زانو درد، ورم زانو نشانه چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

زانو درد می تواند ناشی از عارضه های مختلفی باشد. از آرتروز گرفته تا آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد از زانو و شرایط ژنتیکی، همگی می توانند موجب بروز زانو درد شوند . این درد ممکن است خفیف باشد و فرد را چندان اذیت نکند، اما در مواردی هم، زانو درد می تواند مزمن و شدید باشد و زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد.

چه عواملی باعث ایجاد زانو درد می شود ؟

کوتیشن بسیاری از زانو دردها صرفاً به دلیل خطوط فاسیال، بیومکانیکی هستند که در یک ناحیه خیلی سفت و در ناحیه دیگر ناکارآمد هستند. فیزیوتراپی می تواند به طور چشمگیری موجب تسکین اکثر زانو دردها شود. اما اگر منبع درد در واقع، بیولوژیکی باشد و درد ناشی از بافت غضروفی یا ماهیچه یا تاندون باشد، پی آر پی (PRP) راه درمان آن است.کوتیشن

علل داخل مفصل زانو

عوامل داخل مفصل زانو شامل التهاب و صدمه به اجزا درون مفصل مانند منیسک،رباط صلیبی،غضروف مفصلی و سطوح استخوانی درون مفصل می باشد.عفونتهای درون مفصل شایع نیستند ولی عفونتهای باکتری و ویروسی می توانند باعث زانو درد شود.از علل تغذیه ای و متابولیک می توان به بیماری نقرس بعنوان یک عامل مهم اشاره کرد که در آن کریستالهای اسید اوریک در مفصل رسوب کرده و منجر به درد ،ورم و التهاب می گردد.روماتیسم مفصلی و عوامل شبیه به روماتیسم بدلیل وجود واکنشهای التهابی درون مفصل می تواند منجر به صدمه به مفصل شده و دردهای زانو را بوجود می آورد.

علل بیرون مفصل زانو

عاملان بیرون مفصل مانند کیست بیکر (Backer cyst)بورسیت ها(Bursitis)، التهاب تاندونهای عضلات اطراف زانو(Tendinitis)، صدمه به لیگامانهای جانبی داخلی و بیرونی(Collateral ligaments)،علل مربوط به کشکک زانو 

عوامل غیر مرتبط با زانو درد

این عوامل به زانو ارتباط نداشته و بدلیل ارتباط عصب و یا ارتباط بیومکانیکال منجر به زانو درد می شوند مانند مشکلات ناحیه کمر ، فتق دیسک کمری ، تنگی کانال نخاعی،مشکلات مفصل لگن و گاهی مشکلات مربوط به کف لگن باعث بروز زانو درد می شود.

بیمارانی با درد زانو مراجعه می کنند ولی علت درد آنها در زانو نیست و ممکن است مدتها تحت درمان زانو قرار بگیرند و نتیجه ای حاصل نشود این بیماران باید مورد ارزیابی دقیق تر قرار بگیرند و بخصوص علل لگن و ستون فقرات و کف لگن بررسی شود اگر عامل درد یکی از این عومل باشد تحت درمان قرار بگیرند.

شایع ترین بیماریهای زانو درد

  • آرتروز زانو و کیست بکر
  • ساییدگی کشکک یا کندرومالاسی کشکک
  • صدمه به رباط صلیبی و منیسک و شکستگی ها
  • بیماری آسگودشلاتر(osgood schlatter)
  • نقرس
  • روماتیسم مفصلی
  • نکروز یا مردگی مفصل ناشی از عدم خونرسانی
  • سندروم دوندگان و درد زانو مستخدمان housemaid’s knee

علایم و مشکلات زانو درد

کیست بیکر زانو

درد بعنوان مهمترین نشانه آزردگی زانو مطرح است درد ممکن است در طول راه رفتن باشد و یا درهنگام استراحت و یا در هر حالتی وجود داشته باشد.دردهای التهابی و دردهای روماتیسمس شبها بیشتر می شوند و دردهای مکانیکال و دردهای ناشی از آرتروز در طول روز و در هنگام فعالیت درد وجود دارد و در استراحت کاهش می یابند.

ورم زانو

آب آوردن زانو یا ورم اگر در درون مفصل زانو باشد نشانه ای از التهاب یا صدمه به اجزا درون زانو مانند رباط صلیبی یا منیسک می باشد ولی اگر ورم بیرون زانو باشد عمدتا مطرح کننده بورسیتها و التهاب اجزا ئ بیرون زانو مانند تاندونها خواهد بود.

محدودیت حرکتی  

گاهی بیمار شکایت از عدم توانایی در خم و راست کردن زانو دارد که این مسئله بیشتر مطرح کننده اشکلالات داخل مفصلی است.

 قرمزی

رنگ قرمزی پوست روی زانو بیشتر معرف یک واکنش التهابی است که معمولا در روماتییسم مفصلی ،نقرس یا سلولیتها دیده می شوند.

 داغ شدن یا گرمی مفصل

این علامت را با لمس پوست روی زانو احساس خواهیم کردکه این علامت نیز معرف التهاب و مشکل دردرون مفصل می باشد چهار علامت بالا را روی هم علایم التهابی می نامند که در بیماریهایی مانند روماتیسم مفصلی ،نقرس،و عفونت مفصلی شایع است.

ناتوانی در حرکت

 در این حالت بیمار شکایت از محدودیت در فعالیت های روزمره زندگی دارد که ابتدا اشکال در راه رفتن از سطوح شیبدار و بالا پایین رفتن از پله ها اتفاق می افتد و با پیشرفت بیماری بیمار قادر به فعالیتهای عادی زندگی نیز نخواهد بود.

تشخیص زانو درد

از طریق شرح حال و معاینه بالینی تشخیص اولیه زانو درد انجام می شود و بعد از نتیجه گیری اولیه بسته به یافته های بالینی از روشهای زیر جهت تکمیل اطلاعات استفاده می شود:

رادیوگرافی،CTscan ،MRI روش رلدیوگرافی ساده برای تشخیص مشکلات آرتروز و مشکلاتی استخوانی کافیست ولی در مورد ضایعات بافتهای نرم مانند ضایعات رباط صلیبی، منیسک و غضروف مفصلی نیاز به بررسی MRI  وجود دارد.

سونوگرافی برای بررسی کیست بیکر و مشکلات عروقی کمک کننده است.

آزمایش خون و مایع مفصلی جهت بررسی علل عفونی و روماتیسمی

آزمایشات ادرار و آزمایشات دیگر بر طبق نیاز انجام می شود.

درمان زانو درد

راه های اولیه درمان در چند روز اول شامل استفاده از سرما درمانی، استراحت، بالا نگه داشتن زانو با قرار دادن بالش زیر زانوها و مچ پا و بستن بانداژ می باشد ولی با مزمن و طولانی شدن بیماری روشهای زیر استفاده می شود:

درمان های دارویی زانو درد

پمادهای موضعی:

در دردهای زانو ناشی از آرتروز و علل غیر الهابی بهترین درمان استفاده از پمادهای موضعی است که بیشترین پماد مورد استفاده در چهان پما فلفل یا کپسایسین است.پمادهای دیکلوفناک یا پیروکسیکام و پمادهای گیاهی مانند روغن سیاه دانه و شتر مرغ نیز مفیدند.

داروهای ضد التهاب غیر استروییدی خوراکی :

در مواردیکه با التهاب و در توام با هم مواجه هستیم این داروها کاربرد دارند مانند بروفن ،دیکلوفناک،ایندومتاسین و …

دارو ی استروییدی:

مانند کورتونها که در روماتیسم و نقرس کاربرد دارد.

آنتی بیوتیکها:

در صورت وجود عفونت زانو بکار می رود.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

جراحی

آرتروسکوپی  در این روش با کمک دستگاه آرتروسکوپ چند برش کوچک در اطراف زانو داده می شود و با وسیله آرتروسکوپ وارد مفصل زانو شده و علاوه بر رویت وضعیت داخل زانو درمان جراحی هم انجام می شود.

تعویض مفصل از طریق جراحی

در موادیکه مفصل کاملا تخریب شده است راه دیگری بجز تعویض مفصل زانو و قرار دادن مفصل مصنوعی به جای مفصل تخریب شده وجود ندارد.

اصلاح انحراف زانو از طریق جراحی

در این روش مفصل سالم است ولی زانو به شکل پرانتزی و یا ضربدری در آمده است و این انحراف بیش ازحد زانو باید با جراحی اصلاح شود.

درمان های غیر دارویی زانو درد

روش های درمان گیاهی و روش های طب سنتی:

در مقاله دیگری توضیح داده شده است.

تزریق درون مفصلی

تزریق داخل مفصل زانو

تزریق در مواردی بکار می رود که مشکل بیمار با روشهای متعارف بهبودی نیابد.

  • اوزون درمانی
  • پی آرپی(PRP)
  • تزریق هیالورونیک اسید
  • تزریق سلولهای بنیادی

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

محصولات

+
ناموجود
765,000 تومان
535,000 تومان
295,000 تومان
562,500 تومان1,125,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *