مگنت تراپی چیست؟ درمان دردهای اسکلتی عضلانی با مگنت تراپی

در روش مگنت تراپی، از آهن ربا یا میدان الکترومغناطیسی جهت تسکین درد در قسمت‌های خاصی از بدن استفاده می‌شود. از مگنت‌تراپی برای رفع درد مرتبط با آرتروز، ترمیم زخم، بی‌خوابی، سردرد و فیبرومیالژیا استفاده می‌شود. امکان دارد علائم بیماری‌ها در هر فردی متفاوت باشند. به همین ترتیب یک روش درمانی که برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای افراد دیگر تاثیری نداشته باشد. بنابراین جهت انتخاب بهترین گزینه درمانی بایستی تمامی روش‌های مورد نظر به دقت ارزیابی شوند.نوع بیماری ،پرسنل مجرب و نوع دستگاه در نتیجه گیری درمانی بسیار موثر است.

نحوه عملکرد مگنت تراپی

کوتیشن مگنت‌ تراپی یک روش درمانی مکمل و غیر تهاجمی است که  عوارض جانبی ندارد و همراه با  روش های  طب مکمل  مانند طب سوزنی، ماساژ و ورزش درمانی نیز استفاده می شود و باعث افزایش اثر این روش ها می شود. کوتیشن

مگنت‌ تراپی بر جریان خون بدن تأثیر می‌گذارد. سلول‌های بدن انسان دارای خاصیت الکترومغناطیسی هستند و در نتیجه میدان مغناطیسی می‌تواند بر این سلول‌ها اثر بگذارد.

آهن ربا همچنین می‌تواند سبب بهبود جریان خون و افزایش فعالیت سلولی در بدن شود. زمانی که یک آهن ربای قدرتمند بر روی بدن قرار داده شود، فعالیت سلولی افزایش پیدا کرده و در نتیجه سبب افزایش سرعت روند بازسازی و ترمیم سلولی می‌شود.جالب است که بدانیم زمین دارای قدرت آهن ربایی است که خود سبب بهبود تراکم استخوان بدن و تاثیر مثبت روی فیزیولوژی بدن می گردد.

انواع مگنت تراپی

در روش مگنت تراپی از آهن ربا یا میدان الکترومغناطیسی جهت تسریع روند بهبودی یا کاهش درد استفاده می‌شود. این روش برای مدت زمان هزاران سال در جهت اهداف مختلف به کار برده شده است. مگنت‌تراپی بر طبق این نظریه که امکان دارد میدان مغناطیسی بر میلیناسیون (میلین‌سازی)، دمیلیناسیون (میلین‌زدایی) و عملکرد مغز تأثیر بگذارد مورد ارزیابی قرار گرفته است.

کوتیشن به طور کلی مگنت‌ تراپی دارای دو نوع میدان الکترومغناطیسی ساکن و میدان الکترومغناطیسی پالسی می‌باشد. کوتیشن

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی
فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد .فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند. به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات ، نحوه سفارش ، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

مگنت تراپی با میدان الکترومغناطیسی پالسی

درمان با میدان الکترومغناطیسی پالسی جهت تسکین درد و ورم پس از جراحی خصوصاً در ارتباط با درمان بافت نرم سطحی به کار برده می‌شود. میدان الکترومغناطیسی پالسی بیشتر توسط متخصصین ارتوپدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پالس‌های الکترومغناطیسی جهت کاهش درد بایستی به طور مستقیم در ناحیه آسیب‌دیده به کار برده شوند. آهنربای الکتریکی تنها زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند، میدان مغناطیسی ایجاد کرده و تحت نظارت پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مگنت تراپی با میدان الکترومغناطیسی ساکن

در روش درمان با میدان الکترومغناطیسی ساکن، آهن رباهای دائمی جهت تسکین درد بر روی بخش‌های خاصی از بدن قرار داده می‌شوند. این روش با استفاده از محصولات مختلفی برای انسان‌ها و حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات شامل موارد زیر می‌باشند:

  • جواهرات- دست‌بند، مچ‌بند و گردن‌بندهای مغناطیسی
  • بادی رپ (پوشش بدنی) و کمربند
  • کفی کفش
  • بالش
  • تشک
  • قلاده، پوشش و تخت مخصوص حیوانات خانگی
  • پوشش و لوازم مخصوص اسب

آهنربای انعطاف‌پذیر لاستیکی

این نوع آهن رباها معمولاً به شکل ورقه یا نوار ساخته شده و برای استفاده جهت مگنت‌تراپی در کفی کفش به کار برده می‌شوند. به طور متوسط محصولات ساخته شده از این نوع مواد بسته به ضخامت ماده مورد نظر دارای میدان مغناطیسی با دامنه 200 تا 350 گاوس (Goas)می‌باشند.

آهنربای سرامیکی

آهن رباهای سرامیکی بیشتر در بادی رپ، پدها و بالش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور متوسط، آهن رباهای استفاده شده در محصولات مگنت‌تراپی بسته به اندازه آهنربا دارای میدان مغناطیسی با دامنه ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ گاوس می‌باشند.

آهنربای نئودیمیوم

این نوع آهنربا بیشتر در دست‌بند و مچ‌بندهای مغناطیسی استفاده شده و بر روی نقاط دردناک یا نقاط مخصوص طب سوزنی به کار برده می‌شوند. آهنربای نئودیمیوم بسته به اندازه آهنربا دارای میدان مغناطیسی با دامنه ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ گاوس می‌باشد.

آهنربای ساماریوم کبالت

این نوع آهنرباها گران‌قیمت و بسیار شکننده هستند و جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی در جواهرات مغناطیسی با کیفیت بالا استفاده می‌شوند. به طور متوسط، آهنربای ساماریوم کبالت در جواهرات و دست‌بندهای مغناطیسی به کار برده شده و بسته به اندازه آهنربا دارای میدان مغناطیسی با دامنه ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ گاوس می‌باشند.

آهنربای هماتیت

آهنرباهای هماتیت دارای خواص بیو مغناطیسی طبیعی بسیاری برای انسان می‌باشد. از این نوع آهنربا بیشتر در جواهرات با کیفیت بالا و برای ساخت دست‌بند، گردن‌بند یا کمربند مغناطیسی استفاده می‌شود. به طور متوسط، آهنربای هماتیت بسته به اندازه آهنربا دارای میدان مغناطیسی با دامنه ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ گاوس می‌باشد.

تفاوت بین بیو مگنت تراپی و مگنت تراپی

بیو مگنت تراپی یک نوع روش درمانی طبیعی است که با هدف برقراری مجدد محیط طبیعی داخلی سلول با استفاده از آهنربا با شدت متوسط به منظور یکسان‌سازی سطح PH به کار برده می‌شود. این روش توسط پزشک بیومگنت‌تراپی استفاده شده و هر جلسه درمانی به 1 تا 2 ساعت زمان نیاز دارد.

مگنت‌تراپی با استفاده از میدان مغناطیسی با به کارگیری آهنربای دائمی با میدان مغناطیسی ساکن یا ابزار الکترومغناطیسی جهت تسکین درد بر روی بخش‌های خاصی از بدن استفاده می‌شود.

در هر دو روش بیومگنت‌ تراپی و مگنت‌تراپی، از آهنربا جهت تغییر شرایط در دستگاه بیولوژیکی (زیست‌شناختی) بدن استفاده می‌شود.

مگنت‌تراپی جهت بهبود جریان خون در سرخ‌رگ‌ها، سیاه‌رگ‌ها و مویرگ‌ها به کار برده می‌شود در حالی که بیومگنت‌تراپی بخش‌هایی که در آن عوامل بیماری‌زا سبب بر هم زدن تعادل شده‌اند را تغییر می‌دهد.

از مگنت تراپی جهت درمان چه عارضه‌هایی استفاده می‌شود؟

از مگنت تراپی جهت درمان عارضه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • شکستگی: شواهد نشان می‌دهند که میدان الکترومغناطیسی پالسی سبب تسریع روند بهبود شکستگی می‌شود.
  • سردرد میگرنی: در حال حاضر تحقیقات بسیار زیادی در حال ارزیابی تأثیر مگنت‌تراپی بر سردرد میگرنی می‌باشند.
  • آلزایمر: مطالعات انجام شده در مورد با تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه برای بیماری آلزایمر نشان می‌دهند که مگنت‌تراپی می‌تواند در ارتباط با عملکرد شناختی سودمند باشد.
  • ام اس: استفاده از مگنت‌تراپی جهت بهبود علائم بیماری‌ام اس در تحقیقات بسیاری ارزیابی شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند که تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه امکان دارد جهت بهبود درد، مشکلات مرتبط با حافظه و افسردگی سودمند باشد.
  • دیگر انواع دمانس (زوال عقل)
  • درد مزمن: بر طبق تحقیقات انجام شده، تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه ممکن است سبب بهبود درد مزمن شامل درد نوروپاتی در افراد دارای درد مزمن لگنی و دیگر انواع سندرم‌های درد شود.
  • التهاب مفصل
  • صرع
  • بیماری پارکینسون

تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه جهت بهبود عارضه‌های روانی مانند اختلال وسواس، اختلال استرسی پس از سانحه و اسکیزوفرنی مورد ارزیابی قرار گرفته است. اگرچه ادعاهایی مبنی بر این که مگنت‌تراپی قادر است به درمان بیماری‌هایی مانند سرطان یا بیماری قلبی کمک کند وجود دارد؛ ولی در حال حاضر شواهد کمی برای اثبات این موارد وجود دارد.

 

موارد منع استفاده از مگنت تراپی

زنان باردار نباید از روش مگنت‌تراپی استفاده کنند.

افرادی که دارای هر گونه فلز در بدن خون هستند (مانند ضربان‌ساز قلب، الکتروشوک، کلیپ آنوریسم، پمپ ضد درد، پمپ انسولین، تحریک‌کننده عصب واگ، تحریک‌کننده عمقی مغز) نباید از مگنت‌تراپی استفاده کنند.

این روش همچنین نباید در افرادی که در بدن خود فلزاتی مانند ترکش یا قطعات گلوله دارند مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه مگنت‌تراپی نبایستی در نزدیکی دستگاه ام آر آی به کار برده شود.

عوارض ناشی از مگنت تراپی

به‌کارگیری میدان الکترومغناطیس می‌تواند دارای عوارض برای بیمار باشد. این عوارض معمولاً خفیف هستند و به ندرت امکان بروز آن‌ها وجود دارد و شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درد در قسمت فوقانی سر (در اثر تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه)
  • اسپاسم عضلانی در قسمت صورت یا گردن
  • حالت تهوع

به ندرت گزارش شده است که میدان الکترومغناطیسی مانند rTMS می‌تواند سبب بروز تشنج و یا همچنین باعث ایجاد حالت مانیا (شیدایی) در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی شود. در صورت عدم استفاده از محافظ گوش، به مقدار بسیار کم احتمال کاهش شنوایی وجود دارد. در حال حاضر هیچ عوارض بلندمدتی در ارتباط با استفاده از مگنت‌تراپی شناخته نشده است.

آیا استفاده از مگنت تراپی برای کودکان مناسب می‌باشد؟

هیچ دلیل محکمی در ارتباط با عدم امکان استفاده از مگنت تراپی برای کودکان وجود ندارد؛ البته پیش از استفاده از این روش درمانی بایستی با پزشک در این زمینه مشورت شود.

به علت وجود احتمال خفگی در اثر استفاده از قطعات کوچک در مگنت‌تراپی، این روش نباید در کودکان در سنین بسیار پایین مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: فروشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی بازار پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *