اوزون درمانی: مزایای تزریق گاز اوزون به زانو، کمر و شانه

اوزون تراپی، که گاهی اوقات “اکسیژن درمانی” نیز نامیده می‌شود، نوعی از روش پزشکی است که در آن از شکل فعال شده‌ی اکسیژن، اوزون یا (O3) برای تقویت اثر درمانی در بدن استفاده می‌شود. در جامعه پزشکی در مورد اثربخشی این روش درمانی بحث قابل توجهی وجود دارد .این شیوه‌ی درمانی، ایمن شناخته شده و عوارض جانبی آن بسیار کم و جزئی است.

برخی شواهد نشان می‌دهد که اوزون درمانی می‌تواند به تقویت پاسخ‌های ایمنی بدن به بیماری‌های عفونی و درد ناشی از آن، اثرات آرتروز و به طیف وسیعی از بیماری‌های دیگر کمک کند.

اوزون درمانی چیست و چه تاثیری دارد؟ 


اوزون درمانی چیست و چه تاثیری دارد؟

اوزون درمانی در طول تاریخ برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. اخیراً، از آن به عنوان ابزاری برای تقویت عامل ضد پیری استفاده شده است. اوزون تراپی، با افزایش سطح اکسیژن در خون، بافت‌های کل بدن را اکسیژن رسانی می‌کند. نه تنها به طور مثبت بر ظاهر پوست ما تأثیر می‌گذارد، بلکه به روند بهبودی بدن نیز کمک می‌کند. خون و کبد را سم زدایی و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. پزشکان از این روش معمولا به صورت تزریق داخل وریدی، مقعدی یا سونا برای بیماران خود استفاده می‌کنند. برای داشتن نتایج مطلوب درمانی، حداقل 10 جلسه اوزون تراپی توصیه می‌شود.

افراد زیادی هر ساله به آنتی بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف اعتماد می‌کنند. اگرچه آنتی بیوتیک‌ها به برخی از عفونت‌ها کمک می‌کنند، اما عفونت‌های ویروسی را که بیشترین علت آنفولانزا هستند، برطرف نمی‌کنند. در حقیقت، آنتی بیوتیک‌ها نه تنها فلور (میکروب) بد بدن ما را از بین می‌برند بلکه فلور خوب را نیز از بین می‌برند که این کار سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می‌کند.

اوزون یک ماده ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی است و اوزون درمانی جایگزینی بدون عوارض جانبی سمی برای آنتی بیوتیک‌ها ارائه می‌دهد. وقتی اوزون درمانی به عنوان یک روش پیشگیری استفاده می‌شود می‌تواند شما را از ابتلا به بیماری‌هایی که برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک دارد، محافظت کند.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

اوزون درمانی به عنوان یک معجزهی درمانی

اوزون درمانی برای اولین بار در اواسط دهه 1800 میلادی به عنوان یک روش عقیم سازی در اتاق‌های عمل جراحی استفاده شد. بعداً، به عنوان درمانی برای انواع مختلف بیماری‌ها از جمله سل مورد استفاده قرار گرفت. اکنون معمولاً برای تقویت فاکتورهای ضد پیری استفاده می‌شود.

هر جلسه اوزون درمانی فقط 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. وقتی خون مملو از اکسیژن و اوزون باشد، محیط هوازی ایجاد می‌کند که در آن سلول‌هایی با متابولیسم بی هوازی از جمله باکتری‌ها و قارچ‌ها نمی‌توانند رشد کنند. اگرچه اوزون در صورت استنشاق خطرناک است، اما خواص موجود در خون ما مانع از آسیب رساندن می‌شود. در حقیقت، در حال حاضر مزیت اوزون در جریان خون و اندام‌ها در حال تحقیق است و حقایق جدیدی در مورد استفاده از اوزون درمانی به عنوان جایگزین ایمن برای داروی معمولی آشکار می‌شود.

اوزون درمانی به عنوان پیشگیری از بیماری 

افرادی که دائما در سفر هستند بیشتر در معرض خطر بیماری قرار دارند. متفاوت بودن الگوی خواب، برنامه‌های گیج کننده، سطح اکسیژن پایین و هوای موجود در هواپیما، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و بیماری را آسان می‌کند. برای افرادی که برنامه‌های سفر دارند، اوزون درمانی قبل و بعد از سفر توصیه می‌شود. به هر حال، این افراد با اوزون درمانی سیستم ایمنی بدن را قبل از سفر تقویت می‌کنند و این کار باث می‌شود بدن بتواند با آلاینده‌ها و استرس‌های سفر بهتر مبارزه کند. اوزون درمانی نیز می‌تواند در ماه‌های زمستان به عنوان جایگزینی برای تزریق آنفولانزا باشد. همانطور که تزریق آنفولانزا یک اقدام پیشگیرانه برای آنفولانزا است، اوزون درمانی نیز مانع بسیاری از بیماری‌های فصل زمستان است.

اوزون درمانی به عنوان تقویت کننده ایمنی بدن 

اگر سفرهای زیادی دارید، ساعت‌های طولانی کار می‌کنید یا به نحوی با پیری زودرس مبارزه می‌کنید، بد نیست به اوزون درمانی نیز فکر کنید. این روش با افزایش اکسیژن رسانی جایگزین سالم تری نسبت به داروهای معمولی است.

شرایطی که با اوزون تراپی قابل درمان است


شرایط قابل درمان با اوزون تراپی

همانطور که اشاره شد، بحث قابل توجهی در مورد اثر واقعی ازن درمانی وجود دارد و این روش در درجه اول برای موارد شدیدتر، در کنار سایر روش‌های درمانی انجام می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که اوزون تراپی می‌تواند به درمان بیماری‌های زیر کمک کند:

بیماریهای شریانی 

التهاب سیستمیک، نتیجه‌ی پاسخ سیستم ایمنی بدن به طیف وسیعی از بیماری‌ها ایجاد است. طیف گسترده‌ای از این بیماری‌ها به طور قابل توجهی شامل بیماری‌های شریانی از جمله سکته، بیماری‌های شریان محیطی مانند ایسکمی مزمن اندام (که در آن بازوها و پاها به اندازه کافی خونرسانی نمی‌کنند)، بیماری ریه و انسدادی مزمن ریوی از میان سایر بیماری‌هاست. تحقیقات نشان داده شده است که اوزون درمانی به این شرایط کمک می‌کند.

حوادث قلبی 

برخی مطالعات نشان داده‌اند که اوزون درمانی می‌تواند به سلامت قلب در موارد بیماری عروق کرونر (CAD) یا حمله قلبی کمک کند.

مسائل ارتوپدی 

اوزون تراپی، درمانی موثر برای شرایطی مانند آرتروز زانو یا آرنج (فرسایش مفاصل) است. تزریق مستقیم اوزون در مناطق آسیب دیده به کاهش درد در طولانی مدت کمک زیادی کرده است.

درد مزمن 

درد مزمن ناشی از جراحی، درد گردن و درد کمر و سایر موارد نیز ممکن است با اوزون درمانی بهبود پیدا کند. پزشکان از اوزون درمانی برای افرادی که دچار فتق دیسک و یا مبتلا به اختلالات مزمن مانند فیبرومیالژیا هستند برای تسکین درد آن‌ها استفاده می‌کنند.

اختلالات سیستم ایمنی 

پزشکان ممکن است از اوزون تراپی برای درمان اختلالات مزمن و پیشرونده سیستم ایمنی بدن مانند خستگی مزمن استفاده کنند. علاوه بر این، اوزون ممکن است برای کمک به ویروس نقص ایمنی انسانی اچ آی وی(HIV) موثر باشد. اگرچه نتایج کارآیی در مورد اثربخشی این روش متفاوت است.

اختلالات دستگاه گوارش

 اثربخشی این درمان در بیماران هپاتیت C، سیروز کبدی و زخم‌های دستگاه گوارش نیز ثابت شده است.

آسیب به بافت بدن

استفاده اوزون در مناطق تحت تأثیر زخم پای دیابتی (یک بیماری ناتوان کننده پوست) ممکن است به بهبود و بهبود عملکرد بافت کمک کند. این روش درمانی ممکن است در بافت‌هایی که پس از جراحی دچار ایسکمی (خون رسانی ناکافی) هستند، استفاده شود.

اختلالات عصبی 

یک تحقیق در حال بررسی نشان داده است که اوزون درمانی می‌تواند به سلول‌های مغزی در مبارزه با بیماری‌های تحلیل برنده مانند مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و بیماری آلزایمر کمک کند.

سرطان 

 اوزون درمانی یک روش استاندارد برای کمک به مبارزه با عوارض جانبی داروهای سرطانی محسوب می‌شود. این روش ممکن است یک گزینه جایگزین نیز در نظر گرفته شود.

نحوه اوزون درمانی 


اوزون درمانی یک روش درمانی در کلینیک‌های درد است و در بیشتر موارد به ویزیت‌های متعدد نیاز دارد. چندین روش مختلف برای تزریق اوزون به محل آسیب دیده وجود دارد:

اتوهموتراپی O3

اتوهموتراپی O3 یکی از روش های اوزون درمانی

 این روش محبوب‌ترین روش درمانی شامل گرفتن خون به مقدار تعیین شده از قبل، ترکیب اوزون به این نمونه‌ی خون و سپس تزریق مجدد آن به جریان خون است.

تزریق مستقیم 

تزریق مستقیم یکی از روش های اوزون درمانی

این روش به خصوص برای مواردی که شامل درد مفاصل، گردن یا کمر است بکار برده می‌شود و اوزون مستقیماً در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود.

روش نفوذی

این روش شامل استفاده از دستگاهی ویژه برای وارد کردن اوزون به حفره‌های بدن مانند بینی، دهان، راست روده یا واژن است.

روش پوستی 

روش پوستی اوزون درمانی

 برای مواردی چون زخم پای دیابتی یا سایر مشکلات پوستی، منطقه آسیب دیده در یک کیسه‌ی مخصوص که از گاز اوزون پر شده است، قرار داده می‌شود.

حمام اوزون 

بیماران در محفظه‌ای قرار می‌گیرند که برای مدت کوتاه از گاز اوزون برای استنشاق پر می‌شود.

روش خاص اتخاذ شده به شرایط خاص یا مورد تحت درمان بستگی دارد.

عوارض جانبی


در حالیکه در مورد اوزون درمانی اختلاف نظر قابل توجهی وجود دارد، اما بخشی از جذابیت آن این است که این اثرات جانبی کمی دارد و به طور کلی قابل تحمل است. تنها خطر قابل توجه این روش میزان مصرف بیش از حد گاز است.

هنگامی که اوزون برای مدت طولانی استنشاق ‌شود، بافت‌های ریه‌ها را آسیب می‌زند. به همین دلیل روش استحمام با گاز اوزون خیلی کم استفاده می‌شود.

به طور کلی، جدا از سوزش‌های گاه به گاه مرتبط با اوزون تراپی، هیچ عوارض ماندگاری در این درمان گزارش نشده است و بهبودی سریع است. معمولاً عوارض جانبی گزارش شده شامل تحریک پوستی، کبودی و یا درد در محل تزریق است. اینها به راحتی با داروهای بدون نسخه یا پماد کنترل می‌شوند.

موارد منع مصرف 


علیرغم ایمن بودن اوزون تراپی، چندین مورد از شرایط پزشکی وجود دارد که اوزون درمانی برای آن‌ها اصلا توصیه نمی‌شود و قرار گرفتن در معرض آن مضر است:

  • بارداری: در حالی که هیچ مطالعاتی در مورد خطر اوزون درمانی برای جنین انجام نشده است، اما برای اطمینان کافی این روش برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
  • مسمومیت با الکل: افرادی که تحت اوزون درمانی قرار می‌گیرند باید از نوشیدن الکل قبل خودداری کنند.
  • پرکاری تیروئید: افراد مبتلا به غده تیروئید پرکار (وضعیتی که تأثیرات گسترده ای روی بدن دارد) ممکن است به درمان واکنش ضعیفی نشان دهند.
  • ترومبوسیتوپنی: این اختلال خونی، که در آن مغز استخوان پلاکت کافی تولید نمی‌کند، به دلیل توانایی بدن در پردازش اکسیژن منع مصرف دارد.

اوزون درمانی به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحقیقات زیادی در مورد کاربردهای بیشتر این درمان در حال انجام است. اوزون تراپی برای بسیاری نه تنها به مشکلات مزمن سلامتی کمک می‌کند، بلکه کیفیت کلی زندگی را نیز بهبود می‌بخشد.

اگر به این روش درمانی فکر می‌کنید، تا آنجا که می‌توانید درباره‌ی مناسب بودن این درمان برای خود تحقیق کنید: با پزشک خود صحبت کنید، منابع مختلفی را جستجو کنید و انتخاب مناسب خود را انجام دهید.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *