درمان دیسک کمر با دیسکوژل: مزایا، طول درمان و هزینه

دیسکوژل نوعی پروتز است که با سوزن ظریف به دیسک تزریق می‌شود. تزریق دیسکوژل بسته به ناحیه‌ای که دیسک فتق در آن قرار دارد به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. به عنوان مثال، یسکوژل برای موارد دیسک گردن در ناحیه قدامی- جانبی و برای موار دیسک توراسیک و کمر، در ناحیه خلفی- بیرونی تزریق می‌شود. دیسکوژل در طولانی مدت ممکن است فشار داخل دیسک و اندازه فتق دیسک را کاهش دهد. همچنین به عنوان مانعی بین واسطه‌های ایجاد کننده درد و ریشه‌های عصبی و همچنین سیستم عروقی عمل می‌کند. همچنین اثرات حمایتی بر روی دیسک آسیب دیده به عنوان پروتز دارد.

دیسک کمر چیست؟


دیسک کمر چیست؟ 

ستون فقرات شما هنگام حرکت در طول روز از بدن شما پشتیبانی می‌کند و برای این کار به دیسک‌های بین مهره‌ای متکی است که ضربه را هنگام حرکت جذب می‌کند. اگر به دلیل ترک خوردگی، پارگی یا بیرون زدگی به یکی از این دیسک‌ها صدمه وارد شود، عصب‌های ستون فقرات شما فشرده می‌شود. به این وضعیت دردناک فتق دیسک گفته می‌شود. دیسک‌های فتق شده برای بخشی از ستون فقرات نامگذاری شده اند که روی آنها تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، بیرون زدگی دیسک در گردن، فتق دیسک گردن نامیده می‌شود، در حالی که در قسمت پایین کمر فتق دیسک ستون فقرات کمری است.

هر حرکتی که مستقیماً روی ستون فقرات شما تأثیر بگذارد، مانند زمین خوردن یا آسیب دیدگی ورزشی، می‌تواند باعث فتق دیسک شود. دیسک‌های فتق شده در سنین پیری بیشتر شایع هستند زیرا دیسک‌ها شکننده و خشک می‌شوند و آسیب دیدگی آنها آسان‌تر می‌شود.

پزشکان برای درمان‌های مختلفی برای فتق دیسک دردناک ارائه می‌دهند.

 

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

علائم فتق دیسک


علائم فتق دیسک

در بسیاری از موارد، فتق دیسک مشکلات کمی ایجاد می‌کند. با این حال، برخی از آنها می‌توانند به کمر درد شدید و ناتوان کننده منجر شوند. علاوه بر این، دیسک‌های فتق شده ممکن است منجر به بی حسی، ضعف و عدم تعادل یا مشکلات راه رفتن شوند. علائم دیگر ممکن است اسپاسم عضلات و درد عمیق عضلانی باشد.

بیرون زدگی دیسک گردن یا قسمت فوقانی کمر می‌تواند باعث درد در بازوها، گردن و شانه‌ها شود. هنگامی که بیرون زدگی دیسک‌ در قسمت پایین کمر اتفاق می‌افتد ممکن است باعث درد و بی حسی در ران و پایین پا شوند. به این حالت سیاتیک گفته می‌شود و هنگامی که مشکل در ناحیه کمر واقع شود، شایع‌ترین علامت است. کمردرد نیز ممکن است رخ دهد، اگرچه معمولاً شدت آن از درد پا کمتر است.

یک بیماری نادر، اما جدی که به سندرم دم اسبی یا Cauda Equina معروف است می‌تواند در ناحیه کمر ایجاد شود و بر عملکرد روده و مثانه تأثیر بگذارد و همچنین در صورت عدم درمان منجر به فلج جزئی اندام تحتانی شود.

اگر انتشار درد گردن یا کمر به سمت پا یا بازو حرکت می‌کند یا همراه با بی حسی، گزگز یا ضعف است، به پزشک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

در چه مواردی میتوان از دیسکوژل استفاده کرد؟


برای چه مواردی میتوان از دیسکوژل استفاده کرد؟

روش دیسکوپلاستی می‌تواند برای درمان فتق دیسک بین مهره‌ای نه تنها در گردن، بلکه در کمر نیز استفاده شود. یکی از مزایای این روش این است که امکان درمان همزمان نه تنها یک، بلکه دو، سه یا چند دیسک رنج آور را نیز فراهم می‌کند. یک مزیت دیگر این روش این است که می‌تواند با بیهوشی و تزریق کورتیزون مفاصل مهره‌ای ترکیب شود. بنابراین بیمار در یک جلسه قادر به مقابله با یک مشکل مزمن است که به شدت بر زندگی روزمره شخصی و حرفه‌ای او تأثیر می‌گذارد.

دیسکوژل چگونه تزریق میشود؟ 


نحوه تزریق دیسکوژل

یکی از جالب‌ترین و مهمترین خواص دیسکوژل، توانایی ژل شدن در هنگام تماس با محتوای آب دیسک است. به عبارت دیگر، دیسکوژل مایع هنگام تزریق به یک پروتز متالیک پنبه‌ای قابل انعطاف تبدیل می‌شود که با دستگاه‌های مختلف رادیولوژیک مانند سی آرم، فلوروسکوپ، سی تی اسکن قابل تشخیص است. تزریق دیسکوژل با بی حسی موضعی انجام می‌شود و هرگز به بیهوشی عمومی نیازی نیست. بنابراین می‌توان از خطرات و عوارض بیهوشی عمومی جلوگیری کرد. در طی فرآیند تزریق، می‌توانید مسیر سوزن و مراحل ورود دیسکوژل به دیسک را احساس کنید.

مدت بستری در بیمارستان چقدر است؟ 


تزریق دیسکوژل یک عمل سرپایی است. بیمار می‌تواند یک یا دو ساعت پس از تزریق راه برود و حتی طی چند ساعت مرخص شود.

چه مدت طول میکشد تا دیسکوژل اثر کند؟ 


چه مدت طول می‌کشد تا دیسکوژل اثر کند

احساس درد به عوامل مختلفی بستگی دارد. دلیل این تفاوت، درجه تحمل در افراد است. با وجود این واقعیت، به طور کلی تسکین درد بین سه تا شش هفته پس از تزریق ظاهر می‌شود. حتی اگر چند ساعت بعد از تزریق بتوانید راه بروید، اما انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش سبک، رانندگی در مسافت کوتاه و آب درمانی بعد از سه تا شش هفته با اجازه پزشک مجاز است. با این حال، تمرین ورزش‌های شدید، شنا، رانندگی در مسافت‌های طولانی نیز می‌تواند به تدریج و دو ماه پس از تزریق با اجازه پزشک شروع شود.

آیا پوشیدن بریس کمر و گردن ضروری است؟ 


معمولاً لازم نیست اما در بعضی موارد پزشک ممکن است آن را توصیه کند.

میزان موفقیت Discogel چقدر است؟ 


مقالات زیادی در مجلات مختلف علمی منتشر شده است. تقریباً همه آنها میزان موفقیت (خوب و بسیار خوب) بیش از 4/91٪ را گزارش کردند. در مواردی که فتق دیسک شدید پیچیده مانند تنگی کانال کمر دارند، میزان موفقیت بین 82 تا 84٪ است.

  • میزان موفقیت دیسکوژل بسیار خوب است: بیمار بدون درد است و بدون محدودیت به فعالیت حرفه‌ای برمی گردد.
  • میزان موفقیت دیسکوژل خوب است: درد متناوب است و بیمار با محدودیت‌های جزئی به فعالیت حرفه‌ای خود باز می‌گردد.

مزایای دیسکوژل چیست؟


مزیت‌های تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک کمر:

  • امکان تکرار تزریق در صورت نیاز بیمار وجود دارد.
  • عدم وجود عوارضی مانند واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌ها، تشکیل اسکار، چسبندگی
  • امکان استفاده از آن در موارد قلبی، ریوی، فشار خون بالا
  • اگر به هر دلیلی نیاز به جراحی باشد، دیسکوژل تزریقی هیچ تداخلی در آن ایجاد نمی‌کند – از نظر زیبایی بسیار سودمند است، زیرا باعث ایجاد زخم در پوست نمی‌شود.

احتمال عود فتق دیسک بعد از تزریق دیسکوژل چقدر است؟ 


طبق مطالعات آینده نگر در 7 سال گذشته، هیچ عود فتق دیسک گزارش نشده است. توجه به این نکته مهم است که حتی در صورت فتق مکرر دیسک، دیسکوژل ممکن است دوباره تزریق شود.

درمان دیسکوژل چقدر با دوام است؟


از آنجا که دیسکوژل در محل دیسک تزریق می‌شود ، ماندگاری مادام العمر دارد.

آیا خطر جابجایی یا حرکت دیسکوژل وجود دارد؟


از آنجا که دیسکوژل به ناحیه آسیب دیده و دیسک‌های بیرون زده تزریق می‌شود، به پروتز دائمی تبدیل می‌شود و خطر جابجایی و حرکت وجود ندارد.

معایب این روش کدام است؟ 


اگر بتوان آن‌ها را معایب دانست، حاوی این واقعیت است که این روش فقط با بی حسی موضعی انجام می‌شود و در نتیجه بیمار از هر آنچه اتفاق می‌افتد آگاه است.

هزینه تزریق دیسکوژل چقدر است؟ 


هزینه‌ی دیسکوژل نسبت به عمل جراحی ستون فقرات یا جراحی افیوژن بسیار مناسب‌تر است.

سایر روشهای درمانی دیسک کمر 


در بسیاری از موارد، درمان دیسک شامل دارو، فیزیوتراپی و گاهی تزریق برای کنترل درد خواهد بود. در صورت عدم موفقیت در این اقدامات ممکن است جراحی لازم باشد.

در بسیاری از بیماران درمان‌هایی مانند داروهای بدون نسخه و یک برنامه تمرینی برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری می‌تواند موثر باشد. قبل از مصرف داروهای ضد التهاب حتما با پزشک خود صحبت کنید زیرا این داروها منع مصرف دارند و ممکن است با سایر داروها و شرایط پزشکی تداخل داشته باشند. گزینه‌های درمانی غیر جراحی عبارتند از:

  • داروی بدون نسخه
  • داروهای تجویزی
  • فیزیوتراپی

روشهای کنترل درد دیسک کمر

روش‌های کنترل درد دیسک کمر

این استراتژی‌ها اغلب شامل بلوک عصبی یا انواع مختلف اپیدورال است، روشی که دارو برای جلوگیری از درد به طور مستقیم در ناحیه ستون فقرات قرار می‌گیرد. متداول‌ترین روش برای فتق دیسک، درمان درد ناشی از این بیماری است. گزینه‌های کنترل درد عبارتند از:

  • اپیدورال دمی
  • اپیدورال
  • اپیدورال ترانسفرامینال
  • بلوک عصبی انتخابی

درمان جراحی 

برای دیسک‌های کمر که نیاز به جراحی دارند، عمل استاندارد میکرودیسککتومی، جراحی برداشتن قسمت فتق دیسک است. جراح، میکرودیسکتومی را با میکروسکوپ یا دستگاه مشابه انجام می‌دهد و اغلب به صورت سرپایی انجام می‌شود. میکرودیسککتومی‌ها موفقیت بسیار بالایی دارند. فتق دیسک می‌تواند در 10 درصد موارد عود کند.

برای دیسک‌های فتق شده در گردن که نیاز به جراحی دارند، یک عمل مشترک می‌تواند شامل جراحی فیوژن ستون فقرات با دیسککتومی یا جراحی تعویض دیسک باشد. گزینه‌های جراحی برای فتق دیسک عبارتند از:

  • لامینوتومی
  • لامینکتومی
  • میکرودیسککتومی
  • همجوشی ستون فقرات یا افیوژن

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

محصولات

%26
364,000 تومان - 455,000 تومان
%26
420,000 تومان - 525,000 تومان
%29
764,000 تومان - 955,000 تومان
%26
496,800 تومان - 621,000 تومان
%26
491,200 تومان - 614,000 تومان
%14

محصولات ارتوپدی

کرست کمر نئوپرن نوید کد 191

946,000 تومان
%9

محصولات ارتوپدی

قوزبند نیوپرن نوید 189

773,000 تومان

دیدگاه در رابطه با “درمان دیسک کمر با دیسکوژل: مزایا، طول درمان و هزینه

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *