کیست گانگلیون روی مچ دست و مچ پا: علت و درمان

کیست گانگلیون (GANG glee on) یک توده‌ی پر از مایع در زیر پوست است که اغلب روی مفصل مچ دست یا تاندون دست دیده می‌شود. کیست گانگلیون زمانی ایجاد می‌شود که یک پارگی کوچک یا فتق در بافت نازک پوشاننده مفصل یا تاندون ایجاد شود. این بافت در این حالت برآمده شده و کیسه‌ای را تشکیل می‌دهد. سپس مایع از مفصل به داخل کیسه نشت می‌کند و باعث تورم آن می‌شود.

این کیست با توجه به موقعیت آن در بدن، نام‌های مختلفی دارند. اگر این کیست در بالای مچ ظاهر شود، کیست گانگلیون پشتی مچ دست نامیده می‌شود. کیستی که در سمت کف مچ دست تشکیل می‌شود نیز کیست گانگلیونی وولار مچ دست نامیده می‌شود. کیست‌های گانگلیونی اغلب در این دو محل دیده می‌شوند.

کودکان در هر سنی ممکن است به کیست گانگلیون مبتلا شوند. البته این مشکل معمولاً در افراد بین ۱۵ تا ۴۰ سال دیده می‌شوند، اما گاها در کودکان بسیار کوچک نیز دیده می‌شوند. دختران بیشتر از پسران به کیست گانگلیون مبتلا می‌شوند.

هرچند ابتلا به کیست  گانگلیون امری شایع است، اما خوشبختانه این کیست‌ها معمولا بی‌ضرر و خوش‌خیم هستند. معمولا انجام درمان خانگی برای کیست گانگلیون با داروهای خفیف موثر واقع می‌شود. با این حال، در موارد خاص، ممکن است انجام جراحی لازم باشد.

اقدام نکردن برای درمان کیست گانگلیون به ندرت موجب بروز مشکل می‌شود مگر اینکه این کیست یاعث درد یا اختلال در حرکت مفصل شده باشد. با این وجود، اگر دچار کیست گانگلیون مچ دست یا پا یا سایر انواع کیست شده‌اید، عاقلانه‌تر است که فورا برای درمان آن اقدام کنید چرا که در بلند مدت خطر سرطانی شدن این کیست‌ها وجود دارد.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

علت کیست گانگلیون

علت اصلی تشکیل کیست گانگلیون ناشناخته است. این کیست‌ها ممکن است به طور ناگهانی یا آهسته‌آهسته ظاهر شوند و گاهی نیز خود به خود ناپدید می‌شوند. همچنین احتمال تشکیل مجدد کیست، بدون هیچ دلیل مشخص نیز وجود دارد. ورزش کردن یا استفاده بیشتر از مفصلی که در آن کیست گانگلیونی تشکیل شده است ممکن است به مرور زمان باعث بزرگتر شدن آن شود. به همین ترتیب، استراحت دادن به مفصل ممکن است به کوچکتر شدن کیست کمک کند.

علائم و نشانه‌های کیست گانگلیون

کیست گانگلیون معمولاً دردناک نیست. اگر کیست بزرگ شود، ممکن است فرد هنگام خم کردن مفصل احساس فشار یا درد کند. اگر کیست به عصب فشار آورد، ممکن است باعث بروز درد یا احساس  گزگز، سوزن‌سوزن شدن یا  بی‌حسی شود. ممکن است کیست باعث شود که دامنه حرکتی مفصل کاهش پیدا کند یا قدرت شما برای گرفتن اشیا کمتر شود. حتی اگر کیست باعث بروز درد شود نیز، این درد معمولا خیلی شدید نیست. تنها چیزی که باعث می‌شود بیماران به پزشک مراجعه کنند، ظاهر نگران‌کننده‌ی آن است. در ناحیه‌ای که کیست تشکیل شده، ممکن است پوست ظاهری صاف، گرد و کشسانی داشته باشد.

تشخیص کیست گانگلیون

تشخیص کیست گانگلیون معمولا طی معاینات فیزیکی توسط پزشک در مطب انجام می‌شود. پزشک در ابتدا سابقه بیمار شما یا کودک شما را بررسی کرده، سوالاتی از شما می‌پرسد و سپس معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد. برای تشخیص کیست گانگلیون آزمایش خاصی لازم نیست مگر این که بیمار درد زیادی داشته باشد. در برخی موارد خاص، انجام عکسبرداری رادیولوژی یا اسکن ام‌آر‌آی تجویز می‌شود. البته تصاویر رادیولوژی کیست گانگلیون را نشان نمی‌دهند اما می‌توانند مشکلات دیگر را در صورت وجود نشان دهند. تصاویر اسکن ام‌آرآی می‌توانند کیست‌های پنهان زیر پوست و یا سایر علل درد بیمار را آشکار کنند.

 

درمان کیست گانگلیون

در اغلب موارد، کیست‌های گانگلیون بدون درمان از بین می‌روند. از سوی دیگر، برخی از کیست‌ها با وجود انجام  دادن درمان دوباره تشکیل می‌شوند. ممکن است برطرف شدن کامل کیست انگلیون بین ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد. در صورتی که شما درد یا مشکل دیگری نداشته باشید ممکن است تنها توصیه پزشک به شما این باشد که صبر کنید تا کیست خود به خود از بین برود. اما در صورتی که کیست برای شما یا کودک شما مشکلاتی ایجاد کرده است، ممکن است پزشک انجام یکی از درمان‌های زیر را توصیه کند:

  • آتل‌بندی:

در این روش، مفصلی که کیست گانگلیون در نزدیکی آن تشکیل شده از طریق آتل‌بندی بی‌حرکت می‌شود. این کار باعث می‌شود که از تحریک بیشتر کیست بر اثر حرکت مفصل جلوگیری شود. این کار به کاهش تورم کمک کرده و شخص احساس راحتی بیشتری می‌کند.

  • تخلیه‌ی کیست:

در این روش با استفاده از یک سرنگ، مایع درون کیست بیرون کشیده می‌شود. پزشک در ابتدا ناحیه مورد نظر را بی حس می‌کند. سپس یک سوزن را وارد کیست کرده و آن را تخلیه می‌کند. البته از آنجایی که خود کیست برداشته نمی شود، در ۸۰ درصد از مواقع پس از مدتی کیست دوباره با مایع پر می‌شود. این روش در مطب یا کلینیک و به صورت سرپایی انجام می‌شود. انجام عمل تخلیه بر روی کیست‌های نوع وولار توصیه نمی‌شود چرا که خطر آسیب به اعصاب و عروق خونی در این ناحیه بسیار زیاد است.

  • برداشتن کیست گانگلیون با جراحی:

در ابتدا بیمار یا کودک بیهوش می‌شود تا دردی احساس نکند. سپس جراح، کل کیست (از جمه لایه‌ی نازک پوشاننده تاندون یا مفصل) را برش می‌دهد. برداشتن کیست با جراحی احتمال بازگشت کیست را تاحد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. با این حال احتمال بازگشت کیست همچنان تا ۵ درصد وجود دارد. بیمار باید تا حدود دو هفته پس از این جراحی از آتل استفاده کند.

هرچند در بین روش های گفته شده، روش جراحی از همه مطمئن‌تر و موفق‌تر است، اما با خطراتی همراه بوده و دوره بهبودی طولانی‌تری به همراه دارد. از جمله خطرات احتمالی جراحی می‌توان به خونریزی بیشتر در محل جراحی، آسیب به عروق خونی، اعصاب و بافت‌های ناحیه، عفونت، زخم و درد، اشاره کرد.

برداشتن کیست‌های گانگلیونی وولار مچ دست دشوارتر است. در این حالت بیمار ممکن است برای مدت طولانی‌تری در محل برش احساس درد کند. این جراحی در یک مرکز جراحی و به صورت سرپایی انجام می‌شود. بیمار می‌تواند در همان روز به خانه بازگردد. بهبودی کامل پس از جراحی نیز دو تا شش هفته طول می‌کشد.

آیا کیست کانگلیون مچ دست و مچ پا درمان خانگی دارد؟

در ادامه به برخی از بهترین روش‌های درمان خانگی کیست گانگلیون اشاره می‌کنیم:

کمپرس گرم

کمپرس گرم، کم تهاجمی‌ترین روش درمان خانگی برای کیست‌های گانگلیونی است. این روش با افزایش گردش خون در ناحیه آسیب‌دیده، درد و تورم را کاهش می‌دهد و همچنین باعث تخلیه مایع سینوویال می‌شود. یک حوله را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید و سپس آن را مستقیماً به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. فرآیند کمپرس گرم را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید تا کیست به تدریج کوچک شده و ناپدید شود.

چای سبز

چای سبز دارای خواص اسیدی مفیدی است که به درمان کیست گانگلیون کمک می‌کند و از بدتر شدن آن جلوگیری می‌کند. خواص ضد التهابی چای سیاه نیز باعث کاهش تورم و تسکین درد می‌شود. یک کیسه چای سبز را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم فرو کنید. کیسه چای را بردارید و آب اضافی آن را بگیرید. چای کیسه‌ای گرم را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه روی کیست نگه دارید. این روند را ۴ تا ۵ بار در روز تکرار کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که کیست ناپدید شود.

روغن کندر

روغن کندر یک قابض بسیار موثر است و به کاهش اندازه کیست گانگلیون کمک می‌کند و همچنین درد را کاهش داده و از عود کردن کیست جلوگیری می‌کند. ۲ قطره روغن کندر را روی کیست بمالید و سپس روی آن را با یک باند نرم و تمیز بپوشانید. بعد از ۲۴ ساعت یا بیشتر، بانداژ را بردارید و پوست خود را شستشو داده و مجددا با استفاده از یک باند نو و تمیز، این کار را تکرار کنید. این روش را برای چند روز انجام دهید تا کیست ناپدید شود. به منظور جلوگیری از عود کردن کیست، این روش را به مدت دو هفته پس از ناپدید شدن کیست ادامه دهید.

 زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی قوی است که به کاهش درد و التهاب ناشی از کیست گانگلیون کمک می‌کند. زنجبیل همچنین فعالیت عامل Cox-2 را که علت احتمالی درد در کیست گانگلیون است، مسدود می‌کند. شما می‌توانید برای دیدن اثر زنجبیل، 2 تا 3 بار در روز چای زنجبیل خانگی بنوشید. برای تهیه چای زنجبیل، حدود دو سانتی‌متر از ریشه‌ی زنجبیل تازه را ریز برش دهید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه یا بیشتر در یک فنجان آب بجوشد.همچنین می‌توانید در هنگام آشپزی از زنجبیل تازه‌ی بیشتری در غذا استفاده کنید یا پس از مشورت با پزشک از مکمل‌های زنجبیل استفاده کنید. به طور کلی، دوز ایمن و موثر برای مکمل زنجبیل در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم ، برای یک یا دو بار در روز در نظر گرفته می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه قرن‌هاست که برای تسکین انواع دردها و کاهش التهاب استفاده می‌شود. این ماده در کاهش درد و التهاب ناشی از کیست  گانگلیون نیز موثر است. عوامل و فاکتورهای متعددی مانند سیتوکین‌ها، پروتئین کینازها، وضعیت ردوکس، آنزیم‌ها و چسبندگی مولکولی در بروز التهاب در بدن موثر هستند و کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند با تنظیم کردن این فاکتورها به کاهش التهاب کمک کند.شما باید به مدت چند روز، آب زردچوبه‌ی تازه را ۲ تا ۳ بار در روز مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک، زردچوبه را به صورت قرص‌های نکمل نیز مصرف کنید. در این مورد حتما توجه کنید که با پزشک مشورت کنید چرا که مصرف این مکمل خصوصا برای افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به تسریع روند بهبود کیست گانگلیون کمک می‌کند و درد و تورم ناشی از کیست گانگلیون را کاهش دهد. شما باید ژل آلوئه ورا را مستقیما از برگ‌های تازه‌ی آلوئه ورا استخراج کرده و به آرامی روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید. ژل آلوئه ورا باید حداقل ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و پس از آن می توانید پوست خود را شست‌وشو دهید. این کار را باید ۳ تا ۴ بار در روز به مدت چند روز یا تا زمانی که کیست ناپدید شود تکرار کنید.

آرنیکا

آرنیکا خواص دارویی متعددی دارد. این گیاه درخشندگی پوست شما را افزایش داده و سموم را از بدن شما دفع می‌کند. آرنیکا همچنین گردش خون را افزایش داده و روند بهبودی را در بدن تسریع می‌کند. خواص ضد التهابی آرنیکا به کاهش التهاب ناشی از کیست گانگلیون کمک کرده و تورم آن را کاهش می‌دهد. آرنیکا در اشکال مختلف مانند مایع، پماد، ژل، کرم و کپسول موجود است. شما می‌توانید یک لایه نازک از ژل یا کرم آرنیکا را ۳ تا ۴ بار در روز روی ناحیه مورد نظر بمالید و این کار را تا چند روز یا تا زمانی که کیست از بین برود ادامه دهید.

شما همچنین می‌توانید اسانس آرنیکا را با مقدار مساوی روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کرده و به آرامی روی پوست ماساژ دهید و سپس روی آن را با بانداژ ببندید.

از آنجایی که برخی از افراد به آرنیکا حساسیت یا آلرژی دارند، توصیه می‌شود قبل از شروع استفاده از آرنیکا، مقدار کمی از آن را روی یک ناحیه دیگر از پوست امتحان کنید.

درمان‌های خانگی رایج برای کیست گانگلیون که در بالا به آن اشاره شد، همگی بی خطر تلقی می‌شوند. با این حال توصیه می‌کنیم که در صورت تشدید علائم یا عدم مشاهده‌ی بهبودی حتما به پزشک خود مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

سوالات متداول

در بیشتر مواقع، کیست گانگلیونی در عرض چند هفته ناپدید شده و ممکن است تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد دوباره ظاهر نشود. اما این موضوع در همه موارد صادق نیست و در برخی موارد ممکن است از بین رفتن کامل کیست بسیار بیشتر طول بکشد و یا کیست، ظرف مدت زمان کوتاه‌تری دوباره عود کند.

خوشبختانه کیست‌های گانگلیونی، بر خلاف تومورها و سایر اشکال کیست، غیر سرطانی هستند. ممکن است در برخی موارد کیست بزرگ‌تر شده و رشد کند اما این موضوع در غلب موارد کاملا طبیعی است.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

این نوشته منتشر شده در مقاله می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *