دیسک گردن: درمان مشکلات ناشی از بیرون زدگی دیسک

فتق دیسک گردن (دیسک پاره شده) یکی از دلایل عمده درد گردن است که بازو را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل از زمانی شروع می‌شود که دیسک شما تغییر مکان می‌دهد و شروع به فشار دادن بر روی عصب اطراف می‌کند و باعث درد، بی حسی، احساس گزگز و احتمالاً ضعف می‌شود.

دیسک‌های فتق شده یکی از دلایل عمده درد و ناتوانی است. در ابتدا ترجیحا درمان بدون جراحی است زیرا درد اغلب بدون جراحی بهبود می‌یابد. یک متخصص درد می‌تواند چندین روش محافظه کارانه مانند تزریق اپیدورال یا بلوک‌های عصبی به شما ارائه دهد که درد گردن و بازو را تسکین می دهد و در روند بهبودی موثر است.

نقش دیسک 


دیسک‌ها بالشتک‌های غضروفی هستند که بین استخوان‌های پشت (مهره ها) قرار دارند و ستون فقرات شما را تشکیل می‌دهند. آنها از یک مرکز غنی از آب مانند ژل ساخته شده اند که توسط یک حلقه بیرونی فیبری مقاوم محافظت می‌شوند. در حالی که مهره ها شما را به حالت ایستاده نگه داشته و از نخاع محافظت می‌کنند، دیسک‌ها هنگام حرکت بدن، ضربات را به خود جذب کرده و باعث تعادل می‌شوند.

هنگامی که اعصاب مانند شاخه‌های درخت از نخاع خارج می‌شوند، دیسک‌ها نزدیک به اعصاب نخاعی بزرگ قرار می‌گیرند. از آنجا که اعصاب بسیار حساس هستند، فتق دیسک (پارگی) می‌تواند عصب را تحت فشار قرار دهد و درد زیادی ایجاد کند. در بعضی موارد، ماده دیسک می‌تواند به عنوان یک ماده تحریک کننده شیمیایی نسبت به اعصاب عمل کند. در شرایط جدی تر، دیسک باعث فشار به نخاع و در نهایت نیاز به جراحی فوری می‌شود.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

توضیحی برای درد در ناحیه گردن یا بازو 


هفت دیسک در ناحیه گردن شما وجود دارد. گردن، فشار چرخشی بیشتری نسبت به سایر نواحی مانند ناحیه قفسه سینه (اواسط پشت) دارد تا بتواند حرکات سر را امکان پذیر کند. بنابراین، به احتمال زیاد ستون فقرات گردنی شما دچار آسیب دیدگی دیسک می‌شود.

ضربه یا پارگی ساده‌ای که با افزایش سن دیده می‌شود می‌تواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات رایج دیسک شود. درد ناشی از آسیب دیسک با ترکیبی از موارد زیر شروع می‌شود:

  • آسیب عصبی – دیسک آسیب دیده، عصب را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث ایجاد درد در یک الگوی خاص در پایین بازو می‌شود.
  • التهاب – هنگامی ایجاد می‌شود که ژل مرکز دیسک از داخل آن بیرون زده و اعصاب اطراف را تحریک کند. این می‌تواند پس از پارگی دیسک (شکستن حلقه خارجی) یا پس از برجستگی دیسک (بیرون زدگی بدون شکست در حلقه خارجی) رخ دهد.
  • اسپاسم عضله – درد در اثر گرفتگی عضلات در ناحیه آسیب آغاز می‌شود.

علائم 


علائم دیسک گردن

دیسک‌های فتق شده به صورت الگوی علائم درد، در امتداد مسیر عصب نخاعی فشرده شده ایجاد می‌شوند. همچنین، تحریک آنولوس، حلقه محکم اطراف دیسک، ممکن است باعث درد مکانیکی گردن شود

علائم و نشانه‌های فتق دیسک گردن:

  • درد عمیق در گردن و یا احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن بازو و انگشتان (تابش درد)
  • درد ممکن است در اثر حرکت ناگهانی گردن یا تکان خوردن گردن ایجاد شود
  • درد با حرکت بدتر می‌شود
  • درد ممکن است با نگاه به بالا و اطراف دردناک و بدتر شود
  • درد با استراحت بهبود می‌یابد
  • ضعف عضلانی (مشکل در نگه داشتن و بلند کردن وسایل)

تشخیص 


پس از مشاهده‌ی علائم بیمار و معاینه‌ی فیزیکی، متخصص درد می‌تواند درد شما را در یک سطح خاص در ستون فقرات بررسی کند. پزشک شما به دنبال ضعف، تغییر در رفلکس‌ها و از دست دادن احساس در سطح گردن، بازوها و انگشتان شما خواهد بود. از تست‌های تصویربرداری برای تأیید یافته‌ها در تشخیص استفاده می‌شود.

تست‌های تشخیصی درد گردن و بازو:

  • اشعه ایکس – تصویربرداری اساسی برای ارزیابی مناطق استخوانی ستون فقرات.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی(ام آر آی)- از یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد یک تصویر دقیق از ستون فقرات شما شامل نخاع و ریشه‌های عصبی استفاده می‌کند.
  • توموگرافی رایانه ای (سی تی)با استفاده از اشعه ایکس از زوایای مختلف، تصاویر مقطعی (قطعه ای) از ستون فقرات شما گرفته می‌شود.
  • سی تی میلوگرام – یک آزمایش پیشرفته که در آن پزشک هنگام سی تی اسکن، مایع رنگی به نخاع شما تزریق می‌کند. این روش، محل فشار بر نخاع یا اعصاب را نشان می‌دهد.
  • آزمایشات عصبی – الکترومیوگرام‌ها و مطالعات هدایت عصبی میزان حرکت سیگنال‌های الکتریکی در امتداد اعصاب اندازه گیری می‌کنند تا قسمت آسیب دیده مشخص شود.

درمان دیسک گردن    


در موارد اضطراری، مانند فشار دادن دیسک به نخاع یا افزایش ضعف، جراحی اولین گزینه نیست. بهبودی اغلب در طی چند هفته تا چند ماه با درمان‌های محافظه کارانه (غیر جراحی) اتفاق می‌افتد. درمان‌های محافظه کارانه با کاهش التهاب اطراف دیسک و اعصاب آسیب دیده و کاهش درد انجام می‌شود.

مهم است که با متخصص درد خود مشورت کنید زیرا ممکن است دیسک فتق شده در ام آر آی یا سی تی اسکن دلیل اصلی درد شما نباشد. یا بالعکس، بیرون زدگی دیسک خفیف در ام آر آی یا سی تی شما باشد اما درد بزرگی برای شما ایجاد کند. بنابراین، پزشک شما باید قبل از شروع درمان، یافته‌های شما با معاینه فیزیکی با دقت مقایسه کند.

درمان درد گردن و بازو که به قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد احتمالاً شامل تزریق، داروهای خوراکی، فیزیوتراپی و سایر گزینه‌های مشابه محافظه کارانه و کم تهاجم است.

مراقبت از خود 

  • کاهش فعالیت – بالا آوردن بیش از حد سر، چرخش یا بلند شدن گردن ممکن است درد را بلافاصله پس از فتق دیسک افزایش دهد.
  • بریس‌های گردن – کولار گردن یا بریس باعث استراحت و محافظت از ستون فقرات گردن می‌شود.

داروها 

درمان دیسک گردن با دارو

برخی از داروهای بدون نسخه برای تسکین درد دیسک گردن مناسب می‌باشند. داروهایی که برای فتق دیسک استفاده می‌شود شامل این موارد هستند:

  • داروهای ضد التهاب(NSAIDs) – ایبوپروفن (مانند Advil ،(Motrin یا مهار کننده‌های COX-29) Celebrex) به کاهش درد مربوط به التهاب کمک می‌کنند.
  • استروئیدها – مانند متیل پردنیزولون (دپو-مدرول) می‌توانند در طی یک هفته به صورت قرص برای کاهش التهاب تجویز شوند.
  • شل کننده‌های عضلانی – این داروها، اسپاسم عضلانی را که از ناحیه فتق دیسک شروع می‌شود را کاهش می‌دهند.
  • ضد افسردگی‌ها – به کاهش احساس گزگز، درد شدید عصب (درد نوروپاتیک) و بهبود خواب کمک می‌کند.
  • ضدتشنج – داروهایی که تشنج را کنترل می‌کنند، درد عصب ناشی از فتق دیسک را نیز درمان می‌کنند.
  • داروهای افیونی – برای درد شدید و برای بیماران مناسب، برای مدت محدود تجویز می‌شود تا درد شدید ناشی از فتق دیسک کاهش یابد.

تزریق 

تزریقات به گردن برای درمان دیسک گردن

  • استروئید اپیدورال :استروئید نوعی تزریق ضد التهاب در فضای اپیدورال (فضای کنار دیسک‌ها) است. تزریق استروئید اپیدورال می‌تواند درد را در چندین سطح در ستون فقرات تسکین دهد. این هدف برای کاهش التهاب به طور مستقیم در اطراف ریشه‌های عصبی آسیب دیده و پشت دیسک‌ها است.
  • بلوک ریشه عصب انتخابی – این روش در درجه اول یک تزریق تشخیصی برای مشخص کردن محل عصب تحریک شده است.

فیزیوتراپی 

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی تمریناتی را برای کشش عضلات گردن و به حداقل رساندن درد فتق دیسک ارائه می‌دهد. برخی از روش‌های درمانی خاص دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در این بیماران به ویژه در بیماران مبتلا به درد مزمن استفاده شود. این شیوه‌های درمانی ممکن است شامل محرک یا سایر روش‌های تهاجمی باشد. موارد زیر از مزایای درمان فیزیوتراپی برا بیماران مبتلا به دیسک‌ گردن است:

  • با فیزیوتراپی نیازی به تحمل درد پس از جراحی نیست – درد طولانی مدت پس از جراحی‌های ناموفق که شامل بافت اسکار زیادی است شروع می‌شود که می‌تواند منبع جدیدی از درد و محدودیت حرکت گردن باشد. بنابراین با فیزیوتراپی نیازی به جراحی و تحمل عوارض درد بعد از عمل نیست.
  • زمان بهبودی کوتاه است– جراحی به یک دوره بهبودی از چند هفته تا چند ماه نیاز دارد. درمان محافظه کارانه به شما امکان می‌دهد سریعتر بهبود یابید.
  • خطر کمتری وجود دارد – روشهای معمول غیر تهاجمی خطر بسیار کمتری دارند.
  • جای زخم و برشی نیست – درمان‌های محافظه کارانه حداقل تهاجمی هستند و حداکثر شامل یک سوزن می‌شوند. شما جای زخم دردناکی که نیاز به بهبودی داشته باشد نخواهید داشت.

ورزش دیسک گردن

انجام حرکات ورزشی برای بیمارانی که دچار دیسک گردن هستند باید تحت نظر متخصص انجام شود تا از بروز مشکلات جانبی پیشگیری شود. برخی از حرکات مناسب برای دیسک گردن عبارتند از:

(نزدیک کردن چانه به گردن) حرکت چین تاک 

تمرین (نزدیک کردن چانه به گردن) حرکت چین تاک برای درمان دیسک گردن

این تمرین به بهبود قدرت عضلات خم کننده‌ی عمیق گردن (جلوی عضلات گردن) و به بهبود وضعیت سر و گردن و شانه‌ها به جلو کمک می‌کند .

برای انجام این تمرین:

  • با حالت خوب بنشینید یا بایستید.
  • گردن را به عقب برده و همزمان با آن چانه را نیز به سمت داخل بکشید.
  • موقعیت چانه را 2-3 ثانیه نگه دارید.
  • گردن را به جلو آزاد کنید.
  • 10 بار تکرار کنید.

حرکت کششی گردن با حوله 

حرکت کششی گردن با حوله برای درمان دیسک گردن

این کشش می‌تواند برخی از علائم درد را آزاد کرده و مواد دیسک را به محل خود برگرداند. اگر این کشش درد بیشتری ایجاد کرد، آن را متوقف کنید.

برای انجام این کشش:

  • در حالی که حوله ای را که دور گردنتان بسته‌اید، با حالت ایستاده به صندلی تکیه دهید.
  • اکنون ستون فقرات خود را به سمت بالا و فراتر از تکیه گاه صندلی خود کشش دهید.
  • برای حمایت از گردن، تنش ایجاد شده را در حوله حفظ کنید.
  • 5تا10 بار این کشش را انجا دهید.

جراحی 

بیشتر بیماران مبتلا به فتق دیسک گردن نیازی به درمان جراحی ندارند. آنها باید در ابتدا با استراحت، داروها، کولار گردن و فیزیوتراپی درمان شوند. بیمارانی که با این روش‌ها هنوز درد دارند و همچنین بیمارانی که دچار نقصان عصبی، ضعف، درگیری تعادل یا راه رفتن و یا اختلال روده یا مثانه هستند، ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشند.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

محصولات

محصولات ارتوپدی

تراکشن بادی گردن

339,000 تومان

ساپورت گردن

تراکشن گردن بادی 2MD

437,000 تومان
+
ناموجود
550,000 تومان
184,000 تومان - 230,000 تومان
244,000 تومان - 305,000 تومان
192,000 تومان - 240,000 تومان
192,000 تومان - 240,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *