آنچه درباره بیماری پارکینسون نمیدانید

بیماری پارکینسون، برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون  در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد و بنابراین نام این بیماری به او تعلق یافت.

بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن تر که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی است. این اختلال هنگامی رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (یکی از ناقلین عصبی در مغز) را از دست می دهند.  بعد از آلزایمر، پارکینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید.

بیماری پارکینسون چیست ؟

کوتیشن پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلولهای ترشح‌کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می‌میرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم می شود. پارکینسون بر اساس علائمی همچون ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل مشخص می شود. کوتیشن

با وجود تمام مطالعات در مورد پارکینسون، اما مکانیسم تشکیل علائم آن تاکنون ناشناخته مانده است. هنوز واضح نیست که چرا آسیب به جسم سیاه، بخش کوچکی از مغز، باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم می شود. میزان شیوع این بیماری در افراد بالای ۵۰ سال حدودا ۲درصد گزارش شده است. شروع بیماری پارکینسون می تواند خانوادگی یا انفرادی، اولیه یا تأخیری، با نشانه و یا بدون نشانه باشد.

بارزترین ویژگی های این بیماری کاهش سلول در چند ناحیه متراکم جسم سیاه و تجمع synuclein-α متراکم شده به خصوص در ساقه مغز، طناب نخاعی و نواحی قشری هستند. عوامل خطرزای اصلی، سن و عوامل محیطی هستند.

مصرف داروهایی مانند فنوتیازین-تترابنازین-متوکلوپرامید-بوتیروفنون جز دارهایی هستند که باعث ایجاد پارکینسون میشنود که با قطع دارو علائم آن از بین میرود.

داروهایی چون ام‌پی‌تی‌پی باعث ایجاد بیماری پارکیسنون میشود که برگشت پذیر نیست و معمولا در مراحل آزمایش های حیوانی از آن استفاده میشود.

قرار گرفتن در معرض برخی سموم آفت کش ها و حشره کش ها درصد ابتلا به پارکینسون را بالا میبرد.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

در اروپا حدود ۱/۸ نفر از هر ۱۰۰ نفر سالخوردة بالای ۶۵ سال به پاركينسون مبتلا هستند و در دامنه سنی ۶۹-۶۵ سال، از هر ۱۰۰ نفر ۲/۴ نفر به پاركينسون ابتلا دارند و در دامنه سنی ۸۹-۸۵ سال ميزان شيوع به ۲/۶ نفر از هر ۱۰۰ نفر افزايش مي يابد.

سلول هاي عصبي مادهای به نام دوپامين ترشح می كنند كه پيام های عصبي را از مغز ميانی به قسمت ديگر مغز به نام كارپوس استراتوم انتقال می دهد كه اين پيام ها نيز سبب ايجاد تعادل در حركات بدن مي شود.

با از بين رفتن سلول هاي توليدكننده دوپامين در مغز ميانی، ساير مراكز كنترل كننده حركات بدن نامنظم كار می كنند و در نهايت سبب بروز علائم حركتي در اين بيماران نیز شود، كاهش توانايي انتقال بين الگوهای هماهنگی مختلف، سفتی در بازوها، پاها و تنه، ناپايداري قامت و لرزش پاتولوژيک حدود ۶ _۵ هرتز، از علائم بيماري پاركينسون در مراحل اوليه بيماری است. از مهمترين اختلالات حركتي در بيماري پاركينسون، كاهش تعادل، عدم كنترل قامت و كاهش پيشرونده در سرعت و دامنه حركات است.

در حال حاضر روش درمان اوليه اين بيماری استفاده از داروهای ضد پاركينسون، مانند لودوپاست. با استفاده از لودوپا می توان علائمی مانند لرزش و كندی حركات يا براديكينزيا را برطرف كرد، علاوه بر مداليته های دارويی، ورزش و فعاليت بدنی همینطور کاردرمانی و فیزیوتراپی از طريق تأثير مثبت بر سطح دوپامين، سبب بهبود عملكرد سيستم عصبی- عضلانی، انطباق هاي آناتوميكی، شكسته شدن چرخة منفی تركيب بيماری، سالمندی و بی تحركی می شود و در نهايت به بهبود عملكرد اين بيماران می انجامد. با مرور زمان علایم اولیه بدتر و وخیم تر می شوند. یک رعشه ملایم تبدیل به یک ارتعاش مزاحم و ملموس می شود. ممکن است تکه کردن غذا و استفاده از دست مرتعش به مرور زمان سخت تر شود. آرام شدن حرکت به شکلی کامل محسوس بدل می شود که محدود کننده ترین علامت اثر پارکینسون است. آرام شدن حرکت می تواند مانع انجام عادات روزانه شود: لباس پوشیدن، ریش زدن و یا حمام کردن ممکن است وقت بسیار زیادی از روز را بگیرند. تحرک ضعیف می شود و مشکلاتی به وجود می آورد مانند نشستن و برخاستن از صندلی یا اتومبیل و یا غلتیدن در رختخواب و راه رفتن آهسته تر می شود و بیمار حالت قوز پیدا می کند. سر و شانه به طرف جلو تمایل پیدا می کنند. صدای بیمار یک نواخت میشود. کمبود تعادل می تواند باعث افتادن بیمار شود. ما در بازار پزشکی با حضور مجرب ترین متخصصین طب فیزیکی و نرولوژی و بیومکانیک سعی می کنیم در این زمینه به شما کمک نماییم تا هر چه زودتر بتوانید این بیماری را تشخیص داده و در بهبود بیماری پارکینسون به شما کمک کنیم. برای این منظور می توانید از پرسشنامه زیر استفاده کنید.

سوالات بیماری پارکینسون

  • جنسیت : زن یا مرد
  • سن: زیر۵۰  یا  بالای۵۰
  • آیا از افراد خانواده شما کسی در چن سال اخیر به پارکینسون مبتلا شده است؟ بله خیر
  • آیا در معرض سموم و حشره کش ها در تایم زیادی بوده اید؟ بله خیر
  • آیا دارو های مطرح شده به دلایل خاصی مصرف کرده اید؟ بله   خیر
  • آیا در چند سال اخیر در بویایی خود دچار تغییرات خاصی بوده اید؟(کم شدن بویایی) بله    خیر
  • آیا در گفتار خود دچار مشکل شده اید؟(کم حواسی-گم کردن کلمات-آرام صحبت کردن نسبت به قبل) بله خیر
  • آیا دچار مشکلات در قسمت اندام فوقانی اعم از لرزش دست- درد شانه-درد بازو بدون دلیل و سابقه پزشکی قبلی شده اید؟ بله خیر
  • آیا در راه رفتن و نشستن دچار کندی حرکت شده اید؟ بله خیر
  • آیا در حالت استراحت شما دچار خشکی در قسمت هایی از بدن خود شده اید؟ بله   خیر
  • آیا دست خط شما در چن وقت اخیر دچار تغییراتی محسوس شده است؟(در شرایط نرمال) بله    خیر
  • آیا دچار تغییر در حرکات اتوماتیک بدن (چشمک زدن-تکان خوردن دست ها در پهلو ها هنگام راه رفتن-لبخند زدن- و تغییراتی در حالات صورت)شده اید؟ بله خیر
  • آیا تغییرات مشهودی در خلق و خو (افسردگی-بی حالی-خستگی-بی تفاوتی-اضطراب) را تجربه میکنید؟ بله خیر
  • آیا علائمی از روانپرشی(توهم-هذیان) را تجربه کرده اید؟ بله خیر
  • آیا مشکلات بی خوابی را تجربه میکنید؟ بله  خیر

در صورتی که پاسخ شما به ۹ سوال از ۱۵ سوال فوق مثبت است حتما توصیه می کنیم به یک متخصص مراجعه نمایید و ارزیابی دقیق تری از وضعیت خود داشته باشید.

بازار پزشکی با ارائه خدمات نوینی چون Virtual Reality در کنار خدمات دیگر چون :

در جهت کم کردن مشکلات مطرح شده در بیماری پارکیسنون در کنار شما است.

محصولات

محصولات ارتوپدی

آویز دست 3018 آتل دار سما طب

296,000 تومان - 370,000 تومان
224,000 تومان - 280,000 تومان
192,000 تومان - 240,000 تومان

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *