درمان زانو درد فوری در خانه با استفاده از روش های طبیعی

درد زانو را می‌توان یکی از شایع ترین مشکلاتی دانست که حرکات و عملکردهای افراد را محدود می‌نماید. این درد می‌تواند بسته به شدت درد به صورت لحظه ای یا ادامه دار باشد. درد زانو در میان افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. برخی این درد را در مفصل، و برخی دیگر این درد را در رباط و غضروف حس خواهند کرد. درمان های خانگی می‌تواند به کاهش درد زانو کمک نمایند. این موارد می‌تواند شامل ترکیبی از مکمل ها، تغییرات رژیم غذایی، تمرین و حمام نمک باشد که به صورت طبیعی به کاهش تورم و التهاب منجر خواهد شد.

علت درد زانو

کوتیشن دلیل واقعی وجود درد در قسمت قدامی زانو در بسیاری از موارد مشخص نیست. آناتومی پیچیده مفصل زانو که در عین خم شدن، امکان برداشتن بارهای سنگین را فراهم می‌کند، به شدت به مشکلات کوچک در نحوه قرارگیری، فعالیتها، تمرینات و استفاده بیش از حد حساسند. برای مثال ضعف در عضلات چهارسر در جلوی ران، می‌تواند منجر به درد در ناحیه قدامی زانو شود. عضلات چهارسر به هنگام خم و صاف شدن زانو، به کاسه زانو در قرارگیری در شیاری در انتهای استخوان ران، کمک خواهد نمود.کوتیشن

عضلات چهارسر ضعیف می‌تواند به حرکت ضعیف کاسه زانو در این مسیر منتهی شود. این مهم منجر به وارد آوردن فشار اضافی بر تاندون‌ها و یا آسیب به پوشش غضروفی زیر کاسه زانو شود. پارامترهای دیگری وجود دارند که می‌توانند به عنوان عامل ایجاد کننده درد در قسمت قدامی زانو در بزرگسالان به شمار بیایند:

  • عدم توازن بین عضلات حمایتی ران
  • عضلات چهارسر یا همسترینگ سفت
  • مشکل تراز پاها در حد فاصب لگن و قوزک (برای مثال شکل پرانتزی یا ضربدری پاها)
  • استفاده از تمرینات یا تجهیزات ورزشی نامناسب
  • تغییر در کفش یا سطح تمرین
  • انجام بیش از حد ورزش‌ها یا تغییر در نوع تمرینات

نشانه های زانو درد

موقعیت و شدت درد زانو، بسته به نوع مساله می‌تواند متفاوت باشد. نشانه‌ها و علائم همراه با زانو درد می‌تواند عبارت باشد از:

  • تورم و سفتی
  • قرمزی و تب در محل درد
  • صداهای خردشدن یا شکستن قلنج
  • ضعف یا ناپایداری
  • عدم توانایی در صاف کردن کامل زانو

تشخیص درد شدید زانو

هر عامل احتمالی درد شدید زانو نیازمند آزمایشات تشخیصی متفاوتی است. از جمله این موارد می‌توان آزمایش خون، آزمایشات فیزیکی، عکس برداری توسط اشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI و دیگر آزمایشات عکس برداری اشاره نمود. نظر پزشک از وضعیتتان می‌تواند تعیین کننده نوع آزمایشاتی است که به منظور شناسایی عامل درد شدید زانو، متحمل خواهید شد.

درمان زانو درد با روش های خانگی

برخی از راه های طبیعی که به کاهش درد و تورم زانو کمک می‌کنند عبارتند از:

فعالیتهای فیزیکی

با تمرینات ورزشی می‌توان سرعت پیشرفت آرتروز – دلیلی شایع در درد زانو – را کاهش داد. فعالیتهای فیزیکی در سلامت بافتهای غضروفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین تمرینات ورزشی در تقویت اندام های حمایتی مفاصل بدن نیز خوب است. تقویت عضلات پا، بخصوص در رابطه با زانو دارای اهمیت بسیاری است. ورزشهای آبی، از آن جهت که فشاری بر زانو وارد نمی کنند، می‌تواند برای افرادی که دارای درد مفاصل هستند، بسیار مفید باشد.

تمرینات تقویت کننده

فیزیوتراپ‌ها می‌توانند برنامه های منحصر بفردی برای افراد مختلف نوشته و به اجرای تمرینات به بهترین شکل ممکن کمک نمایند. تمرینات تقویت عضلات ران می‌تواند به مراقبت از فصل زانو کمک نماید؛ عضلاتی که در این قسمت قرار می‌گیرند، تحت عنوان عضلات چهارسر شناخته شده و در جلو و طرفین ران قرار می‌گیرد. در اینجا به بیان برخی ایده‌ها خواهیم پرداخت:

  • پای صاف خود را زمانی که دراز کشیده و یا نشسته اید، بالا بیاورید.
  • حال همین حرکت را با پای دیگر تکرار کنید و همزمان پای قبلی را پایین بیاورید و همین گامها را تکرار نمایید.
  • از حالت نشسته بایستید و دوباره بنشینید. این حرکت را در طول بازه یک دقیقه ای، با سرعتی آهسته، با حرکات کنترل شده و بدون کمک از دستانتان انجام دهید.
  • با گرفتن یک صندلی، حرکت اسکوات را به نحوی انجام دهید که کاسه زانویتان تا تراز انگشت شصت پا جلو بیاید و این حرکت را مرتبه تکرار نمایید.

 پیشنهاد ویژه پزشکان : زانوبندهای طبی با  بالاترین کیفیت موجود در بازار

 

حالت نشستن و تکیه گاه

اقداماتی ساده به منظور کاهش فشار وارد بر زانو عبارتند از خودداری از نشستن بر روی صندلی‌ها یا مبل های کوتاه و نزدیک صندلی که فرد در آن فرو می‌رود. نشستن بر روی یک بالش می‌تواند به شما کمک کند؛ با اینحال گذاشتن یک بالش در زیر زانوها، مشکل را بدتر خواهد نمود.

حالت خوب برای نشستن نیز بسیار مهم است. همچنین کفش هایی که دارای تکیه گاه هستند نیز بسیار سودمندند. کفشهای بی کیفیت نیز می‌تواند فشاری غیرعادی بر زانو وارد نموده و منجر به استهلاک آن و ایجاد درد شود. از دوره های سکون طولانی نیز باید خودداری شود. برای مثال نشستن طولانی در افراد مبتلا به آرتروز می‌تواند منجر به مفاصل خشک و دردناکی شود.

کاهش وزن و رژیم غذایی

یک رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به مردم در دستیابی به وزن متناسب و همچنین ویژگی های ضدتورمی کمک نماید. افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، بیشتر در معرض زانودرد خواهند بود.

حمل وزن بیشتر، کار بیشتری را بر عهده مفاصل قرار می‌دهد. کاهش وزن می‌تواند به کاهش درد زانو، از جمله درد ناشی از آرتروز، در طولانی مدت کمک کند. وزن اضافی منجر به افزایش التهاب در بدن و عفونت زانوها شود. رژیم درست غذایی، منجر به کاهش وزن خواهد شد. رژیم سالم به معنای برقراری توازنی از مواد مختلف است:

  • پر از میوه، سبزیجات و فیبر
  • مقدار اندک گوشت، چربی های حیوانی و دیگر چربی ها
  • توصیه انجمن آرتروز به استفاده از رژیم مدیترانه ای است که سرشار از محصولات تازه است.

ماساژ برای درمان زانو درد

حال توسط خود یا یک ماساژور می‌تواند به کاهش درد منجر شود. باید این کار را در حالت نشسته و زمانی که پایتان در جلو و در حالتی مسطح قرار بگیرد، انجام شود. دستانتان را به صورت مشتهای نیمه بسته ای در بیاورید، ۱۰ مرتبه با دو دست به قسمتهای پایینی، میانی و بالای ران ضربانی وارد نمایید.

این حرکت را سه مرتبه تکرار نمایید. همینطور که با پای صاف بر روی زمین نشسته اید، انتهای کف دست را بر روی بالای ران قرار داده و آن را تا زانو روی ران بلغزانید و سپس دستتان را بردارید. این کار را پنج مرتبه تکرار نمایید. همین کار را بر روی قسمتهای درونی و بیرون ران نیز انجام دهید.

چهار انگشتتان را درون عضلات زانو نموده و پنج مرتبه پایین و بالا ببرید. همه اینها را دوباره در اطراف زانو تکرار کنید. کف دست را بالای ران بگذارید، تا پایین ران و تا روی زانو را بمالید و سپس به سمت بالا و بیرون ران دست بکشید. ماساژ عضلات ران، تاثیر خوبی برا زانو خواهد داشت.

مراقبت، استراحت، یخ، کمپرس و بالا قراردادن (PRICE)

استراحت، یخ، کمپرس و بالا قراردادن زانو می‌تواند در کاهش درد خفیف زانو که از صدمه وارد بر بافت نرم – مانند پیچ خوردگی – ایجاد شده، مفید باشد. مراقبت، به مراقبت از زانو در مقابل صدمات بیشتر اشاره دارد، برای مثال با استراحت و عدم ادامه فعالیتی که منجر به آن شده است.

استراحت می‌تواند احتمال آسیب های بیشتر را کاسته و به بافت زمان بیشتری برای بهبود بدهد. با اینحال قطع تمامی فعالیتها توصیه نمی شود، چرا که این کار می‌تواند به سفتی عضله و در طول زمان بهضعف عضلانی منجر شود. یخ می‌تواند به کاهش تورم و التهاب منتهی شود.

باید یخ را در پارچه پیچاند و در روز اول بعد از آسیب دیدگی در بازه های مختلف و هر دفعه به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل صدمه دیده قرار داده شود. هرگز مستقیما یخ را بر روی پوست نگذارید، چرا که این عمل می‌تواند منجر به صدمات بیشتر شود.

تحت فشار قراردادن زانو برای مثال توسط بریس زانو، می‌تواند سطح راحتی زانو را افزایش دهد. ابزار استفاده شده در کمپرس زانو، مانند بانداژ، باید سفت باشد اما نباید تنگ باشد. قرار دادن زانو در سطحی بالاتر یا بالا نگه داشتن آن می‌تواند به افزایش گردش خون و کاهش تورم کمک نماید. شکل ایده‌آل آن به این شکل است که زانو باید بالاتر از سطح قلب باشد.

گرما و سرما

این روش در درمان درد قسمت پایینی کمر موثر است و استفاده از آن در کاهش درد ناشی از آرتروز در مفاصل جلوگیری، توصیه می‌شود. اعمال گرما بر عضلات منجر به روانسازی و کاهش سفتی آن خواهد شد. از یک بطری آب یا دستمال گرم استفاده نمایید.

یخ پیچیده شده در پارچه می‌توان درد، تورم، و التهاب را بکاهد. برخی ممکن است از گرما به منظور افزایش قدرت حرکت در صبح و کاهش تورم در ادامه روز استفاده می‌کنند. حتما به یاد داشته باشید که پیش از استفاده از هر جسم گرمی به منظور اعمال گرما، بخصوص در افراد مسن تر و یا افرادی که از امکان برقراری ارتباطی کمی برخوردارند، ابتدا آن را امتحان کنید.

 پیشنهاد ویژه پزشکان : زانوبندهای طبی با  بالاترین کیفیت موجود در بازار

کلاژن و دیگر مکمل های سودمند

نوعی از پروتئین است که در بدنمان یافت می‌شود و در ساخت مفاصل و تقویت بافتهای ارتباطی سودمند است. کلاژن حاوب ۱۹ آمینو اسید – بلوک های سازنده پروتئین – مختلف است و نقش بسیار مهمی در سلامت فیزیکی و روانی دارد و از جمله این موارد می‌توان به کاهش درد در بدن اشاره نمود.

کلاژن به مانند چسبی طبیعی در بدن عمل خواهد نمود و از جمله مزایایی که می‌توان برای آن برشمرد می‌توان به: حفظ شکل پوست و مفاصل، حمایت از رشد سالم عضله، کاهش نشانه های آرتروز، بهبود دیواره های شریان‌ها و مسیر هاضمه و کمک به بازیابی توانی پس از تمرین اشاره نمود.

برخی منابع اصلی غذایی شامل کلاژن عبارتند از: غذاهای دارای مقدار بسیار زیاد پروتئینمانند گوشت گوساله، مرغ، ماهی و غشاء پوسته تخم مرغ. همچنین می‌توان کلاژن را به شکل مکمل هایی همچون پودرهای پروتئین کلاژن یافت و یا می‌توان آن را به صورت طبیعی و از طریق مصرف سوپ استخوان بدست آورد.

آنزیم های پروتئین کافت (پروتئاز)

جایگزینی بسیار مناسب برای آسپیرین، استفاده از پروتئازها است. در مطالعاتی بخصوص، استفاده از مکمل های پروتئازی، دوره بهبود در ورزشکاران یا افراد مبتلا به درد مفاصل را تا حدود ۵۰ درصد خواهد کاست و همچنین به کاهش طبیهی التهاب، و بهبود جذب پروتئین و مواد مغذی منجر خواهد شد.

بروملین یکی از انواع آنزیم های پروتئین کافت است که در هسته آناناس است و استفاده از عصاره آن به کاهش تورم و عوامل ایجاد درد منتهی می‌شود. آنزیم ها، پروتئین های هاضم (آمینو اسیدها)ی هستند که به منظور ترمیم بافتهای آسیب دیده مفید است.

مواد گیاهی ضد التهاب

گیاهانی همچون زردچوبه و زنجبیل، مواد بسیار موثری به منظور کاهش التهاب و تورم به شمار می‌روند. می‌توان به منظور مصرف مقداری مشخص، از مکمل های آن استفاده نمود و یا از آنها در اشپزی استفاده نمود.

اسیدهای چرب ضروری برای درمان زانو درد

امگا – ۳ مزایای بسیاری در بدن، همچون کمک به مبارزه با التهابات، را به همراه می‌آورد. ماهی سالمون رودخانه ای، ماهی ساردین، ماهی خال مخالی و گوشت گاو تغذیه شده از چمن، و همچنین  دانه کتان، دانه چیا و گردو منابعی غنی از  امگا – ۳ به شمار می‌روند.

الکترولیت‌ها (مانند پتاسیم و سدیم) مناسب برای درمان زانو درد

به این مواد به منظور کاهش دردهای عضلانی، کنترل نگهداری مایعات و فرایند سم زدایی کمک می‌کند. آنها همچنین از طریق انتقال آب و مواد مغذی به سلول های بدن، به مقابله با التهابات نیز کمک خواهد نمود. پتاسیم به خروج مواد زائد و سموم از سلولهای بدن کمک می‌کند و سطوح پایین پتاسیم در بدن می‌تواند منجر به درد و تورم مفاصل شود.

آمریکایی‌ها به طور متوسط به دلیل کمبود مصرف میوه‌ها و سبزیجات، مقدار مصرف بسیار کمتری از مقدار مورد نیازشان دارند. برگ های سبز، سیب زمینی شیرین، موز، آووکادو و آب نارگیل از مواد غذایی هستند که دارای مقدار مناسبی از الکترولیت‌ها هستند و به تسریع فرایند بهبود کمک خواهد نمود.

کلسیم و ویتامین دی

استخوان‌ها و دندان‌ها به کلسیم نیاز دارند، ولی بدن به خودی خود قادر به تولید آن نیست؛ بنابراین باید آن را از طریق غذا یا مکمل غذایی دریافت کنیم. منابع طبیعی حاوی کلسیم عبارتند از برگهای با رنگ سبز تیره، محصولات لبنی و بادام.

اگر مجبور به استفاده از مکمل شدید، حتما آنهایی را برگزینید که حاوی ویتامین دی باشند تا به بدنتان در حداکثر مقدار ممکن کلسیم کمک نماید.

ویتامین D برای درمان زانو درد

بدن بدون وجود مقدار کافی از ویتامین D، قادر به جذب مقدار مناسبی از کلسیم نخواهد بود. ماهی، تخم‌ها و نور خورشید بهترین منابع طبیعی ویتامین دی به شمار می‌روند. در زمان انتخاب مکمل مناسب، به دنبال ویتامین دی-3( همان ویتامینی که در صورت قرارگیری در معرض خورشید جذب می‌کنید) باشید.

گلوکزآمین

گلوکزآمین را می‌توان به صورت طبیعی در غضروف یافت و بهترین شیوه مصرف طبیعی گلوکزآمین، تهیه سوپ استخوان (جوشاندن استخوان برخی حیوانات به همراه سبزیجات) است. اگر تصمیم بر استفاده از مکمل‌ها دارید، جذب مایعات از پودرها برای بدن راحتتر خواهد بود.

داروهای درمان زانو درد

به منظور کاهش درد زانوی ناشی از آرتروز می‌توان داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب و یا دیگر انواع آن استفاده نمود. برخی از این داروها را باید در مطب دکتر استفاده نمود و برخی دیگر را می‌توان به صورت خانگی نیز مصرف نمود و تهیه آنها به صورت با تجویز و گاها بدون نسخه ممکن خواهد بود. از آنها به منظور اثرگذاری بر درد یا سفتی زانو به کار گرفته می‌شوند:

  • آستامینوفن (تیلنول)
  • دیکلوفناک
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • سلوکسیب
  • کورتیکواستروئیدهای درون مفصلی
  • هیالورونیک اسید (اسید آبگینی که نوعی پرکننده یا فیلر محسوب می‌شود) درون مفصلی

۶ کاری که هنگام زانو درد باید از آن بپرهیزید

با عمل به توصیه‌های زیر، زانو درد کمتری خواهید داشت:

خیلی استراحت نکنید

استراحت بیش از حد عضلات شما را تضعیف می‌کند و ممکن است درد مفاصل را شدت دهد. یک برنامه‌ی ورزشی پیدا کنید که برای زانوهایتان بی خطر باشد. سپس، به طور مداوم این ورزش را انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که کدام حرکات بی خطر است یا چه قدر می‌توانید هر حرکت را انجام دهید، با پزشک یا فیزیوتراپیست صحبت کنید.

از حضور در مکان‌هایی که ممکن است از آن سقوط کنید، بپرهیزید

زانوی دردناک یا ناپایدار ممکن است سبب سقوط شما شود و آسیب بیشتری به زانوی شما وارد خواهد کرد. پس، در خانه نکات ایمنی را رعایت کنید، در راه پله از نرده‌ها کمک بگیرید و برای برداشتن چیزهایی که در ارتفاع قرار دارند از نردبان استفاده کنید تا خطر سقوط را کاهش دهید.

از وزن خود غافل نشوید

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن، فشار وارد شده بر زانوهایتان را کاهش می‌دهد. حتی لازم نیست به وزن «ایده آل» خود برسید. تغییرات کوچک هم تفاوت ایجاد می‌کند.

از مصرف وسایل کمکی راه رفتن خجالت نکشید

عصا یا چوب زیر بغل فشار روی زانوی شما را از بین می‌برد. انواع زانوبند نیز به پایدار ماندن شما کمک می‌کند.

اجازه ندهید کفش‌هایتان شرایط را بدتر کند

کفی طبی فشار روی زانو را کاهش می‌دهد. برای آرتروز زانو، پزشکان اغلب کفی مخصوصی را توصیه می‌کنند. برای یافتن کفی مناسب، با پزشک یا فیزیوتراپیست صحبت کنید.

مفصل‌های خود را خم نکنید

بر اساس تحقیقات، تمرینات شدید ممکن است موجب شود زانوهای دردناک بیشتر آسیب ببیند. از انجام دادن ورزش‌های آسیب رسانی مانند دویدن، پریدن و کیک بوکسینگ دوری کنید. همچنین، از انجام دادن بعضی حرکات ورزشی مانند لانج (قیچی) و اسکات عمیق (چمباتمه زدن) که فشار زیادی را به زانو وارد می‌کنند، بپرهیزید.

این تمرینات درد را بدتر می‌کنند و اگر به درستی انجام نشوند به زانوهایتان آسیب می‌زنند. در اینجا می‌توانید با راه‌های درمان درد عضلات بعد از ورزش آشنا شوید.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

محصولات

997,000 تومان
1,000,000 تومان
330,000 تومان
70,000 تومان
+
ناموجود
ناموجود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *