پی آر پی زانو برای درمان آرتروز زانو، ترمیم مفاصل آسیب دیده و تسکین درد

زانو درد می تواند ناشی از عارضه های مختلفی باشد. از آرتروز گرفته تا آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد از زانو و شرایط ژنتیکی، همگی می توانند موجب بروز زانو درد شوند . این درد ممکن است خفیف باشد و فرد را چندان اذیت نکند، اما در مواردی هم، زانو درد می تواند مزمن و شدید باشد و زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد. پی آر پی یکی از راه های درمان این عارضه است.

پی آر پی (PRP) چیست؟

کوتیشن بسیاری از زانو دردها صرفاً به دلیل خطوط فاسیال بیومکانیکی هستند که در یک ناحیه خیلی سفت و در ناحیه دیگر ناکارآمد هستند. فیزیوتراپی می تواند به طور چشمگیری موجب تسکین اکثر زانو دردها شود. اما اگر منبع درد در واقع، بیولوژیکی باشد و درد ناشی از بافت غضروفی یا ماهیچه یا تاندون باشد، پی آر پی (PRP) راه درمان آن است. این روش نوآورانه بیش از بیست سال است که در تعدادی از زمینه های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. برای کمک به پیوند استخوان، سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها و کاهش خطر عفونت از پی آر پی استفاده میشود. کوتیشن

ممکن است با این سواات مواجه شوید که پی آر پی (PRP) چیست؟ چگونه انجام می شود؟ چه موادی در فرآیند پی آر پی تزریق می شود؟ تزریق پی آر پی زانو چگونه عمل می کند؟ آیا تزریق پی آر پی زانو برای آرتروز هم موثر است؟ چگونه از تزریق پی آر پی زانو بهترین نتیجه را بگیریم؟ ما در بازار پزشکی، از تزریق پی آر پی (PRP) در درمان مشکلات اسکلتی و عضلانی بهره میگیریم، تا به بیماران خود کمک کنیم از دردهای مزمن خلاص شوند. در این مرکز، ما می توانیم علم پی آر پی (PRP) را برای شما توضیح دهیم و به سوالات شما نیز پاسخ دهیم. باید بدانید که ممکن است این روش درمانی برای همه ی افراد مناسب نباشد. و ممکن است پزشک آن را به همه ی بیماران توصیه نکند. اما ما احساس می کنیم که باید شرایطی فراهم کنیم که شما هم امکان درمان با این روش قدرتمند و پیشرفته را داشته باشید.

پی آر پی زانو دقیقاً چیست؟

پی آر پی(PRP)، مخفف عبارت پلاکت غنی از پلاسما (Platelet Rich Plasma) می باشد. پلاکت ها سلول های خونی هستند که از خونریزی جلوگیری می کنند. آنها حاوی فاکتورهای رشد مهمی هستند که به بهبود بیمار کمک می کنند. پلاسما قسمت مایع زرد روشن خون انسان است. بنابراین پی آر پی(PRP) به سادگی یک مایع غلیط از پلاکت های خود بیمار است که در پلاسما معلق هستند و برای تسریع بهبودی استفاده می شوند. پی آر پی(PRP)، به معنای درمان با سلول های بنیادی نیست. متأسفانه، خون حاوی تعداد کمی سلول های بنیادی است. منابع غنی سلول های بنیادی، مغز استخوان و چربی ها هستند. PRP غنی از فاکتورهای رشد است. انواع مختلفی از عوامل رشد با خواص متفاوت در آن وجود دارد. فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) بسیار مهم است زیرا می تواند جریان خون را در یک منطقه افزایش دهد. جریان خون مواد مغذی مهمی را به بافت آسیب دیده می رساند و می تواند ترمیم و التیام را تسریع کند. متأسفانه تاندون‌ها، رباط‌ها و بیشتر قسمت‌های ستون فقرات خون ضعیفی دارند. این امر بهبودی جراحات را دشوار می کند. PRP می تواند با افزایش میزان جریان خون، ترمیم و التیام را تسهیل کند.

پی ار پی (PRP) چگونه ساخته می شود؟

تولید PRP شامل چندین مرحله است که در زیر به طور خلاصه بیان می شود.

  • در شرایط استریل، خون شما معمولاً از بازو یا دست گرفته می شود. حجم خون کشیده شده، بسته به تعداد مناطقی که باید تزریق شود و غلظت درخواستی متفاوت است.
  • پلاکت ها از سایر سلول های خونی جدا می شوند و غلظت آنها طی فرآیندی به نام سانتریفیوژ افزایش می یابد. پس از افزایش غلظت، پلاکت ها با خون باقی مانده ترکیب می شود.

فرآیند تزریق پی آر پی (PRP)

استفاده از تزریق پی آر پی زانو به طور فزاینده ای محبوب است. برای بهترین نتیجه بالینی،پی آر پی (PRP) مستقیماً به بافت آسیب دیده تزریق می شود. به عنوان مثال، در افرادی که دچار پارگی تاندون کشکک هستند، تزریق PRP به داخل پارگی تاندون بسیار مهم و حیاتی است.

نحوه تزریق نیز بسیار حائز اهمیت است. تمام تزریقات مفصلی با هدایت اولتراسوند یا اشعه ایکس یا هر دو انجام می شود چرا که تزریق دقیق PRP به هدایت حاصل از این ابزارها، نیاز دارد. تزریقات بدون هدایت اولتراسوند یا اشعه ایکس، غیر استاندارد هستند و در سال ۲۰۲۰ دیگر نباید از آنها استفاده کرد زیرا در اینصورت، هیچ اطمینانی از ورود PRP به بافت آسیب دیده وجود ندارد.

پس از عمل، توصیه می شود از فعالیت های شدید و پر فشار خودداری کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. PRP به سادگی سیتوکین‌ها، پروتئین‌ها و کوفاکتورهای شفابخش مورد نیاز را فراهم می‌کند و بدن شما را قادر میسازد تا خود را سریع‌تر و بهتر، ترمیم کند. پلاکت های غلیظ مواد بسیاری را آزاد می کنند که به منظور ترمیم بافت ها طراحی شده اند.

مدت زمان لازم برای بهبودی بعد از تزریق پی آر پی

زمان لازم برای بهبودی بعد از تزریق PRP، بسته به ناحیه ای از بدن که تحت درمان قرار گرفته و همچنین شدت بیماری یا آسیب فرد متفاوت است. به عنوان مثال، تزریق مفاصل معمولاً درد کمتری دارند و سریعتر از تزریق به تاندون ها، رباط ها و آسیب های عضلانی، پاسخ می دهد.

از آنجایی که تزریق پی آر پی برای بهبود، ترمیم یا رشد در نظر گرفته شده است، ممکن است پس از دریافت تزریق متوجه تاثیر فوری آن نشوید. زمان بازیابی تزریق PRP می تواند تحت تأثیر عوامل زیر باشد:

  • محل تزریق:

زمان بهبودی PRP تزریق در مفصل (داخل مفصلی) نسبتاً سریع است و تنها ۳الی۵ روز درد و تورم احتمالی دارد. این برخلاف تزریق تاندون و رباط است که می تواند برای ۷ تا ۱۰ روز دردناک باشد. پس از آن بهبود تدریجی است و می تواند تا ۳ الی۴ ماه طول بکشد.

  • شدت جراحت:

هر چه آسیب مفصل، تاندون یا رباط یا شرایط زمینه ای شدیدتر باشد، زمان لازم برای بهبودی کامل با تزریق PRP، طولانی تر می شود.

  • تعداد ناحیه های تزریق شده:

اگر پی آر پی به چندین تاندون، رباط، ماهیچه و مفصل تزریق شود، به طور بالقوه می تواند زمان بهبودی را طولانی کند.

بهبود تاندون و رباط در سه مرحله اتفاق می افتد. التهاب مرحله اول است و معمولاً ۱ الی۲ هفته طول می کشد. بافت جدید و نامرتب در مرحله دوم که ۲ الی ۶ هفته طول می کشد، ترمیم می شود. بافت جدید در مرحله سوم که از ۶ هفته تا ۶ ماهگی رخ می دهد دوباره سازماندهی و قوی تر می شود.

سوالات متداول

بله، پزشکان تزریق پی آر پی زانو را توصیه می کنند تا بیماران بتوانند به محض تزریق راه بروند. در طول هفته اول، مسافت پیاده روی خود را کمتر از یک کیلومتر نگه دارید، اما پس از آن، تا زمانی که دردتان کم است، بهتر است تا جایی که می توانید پیاده روی کنید.

معمولاً پس از تزریق پی آر پی زانو نیازی به استراحت خاصی نیست. به این معنی که می توانید بلافاصله بعد از تزریق راه بروید. زانوبند یا عصا هم معمولاً نیاز نیست.

PRP در زانو معمولاً چند هفته طول می کشد تا اثر کند و زانو احساس بهتری داشته باشد، اما این اثرگذاری می تواند تا ۱ ماه نیز طول بکشد. اگر تا ۲ الی ۳ ماه تسکینی احساس نکردید، احتمالاً این روش درمانی برای شما بی اثر بوده است. زانوهای افرادی که آرتروز شدیدتر دارند، ممکن است نسبت به تزریق PRP پاسخ ندهند.

محصولات

129,000 تومان
139,000 تومان
240,000 تومان - 417,000 تومان
240,000 تومان - 300,000 تومان
220,000 تومان - 275,000 تومان
220,000 تومان - 275,000 تومان
300,000 تومان - 375,000 تومان
مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *