تشخیص دیسک کمر در منزل یا توسط پزشک (از روی عکس ام‌ آر آی یا سی‌تی‌اسکن)

دیسک کمر می‌تواند باعث بروز درد شود و در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کند. در صورت بروز درد کمر یا گردن، شخص جهت تشخیص دیسک کمر بایستی به پزشک مراجعه کند.

علائم دیسک کمر 


علائم دیسک کمر

در صورت بروز دیسک کمر، امکان دارد در قسمت پایین کمر و یا در پاها درد ایجاد شود. جهت تشخیص دیسک کمر و علت بروز این عارضه بایستی به علائم زیر توجه شود. این علائم به شخص جهت تشخیص دیسک کمر در منزل کمک می‌کنند:

  1. درد در زمان نشستن

یکی از وضعیت‌های بدنی که سبب وارد شدن فشار زیاد بر دیسک‌های ستون فقرات می‌شود، نشستن است. در صورت بروز عارضه دیسک کمر، افزایش فشار در دیسک‌ها می‌تواند باعث تشدید این عارضه شده و در نتیجه درد در قسمت پایین کمر در زمان نشستن افزایش پیدا می‌کند.

  1. انتشار درد در پاها (سیاتیک)

دیسک‌ها در قسمت پایین کمر معمولاً در بخش جانبی و یا پشت ستون فقرات دچار بیرون‌زدگی شده که به ریشه‌های اعصاب نخاعی نزدیک می‌باشد. دیسک کمر می‌تواند در یکی از حالت‌های زیر بر این ریشه‌های اعصاب اثر بگذارد:

  • فشردگی ریشه عصب. در این حالت بیرون‌زدگی دیسک در محل خروج از کانال نخاعی، بر ریشه اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند.
  • تحریک شیمیایی. خروج مواد شیمیایی اسیدی ناشی از دیسک کمر می‌تواند سبب تحریک و ایجاد التهاب در ناحیه اطراف ریشه عصبی شود.

در اثر عوامل فوق عملکرد ریشه عصبی آسیب‌دیده تغییر خواهد کرد و امکان دارد احساس درد شدید به همراه بی‌حسی، ضعف و یا احساس گزگز در قسمت جلو و یا عقب ران، ساق پا و یا مچ به پایین ایجاد شود. این علائم معمولاً تحت عنوان سیاتیک شناخته می‌شوند. علائم سیاتیک عموماً در یک پا ایجاد می‌شوند.

  1. تشدید شدن درد در اثر انجام برخی از فعالیت‌ها

کمردرد و یا سیاتیک ممکن است در زمان انجام برخی از فعالیت‌های زیر تشدید شوند:

  • خم شدن به سمت جلو یا پایین
  • بلند کردن اشیاء سنگین
  • کشیدن یا هل دادن اجسام سنگین
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن

به منظور تشخیص دیسک کمر در منزل می‌توان به علائم فوق توجه کرد. درد ناشی از دیسک کمر معمولاً سریع بروز می‌کند. در بیشتر موارد هیچ دلیل مشخصی برای بروز درد وجود ندارد. با این حال درد به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند بسیار دردناک باشد ولی در مورد بیشتر افراد، علائم برای مدت زمان طولانی وجود نخواهند داشت. طبق تحقیقات انجام شده، تقریباً 90 درصد از افرادی که دچار دیسک کمر می‌شوند حتی با وجود عدم درمان، پس از 6 هفته دیگر دردی احساس نمی‌کنند.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟ 


چه زمانی باید برای تشخیص دیسک کمر به پزشک مراجعه شود؟

در صورت بروز علائم دیسک کمر بایستی به پزشک مراجعه شود. امکان دارد پزشک استفاده از روش‌های درمانی غیر جراحی مانند مصرف داروهای مُسکن و برنامه فیزیوتراپی و همچنین مراجعه به متخصص جهت تزریق دارو (جهت کاهش التهاب و تسکین درد) را به بیمار توصیه کند.

در صورت بروز دشواری در کنترل مثانه و یا روده، بی‌حسی در قسمت داخلی ران و ناحیه تناسلی و یا بروز مشکل در ادرار کردن بایستی به پزشک مراجعه شود. این علائم ممکن است نشان‌دهنده وجود سندروم دم اسبی باشند. این عارضه امکان دارد در موارد دیسک کمر شدید وجود داشته باشد.

روش‌های تشخیص دیسک کمر 


جهت تشخیص دیسک کمر، پزشک وضعیت جسمانی بیمار را ارزیابی کرده و از آزمایش‌های مختلف استفاده می‌کند. پزشک از این آزمایش‌ها به منظور تعیین محل بروز درد و بررسی دیسک‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کند. تشخیص دقیق دیسک کمر به پزشک در جهت طرح‌ریزی برنامه درمانی برای کنترل درد و دیگر علائم این عارضه کمک کرده و در نهایت در بهبود دیسک کمر مؤثر است. به طور کلی امکان دارد تشخیص دیسک کمر از روی عکس و با رادیولوژی انجام شود. تشخیص دیسک کمر از روی ‌ام آر آی و یا با سی تی اسکن نیز به پزشک در ارزیابی دقیق‌تر دیسک کمر کمک می‌کند.

تشخیص دیسک کمر با استفاده از معاینه بدنی 

به عنوان بخشی از روند معاینه بدنی، پزشک علائم بیمار را ارزیابی کرده و روش‌های درمانی که بیمار قبلاً استفاده کرده است را بررسی می‌کند.

پرسش‌هایی که در ارتباط با دیسک کمر از بیمار پرسیده می‌شود شامل:

  • درد چه زمانی آغاز شده است؟ محل بروز درد کجاست؟ (گردن، قفسه سینه یا قسمت میانی پشت بدن؟ کمر و یا قسمت پایین کمر؟)
  • بیمار اخیراً چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟
  • بیمار جهت بهبود درد دیسک کمر چه اقداماتی انجام داده است؟
  • آیا درد دیسک کمر به دیگر بخش‌های بدن نیز منتقل شده است؟
  • چه مواردی سبب تشدید یا تسکین درد می‌شوند؟

پزشک همچنین وضعیت بدنی، محدوده حرکتی و وضعیت جسمانی بیمار در حالت ایستاده و خوابیده را ارزیابی می‌کند. حرکت‌هایی که در تشدید درد مؤثر هستند نیز بررسی می‌شوند. امکان دارد پزشک از تست بالا آوردن پا استفاده کند. به این منظور بیمار به پشت دراز کشیده و پای خود را به صورت صاف بالا می‌آورد. در صورتی که در این حالت درد ایجاد شود یا درد تشدید شود، امکان دارد دیسک کمر وجود داشته باشد.

امکان دارد عارضه دیسک کمر در اثر اسپاسم عضلانی بر انحنای طبیعی ستون فقرات تاثیر بگذارد. پزشک ستون فقرات را بررسی کرده و انحنا و راستای آن را به طور دقیق ارزیابی می‌کند.

تشخیص دیسک کمر با استفاده از آزمایش‌های عصب‌شناختی 

پزشک جهت بررسی واکنش‌ها، قدرت عضلات و تغییرات عصبی و میزان گسترش درد از آزمایش‌های عصب‌شناختی استفاده می‌کند.

درد رادیکولار (دردی که از محل بروز درد در قسمت‌های دیگر گسترش پیدا می‌کند) ممکن است در زمان وارد شدن فشار به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب‌دیده افزایش پیدا کند. برای مثال در مواقعی که سیاتیک وجود داشته باشد، در اثر دیسک کمر درد رادیکولار ایجاد می‌شود. در این حالت محل بروز درد در ستون فقرات می‌باشد ولی به علت وارد شدن فشار بر روی اعصابی که در پا وجود دارند، امکان دارد درد رادیکولار ایجاد شود.

تشخیص دیسک کمر با ام آر آی و با سی تی اسکن

تشخیص دیسک کمر با ام آر آی و با سی تی اسکن

امکان دارد تشخیص دیسک کمر با ام آر آی و یا با سی تی اسکن انجام شود. ممکن است نیاز باشد تا بیمار به این منظور به مراکز تصویربرداری مراجعه کند. تشخیص دیسک کمر با رادیولوژی و تصویربرداری با اشعه ایکس نیز ممکن است انجام شود.

تصویربرداری با اشعه ایکس جهت مشاهده و بررسی تنگی کانال نخاعی، شکستگی، زائده استخوانی یا آرتروز و بررسی دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سی تی اسکن و یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام آر آی) هر دو جهت مشاهده و بررسی بافت‌های نرم دیسک کمر به پزشک کمک می‌کنند. تشخیص دیسک کمر از روی MRI (‌ام آر آی) و سی تی اسکن به منظور ارزیابی شدت و محل دیسک کمر و طرح‌ریزی برنامه درمانی به پزشک کمک می‌کند.

آزمایش‌های دیگر جهت تشخیص دیسک کمر 

جهت تشخیص دقیق دیسک کمر، امکان دارد پزشک از آزمایش‌های زیر نیز استفاده کند:

  • الکترومیوگرافی: در صورت وجود احتمال آسیب‌دیدگی عصب، امکان دارد از روش الکترومیوگرافی به منظور ارزیابی سرعت واکنش عصبی استفاده شود.
  • دیسکوگرافی: در این روش در یکی از دیسک‌های ستون فقرات، رنگ تزریق شده و پزشک دیسک‌ها را بوسیله فلوروسکوپی بررسی می‌کند. با استفاده از این روش پزشک می‌تواند دیسک‌هایی که باعث بروز درد شده‌اند را ارزیابی کند.
  • اسکن استخوان: این روش جهت تهیه تصاویر از استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این منظور مقدار بسیار کمی ماده رادیواکتیو در رگ و سپس در جریان خون تزریق می‌شود. این ماده در استخوان‌ها تجمع پیدا کرده و توسط اسکنر شناسایی می‌شود. این روش جهت تشخیص مشکلات مرتبط با ستون فقرات مانند آرتروز، شکستگی، تومور یا عفونت به پزشک کمک می‌کند.
  • آزمایش خون: جهت تشخیص موارد غیر طبیعی در خون از آزمایش خون استفاده می‌شود. تغییرات شیمیایی در خون می‌تواند نشان‌دهنده اختلال متابولیک (سوخت و ساز) باشد. این نوع اختلال ممکن است منجر به بروز کمردرد شود.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *