الکتروتراپی با دستگاه تنس چگونه انجام می‌شود؟

درمان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست یا تنس تراپی (TENS)، از جریان‌های الکتریکی ولتاژ پایین برای درمان درد استفاده می‌کند. در این تکنیک، دستگاه کوچکی جریان را در اعصاب یا در نزدیکی آن‌ها ارسال می‌کند. تنس تراپی (TENS) درک شما از درد را مسدود یا تغییر می‌دهد.

درمان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) چیست؟ 


تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)، یک روش درمانی است که از جریان الکتریکی ولتاژ پایین برای تسکین درد استفاده می‌کند. یک دستگاه تنس تراپی متشکل از دستگاهی مجهز به نیروی باتری است که از طریق الکترودهایی که روی سطح پوست شما قرار می‌گیرند، تکانه‌های الکتریکی را به ناحیه‌ای از بدن ارسال می‌کنند. این الکترودها بر روی نقطه‌ای از اعصاب یا در نزدیکی اعصابی که درد در آن‌ها بروز می‌کند یا در نقاط تحریک کننده قرار می‌گیرند.

 

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

الکتروتراپی با دستگاه تنس چگونه انجام می‌شود؟


در مورد نحوه‌ی کار روش تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) دو نظریه وجود دارد. یک نظریه این است که جریان الکتریکی سلول‌های عصبی را که مانع انتقال سیگنال‌های درد می‌شوند، تحریک می‌کند و درک شما از درد را اصلاح می‌کند یا تغییر می‌دهد. نظریه دیگر این است که تحریک عصبی سطح اندورفین را که ماده شیمیایی طبیعی ضد درد در بدن است، افزایش می‌دهد. سپس اندورفین مانع درک درد می‌شود.

از تنس تراپی (TENS) برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟ 


از تنس تراپی (TENS) برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

از الکتروتراپی با دستگاه تنس برای تسکین دردهای مزمن (طولانی مدت) و حاد (کوتاه مدت) استفاده شده است یا برخی از کاربردهای آن هنوز در حال بررسی است. برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که از روش الکتروتراپی با دستگاه تنس برای تسکین آن‌ها استفاده شده است عبارت‌اند از:

  • آرتروز (بیماری مفاصل).
  • فیبرومیالژیا (درد و گرفتگی در عضلات، تاندون‌ها و مفاصل در سراسر بدن، به ویژه در امتداد ستون فقرات).
  • تاندونیت (التهاب یا تحریک تاندون).
  • بورسیت (التهاب کیسه‌های پر از مایع که مانند بالشتکی مفاصل را محافظت می‌کنند).
  • درد زایمان.
  • کمر درد.
  • درد مزمن در لگن.
  • نوروپاتی دیابتی (آسیب به اعصابی که مغز و نخاع را به بقیه بدن متصل می‌کنند).
  • بیماری شریان محیطی («تصلب شرایین» که خون را به بدن می‌رساند).

برای چه نوع شرایط و نواحی از بدن نباید از روش الکتروتراپی با دستگاه تنس استفاده شود؟ 


 در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر، از درمان TENS تراپی در این نقاط خاصی از بدن نباید استفاده کنید:

  • دستگاه کاشتنی در بدن (کاردیوورتر-دفیبریلاتور قابل کاشت، محرک‌های عصبی، محرک رشد استخوان، دستگاه‌های کنترل فشار خون تعبیه شده در بدن). از درمان TENS بر روی مناطق یا نزدیک به مناطقی از بدن دستگاه الکترونیکی در آنجا تعبیه شده است، نباید استفاده کرد. الکتروتراپی با دستگاه تنس می‌تواند باعث اختلال در عملکرد این دستگاه‌ها شود.
  • باردار بودن. تحریک الکتریکی با دستگاه تنس را نباید بر روی شکم، ناحیه لگن؛ کمر؛ یا به نقاط طب سوزنی در زانو، دست یا مچ پا اعمال کرد. (با این وجود می‌توان از TENS برای درد زایمان استفاده کرد.)
  • سرطان. در مناطقی از بدن که سرطان شناخته شده یا مشکوک است، نباید الکترود کار گذاشته شود. اگر در 5 سال گذشته درد تشخیص داده نشده و سابقه سرطان داشته‌اید از TENS استفاده نکنید.
  • صرع. در این شرایط نباید از قرار دادن الکترود بر روی سر، گردن یا شانه‌ها استفاده کرد. تکانه‌ها می‌توانند باعث تشنج شوند.
  • ترومبوز ورید عمقی یا ترومبوفلبیت. در این شرایط نباید از الکتروتراپی با تنس استفاده کرد زیرا ممکن است گردش خون را افزایش دهد که این خود ممکن است خطر تخلیه لخته خون را افزایش دهد.
  • اختلالی که منجر به خونریزی می‌شود یا داشتن بافت دچار خونریزی در زمان اخیر یا بافت فعال. TENS درمانی می‌تواند باعث افزایش خونریزی در محل بافت یا افزایش خطر خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی شود.
  • بیماری قلبی. اگر بیماری قلبی، نارسایی قلبی یا آریتمی قلبی دارید، از انجام تنس درمانی بر روی قفسه سینه خودداری کنید.

علاوه بر این، از تنس تراپی در نواحی و شرایط زیر نباید استفاده کرد:

  • بر روی بافت‌های عفونی، زخم‌های ناشی از استئومیلیت یا در صورت ابتلا به سل. TENS درمانی ممکن است منجر به گسترش عفونت شود.
  • بر روی مناطقی از بافت که اخیراً تحت پرتو درمانی قرار گرفته‌اند.
  • بر روی پوست آسیب دیده (به استثنای زخم‌های باز که از تحریک الکتریکی برای بهبودی بافت در آن‌ها استفاده می‌شود. در این موارد، درمان باید توسط یک درمانگر ماهر هدایت شود).
  • در نزدیکی یا در بالای چشم یا دهان، جلو یا کنار گردن یا روی سر.
  • در نزدیکی اندام‌های تناسلی یا دستگاه تناسلی.
  • بر روی مناطقی از بدن که احساسی ندارند یا حس در آن‌ها کمتر شده است.
  • در افرادی که در برقراری ارتباط مشکل دارند یا دارای نقص ذهنی هستند و نمی‌توانند برای اطمینان از استفاده ایمن و بدون درد از تنس تراپی، بازخوردی از خود نشان دهند.

اگر در حال حاضر یا در گذشته دچار هر گونه مسئله‌ای در سلامتی‌تان شده‌اید یا هر گونه نگرانی یا سؤالی دارید، همیشه قبل از استفاده از روش الکتروتراپی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

دستگاه تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (تنس) از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است و چگونه کار می‌کنند؟


دستگاه تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (تنس) از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است و چگونه کار می‌کنند؟

اندازه دستگاه TENS، با باتری آن، تقریباً به اندازه یک تلفن همراه کوچک است. این دستگاه دارای چندین مجموعه سیم الکترود و پد است. الکترودها از یک سر به دستگاه متصل می‌شوند و در سر دیگر به پدهای حدود 5 سانتی‌متر در 5 سانتی‌متر متصل می‌شوند. هر پد دارای قسمت پشتی چسب‌دار است و در مناطق خاصی در امتداد مسیرهای عصبی در ناحیه مورد درمان روی پوست شما قرار می‌گیرد. (به جای تماس مستقیم با پوست، متخصص ممکن است دستگاه TENS را به سوزن‌های طب سوزنی متصل کند).

دستگاه پالس‌های انرژی الکتریکی را به بدن ارسال می‌کند. این پالس‌ها را می‌توان از نظر شدت، فرکانس، مدت زمان و نوع (قطع شونده یا پیوسته) تنظیم کرد. پزشک، متخصص طب فیزیکی یا طب سوزنی تنظیمات دستگاه را تعیین و تنظیم می‌کند.

مزایا یا فواید تکنیک الکتروتراپی با دستگاه تنس چیست؟ 


TENS یک روش غیر تهاجمی برای تسکین درد است. این درمان را می‌توان به ‌تنهایی یا به همراه داروهای تجویز شده یا داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کرد. مقدار دارو ممکن است در برخی از بیمارانی که از درمان TENS استفاده می‌کنند، کاهش یابد. بدون اینکه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، در مورد مصرف یا قطع یا هر گونه تغییری در دوز داروهایتان تصمیم گیری نکنید.

یکی دیگر از مزایای دستگاه تنس این است که کوچک و قابل حمل است و بنابراین در هر زمان که نیاز به تسکین درد باشد می‌توان از آن در خانه یا خارج از خانه استفاده کرد.

الکتروتراپی با دستگاه تنس چه خطرات و عوارض جانبی احتمالی را به همراه دارد؟ 


الکتروتراپی با دستگاه تنس چه خطرات و عوارض جانبی احتمالی را به همراه دارد؟

در مورد الکتروتراپی با دستگاه تنس عوارض جانبی کمی گزارش شده است. در موارد نادر، سوختگی‌هایی در مکان‌هایی که الکترودها قرار داده می‌شود گزارش شده است. برخی از بیماران ممکن است به چسب استفاده شده برای چسباندن پد به پوست یا مواد موجود در خود پد حساسیت داشته باشند (ممکن است منجر به قرمزی، تحریک پوست یا بثورات پوستی شود). بعضی از افراد ممکن است نسبت به احساس خارش / گزگز ایجاد شده توسط دستگاه تنس حساس باشند یا احساس ناراحتی کنند.

آیا الکتروتراپی با دستگاه تنس واقعاً درد را تسکین می‌دهد؟


نتایج حاصل از استفاده از تنس تراپی برای تسکین درد متغیر و غیرقطعی بوده است. در برخی مطالعات، بیماران تسکین دردی در زمان استفاده از TENS گزارش کرده‌اند. در مطالعات دیگر، تسکین درد با استفاده از TENS به طور قابل توجهی بیشتر از موارد گزارش شده از دریافت TENS یا دارونما (placebo) (TENS ساختگی (sham) نبود. در مطالعات دیگر، نتایج بهتر از دارونما بود. کارآیی این روش ممکن است به عوامل زیادی از جمله نوع بیماری که برای کاهش درد آن از این روش استفاده می‌شود، جایی که الکترودها روی پوست قرار می‌گیرند و تنظیمات دستگاه TENS (فرکانس پالس، مدت زمان، شدت و نوع) بستگی داشته باشد. محققان می‌گویند که فقدان آزمایش‌های تصادفی برای TENS در مقایسه با درمان‌های متداول، ارزیابی میزان اثربخشی TENS را دشوار می‌کند و نیاز به مطالعه بیشتر است.

متخصصان فیزیوتراپی، طب سوزنی و سایر متخصصان و پزشکان ممکن است الکتروتراپی با دستگاه تنس را ارائه دهند. دستگاه‌های TENS خانگی نیز با نسخه پزشک در دسترس هستند. دستگاه‌های تحریک الکتریکی دیگری را نیز می‌توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد. همیشه قبل از استفاده از دستگاه با پزشک یا متخصص معالج خود مشورت کنید. دستورالعمل‌های سازنده دستگاه را با دقت دنبال کنید.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *