درد استخوان لگن و باسن از چیست و چه درمانی مناسب است؟

در این قسمت به علت های اصلی درد استخوان لگن و باسن اشاره شده است. برای هر یک از علت های درد استخوان لگن و باسن درمانی ایده ال و سریع نیز آورده شده است:

آسیب عضله مرکزی (با نام مستعار: فتق ورزشی یا پوبالژی ورزشی)

کوتیشن اگر در استخوان لگن و باسن، احساس درد می‌کنید، ممکن است این درد ناشی از آسیب به عضله مرکزی این ناحیه باشد، مانند کشیدگی یا پارگی عضلات یا سایر بافت‌های نرم در ناحیه ی پایین شکم. این آسیب در ورزشکاران کاملاً رایج است، به ویژه آن دسته از ورزشکارانی که ورزش‌های شامل پیچ و تاب‌های شدید را انجام می‌دهند، اما از نظر جسمانی مناسب انجام این حرکات نیستند. کوتیشن

بورسیت

اگر در قسمت خارجی لگن، ران یا باسن، احساس درد داشته باشید، ممکن است به بورسیت مبتلا شده باشید. عارضه بورسیت منجر به التهاب کیسه های مایع سینوویال بالش مانند اطراف مفاصل میشود، که وظیفه ی این کیسه ها، جلوگیری از مالش مستقیم تاندون ها و ماهیچه ها به استخوان است.

اگرچه راه رفتن طولانی مدت یا بالا رفتن مداوم و مستمر از پله نیز می تواند باعث بدتر شدن بورسیت شود، اما این عارضه معمولاً با درد ناشی از انجام فعالیت، همراه نیست. با ابتلا به این عارضه، شخص هر روز احساس درد خواهد داشت و حتی دراز کشیدن به پهلو هنگام خواب نیز می تواند باعث ایجاد درد شود.

*ابتلا به بورسیت با افزایش سن شایع تر می شود. این عارضه به ویژه در افراد بالای ۶۰ سال شایع است.

میتوانید برای تسکین درد، در منزل استراحت کنید، از کمپرس یخ استفاده کنید و داروهای ضد التهاب و ضد درد مصرف کنید. گاهی اوقات، پزشک ممکن است برای کاهش التهاب، تزریق کورتیزون را توصیه کند.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

تاندونیت

اگر شخص فعال و پر تحرکی هستید و عضلات خم کننده ران (گروهی از عضلات که به شما امکان می دهند زانو و ساق پای خود را به سمت داخل بدن جمع کنید) یا عضلات کشاله ران شما هنگام لمس یا حرکت دادن، درد میکنند، احتمال دارد دچار تاندونیت شده باشید. کشیدگی یا استفاده بیش از حد از تاندون ها ( طناب هایی که عضله را به استخوان متصل می کنند)، صدمات جزئی مکرری ایجاد می کند که در نهایت منجر به عدم تعادل عضلانی در ناحیه لگن می شود. افرادی که فعالیت های بسیار خاصی را مکررا انجام می دهند، مانند لگد زدن به توپ فوتبال، ممکن است در معرض خطر بروز درد شدید استخوان لگن و باسن باشند. گزینه های درمانی این عارضه نیز مشابه بورسیت هستند.

پارگی لابرال

این بافت دور تا دور لبه حفره استابولوم میچسبد و به حفظ پایداری سر استخوان ران در داخل حفره استابولوم کمک میکند. لابروم بافتی است که موجب پایداری مفصل ران میشود.هنگامی که لابروم پاره می شود( اغلب در ورزشکاران و بالرین ها اتفاق میفتد) باعث درد در استخوان لگن و باسن می شود و حرکت شخص را محدود می کند و این احساس را ایجاد می کند که لگن وی در حال قفل شدن، گرفتن یا کلیک کردن است. درد ناشی از پارگی لابروم خودبخود از بین نمیرود. این آسیب در افراد مبتلا به ناهنجاری های آناتومیک که استخوان لگنشان بسیار کم عمق است یا در افرادی که استخوان لگن و باسنشان با برخورد به زمین یا طی صانحه ای آسیب میبیند، رایج است. نوعی جراحی کم تهاجمی برای ترمیم لابروم و تراشیدن استخوان بدفرم، انجام می شود. این جراحی، تراز مفصل ران را اصلاح می کند، درد را تسکین می دهد و مفصل را ترمیم می کند.

مشکلات مربوط به بیماریهای زنان یا لگن

دردی که در استخوان لگن و باسن احساس می کنید در واقع می تواند از جای دیگری در لگن شما ناشی باشد. لگن شامل بسیاری از سیستم ها و اعصاب است که نزدیک به هم در این ناحیه قرار گرفته اند. گاهی اوقات، حتی تشخیص منبع درد نیز سردرگم کننده است.

اگر درد محدود به کشاله ران باشد و همزمان با تخمک گذاری یا پریود شروع شود، علت آن می تواند بیماری اندومتریوز یا فیبروم باشد. مشکلات اورولوژیک و گوارشی مانند گاستروانتریت وسرطان پروستات، همچنین می توانند باعث دردی شوند که اکثرا با آسیب استخوان لگن، اشتباه گرفته می شود.

پزشک عمومی با انجام معاینات بسته به تشخیص خود، ممکن است شما را برای درمان به متخصص دیگری نظیر متخصص زنان یا متخصص گوارش ارجاع دهد.

گیرافتادگی مفصل ران یا سندروم هیپ

گیر افتادگی مفصل ران یا سندروم هیپ، شرایطی است که در آن مفصل ران به طور طبیعی شکل نمی گیرد. در واقع این بیماری به عنوان یک اختلال مکانیکی یا ساختاری مفصل ران شناخته می شود.

این امر باعث می شود دو استخوان در باسن به صورت دردناکی بر روی یکدیگر حرکت کنند. این فشار باعث اصطکاک بین قسمت بالای استخوان ران و استابولوم می شود. این بیماری می تواند دامنه حرکتی مفصل را محدود کرده و باعث ایجاد درد شود.

کوتیشن فیزیوتراپی می تواند موثر باشد و اغلب اوقات اولین راه درمان هم همین فیزیوتراپی است. در نهایت، ممکن است برای حرکت دادن استخوان های لگن و برای باز کردن قفل آنها، جراحی لازم باشد.کوتیشن

آرتروز

این یک علت بسیار شایع درد روزانه و کسل کننده در استخوان لگن و باسن است. با ابتلا به آرتروز، مفاصل فرد در اثر التهاب و تجزیه غضروف، سفت و متورم می شوند و این امر باعث درد و بدفرمی استخوان می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که استئوآرتریت زمانی ایجاد می شود که استخوان های لگن به طور کامل شکل نگرفته و باعث می شود آنها به خوبی روی هم قرار نگیرند. این امر در نهایت باعث می شود که آنها به یکدیگر ساییده شوند.

فعالیت زیاد مانند دویدن در ماراتن یا انجام ورزش های پرتحرک مانند بسکتبال، می تواند احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهد. افزایش سن،چاقی یا آسیب تروماتیک نیز میتوانند خطر ابتلا به این عارضه را تشدید کنند.

در صورت ابتلا به این عارضه، فرد با استراحت، یخ، استروئیدها و داروهای ضد درد و ضد التهاب بدون نسخه میتواند درد خود را تسکین دهد. درمان‌های تهاجمی‌تر نیز شامل درمان با سلول‌های بنیادی و جراحی میشوند که از بازسازی سطح لگن تا تعویض کامل مفصل ران متغیر است.

سیاتیک

عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن انسان است. این رشته عصبی از قسمت پایین کمر تا باسن و تا انتهای پاها ادامه دارد. بنابراین، سیاتیک به شرایطی اطلاق می‌شود که در طی تحریک یا فشرده‌سازی طولانی‌ترین عصب ایجاد می‌شود و باعث شوک یا درد مداوم در ناحیه کمر، لگن و اطراف باسن، و پشت ران‌ها یا پاها می‌شود. علائم اصلی سیاتیک شامل ضعف عضلات، از دست دادن حس در طول مسیر عصب،  بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن است. در برخی موارد، سیاتیک فقط در یک طرف باسن، لگن یا ران احساس می شود و ممکن است طولانی باشد. برای به حداقل رساندن این علائم و بهبود سمتی از بدن که مبتلا به سیاتیک است، داروهای ضد التهابی و ورزش های سبک و در عین حال منظم مورد نیاز است. بهبود سیاتیک مهم است، زیرا سیاتیک حاد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

درد استخوان دنبالچه یا کوکسیدینیا

درد استخوان لگن و باسن همچنین می تواند به دلیل تغییر جزئی در موقعیت استخوان دنبالچه ایجاد شود. دنبالچه برای حفظ موقعیت مناسب خود به برخی از رباط ها متصل است. بنابراین، زمانی که این رباط ها تحت فشار قرار می گیرند، درد نیز ایجاد می شود.

علائم اصلی نشان دهنده ابتلا به کوکسیدینیا عبارتند از: حساس شدن دنبالچه و احساس درد در انتهای ستون فقرات، درست بالای مقعد یا درد در استخوان لگن و باسن. درد ایجاد شده ممکن است خفیف یا شدید و مداوم باشد. علل اصلی کوکسیدینیا عبارتند از عفونت و شکستگی استخوان. این درد در هنگام نشستن بیشتر بروز میکند و ممکن است به مراقبت های پزشکی هم نیاز داشته باشد. برای درمان درد ناشی از کوکسیدینیا می توان اقدامات زیر را انجام داد:

کوتیشن استراحت کردن، استفاده از صندلی خوب در هنگام نشستن و پرهیز از نشستن طولانی مدت. از آنجایی که کوکسیدینیا بیشتر در اثر صدمات ایجاد می شود، اجتناب از آسیب مجدد به محل در کاهش درد ایجاد شده، موثر خواهد بود. در صورت تداوم درد، می توان از داروهای مسکن برای تسکین آن استفاده کرد.کوتیشن

اسپوندیلیت آنکیلوزان

این بیماری ، یک التهاب مزمن است که بر ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک تأثیر می گذارد. متفاوت با درد مفصل ساکروایلیاک، اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است به سایر مفاصل بدن نیز گسترش یابد.

در برخی موارد شدید، این بیماری نه تنها مفاصل، بلکه بر اندام های داخلی مانند قلب و ریه ها نیز تاثیر می گذارد. علائم اصلی این نوع درد باسن درد مزمنی است که از باسن و پایین ستون فقرات شروع می شود. در نهایت، درد به برخی از مفاصل دیگر بدن سرایت میکند. موارد شدید آنکیلوزان را نمی توان صرفاً با مسکن ضد التهابی درمان کرد و ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

درد باسن در دوران بارداری

عامل خطر اصلی باعث طولانی شدن درد استخوان لگن و باسن در دوران بارداری سندرم سیاتیک است، درد روی عصب که از کمر تا پا کشیده می شود. این وضعیت اگرچه دردناک و استرس زا است، اما از طرفی موقتی است. برخی از عوامل خطر احتمالی وجود دارد که باعث می شود شما در دوران بارداری دچار سیاتیک شوید ، عبارتند از:

  • افزایش بیش از حد وزن و افزایش احتباس مایعات که بر عصب سیاتیک که از لگن عبور می کند فشار وارد می کند.
  • رحم در حال انبساط که نه تنها به مثانه شما فشار می آورد، بلکه قسمت پایینی ستون فقرات را نیز تحت فشار قرار می دهد که عصب سیاتیک نیز در آن قرار دارد.
  • شکم و سینه در حال رشد مرکز ثقل شما را به سمت جلو منتقل می کند و باعث می شود عضلات باسن شما سفت شوند و به عصب سیاتیک فشار وارد کنند.
  • نوزادی که در سه ماهه پایانی بارداری، شروع به تغییر وضعیت مناسب برای تولد می کند. ممکن است سر نوزاد روی عصب قرار بگیرد و باعث درد در باسن، کمر و پاهای مادر شود.

تقریباً همه ی ما درد استخوان لگن و باسن، یا همان طور که بسیاری از افراد به آن درد باسن میگویند، را تجربه کرده ایم. این درد ممکن است درد خفیفی در ناحیه باسن یا لگن ناشی از نشستن طولانی مدت باشد یا اینکه آنقدر شدید و ناتوان کننده باشد که حتی مانع راه رفتن یا دراز کشیدن شخص شود. درد طولانی مدت یا شدید استخوان لگن و باسن ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد و تا حدودی بر کیفیت زندگی فرد و توانایی او در انجام صحیح کارهای روزانه تأثیر بگذارد. علاوه بر این، درد در استخوان لگن و باسن لزوماً به معنای احساس درد در خود باسن و لگن نیست. بلکه ممکن است افراد این درد را در نواحی اطراف استخوان لگن و باسن، کمر و حتی بالای ران ها نیز تجربه کنند. برای کسب آگاهی درباره ی علت درد استخوان لگن و باسن و درمان مناسب برای هر علت، ادامه مطلب را دنبال کنید.

برای حفظ سلامت استخوان لگن و باسن چه باید کرد؟

برای کمک به جلوگیری از درد استخوان لگن و باسن، پزشکان موارد زیر را پیشنهاد می کنند:

  • وزن خود را کنترل کنید
  • به طور منظم حرکات کششی یا یوگا انجام دهید
  • سلامتی کلی بدن خود را تقویت کنید
  • معاینات سالانه انجام دهید
  • به طور منظم ورزش کنید، ورزش هایی را انجام دهید که مناسب شرایط شما باشد و به استخوان لگن و باسن صدمه نزند.

اگر درد استخوان لگن و باسن شما، شدید یا طولانی مدت باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. احتمالا برای بررسی دقیق تر، به یک متخصص ارجاع داده شوید.

محصولات

1,050,000 تومان
150,000 تومان
%19
648,000 تومان - 810,000 تومان
%22
586,400 تومان - 733,000 تومان
1,170,000 تومان

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *