عوارض ایستادن طولانی مدت: از نقص در ستون فقرات تا ایجاد رگ های واریسی

یافته‌های آخرین تحقیقات علمی نشان می‌دهد، ایستادن طولانی مدت در محیط کار با پیامدهایی جدی برای سلامتی انسان مانند کمردرد، پا درد، مشکلات قلبی عروقی، کوفتگی بدن، ناراحتی و پیامدهای مرتبط با دوره بارداری ارتباط تنگاتنگی دارد. اخیرا مطالعاتی پیرامون ارتباط بین این پیامدها و میزان ایستادن در محیط کار صورت گرفته است. هدف این مقاله مروریست بر مواجه کارگران و کارفرمایان با خطراتی که ایستادن طولانی مدت برای آن‌ها به همراه دارد.

ایستادن حالتی طبیعی است و به خودی خود خطر خاصی برای سلامتی انسان ندارد. با این وجود، کار کردن در حالت ایستاده به طور طولانی مدت ممکن است منجر به درد پا، تورم پاها، واریس، خستگی عضلانی، کمردرد، گرفتگی در ناحیه گردن و شانه‌ها و مشکلاتی دیگر از این دست شود. فروشنده‌ها، اپراتورهای دستگاه، کارگران خطوط مونتاژ و دیگر افرادی که ایستادن طولانی مدت لازمه شغل‌شان است مشترکا از این موارد شکایت دارند.

کمر درد بر اثر ایستادن طولانی مدت

طبق نتایج حاصل از مطالعه‌ای در این خصوص، ایستادن برای مدت 5 ساعت در روز منجر به خستگی مداوم عضلات اندام تحتانی می‌شود. بدین ترتیب خطر ابتلا به کمردرد و اختلالات اسکلتی-عضلانی در طولانی مدت افزایش می‌یابد.

این نتایج خبر خوبی برای میلیون‌ها کارمند بانک، خرده‌فروشان، کارگران خط مونتاژ و دیگر افرادی که درآمد روزانه‌شان از طریق ایستادن حاصل می‌گردد نیست. محققان اشاره کرده‌اند که تقریبا نیمی از همه کارگران در سراسر جهان بیش از سه چهارم روز کاری خود را در حالت ایستاده سپری می‌کنند.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

دو ساعت ایستادن در محیط کار خطری ایجاد نمی‌کند، اما طبق نظر نویسنده اصلی تحقیق، ماریا گابریلا گارسیا، دانشجوی دکتری در گروه علوم و فناوری بهداشت ETH زوریخ در سوئیس “مدت زمان طولانی‌تر احتمالا اثرات مخربی خواهد داشت.”

اخیرا نتایج این مطالعات در مجله‌ی Human Factors به صورت آنلاین منتشر شده است.

ایستادن برای مدت زمان طولانی رابطه‌ای تنگاتنگ با مشکلات کوتاه مدت نظیر گرفتگی پا و کمردرد دارد. اما مطالعه حاضر پیرامون بررسی رابطه ایستادن‌های طولانی مدت و بروز مشکلات در بلند مدت طراحی شده است.

بررسی‌های انجام شده بر روی 14 مرد و 12 زن که نیمی از آن‌ها در رده‌ی سنی 18 تا 30 سال و نیمی دیگر بین 50 تا 65 سال قرار داشتند صورت گرفت. هیچ یک از این افراد سابقه اختلالات عصبی یا اسکلتی-عضلاتی نداشتند و از همه‌ی آن‌ها خواسته شده بود که از انجام هرگونه فعالیت سنگین در روز قبل از آزمایش خودداری کنند.

شرایط در یک کارخانه تولیدی شبیه‌سازی شده بود و از همه‌ی افراد خواسته بودند تا شرایط کار را با انجام کارهای سبک در حالت ایستاده برای مدت 5 ساعت همراه با 5 دقیقه استراحت و نیم ساعت زمان برای صرف نهار شبیه‌سازی کنند.

پایداری در حالت ایستاده و فشار عضلات پا (با عنوان “نیروی کشش عضله”) در تمام مدت آزمایش مورد کنترل قرار می‌گرفت و از شرکت کنندگان خواسته شده بود که هرگونه ناراحتی را گزارش کنند.

نتیجه: صرف نظر از سن یا جنسیت، شرکت کنندگان به طور مساوی کوفتگی قابل توجهی در پایان روز کاری تجربه کردند. علاوه بر آن، فارغ از اینکه شرکت کنندگان واقعا کشیدگی عضلات را حس کردند یا خیر، علائم واضحی از خستگی عضلات برای بیش از نیم ساعت پس از اینکه دوره ایستادن تمام شد، قابل مشاهده بود.

نویسندگان خاطر نشان کردند با توجه به نقص تحقیقات و مدت زمان محدود انجام آن، نمی‌توان به طور قطع در مورد آسیب‌های  ایستادن برای مدت زمان طولانی اظهار نظر کرد.

خانم گارسیا اظهار کردند به منظور یافتن راه‌حل برای کمک به کارگرانی که با مشکلات مربوط به ایستادن طولانی مدت سر و کار دارند، تحقیقات بیشتری نیاز هست.

خانم گارسیا معتقد است تمرینات کششی منظم و “شاید در نظر گرفتن زمانی برای استراحت در حین کار، چرخش کاری یا استفاده از فعالیت‌های پویاتر بتواند تاثیر کوفتگی بلند مدت را کاهش دهد.” او همچنین اظهار داشت جایگزین کردن کار نشسته و ایستاده نیز می‌تواند سودمند واقع شود، “زیرا بدین ترتیب مشکلات نشستن طولانی مدت و ایستادن طولانی مدت تا حدودی کاهش می‌یابد.”

کارشناس دیگری نیز با استراحت‌های مکرر در حین کار و تغییر در حالت ایستادن موافقت کرد.

کرمیت دیویس، مدیر برنامه تحصیلات تکمیلی بهداشت محیط و بهداشت کار در دانشگاه سینسیناتی گفت: “اساسا بدن، داشتن یک وضعیت به طور ثابت یا متحمل شدن بار به طور مداوم را دوست ندارد، بنابراین تغییر همیشه خوب است،” او اضافه کرد “زمانی که خون وادار به حرکت می‌شود، جریان عادی شکسته می‌شود.”

دیویس گفت: “یکی از ساده‌ترین راهکارها جهت مقابله با این مشکل داشتن استراحت منظم هر 30 دقیقه یکبار می‌باشد، کارگران می‌توانند بایستند، به منظور تحویل مدارک راه بروند، پرونده‌ها را در کمد مدارک قرار دهند، اوراق را کپی بگیرند، یا از دستشویی استفاده کنند.” طبق تحقیقات انجام شده توسط ایشان استراحت‌های منظم در محیط کار بهره‌وری کارگران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

او همچنین معتقد است، در صورت لزوم ایستگاه‌های کار باید در ارتفاع و فاصله مناسب از کارگران قرار گیرند.

محیط کاری و زمان ایستادن علاوه بر داشتن وضعیت فیزیکی مناسب روی سلامتی بدن تاثیر بسزایی دارد. اهمیتی ندارد که شما چقدر در دفتر کارتان یا حوزه وظایف‌تان پرمشغله هستید، شما باید عوارض جانبی ایستادن‌های طولانی مدت را در نظر بگیرید.

در ادامه برخی از عوارض ایستادن برای مدت زمان طولانی به طور خلاصه شرح داده شده است.

نقص در ستون فقرات


اگر شما برای مدت زمان طولانی در حالت ایستاده هستید، عضلات اطراف ستون فقرات شما به طور مداوم حرکات اصلاحی کوچکی انجام می‌دهند. هرچه مرکز گرانش بدن در قسمت مرکزی بدن باشد، در نتیجه نیروی کمتری نیاز است. بنابراین زمانی که در حالت ایستاده هستید، داشتن حالتی متعادل و بدون نقص بسیار مهم است (ستون فقرات بدون نقص). ‘Slouching’ (حالت نامناسب) می‌تواند منجر به گرفتگی در بخش‌های مشخصی در بدن شود. زمانی که از طرفین به ستون فقرات نگاه کنید، حالتی S مانند قابل مشاهده است. از ناحیه گردن تا استخوان‌های اندام تحتانی حالت تقعر پیدا می‌کند، سپس  گرد شده و به سمت بالا برمی‌گردد، مجددا حالت تقعر گرفته و به سمت پایین برمی‌گردد. بنابراین حالت صاف در حقیقت صحیح نیست. منحنی باید بین پایداری ستون فقرات، حالت ارتجاعی و تحرک موازنه ایجاد نماید.

فشردگی مفصل


ایستادن بدون هیچ گونه تحرک فشار قابل توجهی روی مفصل باسن، زانوها، مچ پا و پا ایجاد می‌کند. در نتیجه به مفصل سینوویال آسیب زده و منجر به پارگی آن می‌شود. تاثیر فشار و پارگی مفصل به طور همزمان درد زیادی ایجاد می‌کند و حرکت کردن و راه رفتن را دشوار می‌نماید. زمانی که شما برای مدت زمانی طولانی ایستاده‌اید بهتر است اطمینان حاصل کنید که استراحت کافی داشته‌اید و همچنین هنگامی که برای مدت زمان طولانی روی صندلی نشسته‌اید باید مرتبا بلند شده و حرکت کنید.

رگ‌های واریسی


ایستادن طولانی مدت

رگ‌هایی که به خصوص در پاها و مچ پای افراد مبتلا بزرگ شده و پیچ خورده‌اند.

 

خستگی عضلانی


عضلاتی که فشار ثابتی بر آن‌ها اعمال می‌گردد سریعا خسته شده و منجر به درد و تورم در قسمت کمر، پاها و مچ پا خواهند شد.

سازمان بهداشت و ایمنی شغلی (OSHA) اظهار داشته‌ است که کوفتگی عضلانی و اختلالات اسکلتی-عضلانی تقریبا 33% از کل بیماری‌ها و آسیب‌های وارد شده بر کارگران را تشکیل می‌دهد. طبق تحقیقات گسترده‌ای که در مورد میزان آسیب‌های عضلانی انجام گرفته‌ است، این آسیب‌ها با استراحت و استفاده از صندلی در محیط کار کاهش خواهند یافت.

بارداری


ایستادن طولانی مدت در زمان بارداری

کاملا واضح است که ایستادن برای مدت زمان‌ طولانی برای سلامتی مضر است. زمانی که شما باردار هستید، باید مرتبا استراحت داشته‌ باشید. در واقع این مساله رابطه‌ای مستقیم با زایمان‌های زودرس و فشار خون بالا دارد. به تمام خانم‌های باردار خارج از خانه توصیه می‌شود که از هفته بیستم بارداری حداکثر دو ساعت در روز و از هفته سی‌ام حداکثر 1 ساعت در روز بایستند.

بهره‌وری


تمامی مشکلات مذکور منجر به کاهش بهره‌وری می‌گردد. زمانی که شما تمام طول روز را بایستید، در نتیجه بخش‌های عمده‌ای از بدن آسیب می‌بینند، بخش‌هایی که این آسیب‌ها منجر به کاهش بهره‌وری‌شان می‌شود.

اگرچه دانستن در مورد اینکه ایستادن برای مدت زمان‌ طولانی عوارض مخربی به همراه دارد ممکن است خسته کننده به نظر بیاید، این مشکلات برای بسیاری از مردم آشنا به نظر می‌رسد. بنابراین دانستن اینکه چطور از این عوارض مخرب پیشگیری کنیم بسیار با اهمیت می‌باشد.

چند نکته به منظور پیشگیری از مشکلات مربوط به ایستادن طولانی مدت


مطالعات زیادی نشان می‌دهند که سبک زندگی بی‌تحرک آثار مخربی بر روی سلامت انسان دارند و غالبا این نتیجه نشستن پشت میز برای کل مدت روز، به ندرت بلند شدن و راه رفتن و کمبود فعالیت‌های ورزشی در زمان‌های آزاد می‌باشد. در پاسخ، اخیرا شاهد راهکارهای خلاقانه به منظور مقابله با سبک زندگی ناسالم هستیم.

1. میز کار قابل تنظیم تهیه کنید

شما می‌توانید میزی داشته باشید که هر دو وضعیت نشسته و ایستاده را برای شما فراهم کند، میزهایی که بالا می‌روند و پایین می‌آیند، البته ممکن است کمی گران باشند. در این صورت شما می‌توانید در مواقعی که از نشستن خسته شده‌اید بایستید و همچنین در مواقعی که پاهایتان درد می‌کند آن را پایین بیاورید. شما می‌توانید متناسب با سایز بدنتان میز را تنظیم کرده، و بدین ترتیب وضعیت بدنتان را بهبود بخشید. اگر واقعا متعهد به راه رفتن هستید باید دنبال میزی باشید که مجهز به تردمیل است، در طول مدت کار از آن بهره برده و می‌توانید فعال باشید.

2. در طول مدت کار وضعیت بدنتان را تغییر دهید

به طور کلی، نشستن یا ایستادن در وضعیتی یکسان برای بیش از 20 دقیقه در روز آثار مخربی به همراه دارد. اگر تمایل دارید در طول مدت کار بنشینید بهتر است حتما هر چند دقیقه یکبار خودتان را کمی جابجا کنید، هر یک ساعت یکبار کمی قدم بزنید؛ بیرون بروید، هوای تازه بگیرید و در موقع نهار کمی پاهایتان را بکشید. اگر مشغول به کاری هستید که اکثر اوقات مجبورید روی پاهایتان بایستید، هر وقت فرصتی پیدا کردید بنشینید و کمی استراحت کنید.

3. کفش‌های جدید بخرید

اگر مجبورید تمام مدت کار روی پاهایتان بایستید بهتر است کفش مناسبی بپوشید. سایز مناسب کفش، محافظ‌های تعبیه شده در کفش، بالشتک‌های ضربه گیر و راحتی کفش همه عواملی هستند که باید هنگام انتخاب کفش مناسب در نظر گرفته شوند.

4. تمرینات اصلی

ورزش کنید، بدین ترتیب علاوه بر حفاظت از ستون فقرات‌تان، حالت بدنتان به طور طبیعی بهبود می‌یابد. همچنین ورزش کردن به حفظ تعادل بدنتان کمک کرده و توانایی بدن را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب فشار روی عضلات و مفاصل‌تان کاهش یافته و در پایان روز کاری کمتر احساس خستگی می‌کنید.

5. جوراب مناسب تهیه کنید

افرادی که تمام مدت روز کاری می‌ایستند بهتر است از جوراب‌های مخصوص استفاده کنند. جوراب‌هایی که مصرف پزشکی دارند. ولی افراد عادی هم گاهی از آن‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از این جوراب‌ها به گردش خون شما کمک می‌کند، تورم پا و خستگی عضلانی را کاهش داده و درد پا را تسکین می‌بخشد.

6. بیشتر استراحت کنید

اکثر کارشناسان سلامت کار بیش از 8 ساعت در روز را پیشنهاد نمی‌کنند، به خصوص اگر مجبور باشید روی پاهایتان بایستید. اگر مجبورید بیش از 8 ساعت در روز کار کنید، بهتر است بیشتر استراحت کنید؛ مخصوصا اگر کار فیزیکی انجام می‌دهید که شامل حرکات تکراری است. انجام حرکات مکرر علاوه بر اینکه مشکلات خاص خود را دارد، خطر درد پا و رگ به رگ شدن را افزایش می‌دهد. سعی کنید بیشتر استراحت کنید و در مدت استراحت پاهایتان را بکشید، در اینصورت هم احساس بهتری خواهید داشت و هم خطر آسیب‌های مرتبط با کارتان (ایستادن‌های طولانی مدت) را کاهش می‌دهید.

7. رژیم غذایی سالم داشته باشید

احتمالا از شنیدن این توصیه‌ها خسته شده‌اید، اما استفاده از یک رژیم غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی خوردن غذاهای سالم سطح انرژی بدنتان را بهبود می‌بخشد، کوفتگی را کاهش داده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند. در طول روز آب کافی بنوشید، نوشیدن آب کافی فاکتور بسیار مهمی است و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

اقدامات پیشگیرانه


وقتی صحبت از مدیریت ریسک می‌شود مهمترین عامل، اقدام‌های پیشگیرانه است. ارائه‌دهندگان بیمه با بهره‌گیری از کمک کارشناسان متخصص در حوزه کنترل ریسک و با دسترسی به منابع انحصاری اقداماتی پیشگیرانه را در دستور کار قرار می‌دهند تا محیط کاری ایمن و مفید داشته باشید.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *