کلینیک درد برای پیشگیری، تشخیص و درمان انواع درد

کلینیک‌های تخصصی درد، خدماتی را برای درمان طیف وسیعی از بیماری و دردها ارائه می‌دهند. با ارزیابی نیازهای فیزیکی، عاطفی و روانی بیمار، متخصص درد یک برنامه درمانی کامل و منحصر به فرد برای بیمار در نظر می‌گیرد. متخصصین در کلینیک درد با ترکیب فناوری‌های نوآورانه مانند فلوروسکوپی، به عنوان آخرین تکنولوژی پیشرفته در درمان دارویی و معاینه‌ی دقیق، یک برنامه درمانی جامع و موثر برای هر بیمار ایجاد می‌کنند.

کلینیک درد برای چه افرادی مناسب است؟ 


درد، یک جز طبیعی از روند بهبودی بدنبال بیماری، جراحت یا جراحی است. اگر درد ادامه یابد یا شدت آن بیش از حد معمول باشد خود نوعی بیماری محسوب می‌شود و نیاز به درمان است. اگر نادیده گرفته شود، یا به طور نامناسب درمان یا تشخیص داده شود، اغلب یک چرخه درد، افسردگی و عدم تحرک ایجاد می‌شود. کلینیک درد معتقد است که با تشخیص دقیق، درد اغلب می‌تواند از بین برود یا به طور موثر کنترل شود و کیفیت زندگی بسیار بهبود یابد.

درد مخصوص هر فرد است، بنابراین هر برنامه‌ی درمانی متناسب با نیازهای بیماران است. متخصصین درد، نه تنها به دنبال راه حلی برای تسکین فوری درد بلکه به دنبال ریشه‌ی اصلی مشکل هستند. در صورت داشتن هر یک از دردهای زیر، مراجعه به کلینیک درد می‌تواند در روند درمان و تسریع بهبودی تاثیر بسزایی داشته باشد:

 

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

چگونه درد تشخیص داده می‌شود؟


بیمار درباره‌ی شدت و میزان درد خود به پزشک می‌گوید، بنابراین چگونگی درک بیمار از درد برای پزشک مهم است. در گفتگوی بیمار با متخصص درد، سوالاتی در زمینه‌ی اینکه چگونه درد بر فعالیتهای روزمره بیمار تأثیر می‌گذارد و یا درباره‌ی احساس خوب بودن و یا وقوع درد در طول روز پرسیده می‌شود. سایر تست و آزمایشات تشخیصی برای تعیین علت درد شامل موارد زیر است:

  • معاینه‌ی جسمی
  • آزمایش تشخیصی مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، اسکن ام آر آی
  • آزمایش روانشناختی
  • آزمایشات دیگر برای تعیین محل دقیق و منشا درد

در کلینیک درد چه روش‌های درمانی ارائه می‌شود؟


در کلینیک درد چه روش‌های درمانی ارائه می‌شود؟ 

از تاریخچه پزشکی کامل، معاینه فیزیکی و آزمایشات تشخیصی برای تعیین منبع دقیق درد و درمان مناسب استفاده می‌شود. برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان درد در این قسمت اشاره شده است.

تزریق ساکروایلیاک دو طرفه


مکانیک نامناسب بدن ممکن است باعث درد در یک یا هر دو طرف کمر شود. اغلب، درد در مفصل ساکروایلیاک رخ می‌دهد که در کنار ستون فقرات قرار دارد و استخوان خاجی (استخوان پایین ستون فقرات) را به لگن متصل می‌کند.

یک روش درمانی، انسداد مفصل ساکروایلیاک است. پزشک از فلوروسکوپ برای راهنمایی و قرار دادن دارو توسط سوزن به طور مستقیم در مفصل استفاده می‌کند. این روش درمانی می‌تواند سه بار در یک سال تکرار شود و معمولاً همراه با فیزیوتراپی برای تحرک و حداکثر دامنه حرکت انجام می‌شود.

تزریقات اپیدورال گردن

مهره‌های گردنی استخوانی هستند که از گردن و سر شما پشتیبانی می‌کنند و قسمت فوقانی ستون فقرات شما را تشکیل می‌دهند. تونل ساخته شده توسط این مهره‌ها کانال نخاعی است. نخاع از طریق کانال نخاعی، درون کیسه ای به نام “دورا” عبور می‌کند. اعصاب از نخاع منشعب شده و از طریق مهره‌ها خارج می‌شوند. وقتی یکی از این اعصاب تحت فشار باشد، ممکن است ملتهب و متورم شود. سر درد و گردن‌درد اغلب در سر و بازوها احساس می‌شود. برای تسکین انواع خاصی از گردن درد، دارو به فضای اپیدورال تزریق می‌شود. همچنین ممکن است دارو در نزدیکی ریشه عصبی خاصی که از کانال نخاعی خارج می‌شود، تزریق شود.

تزریق کورتیزون 

تزریق کورتیزون از روش‌های درمانی کلینیک درد

تزریق کورتیزون می‌تواند درد التهاب یا رگ به رگ شدن ناشی از صدمات ورزشی و آرتروز را تسکین دهد. تزریق کورتیزون مستقیماً ناحیه ملتهب را هدف قرار می‌دهد. اغلب، یک یا چند آمپول باعث تسکین پایدار می‌شود و از جراحی جلوگیری می‌کند. کورتیزون تزریقی نوعی استروئید است که برای تسکین درد طراحی شده است.

تزریق مفصل فاست 

هر مهره در ستون فقرات شما دارای فاست‌هایی (سطوح صاف) است که به محلی که مهره‌ها به هم می پیوندند، مربوط می‌شود. اینها در هر طرف مهره‌ها “مفصل فاست” ایجاد می‌کنند. درد هنگامی اتفاق می‌افتد که مفاصل کمر و یا گردن شما ملتهب شوند. تزریق مفصل فاست به مفاصل ملتهب می‌تواند درد را تسکین داده و التهاب را کاهش دهد.

تزریق اپیدورال کمر 

تزریق اپیدورال کمر از روش‌های درمانی کلینیک درد

این روش برای کاهش و قطع چرخه‌ی دردهای کمر و پا طراحی شده است. هدف، تأمین آسایش است تا بتوانید به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید. برای تسکین درد، تزریق در فضای اپیدورال انجام می‌شود. دارو نیز ممکن است مستقیماً به ریشه عصب تزریق شود. کلینیک درد می‌تواند به شما در یادگیری وضعیت حرکتی مناسب بدن کمک کند. آنها می‌توانند تمرینات تقویت کننده کمر را فراهم و شما را به راه رفتن منظم ترغیب کنند.

سیستم تزریق داروی داخل نخاعی 

این روش مخصوصاً برای بیماران سرطانی طراحی شده است. سیستم تزریق داروی داخل نخاعی شامل پمپی است که مقدار تجویز شده مورفین را در کانال نخاع ذخیره و آزاد می‌کند. پمپ با قرار دادن یک سوزن از طریق پوست بیمار و پر کردن درگاه پمپ، دوباره پر می‌شود. کاتتر یک لوله انعطاف پذیر است که مرفین را از پمپ به نخاع منتقل می‌کند.

پمپ با جراحی دقیقاً در زیر پوست، معمولاً در ناحیه تحتانی شکم قرار می‌گیرد. یک انتهای کاتتر نخاعی از طریق یک سوزن به کانال نخاع وارد می‌شود. انتهای دیگر زیر پوست قرار می‌گیرد و به پمپ متصل می‌شود. تنظیمات در دوز، میزان و زمان مصرف داروها با استفاده از یک دستگاه انجام می‌شود. این امکان انعطاف پذیری را برای تطبیق دوز دارو با نیازهای تسکین درد بیمار فراهم می‌کند.

تحریک طناب نخاعی 

شاید مدتی است که با درد مزمن کمر، گردن یا ستون فقرات دست و پنجه نرم می‌کنید. ممکن است قبلاً داروها، بلوک‌های عصبی، فیزیوتراپی یا جراحی را امتحان کرده باشید. تحریک نخاع یکی از درمان‌های درد مزمن است. از منبع تغذیه برای ارسال سیگنال به نخاع استفاده می‌شود تا درد را مسدود کند. منبع تغذیه ممکن است در خارج از بدن پوشیده شود یا در زیر پوست شکم یا لگن شما کاشته شود. منبع تغذیه قابل کاشت، کوچک است و در زیر لباس نشان داده نمی‌شود. برای اطمینان از تسکین این استراتژی کنترل درد، پزشک ممکن است از شما بخواهد یک گزارش درد از وضعیت خود نگه دارید.

تزریق نقاط ماشه‌ای 

یک یا چند نقطه ماشه‌ای متشنج یا ملتهب ممکن است باعث درد یا اسپاسم عضلات شود. هنگام کشیدگی عضلات، نقاط محرک تشکیل می‌شوند. تزریق نقطه ماشه می‌تواند عضله آسیب دیده را آرام کرده و درد را تسکین دهد. هر عضله ای در بدن می‌تواند یک یا چند نقطه تحریک کننده داشته باشد. بسته به تعداد نقاط ماشه‌ای، تزریقات ممکن است در طی یک تا دو هفته انجام شود. پس از تزریق، استراحت و استفاده از یخ یا گرما (طبق دستور پزشک) برای تسکین اضافی توصیه می‌شود.

آموزش 

آموزش مراقبتی ازروش های درمانی کلینیک درد

شما می‌دانید که باید از کمر خود مراقبت کنید. کمر شما قسمت مهمی از بدن برای نشستن، ایستادن، حرکت دادن سر، دست‌ها و پاها است. بیشتر کمر دردها، حاد است و طی چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود. اگر کمر درد بیش از سه ماه ادامه داشته باشد، تا زمانی که به متخصص مراجعه نکنید ادامه دارد. قبل از اینکه کمرتان به آسیب جدی برسد، از موارد زیر غافل نشوید:

وضعیت صحیح بدن

  • بدن خود را در وضعیت مناسب و در یک راستا نگه دارید (بله، این به معنای صاف نشستن و ایستادن است). بدن شما باید مانند یک خط عمودی احساس شود.
  • اجازه ندهید عضلات خسته شوند. در طول روز، هر یک ساعت یا هر چند دقیقه بلند شوید و حرکت کنید.
  • فشار روی کمر را با صندلی‌های اداری ارگونومیک و زیرپایی‌های طراحی شده برای کارمندان، کاهش دهید. سعی کنید از کشیدن گردن، شانه‌ها و سر به سمت جلو خودداری کنید.
  • کفش مناسب و استاندارد بپوشید – این بدان معنی است که از پوشیدن کفش پاشنه بلند و نوک تیز دوری کنید.
  • برای مدت طولانی خم نشوید. حالت نشسته را امتحان کنید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که در حالت عادی نیاز به خم شدن دارند.

بلندکردن اجسام 

  • ابتدا در مورد آنچه قرار است بلند کنید، نحوه بلند شدن و حرکات لازم برای انتقال جسم به مقصد نهایی خود بیاندیشید.
  • نزدیک آنچه می‌خواهید بلند کنید بایستید.
  • از لگن و زانو خم شوید.
  • جسم را نزدیک به بدن خود نگه دارید.
  • با پاها فشار دهید و با پاها بلند کنید – نه با کمر!

تمرینات و تحرک بدن 

انجام ورزش‌های کششی و تقویتی منظم برای عضلات کمر و پا باید در لیست “انجام” روزانه همه افراد باشد. این تمرینات فقط به یک زیر انداز نیاز دارند.

  • شیب لگن: به کمر دراز بکشید و زانوها را خم کرده و پاها را صاف بگذارید. عضلات شکم و لگن خود را به داخل فرو ببرید و کمر خود را به آرامی به سمت تشک فشار دهید. پنج ثانیه در این حالت بمانید. 10 بار تکرار کنید.
  • دراز و نشست نیمه: به کمر دراز بکشید و پاها را صاف بگذارید، زانوها را خم کرده و دست‌ها را روی قفسه سینه قرار دهید. سر و شانه‌ها را به آرامی از روی تشک بلند کنید. پنج ثانیه در این حالت بمانید. 10 بار تکرار کنید.
  • کشش کمر: به کمر دراز بکشید، دستان بالای سر قرار بگیرید. زانوها را خم کرده و پاها را روی زمین نگه دارید. زانوها را به یک طرف بچرخانید، به آرامی، 10 ثانیه در یک طرف بمانید. سه بار در هر طرف تکرار کنید.
  • حرکت لانگ عمیق: روی یک پا زانو بزنید، پای دیگر از جلو، صاف و همسو با پای عقب باشد. با نگاه به جلو، زانوی پشت را به سمت بالا بکشید. پنج ثانیه نگه دارید و سه بار در هر طرف تکرار کنید.
  • ایستادن روی یک پا: برای حمایت از خود با یک دست روی دیوار، ثابت بمانید. یک پا را پشت سر خود خم کنید. پای خود را به مدت 10 ثانیه نگه دارید و هر طرف را سه بار تکرار کنید.
  • حرکت بغل کردن زانو به سینه: به کمر دراز بکشید. یک زانو را بالا بیاورید و به مدت پنج ثانیه به آرامی درون سینه خود بکشید. هر طرف را تا پنج برابر تکرار کنید.
  • تثبیت کننده کمر: به حالت چهار دست و پا راست قرار بگیرید و زانو بزنید. شکم خود را سفت کنید. کمرتان را صاف نگه داری، و یک دست را جلوی خود بکشید و به مدت 10 ثانیه نگه دارید. بدن خود را نچرخانید. هر بازو را 10 بار تکرار کنید. همچنین می‌توانید این تمرین را به جای بازو، با بالا بردن پا انجام دهید.

سایر درمان‌ها

از آنجا که درد از بسیاری جهات افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یک برنامه درمانی بر کل فرد – بدن، روان و روح متمرکز است. بنابراین ممکن است نیاز به درمان‌هایی از جمله موارد زیر باشد:

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *