قرار می گیرد فعالیت عضله هم در حالت استراحت و هم در حالت انقباض بررسی می شود.

مدت زمان انجام نوار عصب و عضله معمولاً بین 30 تا 90 دقیقه می باشد که بستگی به مشکلی که بررسی می شود و یافته های حین انجام تست دارد.

نوار عصب و عضله

آیا نوار عصب و عضله عارضه ای دارد:

یک تست ایمن و با ریسک بسیار کم و بی عارضه می باشد.
ممکن است در محل انجام تست چند روزی احساس درد خفیفی وجود داشته باشد که با داروهای معمول ضد درد مثل ایبوپروفن و در خیلی از مواقع با کمپرس سرد بهبود می یابد

به ندرت ممکن است خونمردگی زیاد و یا تورم در محل انجام نوار عضله ایجاد شود که در این صورت بهتر است به پزشک اطلاع داده شود.

آیا الکترومیوگرافی دردناک است:

اغلب بیماران این سوال را مطرح می کنند که آیا انجام این تست دردناک است، واقعیت این است که تست که دو قسمت دارد (نوار عصب و قسمت دوم نوار عضله که با کمک سوزن انجام می شود) در هر قسمت ممکن است برای بیمار ناراحت کننده باشد اما معمولاً به خوبی توسط بیمار تحمل می شود و نیازی به استفاده از دارو جهت کاهش درد ندارد در اکثر بیماران هر دو قسمت تست با هم انجام می گردد و یا برحسب شرایط فقط یک قسمت انجام می گیرد.

نوار عصب و عضله

قبل از انجام تست نوار عصب و عضله چه مواردی باید رعایت شود:

  • قبل از انجام تست بهتر است پزشک را از داروهای مصرفی مطلع کنیم.
  • به ویژه مصرف داروهای ضد انعقاد خون باید اطلاع داده شود.
  •  قبل از انجام تست استحمام انجام شود، از استعمال کرم و پماد و… در محل انجام تست خودداری شود.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

bina_chat_bot_iconربات هوشمند بازار پزشکی
سلام ، چطور می تونم کمکت کنم؟