عارضه سر و گردن به جلو: درمان با ماساژ، فیزیوتراپی و ورزش

امروزه همه افراد و از همه سنین زمان زیادی را در حال استفاده از رایانه و گوشی تلفن همراه صرف می‌کنند.

این افراد پس از گذشت زمان متوجه ایجاد درد در قسمت گردن خود می‌شوند. علت این درد می‌تواند بروز عارضه سر و گردن به جلو باشد. سر و گردن به جلو اصطلاحی است که برای توصیف درد در قسمت گردن ناشی از به کار بردن وسایلی مانند گوشی تلفن همراه یا رایانه به کار می‌رود. عارضه سر و گردن به جلو زمانی ایجاد می‌شود که شخص در زمان استفاده از تلفن همراه، جستجو در اینترنت و یا خواندن مقاله گردن خود را برای مدت طولانی در حالت خمیده و رو به جلو قرار می‌دهد. در صورتی که در زمان استفاده از تلفن همراه گردن ‌درد تشدید می‌شود، احتمالاً شخص به عارضه سر و گردن به جلو مبتلا می‌باشد. استفاده از یک دوره فیزیوتراپی جهت کنترل این عارضه مفید می‌باشد.

نحوه تشخیص عارضه سر و گردن به جلو


سر و گردن به جلو در حدود 66 تا 90 درصد از افراد جامعه ایجاد می‌شود. در اثر بروز این عارضه، گردن به سمت جلو متمایل شده و سر به اندازه یک اینچ یا بیشتر در قسمت جلوی اولین مهره گردن قرار می‌گیرد.

عارضه سر و گردن به جلو، باعث انتقال مرکز ثقل بدن به طرف جلو شده و سبب ایجاد ظاهر ناخوشایند در بدن می‌شود.

در حالت ایستاده قرار گرفته و پشت بدن خود را به دیوار تکیه داده و استخوان کتف و پاشنه‌های خود را در تماس با دیوار قرار دهید و پشت بدن خود را در وضعیت خنثی نگه دارید. در این حالت، قسمت پشت جمجمه نیز بایستی در تماس با دیوار قرار داشته باشد. در غیر این صورت امکان دارد عارضه سر و گردن به جلو وجود داشته باشد.

 

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

علت ایجاد عارضه سر و گردن به جلو 


بسیاری از عادت‌های غلط زندگی مدرن باعث بروز سر و گردن به جلو می‌شود.

علت اصلی ایجاد این عارضه، نگاه کردن به سمت پایین در مدت زمان طولانی می‌باشد.

عارضه سر و گردن به جلو می‌تواند در اثر عوامل زیر ایجاد شود:

  • نگاه کردن به تلفن همراه برای مدت طولانی
  • استفاده از رایانه برای مدت زمان طولانی
  • صرف زمان زیاد در حال رانندگی
  • حمل کوله ‌پشتی سنگین
  • بالا بودن سر در زمان خوابیدن در اثر استفاده از تعداد زیاد بالش زیر سر و یا قرار دادن سر بر روی دسته مبل

دلایل دیگر ایجاد عارضه سر و گردن به جلو عبارتند از:

  • آسیب‌دیدگی گردن
  • ضعیف بودن عضلات گردن
  • تنفس به شیوه نادرست
  • فعالیت‌های ورزشی که بر یک طرف بدن فشار وارد می‌کنند مانند بیس‌بال، گلف، هاکی، تنیس
  • مشاغلی که مستلزم انجام حرکات تکراری و مکرر هستند (مانند برنامه‌نویسی رایانه، ماساژ درمانی، آرایشگری، نقاشی، نویسندگی)

عضلات مرتبط با عارضه سر و گردن به جلو


سر و گردن به جلو باعث ایجاد اختلال در تعادل عضلات گردن، شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر می‌شود.

عضلاتی که در اثر این عارضه ضعیف می‌شوند عبارتند از:

  • عضله لونگوس کولی (بخش جلوی گردن)
  • عضله لونگوس کاپیتیس (بخش جلوی گردن)
  • عضله زیر لامی و بالای لامی (بخش جلوی گردن)
  • عضلات رومبوئید (عضلات قسمت فوقانی پشت بدن)
  • عضله دندانه‌ای قدامی (در امتداد دنده‌ها)
  • روتاتور کاف خلفی (قسمت عقب شانه)
  • عضله تراپزیوس تحتانی (قسمت میانی پشت بدن)

عوارض سر و گردن به جلو


عوارض سر و گردن به جلو

سر و گردن به جلو باعث سفتی عضلات فوقانی قسمت پشت بدن و ضعیف شدن عضلات قسمت جلوی گردن می‌شود. این عدم تعادل منجر به بروز عوارض عصبی، اسکلتی- عضلانی و قلبی- عروقی می‌شود.

عضلات، مفاصل و اعصاب در قسمت گردن و پشت بدن تحت فشار قرار گرفته و در نهایت در قسمت بالای پشت بدن، شانه‌ها و گردن درد ایجاد می‌شود. خم شدن شانه‌ها به جلو نیز فشار بیشتری بر قسمت پشت بدن وارد کرده و احتمال بروز فتق دیسک را افزایش می‌دهد.

عوارض فوق در نهایت سبب بروز سندرم تنش گردن شده و باعث بروز دردی می‌شود که تشخیص آن از سردرد تنشی دشوار می‌باشد. در نتیجه علت بروز سردرد تنشی می‌تواند در واقع سر و گردن به جلو باشد.

با تغییر مرکز تعادل بدن، احتمال افتادن بر زمین و بروز آسیب‌دیدگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

دیگر عوارض کوتاه‌مدت ناشی از عارضه سر و گردن به جلو شامل:

  • کیفوز (گوژپشتی)
  • اسپاسم عضلانی
  • خستگی مزمن
  • دشواری در تنفس
  • درد مفصل گیجگاهی فکی
  • بی‌خوابی
  • آپنه خواب
  • بی‌حسی و احساس گزگز در دست‌ها

عوارض بلندمدت ناشی از سرو گردن به جلو عبارتند از:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟ 


در برخی از مواقع، درد و کاهش دامنه حرکتی گردن ممکن است برای چند هفته و یا چند ماه نیز ادامه داشته باشد. بعضی از علائم نشان‌دهنده وجود یک مشکل خطرناک هستند و در این مواقع بایستی فوراً به پزشک مراجعه شود. این علائم عبارتند از:

  • ضعف شدید در شانه، بازو، ساعد یا مچ دست به پایین
  • از دست دادن تعادل یا دشواری در راه رفتن
  • دشواری در امور حرکتی ظریف مانند نوشتن یا باز و بسته کردن دکمه لباس
  • سردرد شدید

عارضه سر و گردن به جلو یکی از دلایل بروز گردن‌ درد می‌باشد که با افزایش روز افزون تلفن همراه و رایانه مرتبط می‌باشد. در صورت ایجاد این عارضه، مراجعه به فیزیوتراپی جهت حفظ راستای مناسب بدن به کنترل درد و بهبود قابلیت حرکتی بدن کمک می‌کند.

درمان عارضه سر و گردن به جلو 


درمان عارضه سر و گردن به جلو

با گذشت زمان، عارضه سر و گردن به جلو با ایجاد تغییرات زیر برطرف خواهد شد:

استفاده از بالش سفت 

جهت درمان عارضه سر و گردن به جلو در زمان خواب باید از بالشی استفاده شود که باعث حفظ خمیدگی طبیعی در قسمت گردن می‌شود. بالش با ارتفاع بیش از حد بالا یا پایین باعث ایجاد عدم تعادل عضلانی در گردن می‌شود.

بنابر این بهتر است از یک بالش سفت جهت قرارگیری سر و گردن در وضعیت مناسب استفاده شود.

رعایت اصول ارگونومی در محل کار

بسیاری از افراد در طول روز زمانی زیادی را صرف کار با رایانه می‌کنند. در نتیجه توصیه می‌شود جهت حفظ راستای مناسب بدن از صندلی مناسب به این منظور استفاده شود؛ به طوری که پاها به طور کامل بر روی زمین قرار بگیرند و زاویه آرنج در زمان قرار گرفتن بر روی میز کار 90 درجه باشد.

صفحه نمایش رایانه بایستی به میزان 18 تا 24 اینچ از سر شخص فاصله داشته باشد و قسمت فوقانی صفحه نمایش باید با چشمان شخص در یک راستا قرار داشته باشد.

استفاده از کوله‌پشتی مناسب 

درمان عارضه سر و گردن به جلو با استفاده از کوله‌پشتی مناسب

اندازه کوله‌پشتی باید با بدن شخص متناسب باشد. افرادی که جثه بزرگی ندارند نباید از کوله‌پشتی بزرگ استفاده کنند.

جهت درمان سر و گردن به جلو اشخاص باید از قرار دادن وسایل غیرضروری در کوله‌پشتی خودداری کنند تا از تحمل وزن بیش از حد بر جلوگیری شود. وسایل سنگین بایستی نزدیک به بخش مرکزی پشت بدن قرار داده شوند تا فشار بیش از حد بر شانه‌ها وارد نشود. همچنین از حمل کوله‌پشتی توسط یک بند نیز بایستی اجتناب شود تا از قرار گرفتن فشار زیاد بر یک طرف گردن جلوگیری شود.

فیزیوتراپی 

درمان عارضه سر و گردن به جلو با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در جهت کاهش گردن‌ درد و بهبود قابلیت حرکتی گردن به شخص کمک می‌کند. متخصص فیزیوتراپی دامنه حرکتی گردن را ارزیابی کرده و وضعیت بدنی شخص را نیز بررسی می‌کند تا بتواند بهترین گزینه درمانی برای درمان سر و گردن به جلو را ارائه دهد.

در فیزیوتراپی از روش‌های درمانی مانند اولتراسوند، حرارت و یخ استفاده می‌شود ولی با توجه به این که عارضه مورد نظر در اثر افزایش نیروهای مکانیکی بر گردن ایجاد شده است، این روش‌های درمانی تأثیر بلند مدت در درمان سر و گردن به جلو ندارند. به این منظور جهت درمان سر و گردن به جلو وضعیت سر و بدن در زمان کار با تلفن همراه بایستی تغییر داده شوند و همچنین از تمارین مخصوص جهت تغییر نیروهای وارد بر گردن باید استفاده شود. پس از فیزیوتراپی و کنترل درد عارضه، علائم بهبود پیدا می‌کنند. پس از آغاز برنامه فیزیوتراپی، گردن ‌درد بایستی در طول 3 تا 4 هفته تسکین پیدا کند.

روش‌های متداول درمان عارضه سر و گردن به جلو عبارتند از:

اصلاح وضعیت بدنی 

جهت درمان سر و گردن به جلو، متخصص فیزیوتراپی نحوه اصلاح و حفظ وضعیت مناسب بدنی را به شخص آموزش می‌دهد تا فشار از روی گردن برداشته شود و گردن ‌درد کاهش پیدا کند. امکان دارد جهت حفظ وضعیت مناسب گردن از گردن‌بند یا رول گردن در زمان خواب استفاده شود.

تغییر در نحوه استفاده از گوشی تلفن همراه و رایانه 

جهت درمان سر و گردن به جلو متخصص فیزیوتراپی در درک ارتباط بین نحوه استفاده از تلفن همراه و وضعیت بدنی نامناسب و بروز درد به اشخاص کمک می‌کند. طبق توصیه متخصص، در زمان کار با رایانه و تلفن همراه پشت بدن بایستی در حالت صاف نگه داشته شود و به جای پایین نگه داشتن سر، با چشم‌ها باید به سمت پایین نگاه شود. متخصص فیزیوتراپی استفاده از وسایل مخصوص نگهدارنده تلفن همراه را جهت حفظ وضعیت گردن در راستای مناسب به افراد توصیه می‌کند.

تمارین مخصوص درمان عارضه سر و گردن به جلو

تمارین مخصوص درمان عارضه سر و گردن به جلو

جهت درمان سر و گردن به جلو، متخصص فیزیوتراپی نحوه انجام تمارین ویژه جهت کاهش فشار وارد بر گردن را به شخص آموزش می‌دهد.

تمرین مناسب با گذشت زمان می‌تواند سبب بهبود وضعیت بدنی و اصلاح عارضه شود. تمارین زیر بایستی 2 تا 3 بار در روز در ست‌های 3 تا 4 تایی انجام شوند:

  • سر خود را به آرامی به سمت جلو آورده و سپس چانه را به سینه خود نزدیک کنید. این حالت را برای 5 ثانیه حفظ کرده و سپس به حالت قبل برگردید.
  • سر خود را به سمت چپ بچرخانید به طوری که کشش ملایمی ایجاد شود. این حالت را برای 5 ثانیه حفظ کنید و سپس همین تمرین را برای جهت دیگر نیز تکرار کنید.
  • سر خود را به سمت جلو آورده به طوری که در قسمت گلوی خود کشش احساس کنید. این حالت را برای 5 ثانیه حفظ کرده و سپس به حالت قبل بازگردید.
  • به آرامی سر خود را به شانه چپ خود نزدیک کنید به طوری که کشش ملایمی در گردن احساس کنید. این حالت را برای 5 ثانیه نگه داشته و سپس همین تمرین را برای سمت راست نیز تکرار کنید.
  • عضلات بین گوش و استخوان ترقوه را برای مدت چند دقیقه ماساژ دهید.
  • در حالت ایستاده و یا نشسته، پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و شانه‌های خود را از پشت به هم نزدیک کنید. این حالت را برای مدت 5 ثانیه حفظ کرده و سپس به حالت اول بازگردید. این تمرین را 10 تا 15 بار تکرار کنید.

جلوگیری از بروز عارضه سر و گردن به جلو 


یکی از روش‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی، یادگیری نحوه جلوگیری از بروز گردن ‌درد ناشی از عارضه سر و گردن به جلو می‌باشد. متخصص فیزیوتراپی روش حفظ وضعیت صحیح بدنی در زمان استفاده از تلفن همراه و ورزش منظم جهت قرارگیری گردن در راستای مناسب را به شخص آموزش می‌دهد.

 

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

محصولات

محصولات ارتوپدی

تراکشن بادی گردن

339,000 تومان

ساپورت گردن

تراکشن گردن بادی 2MD

437,000 تومان
+
ناموجود
550,000 تومان
184,000 تومان - 230,000 تومان
244,000 تومان - 305,000 تومان
192,000 تومان - 240,000 تومان
192,000 تومان - 240,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *